2018-08-03, 21:53
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Men vad fan gjorde araben ute kl. 04.00 på natten mitt i veckan. Är hela jävla stan vaken då eller? Är han jourkirurg på S:t Göran? Är det flyktingboende där eller? Polisen visste ju inte vad de hade att vänta, och så kommer en arab fram som bara talar arabiska. Ser ut som en terrorist gör han också. Klart att de avvisar honom. Vad skulle du själv gjort som polis?

Om folk kunde gå och lägga sig och sova senast kl. 23.00 varje dag så skulle ingenting av det här hänt. För många som har för mycket fritid i Sverige idag.

På väg till Raketforskningen i Kiruna kanske....

Många Mena män som är ute halva natten, knark kanske, eller skulle han be dom har ju konstiga bönetider.

Jävligt tragisk detta med Erik.....
Jag hört om och i efterhand sett en del husrannsakningar som gjort här i stan och kan säga att Rör det sig om att det misstänks det är vapen och man därför gör husrannsakning så är dom, polisen verkligen på helspänn och har rejäl uppbackning med förstärkningsvapen, öppnas inte dörren direkt bryter man upp den direkt, slösar inte tid på låssmed eller kontakta fastighetsägaren.

Med tanke på ovan och det stora antalet skjutningar som sker i framförallt storstäderna så var det inte konstigt om dom var på helspänn och trodde detta var på allvar.

Men utredningen får väl visa vem som felat här.
Citera
2018-08-03, 21:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necroluster
Det är svårt nog att träffa överkroppen på en person. Lycka till med benen. Man skjuter för att döda, eller så skjuter man inte alls. Du riktar inte ens ett oladdat vapen mot en person du inte är beredd att döda.

Så vad hade vittnet som inte pratar svenska gjort för att få ett vapen riktat mot sig?
Det verkar som om poliserna var helt överspända?
Citera
2018-08-03, 21:54
Medlem
geir44s avatar
Jeg tror ikke politifolk som dreper bryr seg noe særlig i efterhand. De er kyniske og hjerntvättade. Nesten som roboter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Tydligen ska han älskat poliser och trodde de lekte, väldigt sorglig händelse detta.

Inte alls omöjligt att han trodde det hela var en lek. Djupt tragiskt.
Citera
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballvart
Om vi säger så här då: om det hade varit en treåring som haft motsvarande leksakspistol i handen, hade det då varit riktigt att skjuta ihjäl barnet? Hade faran varit lika stor? Eric var mentalt på en treårings nivå och förstod förstås inte vad polisen menade när de gapade om att han skulle lägga sig ner.

Det farliga är att bli så avtrubbad inför alla dödsskjutningar av polis att vi inte reagerar utan bara tänker: klart de ska skydda sig själva, de ska ju inte behöva riskera sina liv. Tänk om det är du som, helt oskylödig, blir ihjälskjuten av en överstressad polis i morgon.
Dock såg han ut som ett stort monster.
Citera
Medlem
mint-users avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
"Bra Sverige"? Har Sverige gjort någonting?
Mig veterligen är det tre stycken poliser som gjort något, vilket är just tre stycken och inte en hel poliskår eller för den delen ett helt land.

Men tyvärr tillhör väl även du en av de här trångsynta stackarna som inte klarar av att se olika scenarion. Du har inte en aning om vad som har skett på platsen eller inte. Du tror väl inte på fullaste allvar att polisen sköt ihjäl Eric med flit?

Låt säga att du var polis och ser en beväpnad man som plötsligt vänder sig om och riktar vapnen mot dig eller dina kollegor? Hur hade du agerat? Väntat och hoppats på att du inte blivit skjuten?

Låt säga att polisen får larmet från en granne om att en beväpnad man rör sig på platsen, polisen kommer dit och hör någonting runt ett hörn, rätt vad det är ser de en man hoppa fram med vapnet i högsta hugg. Hur hade du agerat? Avvaktat och hoppas på att du inte blir skjuten?

Du har knappat en sekund på dig att göra ett livsavgörande beslut.

Nu var det ju inte en rosa pistol med led-lampor det rörde sig om, så polisen kan knappast ha sett vid en första anblick att det inte var ett riktigt vapen.

Stod polisen öga mot öga med Eric medan vapnet var riktigt mot marken är det helt förkastligt att de sköt ihjäl han. Vad som hände vet vi inte, men ändå verkar en del av er bestämt sig för hur det gick till. Varför då?

Tre poliser. Har skydd genom att stå bakom sina bilar. Kunde vänta. Länge. Men fy fan. Med sparkdräkt och pistol, då är man tuff?
Citera
2018-08-03, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Hur många som helst uppenbarligen. Den skjutglada trion tycks ha tömt magasinen. Fönster, väggar, hela jävla innergården var ju perforerad av skott kunde man se på SVT-Aktuellt nyss. Man blir inte jätteförvånad om det snart framgår att dom laddat om och dragit iväg nya salvor också.

