2018-08-03, 22:54
Medlem
flexschemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Bluff. De förändras knappast av detta.
Man köper knappast fläskkött eller kyckling från Asien då den smakar likadant som svensk.
Kryddorna står sig vid transport hit och använder man samma här som där så smakar det samma.

Däremot om man går på en simpel kinakrog här så smakar det givetvis inte samma som borta i Kina.

Håller inte med helt om att smakerna är likadana, mest pga. råvarorna inte alls är lika färska om de behöver transporteras över så långa distanser. För att de ska hålla sig färska behöver de frysas ned och hållas frysta under hela färden. Är tveksam till att alla leverantörer lyckas hålla sig till sådana förhållanden och ökar på livslängden (och smaken) med att lägga till konseveringsmedel, salter och dylikt.

Eftersom kvaliteten och smakerna varierar så enormt beroende på vilken kinakrog man går till så tror jag att vi aldrig kommer uppnå en riktigt genuin kinamats-smak på maten som serveras här.
Citera
2018-08-03, 22:57
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Investment banking i kinesisk livsmedelsindustri. Coolt.

Nix Men du fattar marknaden..
Citera
2018-08-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Han har helt rätt, min fru är Japanska och om jag jämför der som man kan köpa på asienhyllan här med där är det enormt stor skillnad.

Vi köper tex ris från Italien för att det liknar japanskt ris mer än det japanska riset på japan hyllan. Sova samma. Wasabi samma. Allt är västerländskiserat typ som thai mat på thai restaurang är annorlunda än i Thailand.

Prova grötris från ICA, i riskokare eller på låg värme så det riktigt ångas till. Min Koreansk/Japanska fru äter inget annat i Sverige, billigare än att alltid importera.
Citera
2018-08-03, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misho
Prova grötris från ICA, i riskokare eller på låg värme så det riktigt ångas till. Min Koreansk/Japanska fru äter inget annat i Sverige, billigare än att alltid importera.

Vi kör grötris från ICA ibland också. Vi har köpt med en riktig riskokare från japan. Vi importerar inte ris utan köper i asiatiska butiker eller italienskt ris hos city gross. Typ 17-20 kronor kilot och hyfsat nära. Allt annat skickar hennes föräldrar hit med båtfrakt i 20 kilos lådor 2-3 ggr om året. Tar någon månad men värt det.

Natto är det so är svårast att gå tag på eftersom det måste skickas fryst. Man kan göra själv men är hyfsat jobbigt.
Citera
2018-08-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flexschema
Håller inte med helt om att smakerna är likadana, mest pga. råvarorna inte alls är lika färska om de behöver transporteras över så långa distanser. För att de ska hålla sig färska behöver de frysas ned och hållas frysta under hela färden. Är tveksam till att alla leverantörer lyckas hålla sig till sådana förhållanden och ökar på livslängden (och smaken) med att lägga till konseveringsmedel, salter och dylikt.

Eftersom kvaliteten och smakerna varierar så enormt beroende på vilken kinakrog man går till så tror jag att vi aldrig kommer uppnå en riktigt genuin kinamats-smak på maten som serveras här.

Vad pratar du om?

Vilka råvaror fryser vi in och transporterar mellan världsdelar?

Och vem stoppar konserveringmedel i fryst mat?

*

Det bor 1 miljar människor i Kina. Som 2 Europa. Du tror väl inte att det man får på en billig kinakrog i Sverige - och som ser likandant ut i Västerås som i Simrishamn - har med Kina att göra?
Citera
2018-08-03, 23:17
Medlem
Det gäller alla utländsk mat u svenska butiker. Smaken har "försvenskas" så att säga. Ta tacohyllan, allt från Santa Maria är försvenskat och smakar långt ifrån hur det är i Mexiko.

edit: Btw så säger man asiat inte asian.
Senast redigerad av Mach3 2018-08-03 kl. 23:28.
Citera
2018-08-03, 23:22
Medlem
https://m.imdb.com/title/tt3576038/

Kolla denna dokumentären om du verkligen är intresserad om varför man inte lagar autentisk mat från ursprungslandet.
Citera
2018-08-03, 23:31
Medlem
flexschemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
Vad pratar du om?

