2018-08-02, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superhajen
Villorna måste ner. Vi bor i BR nu och har trots fallet cirka 2 miljoner i handpenning om vi säljer. Har kollat i norra Stockholm och för vår budget om 6 miljoner får man ett 1-plans 70-talshus med krypgrund i Täby Kyrkby där badrummet inte är fackmannamässigt omgjort och där det finns fuktgenomslag på vinden. Förutom det så behöver vi en till bil som kommer kosta 5000:- per månad med avskrivningar, drivmedel, skatt, försäkring, däck och allt annat. Sambon får dessutom 1h resväg till jobbet (city) istället för cirka 10 minuter med tunnelbana eller 25 minuter med cykel.

Vi tappar dessutom all service som finns här som matbutik, tunnelbana, apotek samt bageri 150 meter bort. Har även kollat ute på Ekerö men efter att ha blivit tvungna att käka middag i Ekerö centrum så känns inte inte aktuellt längre.

Ett nybyggt hus (2 plan) i Täby kyrkby kostar 7-10 miljoner idag, hur ska man kunna köpa det med amorterings och inkomstkrav. Dom som har en samlad inkomst om 150k i månaden bor väl hellre i Bromma än Täby Kyrkby. Jag tror bara husmarknaden är trögare än BR, det tar längre tid men nog ska den ner. Om man ska köpa ett hus för 7 miljoner ska man BÅDA tjäna 50k (100k samlad inkomst) för att slippa inkomstkravet (vid 1.6 mille insats).

Ja det är tufft med villa, ville själv ha ett hus med dubbelgarage för hobbygrejjer också. Vi flyttade till min hemstad istället. 1,3 miljoner med lite renoveringsbehov men båda nu 7 min till jobbet och en XC70 alltid redo som stockholmsexpress till svärmor.

Stockholm är så fint men för mig isåfall i lägenhet, jobbpendling har jag insett är skit speciellt med förskolehämtning och liv med barn överlag så där måste det vara nära tunnelbanan = dyyyyrt.
2018-08-03, 01:19
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wille85
Ja räntorna upp eller amorteringstiden ner. I Storbritannien är max amorteringstid 35 år, vilket dämpar både priser och drar ner skulderna.

Är det inte svindyrt med hus i Storbritannien ? Det är vad jag sett på TV i alla fall
2018-08-03, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Är det inte svindyrt med hus i Storbritannien ? Det är vad jag sett på TV i alla fall
Åtminstone i eftertraktade områden. Är du inne i mindre heta områden så är priserna rimligare.
2018-08-03, 09:33
Medlem
En grov uppskattning skulle kag säga är halva priset mot Sverige för bostäder som Svensson köper. Dock bor man något kompaktare så det är nog mindre m2 i England än här.
Senast redigerad av wille85 2018-08-03 kl. 09:38.
2018-08-03, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry

Priserna varierar precis som i Sverige, och resten av världens länder, beroende på var bostaden ligger. I de fattigaste delarna av Storbritannien(typ nordöstra england) är genomsnittspriset typ 1,5 miljoner, medans det givetvis är betydligt högre i och runt London, i London är genomsnittspriset för en fristående villa ca 10 miljoner, eller £887,700 enligt den statistik som den brittiska staten publicerar. Sedan kan standarden variera kraftigt, isolering är ju exempelvis något som en del äldre hus typ saknar.
2018-08-03, 10:56
Medlem
Medierna brukar hetsa på vad gäller boende. Antingen är det fake news om bostadsbrist då det naturligtvis går att hitta bostad även i Stockholm om man har pengar eller så gör man reklam för dyra bostäder. Men nu har både DN och SvD skrivit lite mer nyttiga artiklar.