Och sen vaknade du?

7-8 skott verkar ha avlossats, låter rimligt.
Citera
2018-08-03, 21:55
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Det är svårt att missuppfatta vad du skrev här:
Du verkar helt enkelt blanda ihop förordnande om god man med att man inte är myndig. Mongot här kan ha förordnande om god man, det vet vi inget om. Det är dock inget som sker med automatik utan prövas av domstol och Överförmyndarnämnden sköter tillsyn. Alla mongisar har faktiskt inte gode män. Oavsett om de har gode män eller ej så är de myndiga. Om du skriver att någon inte är myndig så är det rimligt att tro att du menar omyndigförklaring för det var det enda sättet man kunde sluta vara myndig på (fram till 1989 sedan dess är alla oavsett handikapp myndiga när de blivit 18 år).

Du får väl sägas ha gjort en halv pudel. Gott så.
Jaja, vi säger väl så.
För övrigt måste jag erkänna att mina kunskaper om polisen och juridiken där är betydligt bättre än den om juridiken kring gravt förståndshandikappade. Då återgår jag till det som rör polisen och vapenanvändning istället, så får du sköta förståndshandikappet?
Citera
2018-08-03, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballvart
Om vi säger så här då: om det hade varit en treåring som haft motsvarande leksakspistol i handen, hade det då varit riktigt att skjuta ihjäl barnet? Hade faran varit lika stor? Eric var mentalt på en treårings nivå och förstod förstås inte vad polisen menade när de gapade om att han skulle lägga sig ner.

Det farliga är att bli så avtrubbad inför alla dödsskjutningar av polis att vi inte reagerar utan bara tänker: klart de ska skydda sig själva, de ska ju inte behöva riskera sina liv. Tänk om det är du som, helt oskylödig, blir ihjälskjuten av en överstressad polis i morgon.
Självklart hade aldrig en treåring blivit skjuten! Det hade givetvis varit enkelt att se och bedöma. Men detta handlar ju inte om det. Det går ju inte att se hur mentalt mogen en person är eller inte är på utseendet. Vad menar du egentligen att det skulle vara för relevans i din jämförelse?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Vad menar du? Att en person med Downs syndrom som viftar med ett till synes riktigt vapen inte ska betraktas som en risk? Jag förstår inte skillnaden. Det har ju inte med Downs syndrom att göra. Det har ju med att göra hur polisen och människor runtomkring (anmälare) uppfattar situationen. Om det inte går att avgöra om det är fråga om ett skarpt vapen och ett reellt hot eller inte så måste polisen agera utifrån det. Jag tycker detta är oerhört tragiskt, det är fruktansvärt hur tragisk denna utgång blev. Jag tycker samtidigt att det är självklart att inte polisen ska lastas för något av detta. Olyckliga omständigheter orsakade denna olycka. Polisen har agerat korrekt.

Om polisen inte hade agerat korrekt i det här fallet och skjutit som nu tydligen var det korrekta så hade det inte varit synd om polisen som det är nu och Erik hade fortsatt och leva som en femåring och leka på gården. Lyckligt slut för alla. Så det var synd att polisen inte struntade i att agera korrekt för nu ledde det korrekta till olyckligt slut för samtliga.
Citera
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vittnet kände igen tillståndet. Men det gjorde inte polisen? Eller vi vet inte. Ska bli intressant om de förhörs om det.

Om de inte visste då ska det vara obligatoriskt för dem att titta på Glada Hudik eller I en annan del av köping.

Nu låter det som att vår polis bara har att göra med skattebetalare med jobb och inga missbruksproblem, som av någon anledning får fnatt och begår brott. Vad jag vet så är en stor del av deras klientel sjuka, knarkare och liknande så jag köper inte deras resonemang. Om de inte känner igen en downie då innebär det att de aldrig stött på sådana i sin yrkesutövning. Dags då med en obligatorisk video med Glada Hudik.

Vittnet såg Eric lufsa omkring, och var krigsskadad nog att inte bry sig om ifall vapnet var äkta eller inte. Eric hotade inte vittnet med vapnet. Eric hotade poliserna med vapnet, och poliserna hade inte tid att studera hur Erics gångstil var.

Vad är det med er efterskotts-besserwissrar? Blir ni inte glada förrän det stryker med tillräckligt många poliser?
Senast redigerad av Vekruset 2018-08-03 kl. 22:03. Anledning: korrfel
Citera
Medlem
Daves avatar
Om infon i denna artikel stämmer något sånär, (Aftonbladet har oftast inte många rätt) har jag två frågor. Vilka är dessa inkvoterade sk poliser? Vilka har kvoterat in dessa? Det är till viss del ursäktande att det är mörkt och en leksakspistol är inblandad, precis som ena vittnet säger. Dock har jag extremt jävla svårt för ”1 skott, några sekunders mellanrum sedan SEX till?!? Vad är det för jävla missplacerade sopor?!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in