Vilka råvaror fryser vi in och transporterar mellan världsdelar?

Och vem stoppar konserveringmedel i fryst mat?

*

Som exempel så tar vi in diverse varor från nordamerika och sydamerika (bland annat oxfilé).

Citat:
Ursprungligen postat av Handke
Det bor 1 miljar människor i Kina. Som 2 Europa. Du tror väl inte att det man får på en billig kinakrog i Sverige - och som ser likandant ut i Västerås som i Simrishamn - har med Kina att göra?

Nej, det är ju precis det jag säger. Det är ju så långt ifrån genuin kinesisk mat som det går att komma. Enda sättet att faktiskt känna smakskillnaden är dock att ha smakat den äkta varan i Kina.
Citera
2018-08-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
Nu blev jag nyfiken även om det kanske är aningen OT.
Kan du utveckla lite runt "riktig pizza" och "svenska varianten"?
"Riktig" pizza= Mozzarella, lufttorkad skinka, gräddad på någon minut i vedugn.

"Svensk" pizza = Flottig hushållsost (typ), konserver, kryddad tomatsås.

Lite konstigt att så få pizzerior här i Sverige begriper att många lätt betalar det dubbla för en riktig pizza. Borde vara bra mycket mer förtjänst på en riktig pizza för 140kr än en slabbig konservpizza för 70kr.

Där jag bor finns säkert 15 pizzerior inom 2 mils radie, samtliga gör exakt likadana konservpizzor. Synd på en maträtt som kan vara så magiskt god.
Citera
2018-08-03, 23:47
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minecraft4ever
tja,
jag har en vän som är kines. eller han är född i sverige men hans föräldrar är från kina, men ändå. han har flera gånger sagt till mig att den asiatiska maten och ingredienser som säljs i svenska butiker, typ "Asien hyllan" på ICA, är endast fejk mat och smakar inte som äkta kinesisk. T.ex. soja såserna säger han är väldigt blaskiga och inte kommer i närheten av äkta kinesisk soja. även sesamolja och andra produkter av exempelvis märket Blue Dragon säger han är fejk från England och inte ens kommer från kina, och tydligen inte smakar som de ska. riset ska vi inte ens prata om, det hånar han och säger är rena skämtet, smakar skit och måste inhandlas på asiatiska butiker.
jag har käkat middag hemma hos hans familj vid ett par tillfällen och då har de självklart lagat typisk asiatisk mat, jävligt gott men jag kan inte känna nån skillnad på ingredienserna eller hur maten smakar om man jämför med fejkprodukterna från ica.
tror ni han har rätt eller bara fått för sig detta "för att"? är asian-maten på ICA fejk och smakar helt annorlunda än det som säljs i äkta kina butiker? nån som har erfarenhet av båda och kan säga sin uppfattning.

Nej, jag har thailändska bekanta, och de säger att de thailändska ingredienserna på Coop och Ica såsom Fisksås, Oystersås mm är lika bra som i thaiaffärer. De föredrar att handla i vanliga svenska mataffärer för asienbutikerna bara fuskar med datummärkning och säljer ofta saker med kort bäst-före-datum eller t.om. utgångna bäst-före-datum. Själv så kan jag konstatera att riset inte är ett dugg bättre i asien-affärer än jasminriset eller basmatiriset på Coop eller ICA. Samma sak med grönsakerna.
Citera
2018-08-03, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Möjligt. Men frågan är vad dom märker om det som? Hundkött är nämligen enastående äckligt och kan inte jämföras med något annat. Inget jag ätit i alla fall.

Har du ätit björn? Inte gott. Har tyvärr ej ätit hund men betvivlar att det skulle vara äckligare än björn.
Citera
2018-08-04, 01:27
Medlem
Kanske inte fejk i samtiga fall. Men att säga att samtliga asiatiska produkter som säljs i butik är autentiska, skulle vara lika fel som att påstå att Santa Maria kryddpåsen till ”taco”köttfärs är genuint mexikansk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in