2018-08-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Stämmer. De som vi gett tillstånd att potetiellt utöva våld i tjänst vill vara ett pinnhål högre på kapacitetsstegen än de gärningspersoner de kan möta. I USA har man mer eller mindre bytt ut sina MP5r (9mm eller liknande) mot M4 (5.56mm) då skyddvästar blivit vanligare samt att de pistoler som kriminella kan få tag i är modernare och antagligen fler än för 40 år sedan.

Många börjar då yla om dödlighet och att polisen VILL döda folk. Det handlar inte om att man vill straffa utan att man kan förhindra att civila och tjänstepersoner skadas eller dödas, all form av våld kan vara dödligt, även elchocker eller kemikaler från sprayer. Eller tror Flashbacks genier att poliser i en hotsituation kan se om någon har ett hjärtfel eller akut allergi mot vissa kemikalier?

Om vi bytte ut alla pistoler mot tazers eller pepparspray och två - tre poliser strök med skulle vi få fler uppsägningar än när Eliasson ordbajsade som mest.

Det kanske vore bättre om svenska snuten gick tillbaka till helmantlat, glock med 39b skulle nog vara ett bättre val, funkar mot skurkar med väst och downisar på rymmen skulle han en sportslig att klara sig.
Non leathal tror jag inte på elpistol bättre med hagel och bönpåse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Nej, du har fel.
Jag har aldrig påstått att Eric blivit omyndigförklarad. Omyndigförklarad innebär nämligen att en person som tidigare i juridisk mening varit myndig fråntas den rätten. En person i Sverige som har en tillräckligt grav utvecklingsstörning är myndig till ålder, men har inte möjlighet att fatta egna juridiska beslut. OMan har då en god man eller en vårdnadshavare, oftast en förälder. Och detta konstateras rätt så tidigt i personens levnad, långt innan myndighetsåldern nås. Så någon myndighet i den mening som gäller för dig och mig når aldrig vissa personer.

Ooops!

För övrigt, om jag har blandat ihop dina inlägg med någon annan användares, eller missförstått intentionen med dina inlägg, så ber jag förbehållslöst om ursäkt. Då har jag gjort fel.
Det är svårt att missuppfatta vad du skrev här:
Citat:
Personer med tillräckligt svåra intellektuella funktionshinder har vårdnadshavare och är inte att betrakta som myndiga.
Du verkar helt enkelt blanda ihop förordnande om god man med att man inte är myndig. Mongot här kan ha förordnande om god man, det vet vi inget om. Det är dock inget som sker med automatik utan prövas av domstol och Överförmyndarnämnden sköter tillsyn. Alla mongisar har faktiskt inte gode män. Oavsett om de har gode män eller ej så är de myndiga. Om du skriver att någon inte är myndig så är det rimligt att tro att du menar omyndigförklaring för det var det enda sättet man kunde sluta vara myndig på (fram till 1989 sedan dess är alla oavsett handikapp myndiga när de blivit 18 år).
Citat:
Nej, du har fel.
För övrigt, om jag har blandat ihop dina inlägg med någon annan användares, eller missförstått intentionen med dina inlägg, så ber jag förbehållslöst om ursäkt. Då har jag gjort fel.
Du får väl sägas ha gjort en halv pudel. Gott så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Tydligen ska han älskat poliser och trodde de lekte, väldigt sorglig händelse detta.

Vi vet inte ännu men det kan mycket väl varit så.

Jag ser detta som en tragedi, en tragedi man bara ser på film.

Detta var inget annat en olycka, lider med alla inblandade. Poliserna lär må mycket dåligt just nu.
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Nu sitter det en djäkla f*tta i aktuellt och kritiserar polisen, hon vägrar ta åt sig av det regionpolischefen säger, maler på som en djäkla symaskin. Lätt för henne att sitta där i studion och kritisera polisen. Blir så djäkla förbannad på reportrar som henne. Hon verkar inte förstå att även folk med downs syndrom kan skjuta med vapen. Enligt henne ska man tydligen inte få skjuta ett potentiellt hot som har en mental nedsättning.

Jag är en av dem som aldrig förstått mig på polis-hatet, oavsett om det är aina-hat från jobbiga och barnsliga förortsblattar eller snut-hat från svenskt slödder (WT, Vänstertomtar osv..) men ikväll tyckte jag reporterns frågor var bra och hårda till konstapeln, tyvärr vittnar denna händelse om vilka veka snutar svenska poliskåren numera består av (inte helt och hållet)..År av hjärntvätt och inkvortering har skapat en handlingsförlamad poliskår som inte kan sköta sina uppgifter ordentligt (hålla gränsen, gripa mördare osv) en poliskår blandad med våldsglada psykopatpoliser och inkvorterade henpoliser som får darriga händer av att ge fortkörningsböter...Detta, kombinerat med att regeringen flaggat för att sänka kraven till polishögskolan gör att den allmänna bilden av polisen som en trovärdig myndighet riskerar att skadas rejält...En sån här händelse kan få människor som mig själv att ogilla polisen i allmänhet, särskilt när en dåre och svenskhatare som Eliasson tilläts köra kåren i botten totalt..Med en sån här händelse som ett resultat av det..

