2018-07-28, 16:29
Medlem
Även priset har stabiliserat sig, eftersom hus har en värdeminskning varje år, typiskt 1-2%, så efter 2 år så tappade alla hus värde 2-4 procent, de flesta fortfarande kunna inte sälja och skaffa bättre lägenhet

Nyproduktion har fallit till nästan samman prisnivå som lägenheten från 60 talet
https://www.booli.se/annons/3193110
https://www.booli.se/bostad/340327
Senast redigerad av vatten2013 2018-07-28 kl. 16:34.
2018-07-28, 19:59
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Vilka är dom stora innehavarna av svenska bostadsobligationer? Vad tror du krävs för att det ska bli ske nedskrivningar i bostadsobligationer? Kommer man försöka mörka det så länge det går som under subprime eller är det svårare för svenska banker att lyckas med något sånt?

Swedbank toppar bolån i Sverige. Nybyggnationer i dagsläget nedvärderas inte. Man äger som byggbolag hela fastigheten/statsdelen tills dess att man överför den till en egen förening. Man kan då skapa en hyresrättsförening istället.

Man mörkar inget regelrätt. Företagslån/bygglån och bolån är separata, och problemen hamnar istället på bostadsbolagens balansräkning som en tillgång (som man inte lyckats avyttra) till det pris man stipulerar kunna sälja fastighetens lägenheter till. Har man inte sålt bostadsbeståndet till önskat pris så skriver man alltså inte ner lägenheter. Dom existerar inte i statistiken.

Jättarna kan ta detta ett tag. Men man måste förstå att lägre försäljningspris leder till nedvärdering i hela beståndet. Säljer du en nybyggd lägenhet i Solna för 2 mille så kommer alla lägenheter i Solna med samma egenskaper och månadskostnad vara värda just denna peng.

Innan 2019 är slut så kursar många av utvecklarna, och de stora byggbolaget kommer börja ta rejält med stryk. Bankerna tar stryk först när befintliga lån enligt revisioner skattas inbringa mindre än stipulerat belopp. Därefter går det fort.
Senast redigerad av HanMedHornen 2018-07-28 kl. 20:02.
2018-07-28, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Är sällan här, då jag driver något annat. Du är helt ute och cyklar som många andra här på forumet. Ditt första stycke bekräftar vad människor tror men är fel.

Att man ens behöver påtala detta är så jävla humoristiskt.
När en långivare kräver ställd säkerhet för den belåning och det pantbrev som är utställt, och inte får denna. Så försätter man givetvis individer i konkurs.

Panträtten kan inte utnyttjas om inte individen är i konkurs. Regelbunden inkomst kan du ju kolla om du tar höjd för i pantbrevet, vilket du inte gör. Så panträtten är gilltig då individen är i konkurs, då ytterligare säkerhet inte kan ställas.

Ska checka in här oftare. Ni idioter med icke-värdig kunskap florerar i överflöd.
Det ebola skrev var att sålänge räntor o amorteringar betalas så spelar det ingen roll att den belånade säkerheten sjunker i värde. Banken kommer inte klaga. Varför låneslaven inte hamnar i konkurs.

Du påstår ebola är ute och cyklar. Stämmer inte ovanstående? Hur fungerar det då?
2018-07-28, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Låter som att du förväntar dig att kunna rulla det bundna lånet om 3 år med en ränta lägre än 3%. No further questions.

Bankernas bundna listräntor borde i min värld vara indikation på vart bolåneräntorna tar vägen. 3 åring runt 1,5%, 5 åring runt 2%, 10 åring runt 3%. Svårt att tro att de är speciellt sugna på att gå back och de har säkerligen fina marginaler på dessa redan som det är.

Det är bara att inse, de låga räntorna är här för att stanna. Japan är ett praktexemplar på hur det kommer se ut för Sveriges del, väldigt många likheter med Sverige. Skedde inte den första höjningen av styrräntan på 30 år eller något liknande nyligen?

Det som däremot kommer göra att det kan fortsätta nedåt är det utökade amorteringskravet (och global lågkonjunktur då såklart).

Och skulle det skita sig så kommer alla som sparat stå för notan. Eller så inflanerar Ingves och Co bort lånen. Eller byter vi till EUR. De med bolån kan sova gott. Gäller bara att ha lite uthållighet (buffert) så man inte är först ut över stupet..
2018-07-28, 21:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag svarade på ett inlägg där du skrev att 4 miljoner för ett hus var dyrt, och det kanske det är, men jag räknade fram att det inte är dyrare än en trerums hyresrätt.
Det var du som påstod att min ränta inte kan vara densamma om tre år. Då förklarade jag för dig att jag mer än väl kommer att klara det.
Eller så har jag ett väldigt enkelt boende med låga lån.
Nu handlar inte en kollapsande bomarknad om att alla kommer sitta bankrutt utan ett öre på banken och utan jobb. En majoritet kommer ha både jobb och pengar på banken.
Tittar du på statistiken så ser du att gruppen med höga skuldkvoter stadigt har växt.
Sen finns antagligen merparten av dessa i storstadsområden. Men det hjälper inte. En kraschad bomarknad i Sthlm och GBG kommer ge återverkningar över hela riket.
2018-07-28, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Det ebola skrev var att sålänge räntor o amorteringar betalas så spelar det ingen roll att den belånade säkerheten sjunker i värde. Banken kommer inte klaga. Varför låneslaven inte hamnar i konkurs.

