2018-08-04, 12:38
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Så kan det gå när man lade ner institutionsvården och föräldrarna inte mäktar med att hålla koll.

Idiotisk synpunkt. Då kan du lika gärna hänvisa till nazitysklands Kinderaktion. Ifrågasätt inte den största frihetsreformen någonsin i Sverige för funktionsvarierade pga en tragisk händelse. Det är som att avveckla LSS för att något privat bolag fuskat med den personliga assistansen.
Citera
2018-08-04, 12:40
Medlem
UT64s avatar
Återigen ser vi att polisen är pigga att använda sina skjutvapen när "gärningsmannen" är svensk.
Och i det här fallet dessutom helt hjälplös.

Jag tror inte polisen hade skjutit denne kille om han var en efterbliven brosscha istället
för en efterbliven svenne. Det blir så mycket komplikationer med skjutna invandrare.
Typ kravaller och stenregn. Nu blir det bara ajabaja och en nedlagd förundersökning
om tjänstefel och vållande.
Citera
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Så kan det gå när man lade ner institutionsvården och föräldrarna inte mäktar med att hålla koll.

Är bekant med en familj där de är två vuxna samt två tonårsbarn. Tredje barnet är en flicka med Downs. Den tösen har lyckats smita iväg otaliga gånger så det är inte bara "slarv". Det inträffar
Citera
Medlem
Dennis Töllborg har alltid angripit myndigheter som som han aldrig kan få makt över.

Det är en ryggmärgsreaktion från den gamle marxisten.

Politiken kan ha få makt över genom manipulering, men aldrig polis eller försvar.
Detta vållar frustration i Töllborg.

Töllborg har aldrig någonsin ställt sig på den fredliga medborgarens sida i dennes önskan om att få leva i ett tryggt samhälle.
Han har alltid i sin "forskning" förespråkat samhällsförändringar där den repressiva - alltså den rättsvårdande - makten ersätts med en anarkistisk.
Följdriktigt efter hans bibel "Kapitalet".

I det här fallet med mannen med DS gick det helfel för polisen.
Olyckliga omständigheter och en - i detta fall - polis som inte kunde hantera en stressituation gav tragedin.

Men lyssna aldrig någonsin på en sån som Töllborg
Citera
2018-08-04, 12:42
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Om polisen utbildades med större fokus på konflikthantering, att tala istället för att tänka våldsanvändning med spray, batong och pistol, så skulle helt klart färre skadas både bland allmänheten och polisen. Våld och maktdemonstration föder misstro och motvåld. I tex Storbritannien och Norge bär inte alla poliser pistol.

I detta specifika fall kunde de ha börjat med att försöka upprätta en dialog och backa från innergården om det misslyckades. Tålamod och tiden är polisens bästa vän när det gäller att inte accelerera våldsanvändningen.

I Storbritannien eller Norge hade man naturligtvis skickat beväpnad polis om det inkommer larm om en beväpnad person som dessutom befinner sig på en adress där en person hotats.

Möjligtvis hade man kunnat observera på avstånd men det handlar om tiden fram till att man har ett "vapen" riktat mot sig. Då är verkanseld korrekt.
Citera
2018-08-04, 12:42
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Att gå i dialog med beväpnade personer brukar bli litet ensidigt.

En delförklaring till händelsen ligger i att det är vanligt med beväpnade kriminella och ovanligt (extremt ovanligt) med harmlösa personer med leksaksvapen, klockan 4 på morgonen.

Polisen ska inte utgå från statistisk sannolikhet utan ifrån vad de faktiskt vet, och vet de inte tillräckligt ska de försöka få reda på det utan att riskera våld om det går.

I detta fall kommer de med största sannolikhet att lära sig något, vilket är bra, men det är utbildning och övning som måste sitta. Nu har det rapporterats om att de inte får den tiden pga den ansträngda personalläget.
Citera
2018-08-04, 12:45
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Att utifrån den knappa information vi har tillgänglig hävda att poliserna agerade korrekt är de facto lika prematurt som att hävda motsatsen. Däremot är det knappast inkorrekt att förklara att poliserna faktiskt kan ha agerat korrekt trots det tragiska resultatet.

Som en parallell: tänk dig att du kör bil till jobbet. Du får sladd, utan att ha varit försumlig, och mosar en efterbliven kille på trehjuling. Vore det i ditt tycke en korrekt bedömning att säga att ”För övrigt fascinerande (och skrämmande) att det Flashback finns så många rövskallar
och låtsastuffingar, som på full allvar skriver att det var "korrekt" att köra ihjäl en
efterbliven kille på trehjuling!
Nej, en olycka är en olycka.

Min utgångspunkt är att poliserna är fega kräk som inte klarar att konfrontera en efterbliven
kille utan att bränna av ett kulregn mot stackaren.

Men som sagt; På Flashback finns det en inte oansenlig mängd maktens rövslickare som
nästan instinktivt solidariserar sig med polisen. Snacka om att sparka nedåt.
Citera
2018-08-04, 12:45
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420istheonlyhope
Ja det känner jag till. Jag känner också till vilken jävla scam till "demokrati" som vi lever i idag.
Dom lever inte upp till sin uppgift. Det finns inga jävla lagar. Hade dom funnits hade det varit lika för alla. Jag har min egna lag. Jag tänker själv det funkar bäst för mig. Det säger väl allt?