Det verkar som att dessa poliser i just denna tråkiga historia misslyckats med att läsa av situationen och tagit deras lärobok för bokstavligt, "När faran är påtaglig och vapen är tillsynes - avfyra då ditt vapen mot vederbörande!"...Istället för att faktiskt tolka situationen i sin stora helhet (Jag är medveten om att adrenalinet antagligen flödar hos poliserna...).

1. Polisen måste ju se att personen har en uppenbar nedsättning (Inget illa menat mot någon som dras med denna diagnos.)

2. Att sikta och faktiskt träffa med en riktig pistol på avstånd är svårt, utan träning...Med denna situation i minnet skulle polisen enkelt kunna ta betäckning och kräva misstänkta GM att släppa vapnet innan verkanseld..

3. I detta fall svarar antagligen GM ej på det tillropet och beter sig möjligtvis väldigt irrationellt, på dessa få sekunder skulle faktiskt polisen kunna analysera MGMs beteendemönster huruvida det är nödvändigt att skjuta eller ej...

4. De kommer alltså fram till slutsatsen att skjuta. Ett skott är tillräckligt för att fälla en person...Och jag utgår från att denna person i detta fall inte gjort något utfall mot polisen förutom att möjligtvis ha riktat ett påstått vapen mot dessa..Med punkt nr 2 i minnet räcker det med ett skott mot nedre kroppen, benen till att börja med...Jag tror det hade räckt...

Att 2 eller fler poliser skjuter flera gånger mot denne tillsynes "oskyldige" man känns konstigt på många sätt och ger en konstig känsla i magen...
Det finns fall när människor sprungit med yxa mot polisen och man enkelt satt en kula i benet trots en adrenalinfylld och hotfull situation...Denne kille förtjänade inte detta, det är min första tanke...Jag hoppas en ordentlig utredning kommer fram...

Vill passa på att lyfta denna tråd som inte varit uppe på tapeten sedan mars..En ögonöppnare, finns många ruttna ägg hos polisen:

(FB) Tråden där vi hänger ut kriminella poliser
Citera
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mint-user
Bra Sverige. Ni har visat hur dumma i huvudet ni är. Dö för fan.
"Bra Sverige"? Har Sverige gjort någonting?
Mig veterligen är det tre stycken poliser som gjort något, vilket är just tre stycken och inte en hel poliskår eller för den delen ett helt land.

Men tyvärr tillhör väl även du en av de här trångsynta stackarna som inte klarar av att se olika scenarion. Du har inte en aning om vad som har skett på platsen eller inte. Du tror väl inte på fullaste allvar att polisen sköt ihjäl Eric med flit?

Låt säga att du var polis och ser en beväpnad man som plötsligt vänder sig om och riktar vapnen mot dig eller dina kollegor? Hur hade du agerat? Väntat och hoppats på att du inte blivit skjuten?

Låt säga att polisen får larmet från en granne om att en beväpnad man rör sig på platsen, polisen kommer dit och hör någonting runt ett hörn, rätt vad det är ser de en man hoppa fram med vapnet i högsta hugg. Hur hade du agerat? Avvaktat och hoppas på att du inte blir skjuten?

Du har knappat en sekund på dig att göra ett livsavgörande beslut.

Nu var det ju inte en rosa pistol med led-lampor det rörde sig om, så polisen kan knappast ha sett vid en första anblick att det inte var ett riktigt vapen.

Stod polisen öga mot öga med Eric medan vapnet var riktigt mot marken är det helt förkastligt att de sköt ihjäl han. Vad som hände vet vi inte, men ändå verkar en del av er bestämt sig för hur det gick till. Varför då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo visst, been there, done that.

Våldstrappan är precis lika relevant i det här fallet, situationsanpassat.

Militära skyddsvakter kan visst få uppdraget, en misstänkt bombbeväpnad person på eller invid objekt X, åtgärda, svamla inte. Jag trodde mer om dig som annars är en av de mest läsvärda i kvarteret.

Att polisen skyddade sig själv känns spontant som om vore fallet, dock så behövde man kanske inte använda dödligt våld för att skydda sig själv om man angrep uppgiften på ett annat sätt. Det finns oftast mer än ett sätt att lösa ett problem.

Hur många skott avlossades? Varje polis minst ett? Hur många skott avlossade grabben, inga? Hur kan det motiveras att minst sex skott avlossas mot en person, grabben sköt inte ens tillbaks.

Man skjuter tills man får effekt i målet, i detta fall avlossade varje snut bara 2 skott var drygt, pangpang, tar en halv sekund.

han avlossade inga för pistolen va inte riktig, men det kunde den varit, därav blev han skjuten. förstår du fortf inte eller spelar du bara extremt korkad? är du autistisk? seriös fråga för jag får såna vibbar
Citera
2018-08-03, 21:50
Medlem
Det är faktiskt helt ointressant om personen led av Downs syndrom eller inte. Det enda som är relevant är hur polisen uppfattade situationen och om de kände sig hotade. Även en person med DS kan vara livsfarlig för omgivningen om han viftar med ett vapen.
Citera
2018-08-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Vapnet ser ju verklighetstroget ut. Varför bagatelliserar föräldrarna vapnet i media?
Vad hände med den våldsamme exmannen?
Vansinnigt olycklig slump att Eric befann sig där med ett vapen.

