2018-08-04, 01:52
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
nerdrage de lux...

Jag tror ts menar "genuint asiatisk" när han säger "rätt".

Och visst har du väl en liten poäng, men samtidigt finns det ju folk som ts vän, mig, för att inte tala om alla invandrare men även andra som uppskattar den genuina smaken.

Det kanske inte är en stor kundgrupp, särskilt inte när de flesta nöjer sig med våran version av utländsk mat, samtidigt så finns det ju betydligt mer nischade saker i butiker.
Ja visst finns det nischade restauranger, butiker och varor, men det är ju också en anpassning till marknaden, inte en fråga om att vilja sälja det som är "rätt" för att det skulle vara som ursprunget på något sätt.
Citera
2018-08-04, 06:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flexschema
Håller inte med helt om att smakerna är likadana, mest pga. råvarorna inte alls är lika färska om de behöver transporteras över så långa distanser. För att de ska hålla sig färska behöver de frysas ned och hållas frysta under hela färden. Är tveksam till att alla leverantörer lyckas hålla sig till sådana förhållanden och ökar på livslängden (och smaken) med att lägga till konseveringsmedel, salter och dylikt.

Eftersom kvaliteten och smakerna varierar så enormt beroende på vilken kinakrog man går till så tror jag att vi aldrig kommer uppnå en riktigt genuin kinamats-smak på maten som serveras här.

Om jag köper en stor säck med ris från Asien och kokar det här kommer det smaka samma som den säcken öppnats och riset kokats i Asien. Eller?

Om jag köper färskt svenskt griskött här och tillreder så smakar det samma som om grisen kommer från någon plats borta i Asien.
De kryddor jag använder är de som är unika från Asien.

Om det är svenskt el i spisen jag använder eller gasol i Asien så smakar det väl inte olika. Eller?

Givetvis lagar jag inte mat med saker från Santa Maria köpt på ICA för då kommer det aldrig smaka rätt.

Kina krogar i Sverige är det nog så att de anpassat maten för den ska passa i Sverige. Genuin kinesisk mat funkar sämre att erbjuda svenskar och där för är den nog förändrad.
Citera
2018-08-04, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ja visst finns det nischade restauranger, butiker och varor, men det är ju också en anpassning till marknaden, inte en fråga om att vilja sälja det som är "rätt" för att det skulle vara som ursprunget på något sätt.
Som sagt, finns det en efterfrågan så är det ju "rätt" att bemöta den.

Jag tror inte ts menar att butiker ska sälja saker utan att någon vill ha dom. Samtidigt så kan tillgång både öka och skapa efterfrågan.
Citera
2018-08-04, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minecraft4ever
tja,
jag har en vän som är kines. eller han är född i sverige men hans föräldrar är från kina, men ändå. han har flera gånger sagt till mig att den asiatiska maten och ingredienser som säljs i svenska butiker, typ "Asien hyllan" på ICA, är endast fejk mat och smakar inte som äkta kinesisk. T.ex. soja såserna säger han är väldigt blaskiga och inte kommer i närheten av äkta kinesisk soja. även sesamolja och andra produkter av exempelvis märket Blue Dragon säger han är fejk från England och inte ens kommer från kina, och tydligen inte smakar som de ska. riset ska vi inte ens prata om, det hånar han och säger är rena skämtet, smakar skit och måste inhandlas på asiatiska butiker.
jag har käkat middag hemma hos hans familj vid ett par tillfällen och då har de självklart lagat typisk asiatisk mat, jävligt gott men jag kan inte känna nån skillnad på ingredienserna eller hur maten smakar om man jämför med fejkprodukterna från ica.
tror ni han har rätt eller bara fått för sig detta "för att"? är asian-maten på ICA fejk och smakar helt annorlunda än det som säljs i äkta kina butiker? nån som har erfarenhet av båda och kan säga sin uppfattning.

