Citat:
Ursprungligen postat av
Mais82
Vem säger att det är BLT som köper upp dem? Finns människor som köper utan lån också.. det som går ner kommer en dag att gå upp lika mkt som 2017 prisnivåer måste ner för att möta BLTs förmåga.
Somliga är bättre än andra på tajming..
4 % inflation och 40 % prisras hävdar ni, jag vågar påstår att flertalet hade nappat.. men vänta ni det kanske gå ner 50% och 5 % inflation..
Ingen vill ha SEK idag.. men 40%/4%?
lycka till med tajmingen!!
Vissa tror kanske på en nedgång på 40%-50%. Men jag tror inte alla i tråden tror det. Jag tror det kan komma ytterligare en sättning. Detta pga av följande faktorer(kan ses som en sammanfattning av argumenten i tråden):
- Konjunkturen kan helt klart bli sämre, har svårt att se att den blir så mycket starkare dock.
- Räntan ska upp så småningom.
- Det ska ut nya objekt på marknaden från nyproduktion, detta trots att nyproduktion redan i detta nu är trögsålt.
- Kreditgivningen är tuffare idag än för ett par år sen.
- Försäljningstiden för ett objekt är uppe i 30 dagar just nu. Detta är nästan det dubbla i jämförelse med när marknaden var som tuffast.
- Invandringspolitiken gissar jag blir mer restriktiv efter valet.
- Stockholm är en av världens mest 'bubbliga' städer. Och jag tror det faktiskt påverkar Sverige i stort. Siffrorna innan den lilla sättningen var att endast Toronto var värre.
Argument för fortsatt uppgång ser jag endast är att folk tror på att bostäder alltid stiger i pris.
Att folk kan casha dagens priser ser jag inte som rimligt. Är väl bara kring 10% som har 1 miljon eller mer i tillgångar.
Bostadsbrist argumenterar jag för att det inte är något vi har på riktigt. Vad vi har är brist på billiga hyresrätter i attraktiva områden.
Vad gäller tajming tror jag att den som vill tjäna pengar på att bo inte ska köpa nu, risken är nog lite hög för det.
Och självklart kan jag ha fel. Men jag har inte hört några argument från sidan som tror på fortsatt uppgång som innehåller något annat än personangrepp och halmgubbar.