Citat:
Ursprungligen postat av
flexschema
Håller inte med helt om att smakerna är likadana, mest pga. råvarorna inte alls är lika färska om de behöver transporteras över så långa distanser. För att de ska hålla sig färska behöver de frysas ned och hållas frysta under hela färden. Är tveksam till att alla leverantörer lyckas hålla sig till sådana förhållanden och ökar på livslängden (och smaken) med att lägga till konseveringsmedel, salter och dylikt.
Eftersom kvaliteten och smakerna varierar så enormt beroende på vilken kinakrog man går till så tror jag att vi aldrig kommer uppnå en riktigt genuin kinamats-smak på maten som serveras här.
Om jag köper en stor säck med ris från Asien och kokar det här kommer det smaka samma som den säcken öppnats och riset kokats i Asien. Eller?
Om jag köper färskt svenskt griskött här och tillreder så smakar det samma som om grisen kommer från någon plats borta i Asien.
De kryddor jag använder är de som är unika från Asien.
Om det är svenskt el i spisen jag använder eller gasol i Asien så smakar det väl inte olika. Eller?
Givetvis lagar jag inte mat med saker från Santa Maria köpt på ICA för då kommer det aldrig smaka rätt.
Kina krogar i Sverige är det nog så att de anpassat maten för den ska passa i Sverige. Genuin kinesisk mat funkar sämre att erbjuda svenskar och där för är den nog förändrad.