2018-08-04, 10:27
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
LW gjorde kanske en "hindersprövning" när hon hattade runt, det är tydligen lag på det
Men som jag förstår det var det SD som var den drivande kraften i äktenskapsbrottet.

Ja, håller med. LW beskrivs av många som drivande och viljestark men SD verkar ju av typ dykforum mm hyfsat viljestark också. Har svårt för de som utmålar honom som ett viljelöst offer som inte kunde hantera LW. Jag är benägen att hellre tro på de som menar att anmälningarna mot honom var toppen på ett isberg.
Citera
2018-08-04, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spoing
Tack Fröken_Sverige och mfl att ni sätter ner foten mot det osmakliga drevet mot LW.

Efter att ha läst i trådarna bör vi kika närmare på vilka SD och JG är.
I en av loggarna nämns Löga boys som SD umgås med. De träffades tydligen efter tiden i häktet. Vilka kan de vara?
Sammanslutning med barndomsvänner?
Vad gäller JG står det tidigt i tråden att hen är tolk/översättare... och någon anknytning till Ö-O Universitet (ev anställning).
Är det någon kunnig på geo som kollat hur/var/när hen loggar?
Citera
2018-08-04, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Vi lär få vänta på besked.
Om vilket plagg.
Om var det låg, i förhållande till kroppen.
Om det slitits av av GM, i stridens hetta, eller av något annat skäl.
Om det använts som mordvapen - vilket verkar otympligt. (Om det inte är en riktigt tunn morgonrock kanske...)

Frågetecknen är många, svaren få.
Hon hade nog inte tänkt vara ute så länge (med tanke på att dörren var olåst), slängde kanske bara något över axlarna i småkylan på natten. Isf behöver inte något "slitas" av.
Citera
2018-08-04, 10:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vet inte om det är ett språkligt problem som missförstånden grundar sig i egentligen? Kanske. Du har samma problem och ger samma förklaring i andra trådar du medverkar i har jag märkt dvs språket.

Kanske engelska/amerikanska vore bättre?

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Rosamund skyller på språkförbistring men det är inget fel på det språk hen skriver.
Det är inte osannolikt att hen är bättre på svenska än på engelska, vad vet vi?

Om andra skulle börja skriva på engelska så skulle det bli ännu mer missförstånd. Ganska många svenskar tror sig skriva perfekt engelska fast de i själva verket inte skriver särskilt bra. En del skribenter i tråden skriver helt förvirrat på svenska. Jag vill inte ens föreställa mig resultatet om de skulle skriva på engelska.

Det är bra att de som inte kan svenska kan skriva på engelska men det finns ingen anledning att de som kan bra svenska ska skriva på engelska.

Mitt fetade i Remarks inlägg: det stämmer inte att jag haft missförstånd i flera andra trådar. Jag har berättat om min härkomst i bara EN ENDA tråd utöver denna och då endast för att jag ville att en skribent skulle söka efter vetenskapliga artiklar på engelska istället för svenska.

För övrigt har du, hoppsan, helt rätt. Det blir mer missförstånd om jag börjar skriva engelska eftersom då missförstår en del svenskar istället. Därför är det bättre jag kämpar på med min svenska läsförståelse och övar på den.
Citera
2018-08-04, 10:46
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad gäller JG står det tidigt i tråden att hen är tolk/översättare... och någon anknytning till Ö-O Universitet (ev anställning).
Är det någon kunnig på geo som kollat hur/var/när hen loggar?

Ja, han återfinns som anställd vid universitetet och jobbar med översättning och språkgranskning vid kommunikationsenheten. JG finns väldigt aktiv i sociala medier och utöver Facebook så även på Instagram och Twitter som Yankeedude/Yankeedudecom. Någon som kan se trots låst? Hur nära har han stått LW? Någon som känner honom och hört hans tankar kring detta? Det finns många frågor om denne man i den position han haft.
Citera
2018-08-04, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Uppgiften om att LW vigde SD, och att de sedan hade haft en kärleksrelation, har spridits av kvällstidningarna. Varifrån uppgifterna kommer från början är oklart (kanske UW eller polisen), men syftet behöver väl inte ha varit att svartmåla LW.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-vigde-sin-misstankte-mordare-pa-hans-brollop/

"En magisk vänskap" som sträckte sig över en längre tid, kanske med något enstaka övertramp? Kan det ha varit så? "Någon ville mer", BO hade sparat alla sms från MGM. Visserligen en spekulation nu:
men var han mycket angelägen att få bort alla bevis på ofredande el. dyl.? Hon vägrade.
Citera
2018-08-04, 11:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
"En magisk vänskap" som sträckte sig över en längre tid, kanske med något enstaka övertramp? Kan det ha varit så? "Någon ville mer", BO hade sparat alla sms från MGM. Visserligen en spekulation nu:
men var han mycket angelägen att få bort alla bevis på ofredande el. dyl.? Hon vägrade.
Det finns en senare artikel också:
De nya uppgifterna gäller bakgrunden till bråket. Enligt Lena Wesströms egna uppgifter till polisen hade hon bakat och ville fika – vilket han avböjde, skriver Nerikes Allehanda.

De satte sig då i hans bil och började tjafsa "om allt möjligt". Mannen bad Lena Wesström att lämna bilen men hon svarade att hon ville prata klart först. Det var då han misshandlade henne, enligt hennes berättelse.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/
Citera
2018-08-04, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Sådärja.
Då har jag läst ifatt 60 sidor.
Trodde att det skulle ha ”hänt” nåt, men tji fick jag.