SvD har hakat på allabrf.se men idag hade de en papperstidningen en genomgång av vad man har för alternativ på ålderns höst, vad man ska tänka på och var man kan få hjälp. Föredömligt då folk verkar vara så vilse i bostadspannkakan. Pratade med en äldre man som köpt en dyr lägenhet för några år sedan. I ett hus utan hiss! Jag har hiss fast jag räknar med att kunna gå i trappor många år än.

DN hade en artikel om en familj som flyttade från Stockholm till Karlstad. Rätt så bra med frågor om vårdcentral, arbetsresor, kommunalskatt etc. Förra gången de hade nåt var nog för ca 5 år sedan. Mer sådant.

https://www.dn.se/arkiv/ekonomi/familjen-flyttade-till-karlstad-for-barnens-skull/

Jag brukar läsa amerikanska tidningars genomgångar om bostadsmarknaden i USA. Mycket bra genomgångar riktade till olika åldersgrupper. De går igenom sjukvård, skatter, arbetsmarknad, fritid, skolor etc. Det underlättar för folk att planera sina liv.

Vi lever i en omsättningsekonomi och då är info viktigt men tyvärr ägnar sig våra medier bara åt underhållning och tar inte ansvar för spridning av konsumentinfo vad gäller boende.
2018-08-03, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag är sugen på att åka och titta på prins Charles "förort" Poundbury vid Dorchester. Folk har tyckt att det är kitsch men jag är rätt så trött på den svenska moderna arkitekturen. Vore roligt att kolla hur de har skapat ett nytt samhälle som ser ut som en gammal by. De har till och med social housing där. Verkar som ett komplett ställe med arbetsplatser och allt. Undrar om det bor några svenskar där.

https://en.wikipedia.org/wiki/Poundbury

https://www.rightmove.co.uk/property-for-sale/Poundbury.html

Kitsch är ju aldrig bra, menade du pastisch?

Pastisch är ju en dödssynd i estetiska sammanhang... ... men jag tycker inte nödvändigtvis det är fel, men framförallt så tycker jag om kontraster, variation förnöjer som man säger, nya skyskrapan som byggs i London är ett bra exempel, 22 Bishopsgate.

Bild

Ett eventuellt problem med pastisch är att det kan förringa värdet av originalet, det saknar autenticitet. Finns ju en del exempel i Sverige med, det mest kända är väl Jakriborg.

Ett aktuellt exempel är ett planerat huvudkontor för Newhouse i Klippan i GBG.

Kan läsa lite mer om det här...

Arkitekt är Marstrands arkitektkontor.

https://www.pressreader.com/sweden/g%C3%B6teborgs-posten/20180210/281797104453571

Ett annat omtvistat projekt är i Växjö.

Bild
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-08-03 kl. 12:36.
2018-08-03, 18:08
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Kitsch är ju aldrig bra, menade du pastisch?

Pastisch är ju en dödssynd i estetiska sammanhang... ... men jag tycker inte nödvändigtvis det är fel, men framförallt så tycker jag om kontraster, variation förnöjer som man säger, nya skyskrapan som byggs i London är ett bra exempel, 22 Bishopsgate.

Bild

Ett eventuellt problem med pastisch är att det kan förringa värdet av originalet, det saknar autenticitet. Finns ju en del exempel i Sverige med, det mest kända är väl Jakriborg.

Ett aktuellt exempel är ett planerat huvudkontor för Newhouse i Klippan i GBG.

Kan läsa lite mer om det här...

Arkitekt är Marstrands arkitektkontor.

https://www.pressreader.com/sweden/g%C3%B6teborgs-posten/20180210/281797104453571

Ett annat omtvistat projekt är i Växjö.

Bild

Jag ser en stor problematik i att arkitekter vill vara, och anser sig vara, konstnärer. En byggnads utseende har endast ett syfte, att skapa harmoni, här måste vi fråga oss om vi ska prioritera gemene mans tycke och smak eller arkitekternas konstnärliga ådra? För mig är det självklart att gemene mans tycks och smak bör prioriteras.

