2018-08-04, 08:52
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackDeLarge
Nog har man sett mobbning runt omkring sig under alla år man gick i skolan, men i jämförelse med det du skriver så är det ingenting. Fan vad hemskt. Obegripligt att det bara fortsatte och fortsatte. Det måste ha format honom rejält.
Inget riktat mot dig!
Jo det var verkligen extremt! Mycket värre än jag fått det låta som. Och lärarna bara såg på.

Det är inte bara Johan som är skyldig till det här mordet. Utan samhället som behandlade honom så jävla illa är medskyldig. Jag ångrar att jag inte försvarade honom. Men jag var femton år och osäker och ville inte själv bli utsatt.
Senast redigerad av Kadodi 2018-08-04 kl. 08:56.
Citera
2018-08-04, 09:28
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Här verkar utredarna ha rätt mycket klart för sig om händelsens förlopp men allt tar sin tid ändå. Pga hänsyn till personlig integritet och ev psykisk störning finns anledning att tro att mycket kan bli under sekretess.

Svårt att sia om tidsaspekten på en FUP. Någon annan kanske har en bättre uppfattning?

Tycker att du insiktsfullt och fint beskrev din fd klasskamrat. Tack för det! Uppskattades.
FUP kommer först när åtal väcks, det lär ligga några månader fram i tiden.
Citera
2018-08-04, 09:57
Medlem
Sulacoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadodi
Jo det var verkligen extremt! Mycket värre än jag fått det låta som. Och lärarna bara såg på.

Det är inte bara Johan som är skyldig till det här mordet. Utan samhället som behandlade honom så jävla illa är medskyldig. Jag ångrar att jag inte försvarade honom. Men jag var femton år och osäker och ville inte själv bli utsatt.
Är du efterbliven??? Endast han och bara han som satte kniven i stackars tjejen!!!!! Jag har haft det jävligt tufft i mitt liv men inte fan går jag och hugger ihjäl oskyldiga människor för det!! Alla har ett eget vall!! Du är som svartskallarna och skyller allt på samhället. Du kanske t.o.m är en blatte? Låter så! IDIOT
Senast redigerad av Sulacos 2018-08-04 kl. 10:00.
Citera
2018-08-04, 10:10
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulacos
Är du efterbliven??? Endast han och bara han som satte kniven i stackars tjejen!!!!! Jag har haft det jävligt tufft i mitt liv men inte fan går jag och hugger ihjäl oskyldiga människor för det!! Alla har ett eget vall!! Du är som svartskallarna och skyller allt på samhället. Du kanske t.o.m är en blatte? Låter så! IDIOT

Vänta lite! Du verkar vara en arg ung man och har inte levt klart än. Även du kan snart finnas på lexbase. Kanske inte för att ha huggit ner oskyldiga människor men kanske våldtäkt eller misshandel. Men du kanske redan har hmf eller ringa?
Citera
2018-08-04, 10:22
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Det är aldrig ok att döda en annan människa, för att man har en ryggsäck som är tung.
Vem har inte det? mer eller mindre.
Skulden ligger på mördaren.
Citera
2018-08-04, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadodi
Jag tror han ville upprätta en jargong, så där som vänner kan retas med varandra på skoj. Jag kan inte låta bli att tycka synd om honom. Jag tror någon har utmanat honom och sagt på skoj att han skulle döda någon, Johan tog det på allvar och sen gick det som det gick.

Nja, som jag fattar det så har polisen en rätt klar bild av motivet. Hade det varit ngn som sagt åt han att utföra dådet så borde ju ngn sitta misstänkt för anstiftan?
Citera
2018-08-04, 11:16
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Men hallå,, du kan väl bete dig hyfsat mot en person som har valt att dela med sig av sina minnen av GM. Det är värdefullt för diskussionerna. Stäng av datorn om du bara ska komma in hit och hata, eller byt tråd, finns massa trådar på FB för haters & moaners.
Citera
2018-08-04, 11:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokar87
Nja, som jag fattar det så har polisen en rätt klar bild av motivet. Hade det varit ngn som sagt åt han att utföra dådet så borde ju ngn sitta misstänkt för anstiftan?

