2018-08-04, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandslendan
Det är inte alls speciellt svårt för en utbildad att träffa ett ben på det korta avstånd detta var frågan om. Helst inte när det är en överviktig person som det var här, däremot så är det inte helt säker att offret hade klarat ett skott i låret heller då det går väldigt stora blodådror där, träffar man en sådan går det undan.

Åter igen, vad var leksaken replica på?

Detta är rätt lätt testa. Ta en kraftig kolsyrepistol och skjut på en persons ben som bär kraftiga benskydd. Samma avstånd som Eric blev skjuten på samt samma ljusförhållanden.

Låt "offret" stå stilla samt flytta sig. Filma och upp på Youtube. Då kan alla se resultatet och dra sina slutsatser.

Personligen tror jag en överviktigs ben som är stilla är hyfsat ok kunna träffa. Om personen rör sig så blir det mycket svårare.
Citera
2018-08-04, 16:14
Medlem
Den lilla erfarenhet jag har av att jobba med folk som har down syndrom säger mig att hela situationen är märklig. Jag kritiserar inte familjen på något vis, men jag fattar inte hur kan kunde smita ut. Föräldrar vars barn har down syndrom brukar som regel ha jävligt bra koll på sina barns beteenden och nycker, och de brukar känna sina barn utan och innan mycket bättre än vad föräldrar till normala barn gör.

Det låter konstigt att han skulle ha varit en skötsam man som plötsligt fått en knäpp och bestämt sig för att smyga runt på stan mitt i natten och lura i folk att han har ett eldvapen. Det är såklart inte omöjligt att det faktiskt gick till så, men jag gissar att han var en rejäl busunge och att det här inte var första gången som han ställt till det. De föräldrar till folk med downs som jag har träffat har varit extremt måna om att deras barn inte ska råka illa ut, så jag undrar vilka försiktighetsåtgärder familjen hade vidtagit innan det här hände.
Citera
2018-08-04, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du menar att den person som de misstänkte var på platsen i själva verket redan satt i häkte?

Då har polisen lite att förklara.

Ja han har suttit i häkte flera månader och halva stockholms polisstyrka var med och grep honom . Dessutom var polisen närvarande under hans rättegångdagar som var precis denna dag och dagarna före och efter .
Citera
2018-08-04, 16:17
Medlem
brighteye007s avatar
" – Extrem otur ledde till dödsskjutningen, hävdar DN:s källa vid polisen. "

Jag är ganska övertygad om att poliserna på plats hade mer med dödsskjutningen att göra än otur.

Killen de sköt för några år sedan utanför Stockholm som viftade med knivar, polisen avlossade ett varningsskott riktat mot marken framför killen, men skottet träffade en grind och vek upp och satte sig i buken, varvid han förblödde. DET var ren otur.
Citera
2018-08-04, 16:19
Medlem
labambass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Ja, för att bli skjuten av snuten står högt upp på potentiella risker?

Nej men kan tänka mig tusen andra faror med att låta en mental 3 åring springa ute på stan mitt i natten.
Citera
2018-08-04, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimmimusis
Den man som var misstänkt för att ha placerat en bilbomb under sin fd flickväns bil i Vasastan och som sedemera greps ute på Ekerö kan väl ingen polis ha missat att han nu sitter inne nu . Halva Stockholms poliskår var ju med att gripa honom efter att räddningstjänsten inte fick åka ner innan dom kom så stallet hann brinna ner. Dom som inte var med på plats kan omöjligt ha missat att han greps och blev häktad MISSTÄNKT för grova brott. Den dag då Erik blev skjuten så hade den mammen sin rättegång efter lång häktning med restriktioner. Även där var poliser på plats . Så ....att tro att han är i Vasastan utan att vara helt säker och agera på detta sätt är helt oacceptabelt. Det säger också vad poliserna ville göra med den mannen och förklarar också det övervåld som användes vid gripande. Internutredaren har själv sagt att blivit utsatt för övervåld. Vad dom än tycker personligen om denne man så har dom inte rätt att ta hans liv och att 3 personer ska skjuta och så många skott ....Det mest sorgliga i denna historien är ju stackars Erik som blev offer för detta och inte minst hans familj . Ber för att dom ska få den hjälp och stöttning dom behöver för att kunna hantera detta. Men jag tycker även att det är tragiskt för mannen som dom tydligen ville ta livet av som också har en familj med en mamma , mostrar , mormor och morfar som förstår att detta är vad som kan hända deras son då han blir släppt från det straff som han nu förmodligen får avtjäna. Men han döms inte för dom saker som tidningarna skrivit stora rubriker om och som fick så tragiska konsekvenser både för Eriks familj men även familjerna på Ekerö. En polis kan ha åsikter och tycka vad dom vill om människor i missbruk men man får heller inte glömma att beroende är en sjukdom och att personen i fråga behöver annan hjälp än att bli ihjälskjuten , detta handlar om en person som gått igenom mer än vad någon ung människa ska behöva göra och det sätter spår och i många fall självmedicinerar människor bort sina känslor ....

