2018-08-04, 12:11
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Helt klart. Fattar inte vad det är med folk. Det finns en sån där snubbe i typ varannan skolklass. Det är väl trist att det är så, men inte fan har man frikort för mord för det.

Vänta och se bara. I FUP kommer det säkert fram att han suttit hemma och kvinnohatat på incel-forum i ett par, tre år. Får se om era sympatier finns kvar då. Toronto-snubben blev säkert mobbad i skolan, men vem brydde sig om det i slutändan.

Men så här är det ju i FB-trådar att vi spekulerar utifrån befintlig info. Självklart att allt kan vara annorlunda när vi läser FUP. Det håller jag med om. Dessutom är det väl ingen som säger att det är okej att döda? Vi eller åtminstone jag försöker spekulera i vad motivet kan vara och då kommer man in på hans personlighet och liv m.m. eftersom det var inget mord vad det verkar hittills där MGM och BO kände varandra. Så det kan ju inte vara något personligt motiv riktat mot just henne tänker jag, eller?

Angående din fråga tidigare om vad "brats" är det ju de som fått en bra barndom, utbildning och allt man kan önska sig egentligen och ändå inte är nöjda. Bortskämda vill jag kalla det.
Citera
2018-08-04, 12:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadodi
Jo det var verkligen extremt! Mycket värre än jag fått det låta som. Och lärarna bara såg på.

Det är inte bara Johan som är skyldig till det här mordet. Utan samhället som behandlade honom så jävla illa är medskyldig. Jag ångrar att jag inte försvarade honom. Men jag var femton år och osäker och ville inte själv bli utsatt.
Visste föräldrarna öht om vad som skedde?
Citat:
Ursprungligen postat av Kadodi
Jag skulle gissa på någon form av autism kombinerat med låg IQ i motsats till många med Asperger som ofta har hög IQ.
.
Det jag inte begriper är varför han gick i vanlig skola utan extrastöd (?), kunde erhålla tillräckliga betyg inför gymnasiet och klarade sig igenom en utbildning till undersköterska när du beskriver honom gissningsvis ha låg IQ?
Senast redigerad av develi 2018-08-04 kl. 12:54.
Citera
2018-08-04, 12:40
Medlem
Stupido86s avatar
Såg att några påstår att J. F inte finns med på lexbase?
Vet man vilken tingsrätt han ska ha blivit dömd i?
Citera
2018-08-04, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stupido86
Såg att några påstår att J. F inte finns med på lexbase?
Vet man vilken tingsrätt han ska ha blivit dömd i?
Då han kommer ifrån Falun, så antar att det är Falu tingsrätt.
Tänker så då han växt upp där.
Men om det är något allvarligt psykologiskt fel på honom så är det inte säkert att domen finns att se, kan ju vara sekretess på det av någon anledning.
Bara spånar lite nu.
Citera
2018-08-04, 12:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorpan22
Då han kommer ifrån Falun, så antar att det är Falu tingsrätt.
Tänker så då han växt upp där.
Men om det är något allvarligt psykologiskt fel på honom så är det inte säkert att domen finns att se, kan ju vara sekretess på det av någon anledning.
Bara spånar lite nu.

Det är inte säkert att han blev dömd. Kan ha varit brist på tillräckliga bevis? Spekulerar också.
Citera
2018-08-04, 12:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är inte säkert att han blev dömd. Kan ha varit brist på tillräckliga bevis? Spekulerar också.
.
Citat:
Ursprungligen postat av Snowier
Står i Fagerstapostens PLUS-artikel att han blev åtalad för tre fall av olaga hot 2009 och det blev villkorlig dom, 75timmars samhällstjänst och 2000kr i skadestånd till flickan han skickat hotbrev till.
Citera
2018-08-04, 13:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Helt rätt det är väl ingen som säger att det är okej att mörda (förutom i krigstider då man tyvärr måste) men i detta fall finns det åtminstone en del förklaringar. Jag tror dessutom inte att det är något slags planerat mord som enligt mig är ännu ondare, utan detta är något som MGM gjort i hastigt vredesmod. Något har utlöst all undertryckt ilska han har och han har gått bärsärkargång på en random oskyldig kvinna som råkade komma i hans väg just då. Alternativt att kompisen bad honom till att börja bråka och han bara gjorde som han blev tillsagd. Som på högstadiet när han kastade stora stenar på bilar m.m. på grund av att elever bad honom göra det?
Det diskuteras skuld kring en annan minderårig person.
Mig veterligt är ingen annan anhållen för misstanke om inblandning eller häktad för medhjälp till mord eller medgärningsmannaskap.
Citera
2018-08-04, 13:04
Medlem
Stupido86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.

Ja precis. Jag testar att begära ut från dom och ser om de finns något att få ut.
Citera
2018-08-04, 13:05
Medlem
Rosamunds avatar

Okej tack. Missade detta inlägg. Då är det konstigt att han inte finns på Lex 🤔
Citera
2018-08-04, 13:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stupido86
Ja precis. Jag testar att begära ut från dom och ser om de finns något att få ut.

Det skulle klargöra mycket om hans nivå och kapacitet.
Citera
2018-08-04, 13:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det diskuteras skuld kring en annan minderårig person.
Mig veterligt är ingen annan anhållen för misstanke om inblandning eller häktad för medhjälp till mord eller medgärningsmannaskap.

Jag pratar inte om skuld till medhjälp till mord utan snarare om att bli tillsagd att "bråka muntligt" liksom. Sedan har MGM gjort det och blivit jättearg och tagit till fysiskt våld med dödlig utgång. Kompisen kunde väl aldrig ana att det skulle gå så långt. Men detta är bara mina spekulationer, ta det inte för mer än så.
Citera
2018-08-04, 13:13
Medlem
Stupido86s avatar
Citat:

Det skulle klargöra mycket om hans nivå och kapacitet.

Håller med.
Tycker denna tråd tagit en märkligt vändning som jag inte stött på så ofta här inne förut.
Aldrig sett en tråd med så mycket ömkan, förståelse och omsorg för en GM innan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in