2018-08-03, 21:34
Medlem
Är man så nära att man klarar av att skjuta verksaneld och döda någon är man tillräckligt nära för att se om någon har Downs syndrom. Så mörkt var det inte denna tid. Förutsatt att skyttarna har fullgod syn och är tillräckligt allmänbildade för att känna igen någon som har Downs syndrom. Men självklart kommer poliserna att gå fria och utredningen läggas ner. Om tre poliser skjuter mot någon samtidigt kommer det inte att gå att bevisa vem som gjort vad och vilket skott som varit dödande. Påminner lite om de där två mördarna som gick fria för att de skyllde på varandra.

Nej, det är inte ett förbannade dugg synd om poliserna som "får leva med det här i hela sitt liv". Vad som är synd är att så många olämpliga poliser går omkring med skarpladdade vapen och kan skjuta ihjäl vem som helst utan att riskera efterräkningar.
Citera
2018-08-03, 21:35
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
Sicken dåre du är. Polisen dödar och du skyller på allmänheten.

En skäggig ISIS-liknande arab som lallar omkring på en innergård i Vasastan kl. 04.00 mitt i veckan är fan ingen allmänhet. Vad gjorde han där mitt i natten? Knarkaffärer? Sexhandel med getter?
Citera
2018-08-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Ett vittne till polisens skjutning ville förklara för dem att Eric var sjuk, men fick då en pistol riktad mot sig själv. Vad fan är det för jävla amatörpoliser de skickat ut egentligen?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/vittne-stotte-pa-20-arige-eric-bara-minuter-innan-skjutningen

Vittnet kände igen tillståndet. Men det gjorde inte polisen? Eller vi vet inte. Ska bli intressant om de förhörs om det.

Om de inte visste då ska det vara obligatoriskt för dem att titta på Glada Hudik eller I en annan del av köping.

Nu låter det som att vår polis bara har att göra med skattebetalare med jobb och inga missbruksproblem, som av någon anledning får fnatt och begår brott. Vad jag vet så är en stor del av deras klientel sjuka, knarkare och liknande så jag köper inte deras resonemang. Om de inte känner igen en downie då innebär det att de aldrig stött på sådana i sin yrkesutövning. Dags då med en obligatorisk video med Glada Hudik.
Citera
2018-08-03, 21:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexarn30
Väldigt intressant polisen åker ut på en misshandel i rinkeby och får gatusten mot huvet siom kan döda dom om det träffar men dom ska då förstår detta och ta stenen utan att använda sitt vapen?

Jag fattade det som om du menade upplopp och politiska kravaller. Stenkastning mot utryckningspersonal är lite annorlunda. Men det är klart att det ingår i polisens uppgift att avgöra vad spm är ”pojkstreck” och vad som är hot om dödligt våld. Klart att det inte är roligt. Där finns ju ett betydande upplysningsutrymme...

Den som inte är åtalbar pga ringa ålder begår ju då sällan annat än pojkstreck, oavsett vad det handlar om. Eller hur det nu ser ut.

Vanligtvis finns det säkert alltid ett formulerbart ”missnöje” — hur dumt eller klokt det än må vara. Det vet säkert polisen och beter sig därefter.

Terrorism är en sak, att de vill ha en ungdomsgård eller renoverade hus i området en annan. Elller att de tror att polisen betyder dåliga skördar. Eller ogillar specifika snutar. Eller allt vad det kan röra sig om.

Man skjuter inte ungar för att de är dumma. Man försöker hitta rätt åtgärd.
Citera
2018-08-03, 21:39
Medlem
Äppelkäcks avatar
NU kan ni i Stockholmsområdet titta ut. Såhär ljust/mörkt var det i stan när Eric blev skjuten, ca 40 minuter innan solens uppgång. Ser ni bra?

(sorry, räknade fel på 10 min förut eftersom jag räknade efter polisrapporten då de fick larmet)
Citera
2018-08-03, 21:42
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballvart
Är man så nära att man klarar av att skjuta verksaneld och döda någon är man tillräckligt nära för att se om någon har Downs syndrom. Så mörkt var det inte denna tid. Förutsatt att skyttarna har fullgod syn och är tillräckligt allmänbildade för att känna igen någon som har Downs syndrom. Men självklart kommer poliserna att gå fria och utredningen läggas ner. Om tre poliser skjuter mot någon samtidigt kommer det inte att gå att bevisa vem som gjort vad och vilket skott som varit dödande. Påminner lite om de där två mördarna som gick fria för att de skyllde på varandra.