Spelar det någon roll om den "asiatiska" mat som säljs i Sverige är fejk, så länge du tycker om den?
Citera
2018-08-04, 09:21
Medlem
Rafos avatar
Går man till ett Asien livs så hittar man mycket äkta saker men väldigt svagt utbud i variation. Typ koreansk. En eller två sorters kimchi, chili eller bön paste. Typ som om dem hade haft en eu shop själva. 2 sorters bratwurst, ett wienrr bröd, 3 öl och knorr brunsås. Det är äkta men motsvarar inte variationen vi har på detta. Soja kanske borde jämföras med senap, vi har överlag tillgång till några få sorter här är men det motsvarar inte variationen som dem faktiskt har.

Du kan hitta asiater som kan laga fullvärdiga autentiska rätter här och dem som inte kan just för att deras specifika spin saknas. Tittar vi på råvaror så saknar vi färska och återigen inte samma variation som lokalt.

De stora asia livs här är ju typ som en stor tempo butik och då skall det få plats kinesiskt, vietnamesisk, japanskt, thai, indiskt och orient typ.
Citera
2018-08-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Läs ingredienserna till "wasabi" här i Sverige. Pepparrot och senap.
https://www.mathem.se/varor/wasabipa...5g-blue-dragon

Riktig wasabi är svindyrt, det är därför.

https://www.google.se/amp/s/amp.firs...-on-the-planet
Citera
2018-08-04, 12:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minecraft4ever
tja,
jag har en vän som är kines. eller han är född i sverige men hans föräldrar är från kina, men ändå. han har flera gånger sagt till mig att den asiatiska maten och ingredienser som säljs i svenska butiker, typ "Asien hyllan" på ICA, är endast fejk mat och smakar inte som äkta kinesisk. T.ex. soja såserna säger han är väldigt blaskiga och inte kommer i närheten av äkta kinesisk soja. även sesamolja och andra produkter av exempelvis märket Blue Dragon säger han är fejk från England och inte ens kommer från kina, och tydligen inte smakar som de ska. riset ska vi inte ens prata om, det hånar han och säger är rena skämtet, smakar skit och måste inhandlas på asiatiska butiker.
jag har käkat middag hemma hos hans familj vid ett par tillfällen och då har de självklart lagat typisk asiatisk mat, jävligt gott men jag kan inte känna nån skillnad på ingredienserna eller hur maten smakar om man jämför med fejkprodukterna från ica.
tror ni han har rätt eller bara fått för sig detta "för att"? är asian-maten på ICA fejk och smakar helt annorlunda än det som säljs i äkta kina butiker? nån som har erfarenhet av båda och kan säga sin uppfattning.
Jag tror absolut det är något han fått för sig.
Mrs Chengs Chinese Soy må vara utprånglat av engelsmän från början, men det är sojabönssoja som soja ska smaka. Vill man ha ordentlig japansk soja bör man dock köpa Kikkoman (brewed) och inte blaskiga Blue Dragon.

Blue Dragon säljer främst japanska och thailändska smaker och således inte kinesiska.

Jag föredrar dock de sedvanliga märkenas sweet and sour sauce mot den vidriga, potatismjölredda saftsåsen som serveras på kinakrogar.
Lucullus Sweet chilli sauce är att föredra före Blue Dragon och Santa Maria. Liknande kvalitetsmässiga urskiljningar kan göras på andra märken.
Citera
2018-08-04, 12:37
Medlem
cybergrodans avatar
Det stämmer bra, jag har varit i Kina och det finns knappt några likheter alls med den ''svenska'' kinamaten. Men som några redan påpekat, det gäller nog nästan all utländsk mat. Jag åt också svensk mat i Kina, och det var inte direkt som maten i Sverige.
Citera
2018-08-04, 12:41
Medlem
Andersdamaans avatar
Vill man ha riktiga prylar så får man gå till en asiatisk butik som pysslar med import ifrån de länder som är aktuella och undvika internationella stormärken som t.e.x Blue Dragon.

