Citat:
Villorna måste ner. Vi bor i BR nu och har trots fallet cirka 2 miljoner i handpenning om vi säljer. Har kollat i norra Stockholm och för vår budget om 6 miljoner får man ett 1-plans 70-talshus med krypgrund i Täby Kyrkby där badrummet inte är fackmannamässigt omgjort och där det finns fuktgenomslag på vinden. Förutom det så behöver vi en till bil som kommer kosta 5000:- per månad med avskrivningar, drivmedel, skatt, försäkring, däck och allt annat. Sambon får dessutom 1h resväg till jobbet (city) istället för cirka 10 minuter med tunnelbana eller 25 minuter med cykel.
Vi tappar dessutom all service som finns här som matbutik, tunnelbana, apotek samt bageri 150 meter bort. Har även kollat ute på Ekerö men efter att ha blivit tvungna att käka middag i Ekerö centrum så känns inte inte aktuellt längre.
Ett nybyggt hus (2 plan) i Täby kyrkby kostar 7-10 miljoner idag, hur ska man kunna köpa det med amorterings och inkomstkrav. Dom som har en samlad inkomst om 150k i månaden bor väl hellre i Bromma än Täby Kyrkby. Jag tror bara husmarknaden är trögare än BR, det tar längre tid men nog ska den ner. Om man ska köpa ett hus för 7 miljoner ska man BÅDA tjäna 50k (100k samlad inkomst) för att slippa inkomstkravet (vid 1.6 mille insats).
Vi tappar dessutom all service som finns här som matbutik, tunnelbana, apotek samt bageri 150 meter bort. Har även kollat ute på Ekerö men efter att ha blivit tvungna att käka middag i Ekerö centrum så känns inte inte aktuellt längre.
Ett nybyggt hus (2 plan) i Täby kyrkby kostar 7-10 miljoner idag, hur ska man kunna köpa det med amorterings och inkomstkrav. Dom som har en samlad inkomst om 150k i månaden bor väl hellre i Bromma än Täby Kyrkby. Jag tror bara husmarknaden är trögare än BR, det tar längre tid men nog ska den ner. Om man ska köpa ett hus för 7 miljoner ska man BÅDA tjäna 50k (100k samlad inkomst) för att slippa inkomstkravet (vid 1.6 mille insats).
Ja det är tufft med villa, ville själv ha ett hus med dubbelgarage för hobbygrejjer också. Vi flyttade till min hemstad istället. 1,3 miljoner med lite renoveringsbehov men båda nu 7 min till jobbet och en XC70 alltid redo som stockholmsexpress till svärmor.
Stockholm är så fint men för mig isåfall i lägenhet, jobbpendling har jag insett är skit speciellt med förskolehämtning och liv med barn överlag så där måste det vara nära tunnelbanan = dyyyyrt.

... men jag tycker inte nödvändigtvis det är fel, men framförallt så tycker jag om kontraster, variation förnöjer som man säger, nya skyskrapan som byggs i London är ett bra exempel, 22 Bishopsgate.