Jo, jag har en aning. Jag ser också hur dom som styr medvetet skapar den skiten på så många olika sätt. Jag lever inte trygg i min vardag och det har jag aldrig gjort. Dom enda som lever trygga det är ju dom som styr.

Hur kan ni inte se att ni dödar ert egna folk?

Ja, det säger allt. Du har inget att tillföra den här tråden då tråden är placerad i aktuella brott och inte i något anarkist eller drogforum.
Citera
2018-08-04, 12:46
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eagles
Är bekant med en familj där de är två vuxna samt två tonårsbarn. Tredje barnet är en flicka med Downs. Den tösen har lyckats smita iväg otaliga gånger så det är inte bara "slarv". Det inträffar

Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Idiotisk synpunkt. Då kan du lika gärna hänvisa till nazitysklands Kinderaktion. Ifrågasätt inte den största frihetsreformen någonsin i Sverige för funktionsvarierade pga en tragisk händelse. Det är som att avveckla LSS för att något privat bolag fuskat med den personliga assistansen.

Som sagt det är jobb med att hålla reda på sådana, så det kommer sådana fall, bara att räkna med.
Om man skall förhindra det ja vad måste till då? Det var det jag gav svar på.
Citera
2018-08-04, 12:46
Medlem
Microserfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabapan
Kan någon säga en poliskår i världen som skulle hanterat denna situation annorlunda?
Vilket land då i så fall? Och hur skulle den poliskåren hanterat situationen i så fall?

Det en polis av det gamla gardet i piketen i Sverige skulle gjort varit att gått fram till vederbörande, slitit ifrån honom leksaksvapnet och skrikit "Sluta vifta med leksaker innan någon blir skadad, ditt jävla m*ngo!".

Som alla förstår så hör en polis med sådant språkbruk (och erfarenheten att korrekt identifiera situation, buset samt vapnet) inte hemma i den svenska poliskåren längre utan han har sedan länge sagt upp sig i vredesmod efter Dan Eliassons "ledarskap".

Om man ska spekulera i de som sköt så var det tre nyutexaminerade från Södertörns högskola (avgångsklass 2017 eller 2016?) där de lärt sig allt om HBTQ och värdegrund från vänstertroll. Uppenbarligen gjorde de även "vaktprovet" vilket skrikande varning, ett varningsskott varefter två skott verkanseld visar.

Att de sedan inte korrekt lyckats identifiera varken situation, person eller vapen gör att det är uppenbart att det är tre poliser som inte har mycket erfarenhet alls. De följde mekaniskt stegen de lärt sig och mot en person på en treårings nivå så kunde utfallet inte bli något annat.

Hade inte Dan Eliasson gjort så att tusentals erfarna poliser sagt upp sig så hade inte detta hänt.
Citera
2018-08-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Att han hade downs syndrom och en leksakspistol är info de fick reda på i efterhand. De hade fått larm om att en beväpnad man rörde sig i området, de drar dit och finner mannen som höjer vapnet mot dem - det är den infon se hade att basera sina beslut på, detta på bråkdelen av en sekund.

Sikta inte med vapen mot polisen så kommer du inte bli skjuten, det är skitenkelt. Jag hatar mycket inom rättsväsendet men jag är aldrig orolig för att bli skjuten av en polis, för jag vet hur man ska bete sig för att inte bli det.

Om en person inte är kapabel att avgöra detta så ligger ansvaret hos dennes förmyndare, inte hos polisen.

//tripportreat
Sju skott.....det säger allt.
Citera
2018-08-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Jag hade sett down syndrom m.m. från ett flygplan. Jag hade placerat mig bakom en bil eller annat större föremål.
Jag hade skjutit varningsskott och mot benen.
Jag hade kunnat göra vad fan som helst, Eric hade inte skjutit tillbaka.
Han hade inte gjort något tillbaka oavsett vad poliserna valt att göra.
De hade inte bemötts av en gnutta hotfullt eller våldsamt beteende från Erics sida.
De tre fd poliserna kan spola sina brickor i respektives toalett, sen kan de börja jobba med att städa toaletter, inne på Kumla..

Du verkar ha vart där som så klart och tydligt kan uttala dig om vad som skett.
Ditt vittnesmål kommer bli värdefullt i utredningen, så kom ihåg att berätta att du sett och hört precis allting.

Sluta bete dig som en idiot. Av vad som framgått så har polisen agerat precis som man ska.

Man har upprepade gånger uppmanat personen att släppa vapnet (vittnen säger att det ropats flera gånger)
Man har skjutit ett varningsskott (det första, som sen följdes av flera stycken).

En beväpnad person (eller misstänkt beväpnad) kommer att bli skjuten om man inte lyder uppmaning, Downs syndrom eller inte. Och man kommer i sen sån situation sikta mot det som är lättast att träffa (bröstkorg).
Så ser polisens utbildning ut, oavsett downs syndrom eller kriminell galning.

Eller hade du betett dig likadant ifall det vart Alibaba, kriminellt förflutet, med ett plastvapen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in