Det är även problematiskt att efterfrågan på bostäder är så stor att det alltid finns köpare och hyrestagare för vad än arkitekterna ritar. Om samsung skulle producera en riktigt dålig telefon skulle de flesta avstå från att köpa den, arkitekterna däremot kan rita hur fult de vill men efterfrågan kommer ändå alltid att finnas där.

Kolla vilken förödande effekt som arkitekternas smak under 50 och 60-talet har haft på våra svenska städer. Vi ser idag samma tendenser idag.
2018-08-03, 19:29
Medlem
bohrdohrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordsgranne
En sak jag tänker på - och jag tog bara ditt inlägg som exempel nu, det har egentligen inte med ditt inlägg specifikt att göra - är att om du ska bo i en bostad de närmsta 30 åren (jag skrev innan att vi ville skaffa hus) så spelar det väl ingen roll om priserna går ner 20 % de närmsta åren så länge du har råd att bo kvar? Om du ändå inte ska sälja menar jag.

Är det inte betydligt värre att det är (enligt banken vi träffade) "väldigt många som har lånat för mycket och när, inte om, räntan går upp kommer det bli väldigt läskigt" (citat från banken)?

Dels för att de inte har råd att bo kvar (vid ett sådant scenario) och dels för att de måste sälja och då till en förlust.

Det jag menar är att priserna i sig kan gå upp och ner - och det spelar ingen roll om du inte ska sälja - utan det är betydligt värre om räntan går upp tiill >4 %.

Många som har råd att betala räntorna på sitt lån kan säkert klara sig bra om de inte behöver sälja. Det verkar annars råda lite oklarhet i vad som händer om bostadens värde går under storleken på lånet. Är det någon som har en källa på vad som faktiskt sker? Det lär påverka effekterna mycket vid ett sådant scenario. Nu har jag inget bolån, men skulle jag ta ett så skulle jag kolla upp reglerna kring det noga. Hittar detta citat från Nordea vilket ju bara är sjukt:
"Så länge du sköter dina amorteringar och räntebetalningar behöver du inte oroa dig. Man kan säga att banken inte söker upp kunder med en ändrad belåningsgrad – alltså ändrat värde på bostaden. Det är mycket troligt att priserna stiger igen och under tiden har du amorterat mer och du får en bra belåningsgrad." https://www.nordea.com/sv/press-och-nyheter/nyheter-och-pressmeddelanden/ingela-gabrielsons-blogg-om-privatekonomi/2017/vad-hander-nar-din-bostad-tappar-i-varde.html Låter som ett ponzi, allt går bra så länge priserna går upp. Men vad händer om priserna inte snabbt stiger igen och folk sitter med en belåningsgrad på 150%? Hur som lär många sluta använda sin bostad som bankomat då det kräver en omförhandling av lånet och "risken" att få börja amortera..

Ett kraftigare fall på bostadspriserna lär i vilket fall ge en stor inlåsningseffekt där folk inte har råd att sälja. De som kommer tvingas sälja pga oförutsedda saker som skilsmässor, dödsfall, sjukdom eller arbetslöshet kommer bli stora förlorare. Även de som planerat dåligt och t ex står med 2-3 barn i en 2a eller som någon tog upp, blir gamla i ett hus utan hiss riskerar att få det svårt. Skulle folk börja defaulta och inte kunna betala räntan på sina lån så skulle det drabba alla. Bankerna skulle höja räntorna då deras risker ökat vilket skulle kunna ge ännu fler problem och så är spiralen igång. Även om de som inte kan betala såklart skulle drabbas hårdast då de skulle kunna stå med en skuld på flertalet årslöner efter att bostaden tvångssålts.

Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Intressant. Fallet ser ut att vara 50% större omräknat till euro för Stockholm enligt tabellen.

