Citat:
Ursprungligen postat av
Smultr0n
OT så det stänker men är inte det märkligt tänkt? Att skydda församlingen före individen? Låter som en sekt, inte en församling. Används individen som ett offerlamm trots att det är mänskligt att fela?
Är osäker när Lena slutade som pastor men du kanske anser att hon är det for life?
Jag håller med dig i att detta med att diskutera vad som skiljer en sekt från en normal församlingsverksamhet ger en kraftig slagsida åt OffT. Dessutom vet jag inte vad eller hur jag skall svara. Har ingen som helst erfarenhet av sekter what-so-ever, men har haft insyn i kristet församlingsarbete.
Skulle därför våga säga att församlingen ("kyrkan") är viktigare än den enskilda medlemmen, individen. Idag ser alla Filadelfia i Knutby som en sekt, men så var det inte från början, utan det var en liten församling som växte till sig. Att församlingen blev stor blev ett mål i sig och den individ som kanske med invändningar "hotade" tillväxten hamnade i kylan. Offerlamm? Möjligen. I mer sekulär bedömning: Kanske god realpolitik? Med två ord: Skydda verksamheten.
Nej, LW är inte pastor-for-life vad gäller tjänstgöringen, den kan hon utan problem lämna alldeles frivilligt och därmed upphör också mycket ansvar. Men i och med vigselakten och den efterföljande relationen med SD, så har hon gått långt över gränsen. Detta anser naturligtvis också tråddeltagare som varit LW nära i församlingsarbetet och kringverksamheter, men jag kritiserar inte dem för att de inte kritiserar LW.
Vi är alla bara människor och vi gör fel, men ingen har rätt att döda en annan människa, ingen!