Det är inte säkert MGM angett sin kompis. Han kanske är oerhört lojal. Vi får se.
Vidare är kompisen i de yngre tonåren enligt rykten och då är det kanske sekretess på om han misstänks för medhjälp/anstiftan o.s.v.
Även om han sa till MGM att börja bråka med BO tror jag inte han menade att det skulle gå så långt som till mord heller så med tanke på hans ringa ålder kan man inte döma om han kanske betett sig eller uttryckt sig olämpligt och omoget.
Citera
2018-08-04, 11:41
Medlem
Citat:

Inte ok att kalla någon efterbliven heller.
Det är inte många som har tung ryggsäck som mördar. Men de finns oxå tyvärr.
Denna kille verkar inte bara ha tung ryggsäck utan det är nog något annat fel på honom oxå.

Klart man inte kan skylla allt på samhället, men tänker att han kanske har någon psykisk störning el sjukdom, inte alla som har konsekvenstänk då.
Jag kan iaf tänka så att föräldrar och skola borde ha agerat när man ser att något är fel, men fattar det som att föräldrarna är väldigt strikta och kan tom varit så att det varit skämmigt att ha ett barn som det varit något fel på, och då kanske han inte fått den hjälp som han behövt.
Inte ok att mörda någon heller, o jag försvara inte det, men det kan ju finnas en förklaring varför om han har ett el flera psykiska funktions nedsättningar.
Citera
2018-08-04, 11:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorpan22
Inte ok att kalla någon efterbliven heller.
Det är inte många som har tung ryggsäck som mördar. Men de finns oxå tyvärr.
Denna kille verkar inte bara ha tung ryggsäck utan det är nog något annat fel på honom oxå.

Klart man inte kan skylla allt på samhället, men tänker att han kanske har någon psykisk störning el sjukdom, inte alla som har konsekvenstänk då.
Jag kan iaf tänka så att föräldrar och skola borde ha agerat när man ser att något är fel, men fattar det som att föräldrarna är väldigt strikta och kan tom varit så att det varit skämmigt att ha ett barn som det varit något fel på, och då kanske han inte fått den hjälp som han behövt.
Inte ok att mörda någon heller, o jag försvara inte det, men det kan ju finnas en förklaring varför om han har ett el flera psykiska funktions nedsättningar.

Helt rätt det är väl ingen som säger att det är okej att mörda (förutom i krigstider då man tyvärr måste) men i detta fall finns det åtminstone en del förklaringar. Jag tror dessutom inte att det är något slags planerat mord som enligt mig är ännu ondare, utan detta är något som MGM gjort i hastigt vredesmod. Något har utlöst all undertryckt ilska han har och han har gått bärsärkargång på en random oskyldig kvinna som råkade komma i hans väg just då. Alternativt att kompisen bad honom till att börja bråka och han bara gjorde som han blev tillsagd. Som på högstadiet när han kastade stora stenar på bilar m.m. på grund av att elever bad honom göra det?
Citera
2018-08-04, 11:56
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ying-CreUyang
Det är aldrig ok att döda en annan människa, för att man har en ryggsäck som är tung.
Vem har inte det? mer eller mindre.
Skulden ligger på mördaren.

Helt klart. Fattar inte vad det är med folk. Det finns en sån där snubbe i typ varannan skolklass. Det är väl trist att det är så, men inte fan har man frikort för mord för det.

Vänta och se bara. I FUP kommer det säkert fram att han suttit hemma och kvinnohatat på incel-forum i ett par, tre år. Får se om era sympatier finns kvar då. Toronto-snubben blev säkert mobbad i skolan, men vem brydde sig om det i slutändan.
Citera
2018-08-04, 12:05
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Jag ångrar att jag inte försvarade honom. Men jag var femton år och osäker och ville inte själv bli utsatt.

Men du kanske kan ändra på det nu i vuxen ålder, säga ifrån och försvara den som kränkt blir. Inget är för sent.

Tänker mycket på dottern. Min mor hade i sin ungdom en väninna som blev mördad i ett svartsjukedrama. Väninnans dotter var då tre år. Då dottern var i 18-årsåldern sökte hon upp min mor, eftersom hon ville veta vem hennes mor en gång var och hon har berättat hur tufft det var då hon började skolan och alla pratade om detta. De har fortfarande kontakt och det är skoskaviga känslor än idag av det som hände.

Alla tankar till dottern och hoppas att hon får all hjälp hon kan få i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in