2018-08-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Vad heter de tre mördarna?
Hade de haft något som helst samvete hade de gjort vad som helst (inkl. offra anhöriga/karriär osv.) för att få uttala sig offentligt och till anhöriga.
Helt sjukt att de inte sitter frihetsberövade.
Har Sverige återinfört tjänstemannaansvar?
När kommer vi?

Vila i frid Eric
Jaha .om du själv mött en man med ett automatliknande vapen kl4 en natt i Stockolm som du inte hade en aning om vem det var. Hur hade du reagerat
Citera
2018-08-04, 12:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man var knappast tvungen att kika in, inget såvitt känt är pekade på att läget var akut, de hade kunnat vänta in insatsstyrkan som hade löst uppgiften, sannolikt utan dödsoffer.

Invändningen mot den hypotesen är att de larmats ut på "beväpnad person" OCH fått info från LC att det finns en kvinna med hotbild och koppling till en känd, seriös brottsling på adressen. Om uppdraget var att ingripa mot en trolig misshandel eller värre kan man förmodligen inte agera på annat sätt än att med stor vaksamhet ge sig in i hetluften.
Citera
2018-08-04, 12:04
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butiksagare
Jaha .om du själv mött en man med ett automatliknande vapen kl4 en natt i Stockolm som du inte hade en aning om vem det var. Hur hade du reagerat

Inget av vittnena kände sig hotade.
Citera
2018-08-04, 12:05
Medlem
Vem är grannen och hennes ex?
Mångkultur?
Dog Eric för att Löfven och hans terrornätverk inte haft bollar nog att utvisa kriminella utlänningar?
Citera
2018-08-04, 12:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Feg flykt är ett bra recept för "vanligt folk". Möter man inte Flinks elaka brorsa fungerar det troligtvis.

Problemet för polisen är att det ingår i arbetsbeskrivningen att hantera även de knepiga och farliga lägena.
Citera
2018-08-04, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Nog för att svensk polis sällan briljerar, men att denna trio skulle utredas av samma personer som de brukar dricka kaffe med är helt otänkbart. Rimligtvis har de debriefing med internutredare och krissamtal med psykolog från HR, eller motsvarande.

Att poliserna ej är tagna ur tjänst har de gått ut med men ingen info om omplacering vilket i sig skapar misstro och kan ifrågasättas.

I krissamtalen ingår gruppsamtal och det görs av omtanke om den enskilde polisen, men man kan väl lätt konstatera att det går ut över debriefingen.

Som sagt förutsättningarna för organisationen försvåras avsevärt av konflikten skydda samt utreda sin egen personal.
Citera
2018-08-04, 12:11
Medlem
UT64s avatar
En propagandakampanj har nu startats av polisen, med medias hjälp, för att blanda
bort korten. Det är beklagligt.. Polisförbundet slår larm.. Det är tragiskt..(Lövfén)
Syftet är att släta över polisens inkompetens och undvika att ansvar utkrävs.

För övrigt fascinerande (och skrämmande) att det Flashback finns så många rövskallar
och låtsastuffingar, som på full allvar skriver att det var "korrekt" att skjuta ihjäl en
efterbliven kille med leksakspistol!
Citera
2018-08-04, 12:11
Medlem
Citat:

Jag hade sett down syndrom m.m. från ett flygplan. Jag hade placerat mig bakom en bil eller annat större föremål.
Jag hade skjutit varningsskott och mot benen.
Jag hade kunnat göra vad fan som helst, Eric hade inte skjutit tillbaka.
Han hade inte gjort något tillbaka oavsett vad poliserna valt att göra.
De hade inte bemötts av en gnutta hotfullt eller våldsamt beteende från Erics sida.
De tre fd poliserna kan spola sina brickor i respektives toalett, sen kan de börja jobba med att städa toaletter, inne på Kumla..
Citera
2018-08-04, 12:12
Medlem
bergsdals avatar
Men ni kan inte jämföra Sveriges polis med USA:s

Varannan kotte i USA går runt med pistol. Självklart kommer polisen där vara vassare med att använda sitt tjänstevapen. Här tillhör det abnormitet att en, inte minst två poliser skjuter 7 (!) skott mot en person. Det är självklart man vill reda ut botten till detta och varför allting skedde som det gjorde
Citera
2018-08-04, 12:14
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Det kan förvisso vara sant. samtidigt kommenterade polisen i kvällstidningarna att de jobbar som vanligt. Är de schemalagda så jobbar de. Är de lediga så är de lediga.
Jag minns tyvärr inte var jag läste uppgiften. Dock skulle jag bli oerhört förvånad om dessa tre arbetade som vanligt i yttre tjänst
Citera
2018-08-04, 12:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Nog för att svensk polis sällan briljerar, men att denna trio skulle utredas av samma personer som de brukar dricka kaffe med är helt otänkbart. Rimligtvis har de debriefing med internutredare och krissamtal med psykolog från HR, eller motsvarande.

Jag känner till ett fall (för ett tag sedan) där en polis begick ett allvarligt misstag och sköt en person i huvudet utan någon riktigt bra anledning. Han plockades bort från aktiv tjänst, men sysselsattes med annat. Här blev det efter utredning senare tjänstefel, men inte på en nivå som gav automatiskt avsked.

Min uppfattning är att polisen är rätt bra på att ta hand om sina anställda som hamnar i sådana här lägen (för generalfel blev det ju i detta fall, även om det kanske inte gick att klarlägga där och då).
Citera
2018-08-04, 12:17
Medlem
Citat:
Jag minns tyvärr inte var jag läste uppgiften. Dock skulle jag bli oerhört förvånad om dessa tre arbetade som vanligt i yttre tjänst

Aftonbladet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in