De värsta exemplen på fusk tycker jag är de färdiga s.k "Currybaser" (T.e.x Santa Maria, Patak´s, Uncle Ben´s) som de stora livsmedelskedjorna pytsar ut! Smakar inte ens i närheten av autentiskt! Köpte på skoj (Och för att reta min indiska hustru) en burk grytbas med "Vindaloo-smak" (Patak´s) och den smakade fanimig barnmat, ni vet de där små puréfyllda burkarna som man brukar mata ettåringar med!! Inte ens pyttelitet autenticitet i det klägget!

Bra alternativ till ICA-klägget finns dock hos asiatiska affärer om man inte orkar fixa till kryddblandningarna själv eller har ett fattigt kryddskåp. "Taj Mahal livs" på Kammakargatan (Stockholm) t.e.x gör egna masalas (Både blöta och torra) som man kan inköpa för en billig penning och dessa är nästan som hemgjorda.
Senast redigerad av Andersdamaan 2018-08-04 kl. 12:55.
Citera
2018-08-04, 12:42
Medlem
irrelevants avatar
Blue dragon är helt oätligt för alla som har lite krav på maten, spenderat tid i asien eller på annat sätt har erfarenhet av genuin asiatisk mat. Man inhandlar då givetvis de asiatiska varorna på en välsorterad importaffär. Även där är det skillnad på äpplen och äpplen, normalt brukar prissättningen avslöja kvaliteten. Högre pris=högre kvalitet. Skillnaden mot blue dragon osv är att det billigaste i importaffärerna oftast är 100 gånger bättre. Blue dragon är den billigaste skiten som inte ens de fattigaste asiater skulle vilja stoppa i munnen om de fick välja.
Citera
2018-08-04, 12:45
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Vill man ha riktiga prylar så får man gå till en asiatisk butik som pysslar med import ifrån de länder som är aktuella och undvika internationella stormärken som t.e.x Blue Dragon.

De värsta exemplen på fusk tycker jag är de färdiga s.k "Currybaser" (T.e.x Santa Maria, Patak´s, Uncle Ben´s) som de stora livsmedelskedjorna pytsar ut! Smakar inte ens i närheten av autentiskt! Köpte på skoj (Och för att reta min indiska hustru) en burk med grytbas med "Vindaloo-smak" och den smakade fanimig barnmat, ni vet de där små puréfyllda burkarna som man brukar mata ettåringar med!! Inte ens pyttelitet autenticitet i det klägget!

Bra alternativ till ICA-klägget finns dock hos asiatiska affärer om man inte orkar fixa till kryddblandningarna själv eller har ett fattigt kryddskåp. "Taj Mahal livs" på Kammakargatan (Stockholm) t.e.x gör egna masalas (Både blöta och torra) som man kan inköpa för en billig penning och dessa är nästan som hemgjorda.

Jag har spenderat mycket tid i indien. Jag tycker Pataks funkar om man öser på mer grejer själv, typ mer curry, kummin, vitlök osv. Deras pickles är helt okej också. Men santa maria och ica osv är ett skämt.
Citera
2018-08-04, 12:48
Medlem
marcarolos avatar
Kina är gigantiskt stort och dom olika delarna av kina har ofta stora skillnader i kultur och mat. Den "kinamat" som serveras på "kinarestauranger" runt om i världen är ett slags "best of" anpassat till västerlänsk smak men framför allt till att få ned kostanderna och göra det så enkelt som möjligt att driva restaurang.
Det handlar väldigt mycket om att folk är vanemänniskor och man vill veta vad man får när man går på restaurang/köper mat. Smakar det inte som vanligt på kinarestaurang så "smakar det konstigt" Pratade med en halvitalienare på italiensk restaurang som sa att dom var tvugna att försvenska maten. Svenskarna vill ha sås och tillbehör (potatis, grönsaker) på tallriken och svenskar är vana vid att det är mycket socker i maten. Det här håller ju på att försvinna mer och mer men då kostar det ju också mer att äta. 90% av alla restaurager i sverige jobbar fortfarande bara för att tjäna så mycket pengar som möjligt på lättaste möjligt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in