Jo i princip. SEK har fallit ca 7% mot EUR sen toppen i de flesta hoxindexen. Så för HOXFLATSTO blir det ju i princip dubblerat då det är ner ca 9% från toppen. Fler och fler verkar se SEK med mr Ingves vid rodret som en osäker skitvaluta som man inte vill röra. Sverige hade möjligheten att bli ett Schweiz efter kriget. Frank och Kronor handlades i princip 1:1 under 70-talet. Idag? 1:9, en försvagning på 87%.. En dollar köpte ca 5 kronor och en Euro (viktat med de valutor som idag ingår) köpte också ca 5 kronor. Men ska inte snöa in på det i denna tråd, men det är på sikt ett potentiellt stort problem för Sverige..
Senast redigerad av bohrdohr 2018-08-03 kl. 19:36.
2018-08-03, 20:16
Bannlyst
Hej!

Bara en fråga, vad är det ni är främst rädda för om bostadskrasch infaller?
2018-08-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GBGPOWWER
Hej!

Bara en fråga, vad är det ni är främst rädda för om bostadskrasch infaller?
Jag som i nuläget bor i en sunkig hyresrätt är framförallt rädd för att jag ska ha köpt en dyr bostad strax innan kraschen.
2018-08-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bohrdohr
Många som har råd att betala räntorna på sitt lån kan säkert klara sig bra om de inte behöver sälja. Det verkar annars råda lite oklarhet i vad som händer om bostadens värde går under storleken på lånet. Är det någon som har en källa på vad som faktiskt sker? Det lär påverka effekterna mycket vid ett sådant scenario. Nu har jag inget bolån, men skulle jag ta ett så skulle jag kolla upp reglerna kring det noga. Hittar detta citat från Nordea vilket ju bara är sjukt:
"Så länge du sköter dina amorteringar och räntebetalningar behöver du inte oroa dig. Man kan säga att banken inte söker upp kunder med en ändrad belåningsgrad – alltså ändrat värde på bostaden. Det är mycket troligt att priserna stiger igen och under tiden har du amorterat mer och du får en bra belåningsgrad." https://www.nordea.com/sv/press-och-nyheter/nyheter-och-pressmeddelanden/ingela-gabrielsons-blogg-om-privatekonomi/2017/vad-hander-nar-din-bostad-tappar-i-varde.html Låter som ett ponzi, allt går bra så länge priserna går upp. Men vad händer om priserna inte snabbt stiger igen och folk sitter med en belåningsgrad på 150%? Hur som lär många sluta använda sin bostad som bankomat då det kräver en omförhandling av lånet och "risken" att få börja amortera..

Ett kraftigare fall på bostadspriserna lär i vilket fall ge en stor inlåsningseffekt där folk inte har råd att sälja. De som kommer tvingas sälja pga oförutsedda saker som skilsmässor, dödsfall, sjukdom eller arbetslöshet kommer bli stora förlorare. Även de som planerat dåligt och t ex står med 2-3 barn i en 2a eller som någon tog upp, blir gamla i ett hus utan hiss riskerar att få det svårt. Skulle folk börja defaulta och inte kunna betala räntan på sina lån så skulle det drabba alla. Bankerna skulle höja räntorna då deras risker ökat vilket skulle kunna ge ännu fler problem och så är spiralen igång. Även om de som inte kan betala såklart skulle drabbas hårdast då de skulle kunna stå med en skuld på flertalet årslöner efter att bostaden tvångssålts.

Så länge som bolåntagaren betalar räntor och ev amortering, kan banken med nuvarande lagstiftning inte säga upp lånet (med brasklappen att banken kan finansiera sig till rimlig kostnad).

För banken är det vettigt att behålla kunder som betalar ränta och amorterar på lånet även om de är tekniskt insolventa (dvs lånet är större än bostadens marknadsvärde) eftersom alternativet antagligen är sämre för banken. Däremot de som bara betalar ränta och inte amorterar sitter antagligen i en sämre sits vid en kraftig sättning i BR-priserna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in