2018-08-04, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Sorry. Det är väl förvisso orelevant vad du tror ok.

Personligen trodde poliserna säkert de sköt en potent våldsman men påvägen verkar de gjort så många konstigheter som ledde upp till där vi är idag. Vi människor tror ofta att vi gör rätt. Men sedan visar det sig att vi gjort fel.

Vuxna lär sig av att göra rätt medans barn lär sig genom att göra fel. Om jag också få tro lite så tror jag inte att de här poliserna var tränade för det här. Hade de väntat på insattsstyrkan kunde vi fått en bättre utgång.

Men skrev inte nån att regionala insatsstyrkan var på plats , att den bilen syns på bilden !?
Citera
2018-08-04, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Något har hänt med polisen de senaste 20 åren, de övar på att döda inte skada. Det är allvarligt.
Det är så in i helvete allvarligt att polisen inte kan skilja mellan en våldsverkare och en person med Downs syndrom...
Citera
2018-08-04, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Den här gången höll någon en leksak.

Ett vapenliknande föremål ja, vilket är att likställa med ett riktigt vapen.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-08-04 kl. 17:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
Enligt tidigare person i tråden ska det vara den här personen som hade ett ex i fastigheten (FB) Stor polisinsats på Ekerö ( men om polisen menar samma person vet ej. Kan ju också vara media som blandat ihop det)

Media har inte skrivit att det gäller honom ännu , men så är fallet . Till och media verkar rädd för att skriva om detta ...
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Men kan även tidningarna sluta! https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-downforeningen-ser-en-stor-kunskapsbrist-i-samhallet De vet ju för f-n inte vad som har hänt. Den här artikeln kommer alla mindre begåvade individer tolka som att polisen sköt en person som var downie för att de var rädda för denne.
"det beror på okunskap" tycker en medlem i Downföreningen med det underförstått att polisen såg att det var en downie som höll i vapnet. Det här sättet att skriva i medierna kommer att jaga upp ilska hos befolkningen.
Det är bättre att vänta med sådana här artiklar tills man sett vad som har hänt. Självklart är olyckan vansinnigt tragisk ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Möjligt...men att påstå, som en del gör, att poliser vill skjuta ihjäl medborgare är både befängt och absurt...

Det tror jag verkligen inte att de vill men det verkar som om de övar på någon han eller du mentalitet, döda eller dödas. Det var inte så tidigare jag tror att det har varit en långsam förändring som började med vapen och ammo bytet för runt 20 år sedan.
Hoppas det går att vrida tillbaka våldsamheter lite och få polisen till att skada istället för att döda som förstaval.
Citera
2018-08-04, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arabapan
Kan du berätta lite hur leksaken såg ut!
Såg det ut som en nallebjörn? Eller kanske som en leksaksbil?
Berätta med dina ord och beskriv så gott det går med detaljer kring leksakens utseende, så vi andra får veta!

Nice try. Jag diskuterar hellre deras taktik. Tydligen fanns det inga liv att rädda där så de hade kunnat ta det lugnt. Men här ovan har jag blivit upplyst om att polisen är tydligen tränad till att skjuta först och fråga sedan. Uppenbarligen var ljusförhållanden så pass bra att man hade kunnat efter ett tag börja ana att det handlade om en downie. Dessutom var pappan ute och letade. Någonstans i början sas det att polisen hade inte velat tala med pappan utan bett honom gå.
Citera
2018-08-04, 17:55
Medlem
Citat:
Det tror jag verkligen inte att de vill men det verkar som om de övar på någon han eller du mentalitet, döda eller dödas. Det var inte så tidigare jag tror att det har varit en långsam förändring som började med vapen och ammo bytet för runt 20 år sedan.
Hoppas det går att vrida tillbaka våldsamheter lite och få polisen till att skada istället för att döda som förstaval.

Blir nog ett sjuhelvetes adrenalinpåslag. Svårt att öva bort. Ser de någon hotfull med vapen så skjuter de tills personen ligger ner, skadad eller död. Allt för att inte själv skadas eller dödas.

Jag misstänker att många av de som kritiserar polisens agerande i detta fall, själva hade agerat likadant i samma situation.
Citera
2018-08-04, 17:56
Avslutad
Citat:

I självförsvar gäller att oskadliggöra. Varken skada eller döda.

Om någon riktar vapen mot dig skjuter du denne tills personen ligger ned. Varken mer eller mindre.
Citera
2018-08-04, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Ett vapenliknande, vilken är att likställa med ett riktigt vapen.

Och då var det inget annat alternativ än att skjuta? Jag säger backa. Hade man gjort det hade downien varit vid liv och polisen hade inte gjort bort sig.
Citera
2018-08-04, 17:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Och där satt araben, som inte kan engelska eller svenska, och snackade i telefon mitt i allt och gick fram mot poliserna "för att förklara att han var sjuk". Det lär ju knappast gjort situationen lättare att hantera...
Lite distraktion men knappast något som borde strula till det.
Vittnet (araben) stämde knappast med utseendet på den person polisen var rätt för, han hade inget vapen och han var inte hotfull så varför pistolhotades han av polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Vad för vapen hade Eric?
Redan när man sätter pistolen mot huvudet på araben så har man visat vilken/a dåliga poliser man är.
Och den kända våldsmannen? Om han är känd, finns inte signalement då?
Eller har inte inringaren fått beskriva hur våldsmannen ser ut?
Ja, det är tydligt att polisen överreagerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Jacobsstege
Å hur kommer det sig att en blatte som sökt flyktingstatus och uppehållstillstånd med de premisserna, kan bo i Vasastan. Deras 49:-/i dagsersättning betalar inget boende i dessa områden.
Vi vet ingenting om vittnet. Han kanske är här på semester. Någonstans har det stått om att hans bror eller far bor i Sverige.
Citera
2018-08-04, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
I självförsvar gäller att oskadliggöra. Varken skada eller döda.

Om någon riktar vapen mot dig skjuter du denne tills personen ligger ned. Varken mer eller mindre.

Men de övar på dubbelskott mitt i kroppen med hålspetskulor, det är i stort sett en säker dödsdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in