Överklagande, ytterligare en sväng med flyg till USA, vad har/har inte ÅK, granne/turk/”vän”/husförsäljare, språkförbistring - puh.

Ett par punkter fångade i alla fall mitt intresse.

•Det första var MV:s uppgift att LW haft nån form av ”ytterkläder” på sej när hon hittades.
Kom då att tänka på Schazz fråga tidigare om det kunde vara så att LW hade morgonrock på sej.
Intressant att få veta vilket. Det blir liksom ett annat scenario om hon gått ut iförd morgonrock.

•Frågan även jag ställt tidigare dök upp igen. Nämligen den att ”vi” inte vet dödsorsaken.
Förklaringen var att LW inte hittades direkt, och att det var därför. Vet inte om jag köper det rakt av - jag vill minnas att Lisa Holm inte hittades förrän efter någon dag, och där fick man väl ändå reda på hur hon dog innan FUP släpptes? (Jag kan så klart ha fel, och det nämndes även att MGM på något sätt är en parameter. Känner mej ändå inte helt övertygad.)

•Det kom uppgift om att HD tagit bort bilder på SD. Men sen verkade det som om de kanske aldrig funnits.

•Olaga hotet i Nya Hjärsta - där klack det till, men det verkar inte ha med detta fall att göra, då hade det säkert inte runnit ut i sanden.

•Att/om JG bett folk ”hålla tyst” alternativt ”inte sprida” lät först bestickande. Innan alternativet dök upp.

•Skumt att LW utmålas som ”skurk” när hon har förhållande med en (flera?) Gift Man. I min bok är det den Gifte Mannen som är skurken, vare sej LW är pastor eller ej.

•Ang råden till Rosamund att skriva på engelska om hen inte vill missförstå: hen förstår väl inte svenska bättre då? Det vore väl i så fall mera lämpligt att alla andra skrev på engelska!

Med tanke på det sistnämnda:
Jag anser att flera skribenter är extremt virriga och otydliga.
Men, vill man förstå så går det (nästan) alltid!
Sen finns det också de som formulerar sej väl och gör det mödan värt att stanna kvar i denna tråd, som - tycker jag - bitvis/mestadels är fasligt hätsk och trist i tonen.
En eloge till dig för en jättebra sammanfattning av de senaste dagarna. Du lyfte verkligen fram essensen ur dessa sidors mestadelen tjafs. Tack!
Citera
2018-08-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Som jag vill minnas från tråden tidigt så var SD och HD inte med i LWs församling och inte överhuvudtaget i någon utom möjligen av slentrian i SvK. Detta borde betyda att de inte fått LW automatiskt som vigselförättare utan att de känt (till) henne och valt just henne?

LW var med i Equmenia och gick senare till Betel? Båda ligger f ö väldigt nära SvK i teologi så initialt snack om sekt känns mest som fördomsfullt från folk med liten/ingen insikt eller koll på olika samfund.

Ja, paret D måste ha valt vigselförrättare utifrån vänskap, annars kan det vara så att de gått ur svenska kyrkan och inte ville betala de stora pengar det i så fall kostar att vigas där. Vet inte vilken kyrka vigseln skedde i, men det skulle kunna svara på denna fråga.

Betel tillhör Equmeniakyrkan, där hon alltså måste haft sin vigselrätt. (Inte Equmenia, det är ungdomarnas organisation som håller på med scouter och läger och sånt). Equmeniakyrkan är ett svenskt samfund. Equmeniakyrkans kyrkor på olika orter kan heta olika saker: Betel, Betania mm.
Citera
2018-08-04, 12:20
Medlem
Champagneoclocks avatar
Stämmer det att SD fått kicken från jobbet pga. det inträffade?
Citera
2018-08-04, 12:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu kommer jag inte ihåg säkert men kan det inte ha varit så att SD inte var med i någon församling alls?
Jag kommer heller inte ihåg om det är bekräftat att LW vigde SD och HD eller om det är en trådsanning som uppkom efter uppgifterna från en skribent. Någonstans har jag ett lite svagt minne av att ha sett bröllopsfoton. Var LW med på fotona?

Uppgiften att LW vigde SD har även figurerat i media.
Det finns färskare foton av LW i prästkragen tillsammans med något annat par hon vigt på någon av hennes sociala medier som hon lagt upp. Så hon var väl listad som vigselförättare även sedan hon slutat tjänsten som pastor.
Citera
2018-08-04, 12:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Ja, paret D måste ha valt vigselförrättare utifrån vänskap, annars kan det vara så att de gått ur svenska kyrkan och inte ville betala de stora pengar det i så fall kostar att vigas där. Vet inte vilken kyrka vigseln skedde i, men det skulle kunna svara på denna fråga.

Betel tillhör Equmeniakyrkan, där hon alltså måste haft sin vigselrätt. (Inte Equmenia, det är ungdomarnas organisation som håller på med scouter och läger och sånt). Equmeniakyrkan är ett svenskt samfund. Equmeniakyrkans kyrkor på olika orter kan heta olika saker: Betel, Betania mm.

Kostar det inte pengar att gifta sig i Equmeniakyrkan också om man inte är medlem där (likt regeln för Svenska kyrkan)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in