Citat:
Ursprungligen postat av
minecraft4ever
tja,
jag har en vän som är kines. eller han är född i sverige men hans föräldrar är från kina, men ändå. han har flera gånger sagt till mig att den asiatiska maten och ingredienser som säljs i svenska butiker, typ "Asien hyllan" på ICA, är endast fejk mat och smakar inte som äkta kinesisk. T.ex. soja såserna säger han är väldigt blaskiga och inte kommer i närheten av äkta kinesisk soja. även sesamolja och andra produkter av exempelvis märket Blue Dragon säger han är fejk från England och inte ens kommer från kina, och tydligen inte smakar som de ska. riset ska vi inte ens prata om, det hånar han och säger är rena skämtet, smakar skit och måste inhandlas på asiatiska butiker.
jag har käkat middag hemma hos hans familj vid ett par tillfällen och då har de självklart lagat typisk asiatisk mat, jävligt gott men jag kan inte känna nån skillnad på ingredienserna eller hur maten smakar om man jämför med fejkprodukterna från ica.
tror ni han har rätt eller bara fått för sig detta "för att"? är asian-maten på ICA fejk och smakar helt annorlunda än det som säljs i äkta kina butiker? nån som har erfarenhet av båda och kan säga sin uppfattning.
Han har huvudsakligen rätt, stora producenter/kedjor anpassar produkter till marknaden där de ska säljas. Det handlar om marknadsföring, vi har ju ett bra exempel på det i Sverige, våra "tacos" och "tex mex", har mycket litet att göra med maten i Mexiko eller USA. Sen är det ju också en stor skillnad mellan halvfabrikat som säljs i butik och äkta genuin hem/restauranglagad mat.