Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
I väntan på klara besked funderar jag mest på kommunikationen kring situationen.
En insatsgrupp måste väl ha ett specifikt signalement, när de söker efter en ev beväpnad, farlig, labil exmake.
Att gå all in utan det verkar helt vansinnigt.
Och hade de signalement, hur sannolikt är det att exmaken ser ut och rör sig som Eric?
Ganska jävla osannolikt, gissar jag.
Fast jag antar att polisen inte vill ha fler människor ute med vapen eller vapenliknande föremål i området även om de skulle ha ett hyggligt signalement på en MGM.
Polisen skjuter inte för att straffa utan för att förhindra att tredje person eller de som tjänstemän utsätts för våld. Som ex-polisen beskriver i länken ovan så handlar det inte om att straffa eller statuera exempel. Det upplevda hotet var så starkt att de ska ta beslut och reagera. Om vi som civilpersoner INTE bär runt på vapenattrapper är risken mycket mindre att polisen anser att vi utgör ett hot.
De flesta av oss är vuxna, myndiga och begriper att det är farligt och otrevligt att vifta med vapenliknande föremål på allmän plats oavsett hur downssyndromlik haka och bukfetma vi har. Eric var mentalt tre år och jag tycker hans vårdnadshavare borde begripit att han inte borde få ha tillgång till leksaker som kan uppfattas som farliga utan uppsikt - speciellt inte om han kunde rymma med dem. Oavsett polisernas kompetens tror jag inte de ville straffa Eric och hans päron för att de lät honom rymma och leka krig i stadsdelen.