Jävlar. Regionpolischefen har försökt urskulda den upphetsningen som fick rookiecops att skjuta downien med att datorn kopplade adressen till en våldsverkare som hotade sitt ex. Alltså om våldsverkaren sitter inne då får de väl öva att skjuta prick på datorn.

Även villospår har levererats till tidningar som DN och Aftonbladet om denna våldsverkare som ursäkt.

Polisen har fått uppskattning och firats efter terrordådet på Drottninggatan och välgjort jobb i Göteborg. Nu har det stigit i huvudet på dem och de tror att de kan dribbla med medier och allmänheten hur de vill om det nu stämmer att de inte bara misstog om Eric utan även svävade i det blå vad gäller våldsverkaren.

Om han nu sitter bakom lås och bom så är det pinsamt och är den gubben som fått polisen att bli hispiga så borde han sitta inne.

Han haffades i alla fall i april (om det är han). Eller släpptes han sedan?

Klockan 01.06 natten till måndagen får polisen ett larm om en brand på samma adress på Ekerö. Där grips sedan den eftersökta mannen, som senare har anhållits misstänkt för mordbrand.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/misstankt-foremal-under-bil-agaren-tidigare-hotad
Citera
2018-08-04, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
När godhetsknarkare inte ens låtsas argumentera.

Men ok. Vi kan väl för sakens skull säga att jag låter som en heliumsniffande delfin. Vad har det med saken att göra?

Om föräldern kör oförsiktigt så är det vållande till annans död. Om det är en olycka så är det en olycka.

Men om det är så att föräldern upprepade gånger kör oförsiktigt och både familj och vänner vet om det men inte ingriper mot det så är de medskyldiga när olyckan väl skett.

Antingen spelar du dum eller är du det på riktigt. Du kallade föräldrarna mördare, vilket
är snarlikt mitt exempel. Du vet väl för fan vad
definitionen på mord är enligt brottsbalken.
Och du ska snacka om att argumentera. Nä du
är ingen godhetsknarkare, utan en empatilös
självgod besserwisser.
Citera
2018-08-04, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Nu hade ju Downs Eric ingen skruvdragare utan en av bilderna att döma verklighetstrogen vapenattrapp...

Har missat att de släppt bilder på leksaken, var kan man hitta dessa?
Citera
2018-08-04, 16:24
Medlem
Ancient-Lurkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimmimusis
Ja han har suttit i häkte flera månader och halva stockholms polisstyrka var med och grep honom . Dessutom var polisen närvarande under hans rättegångdagar som var precis denna dag och dagarna före och efter .
De är inte första gången polisen gör sådana tabbar. jag vet en kille som blev topsad efter dubbelmordet i Linköping, trots att han satt i fängelse då mordet skedde...
Citera
2018-08-04, 16:25
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoltanfez
Antingen spelar du dum eller är du det på riktigt. Du kallade föräldrarna mördare, vilket
är snarlikt mitt exempel. Du vet väl för fan vad
definitionen på mord är enligt brottsbalken.
Och du ska snacka om att argumentera. Nä du
är ingen godhetsknarkare, utan en empatilös
självgod besserwisser.
Var det första gången han rymde ja eller nej?

Dessutom:
Och:
Citera
2018-08-04, 16:28
Medlem
[quote=Oz123|64839199]Nej hon skriver att han greps senare på Ekerö med kaos där också.[/QUOTE

Han greps på Ekerö JA och då hade hans x gjort en anmälan om hot och dom misstänkte då att han placerat en bilbomb under hennes bil i Vasastan. Huruvida det var en bomb el inte får väl den utredningen visa men misstänker att så inte var fallet då han ej blir dömd för det nu i den rättegång som pågår. Han och hans x har haft problem i sin relation men att han skulle placera en bilbomb under hennes bil där även hans barn skulle kunna sitta är inte möjligt. Men polisens åsikt om mannen är helt klar då dom nekade räddningstjänsten att åka ner på gården i Ekerö då det brann där så hela stallet hann brinna ner innan polisstyrkan kommer och misshandlar honom svårt. Han blev även misstänkt för att vara den som tänt på den ladan på sin släktgård där både djur och lägenhet fanns. Tror att utredningen även där visat på att så ej var fallet. Men han har suttit i Häkte flera månader nu med restriktioner så så hotet mot henne var för flera månader sen. Vad han kommer dömas för verkar vara nåt gammalt ( 2 år ) som är relaterat till tjafset mellan han och hans flickvän. Rättegången är nu avslutad. I denna veva då allt detta skedde hade hon börjat träffa en polis el fd tror jag , sen får man ju tolka det som man vill...
Citera
2018-08-04, 16:28
Avslutad
Tycker föräldrarna får för lite skuld i frågan. Hur kan man dels ge vapenleksaker till en autistisk downie, och hur kan man ha så dålig koll?

Hade det inte varit polisen hade han lika gärna kunna dödats / misshandlats av några uttråkade marockaner eller förortskids.

Som om föräldrarna ville ha han dödad eller bortsprungen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in