2018-08-04, 11:19
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
Bara en fråga om nu polisen ska granskas ( vilket såklart är helt rätt), ska inte föräldrarna granskas också? Hade mannen bott på ett hem hade röster höjts för att granska vårdboendet. Vem hade egentligen ansvar för mannen och hur fungerar omsorgen för personer med begåvningshandikapp?
Ang. att föräldrarna skall granskas: är det uppenbart att mannen begått ett brott? Det är antagligen inte kriminellt att rymma hemifrån. Är det kriminellt att hålla något som ser ut som ett vapen i handen? Jag frågar för att jag inte vet, inte för att vara kaxig.
Citera
2018-08-04, 11:22
Medlem
labambass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Jag tror avrättningen i Vasastan kan leda till en diskussion om att avskaffa polisens nuvarande beväpning.

Icke-dödliga alternativ finns redan idag. Gummikulor, luftvapen, el-pistol, pepparspray bör vara det primära. I situationer där tyngre beväpning skulle behövas skall det krävas tillstånd. Vissa poliser kan specialutbildad i att använda skjutvapen.

Man skickar ju inte ut poliser med bara luftpistol och pepparspray på ett larm om en person med skjutvapen. Det är ju fullständigt vansinnigt att polisen skulle vara mindre beväpnade en brottslingarna. Då skulle vi snart ha ett samhälle helt och hållet styrt av kriminella.
Citera
2018-08-04, 11:22
Medlem
Arabapans avatar
Kan någon säga en poliskår i världen som skulle hanterat denna situation annorlunda?
Vilket land då i så fall? Och hur skulle den poliskåren hanterat situationen i så fall?
Citera
2018-08-04, 11:23
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabapan
Kan någon säga en poliskår i världen som skulle hanterat denna situation annorlunda?
Vilket land då i så fall? Och hur skulle den poliskåren hanterat situationen i så fall?

I ett samhälle där man inte tvingar på sitt folk sina ideer med våld.
Citera
2018-08-04, 11:24
Medlem
labambass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ang. att föräldrarna skall granskas: är det uppenbart att mannen begått ett brott? Det är antagligen inte kriminellt att rymma hemifrån. Är det kriminellt att hålla något som ser ut som ett vapen i handen? Jag frågar för att jag inte vet, inte för att vara kaxig.

Att rymma hemifrån är självklart inte olagligt. Att springa omkring på stan med skjutvapen liknande föremål kan definitivt vara olagligt. Beror på situationen givetvis.
Citera
2018-08-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Dennis Töllborg är tyvärr en pajas som gjort sitt namn på att kritisera polisen. Alltid. Oavsett omständigheterna.

Ha må ha en fin titel, men han uttalar sig ju inte med stöd utav vetenskap.

Att så få poliser fälls för brott av lite allvarligare slag kan ju bero att väldigt få begår sådana. Men så långt tänker inte polishatande gaphals.

Det har gjorts statliga utredningar som visat att svensk internutredande polis står sig mycket högt i en internationell jämförelse. Oavsett vad denne Dennis Töllborg gapar om.

Töllborg är en störd vänsterextremist (syndikalist) som alltid hatat svensk polis. Dåren drivs av detta hat. En person ingen skall lyssna på. Töllborg är riktigt rutten.
Citera
2018-08-04, 11:26
Medlem
tuppruskarns avatar
Många känsloargument här i tråden, ni som inte klarar av att vara objektiva här är idioter.

Vad vet vi egentligen om hur varje individuell polis uppfattade situationen? Eller vad vet vi överhuvudtaget om vad den nu avlidne eventuellt kan ha utfört för rörelser som poliserna kan ha uppfattat som hotfulla? Vad vet vi om hur normalbilden ser ut rörande beväpnade kriminella i området där bekämpningen ägde rum?

Skulle ni känsloretoriker ögonblickligen, på avstånd och kanske i rörelse, kunna se skillnad på ett eventuellt leksaksvapen kontra ett äkta vapen som ni uppfattar riktas mot er?

Alla gråtmilda känsloexperter och polishatare har ju med all sannolikhet inte en djävla aning om dessa parametrar, inte jag heller för den delen.

Och visst att man kan se visuellt att en person har Downs syndrom, men det gör självfallet inte individen mindre farlig om denne nu skulle ha ett vapen i händerna.