Du påstår ebola är ute och cyklar. Stämmer inte ovanstående? Hur fungerar det då?

Det ebola skrev stämmer. Alliansen genomförde denna ändring under sin tid.
2018-07-28, 21:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu handlar inte en kollapsande bomarknad om att alla kommer sitta bankrutt utan ett öre på banken och utan jobb. En majoritet kommer ha både jobb och pengar på banken.
Tittar du på statistiken så ser du att gruppen med höga skuldkvoter stadigt har växt.
Sen finns antagligen merparten av dessa i storstadsområden. Men det hjälper inte. En kraschad bomarknad i Sthlm och GBG kommer ge återverkningar över hela riket.
Och hur känner du att det har med mitt inlägg att göra?
2018-07-28, 21:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Och hur känner du att det har med mitt inlägg att göra?
Du sitter och kör med anekdotisk bevisföring. Det hjälper inte att en majoritet fixar 7 % kalkylränta eller har hanterbar belåning. Om en tillräckligt stor grupp på marginalen inte längre fixar sin belåning och tillräckligt många förstagångsköpare inte kan vara med och konkurrera. Då kommer marknaden pysa ihop.
Vi ser redan hur marknaden går sidledes och transaktionstiderna ökat. Det under en glödande högkonjunktur.
Gissar vad som händer om konjukturen viker.
2018-07-28, 22:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du sitter och kör med anekdotisk bevisföring. Det hjälper inte att en majoritet fixar 7 % kalkylränta eller har hanterbar belåning. Om en tillräckligt stor grupp på marginalen inte längre fixar sin belåning och tillräckligt många förstagångsköpare inte kan vara med och konkurrera. Då kommer marknaden pysa ihop.
Vi ser redan hur marknaden går sidledes och transaktionstiderna ökat. Det under en glödande högkonjunktur.
Gissar vad som händer om konjukturen viker.
Jag har berättat vad det kostar att bo. Om du inte anser att det stämmer så kan du komma med sakliga inlägg.
2018-07-28, 22:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag har berättat vad det kostar att bo. Om du inte anser att det stämmer så kan du komma med sakliga inlägg.
Vad det kostar dig att bo. Ska vi be någon miljon fastighetsägare kommentera?
2018-07-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Bankernas bundna listräntor borde i min värld vara indikation på vart bolåneräntorna tar vägen. 3 åring runt 1,5%, 5 åring runt 2%, 10 åring runt 3%. Svårt att tro att de är speciellt sugna på att gå back och de har säkerligen fina marginaler på dessa redan som det är.

Det är bara att inse, de låga räntorna är här för att stanna. Japan är ett praktexemplar på hur det kommer se ut för Sveriges del, väldigt många likheter med Sverige. Skedde inte den första höjningen av styrräntan på 30 år eller något liknande nyligen?

Det som däremot kommer göra att det kan fortsätta nedåt är det utökade amorteringskravet (och global lågkonjunktur då såklart).

Och skulle det skita sig så kommer alla som sparat stå för notan. Eller så inflanerar Ingves och Co bort lånen. Eller byter vi till EUR. De med bolån kan sova gott. Gäller bara att ha lite uthållighet (buffert) så man inte är först ut över stupet..
Jag tror att de bundna räntorna helt enkelt reflekterar de långa statsobligationernas nivåer. Någon inverterad avkastningskurva syns inte på Sveriges horisont på ett bra tag.

Jag delar din "helgarderingsteori" om vad som händer från och med nu. Jag vet inte heller. Min fasta övertygelse är ändå att bostadspriserna ska ner rejält, kanske så långt som 50%.

I ett överskuldsatt läge som ska betalas ned så är den naturliga följden deflation. Givetvis kommer Riksbanken att kämpa mot med näbbar och klor, men jag tror inte de kommer att lyckas. Kronan kommer att försvagas kraftigt om de håller minusränta i den lågkonjunktur som jag ser som oundviklig inom kort. Så jag tror att vi har styrräntor på 2% om ett par år. En killgissning helt enkelt.

Det jag däremot tror vi kommer att se är en mycket större variation på boräntenivåerna. Fler människor kommer att få höjd ränta för att de helt enkelt inte är kreditvärdiga längre. Dessutom kommer färre nya lån att beviljas. De flesta bubblor spricker i marginalen först, och sedan sprider det sig. Det såg man vid subprimekrisen i USA, som började långt innan det ledde till Lehman-krisen. Under lång tid så tröstade Bernanke&co med uttryck som "subprime is contained" fram till den punkt den inte var "contained" längre.
2018-07-28, 22:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen

Räntor sätts här och nu. En 10 åring bedöms utifrån dagens situation. Om det ser radikalt annorlunda ut om 2 år så kommer 10 åringen som du kan köpa då ha ett helt annat pris.
Så nej, en 10 åring är vad man tror här och nu, inte vad räntan de facto kommer att vara om 3-4 år.
Sen tror inte jag heller på 7-8% bolåneräntor. Jag tror inte på 5-6 % heller. Problemet är att om bolåneräntan stiger med 1-2 ‰ från dagens nivåer så kommer det pressa marknaden rejält.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in