Nej, det är inte ett förbannade dugg synd om poliserna som "får leva med det här i hela sitt liv". Vad som är synd är att så många olämpliga poliser går omkring med skarpladdade vapen och kan skjuta ihjäl vem som helst utan att riskera efterräkningar.

Om du bor i Stockholmsområdet kan du titta ut nu. Såhär mörkt var det när Eric sköts.
Citera
2018-08-03, 21:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Protestaktion?
Tillåt mig småle.

Det handlar inte om nåt annat än att markera revir - ett revir man själva vill styra i utan polisiär (och övrig samhällelig) inblandning.

Och stenkastning mot ambulans och brandkår, är det också (host-host harkel) ”protestaktion”?

Se mitt svar nyss. Jag fattade fel.

Attacker av olika slag på sjukvård och räddningsinsatser ses sannolikt på med mycket stort allvar. Sannolikt mycket större än de inblandade riktigt förstår.

Man kan inte rucka på somliga grundläggande rättsprinciper utan att det får betydande konsekvenser.
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necroluster
Det är svårt nog att träffa överkroppen på en person. Lycka till med benen. Man skjuter för att döda, eller så skjuter man inte alls. Du riktar inte ens ett oladdat vapen mot en person du inte är beredd att döda.

Ja, det är svårt att träffa rätt så att ingen i världsmästarnationen i Facebookkränkthet - Sverige blir ledsen i ögat. Skulle snuten skadeskjuta en pistolbeväpnad person som sedan lyckas döda sitt tilltänkta offer skulle samma missnöjda gnälla om att polisen ville se offret dött, rymdjudeödlor, foliehattar och fan vet vad.

5% av träffytan i kroppen är centrala nervsystemet. Det vill säga den del som får folk att ramla ihop (dock inte som på film). Annars kan kroppen ta emot ett stort antal skott innan det tar stopp. Skjuts skelettdelar eller vitala organ kan det gå lite fortare.

Det fetade är en jätteviktig del av samhällskontraktet anser jag. Man går inte runt och riktar vapenliknande föremål mot andra, det är som att gå runt och säga att man ska slå en random person sönder och samman eller döda den. Sedan kan man säga att man bara skojade eller inte begrep bättre. Det är ändå ett hot och det är inte bara jävligt fult utan även olagligt att hota andra.

Om en person inte är i skick att begripa att man inte gör så ska hen inte heller ha tillgång till föremål som kan uppfattas som hotande av utomstående. Har personen en störning som gör att den hotar folk utan att begripa hur obehagligt det är ska den inte få gå lös på allmän plats. Detta oavsett hur mycket morsan och farsan grinar i media. Speciellt om det är de som satt replikan i näven på personen.
Citera
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Med risk för att det redan har länkats men det behöver fanimig länkas igen.

Tack och bock. Den skulle många i tråden behöva läsa.
Citera
2018-08-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Om du bor i Stockholmsområdet kan du titta ut nu. Såhär mörkt var det när Eric sköts.

Nej. Solen gick upp 0430 i Stockholm den här morgonen.
Citera
2018-08-03, 21:46
Medlem
Citat:

Vad menar du? Att en person med Downs syndrom som viftar med ett till synes riktigt vapen inte ska betraktas som en risk? Jag förstår inte skillnaden. Det har ju inte med Downs syndrom att göra. Det har ju med att göra hur polisen och människor runtomkring (anmälare) uppfattar situationen. Om det inte går att avgöra om det är fråga om ett skarpt vapen och ett reellt hot eller inte så måste polisen agera utifrån det. Jag tycker detta är oerhört tragiskt, det är fruktansvärt hur tragisk denna utgång blev. Jag tycker samtidigt att det är självklart att inte polisen ska lastas för något av detta. Olyckliga omständigheter orsakade denna olycka. Polisen har agerat korrekt.
Citera
2018-08-03, 21:49
Medlem
Citat:

Snutarna sköt inte för att killen hade Down's syndrom.

De sköt för att flera privatpersoner ringt polisen och sagt att det gick
omkring en galning med en k-pist. När de kom dit såg de att så var fallet.

I efterskott visade det sig att bössan var en kopia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in