Dock något jag vågar killgissa mig till nu är att de poliserna som avfyrade sina vapen mot en förståndshandikappad kille med all sannolikhet mår riktigt djävla dåligt, inte dåligt för att de utförde sitt jobb utan för att det helt enkelt blev en sådan olycklig utgång av händelsen.
Citera
2018-08-04, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Nej vet inte heller, men om en vuxen person inte kan ta hand om eller klara sig själv så har ju någon annan ansvaret. Om personen bott på ett hem så hade garanterat hemmet fått kritik och en utredning tillsats. Ska föräldrar till svårt handikappade ha mindre ansvar och rutiner än tex ett vårdboende? Om vi nu ska granska hur detta kunde hända och ställa någon till svars så får vi väl vända på alla stenar?
Senast redigerad av Oz123 2018-08-04 kl. 11:29.
Citera
2018-08-04, 11:27
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Division64
Sju skott.....mot en pojke med downs syndrom och bärandes en leksakspistol....Nä, här har inte polisen haft en bra dag på jobbet. Är de i tjänst nu så är det ett hån mot de anhöriga och hela poliskåren. Ska givetvis tas ur tjänst tills utredningen är klar.
Varför ska utredningen ta TVÅ VECKOR ?? Ett par dagar känns mer rimligt.
Och allmänheten hittade en hylsa på platsen efter att avspärrningarna togs bort.
Polisen har lite att förklara..
Att han hade downs syndrom och en leksakspistol är info de fick reda på i efterhand. De hade fått larm om att en beväpnad man rörde sig i området, de drar dit och finner mannen som höjer vapnet mot dem - det är den infon se hade att basera sina beslut på, detta på bråkdelen av en sekund.

Sikta inte med vapen mot polisen så kommer du inte bli skjuten, det är skitenkelt. Jag hatar mycket inom rättsväsendet men jag är aldrig orolig för att bli skjuten av en polis, för jag vet hur man ska bete sig för att inte bli det.

Om en person inte är kapabel att avgöra detta så ligger ansvaret hos dennes förmyndare, inte hos polisen.

//tripportreat
Citera
2018-08-04, 11:28
Medlem
Arabapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420istheonlyhope
I ett samhälle där man inte tvingar på sitt folk sina ideer med våld.
Tänkte mer att en icke-pundare kunde svara.
Citera
2018-08-04, 11:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Klart det är tråkigt när dessa händelser sker men samtidigt så kan man tänka sig hur det är att vara polis.
Du åker ut på ett larm om pistolbeväpnad person, kommer fram och en person riktar då ett pistolliknande föremål mot dig, ditt adrenalin går upp, du ropar till personen att lägga ner vapnet men inget händer. Det är skumt ute och du kan inte se personens ansikte ordentligt och pistolen i personens hand är riktad mot dig. Du har inte en chans att se om det är en äkta pistol, en 3D utskriven pistol eller en plastpistol för barn. Klart som fasen att man skjuter och som många skrivit, att träffa ett ben är inte så enkelt så man siktar mot bålen som är den största och lättaste kroppsdelen att träffa.

Samtidigt så ska man ha det i tanken att var och varannan dag så hör man om personer som skjuter varann, hotar folk och liknande.

Tråkigt det som hänt men jag förstår polisen. Hade det varit en riktig pistol och en riktig brottsling så hade det varit bra att polisen skjutit.
Citera
2018-08-04, 11:29
Medlem
MitchRapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuppruskarn
Många känsloargument här i tråden, ni som inte klarar av att vara objektiva här är idioter.

Vad vet vi egentligen om hur varje individuell polis uppfattade situationen? Eller vad vet vi överhuvudtaget om vad den nu avlidne eventuellt kan ha utfört för rörelser som poliserna kan ha uppfattat som hotfulla? Vad vet vi om hur normalbilden ser ut rörande beväpnade kriminella i området där bekämpningen ägde rum?

Skulle ni känsloretoriker ögonblickligen, på avstånd och kanske i rörelse, kunna se skillnad på ett eventuellt leksaksvapen kontra ett äkta vapen som ni uppfattar riktas mot er?

Alla gråtmilda känsloexperter och polishatare har ju med all sannolikhet inte en djävla aning om dessa parametrar, inte jag heller för den delen.

Och visst att man kan se visuellt att en person har Downs syndrom, men det gör självfallet inte individen mindre farlig om denne nu skulle ha ett vapen i händerna.

Dock något jag vågar killgissa mig till nu är att de poliserna som avfyrade sina vapen mot en förståndshandikappad kille med all sannolikhet mår riktigt djävla dåligt, inte dåligt för att de utförde sitt jobb utan för att det helt enkelt blev en sådan olycklig utgång av händelsen.

Så varför tas poliserna inte ur tjänst tillsvidare och utreds ordentligt. Det ör enda sättet att gå till botten med det och bygga förtroende genom att dra lärdom av misstag. För oavsätt hur det utspelade sig och om de handlade rätt/fel så är det hör ett misslyckande på flera plan.

Att inte utreda ordentligt är ett av de grövsta anser jag.
Senast redigerad av MitchRapp 2018-08-04 kl. 11:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in