Ingen har kommenterat att det kanske inte alls va ovanligt att lille eric va ute på nätterna då och då...
Citera
Medlem
Jag är inte ute efter att försvara eller anklaga. Men, som jag har läst mig till så finns en fd grovt kriminell på den adressen polisen larmades till. Dessutom så ska flera boende på adressen haft påringningar av en ”konstig man med en k-pist” Därav pådraget med flera piketbilar. Sedan möter de en man som vägrar tala, prata, om att lägga mer vapen .. Rent rationellt kan jag inte se någon skuld från polisens sida. Självklart är det tragiskt att detta hände. Men än met tragiskt att en far till ett barn som är klassat som max tre år får tillgång till både låtsasvapen och utegång. Vet man att Eric brukade rymma får man väl för fasiken göra några åtgärder. Lås inifrån när pappan går och lägger sig. Till exempel. Nu verkar det som att att båda föräldrarna har någon form av utvecklingsstörning. Om så fallet så skulle det varit bättre om Eric bodde på ett hem. Typ, en annan del av Köping. Och då hade han haft det underbart. Tycker det är så sjukt av mamman att skicka iväg honom 23.00 på kvällen till pappan om han ör som em treåring i utveckling. Då hade det väl varit bättre att vänta till nästa morgon. Alla delar i denna tragiska händelse är så absurda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballvart
Är man så nära att man klarar av att skjuta verksaneld och döda någon är man tillräckligt nära för att se om någon har Downs syndrom. Så mörkt var det inte denna tid. Förutsatt att skyttarna har fullgod syn och är tillräckligt allmänbildade för att känna igen någon som har Downs syndrom. Men självklart kommer poliserna att gå fria och utredningen läggas ner. Om tre poliser skjuter mot någon samtidigt kommer det inte att gå att bevisa vem som gjort vad och vilket skott som varit dödande. Påminner lite om de där två mördarna som gick fria för att de skyllde på varandra.

Nej, det är inte ett förbannade dugg synd om poliserna som "får leva med det här i hela sitt liv". Vad som är synd är att så många olämpliga poliser går omkring med skarpladdade vapen och kan skjuta ihjäl vem som helst utan att riskera efterräkningar.

Den slarviga brottsplatsundersökningen visar på att snuten redan börjat operation skydda kåren...
Citera
2018-08-03, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Vad menar du? Att en person med Downs syndrom som viftar med ett till synes riktigt vapen inte ska betraktas som en risk? Jag förstår inte skillnaden. Det har ju inte med Downs syndrom att göra. Det har ju med att göra hur polisen och människor runtomkring (anmälare) uppfattar situationen. Om det inte går att avgöra om det är fråga om ett skarpt vapen och ett reellt hot eller inte så måste polisen agera utifrån det. Jag tycker detta är oerhört tragiskt, det är fruktansvärt hur tragisk denna utgång blev. Jag tycker samtidigt att det är självklart att inte polisen ska lastas för något av detta. Olyckliga omständigheter orsakade denna olycka. Polisen har agerat korrekt.

Om vi säger så här då: om det hade varit en treåring som haft motsvarande leksakspistol i handen, hade det då varit riktigt att skjuta ihjäl barnet? Hade faran varit lika stor? Eric var mentalt på en treårings nivå och förstod förstås inte vad polisen menade när de gapade om att han skulle lägga sig ner.

Det farliga är att bli så avtrubbad inför alla dödsskjutningar av polis att vi inte reagerar utan bara tänker: klart de ska skydda sig själva, de ska ju inte behöva riskera sina liv. Tänk om det är du som, helt oskylödig, blir ihjälskjuten av en överstressad polis i morgon.
Citera
2018-08-03, 21:52
Medlem
Skrivet av en fördetta polis:
Citat:
Citat:
SLUTSATS
Angriper man en polis med en kniv, ett laddat eller oladdat vapen, en soft airgun, en plastkniv målad för att se ut som en riktig, en slö kniv, en vass kniv, en yxa, ett basebollträ eller vad det vara må är sannolikheten stor att polisen kommer att uppfatta det som ett hot mot sitt liv och skjuta. Sannolikheten är dessutom närmare 1 att polisen har laglig rätt att göra så.

Polisen som får ett vapen riktat mot sig i en snabb situation har ingen skyldighet att först ställa diagnos över möjliga psykiska sjukdomar personen kan tänkas bära på som enligt medielogiken skulle göra att vederbörande inte ‘förtjänade’ att skjutas mot.

https://morgonsur.wordpress.com/2010/01/28/polisiar-vapenanvandning-for-dummies/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in