2018-08-03, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Är leksaksvapnet trasigt nu också?
Det var värst vad du har mycket exakt information! Då har du säkert tillgång till mycket detaljerade bilder på leksaksvapnet också? Och inblick i förundersökningen måhända? Så måste det ju vara med tanke på alla tvärsäkra och sensationella fakta du spridit likt grisgödsel i tråden.

Enligt TV4 som citerade pappan om jag kommer ihåg rätt.
Citera
2018-08-03, 20:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Kling och Klang kunde ha säkrat området, avvisat människor från platsen, spärrat av och inväntat insatsstyrkan. Kvarterspoliser ska inte syssla med jakt på beväpnade personer.
Med facit i hand är det ingen konst att tycka att man kunde ha agerat annorlunda, inte sant ?
I synnerhet när man själv inte ens var på plats.
Är även det rätt ?

Jag är dock lite nyfiken på hur poliserna skulle ha "säkrat" området.
Avvisat personer ???
Var dom kvarterspoliser ? Eller hittade du på det för att, ytterligare, misskreditera poliserna.
Citera
2018-08-03, 20:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Det har hittats hylsor från minst åtta patroner. Man vet inte hur många poliser som varit inblandade i skottlossningen men det talas om tre och att ett vittne uppger att hon först hört ett enda skott för att därefter gick det några sekunder och sedan hörde hon pepprande med flera skott.

Kan mycket väl vara så att en polis avlossade ett varningsskott som inte träffade honom varpå grabben höjer plastrevolvern för att låtsasskjuta tillbaks. Blev så att säga provocerad in i leken att rikta lekssaken mot polisen. Därefter går alla poliser all in?
Citera
2018-08-03, 20:48
Medlem
Äppelkäcks avatar
Finns inga uppgifter om hur Eric var klädd? Kan han ha haft något på sig som delvis dolde hans ansikte/ huvud och fick honom att de skurkaktigt och farlig ut ?

Mössa hade han i varje fall inte, då hade snutarna genast sett att han var ordentligt retarderad. Har någon sett en förståndsutvecklad med normalt påsatt mössa? Mössorna brukar alltid sitta jävligt mysko och löjligt just på retarder har jag lärt mig.
Citera
2018-08-03, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Du måste känna den som larmade?

Var det alltså ytterligare en person som var ute och lekte med vapen just då eller misstog inringaren Eric för någon helt annan kanske?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mg8EqM/uppgifter-larmades-om-valdsman-som-dodshotat-kvinna--motte-eric-20

Är du ett värdelöst troll eller bara helt dum i huvudet?
Citera
2018-08-03, 20:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Och dina motiveringar är alls inte tillämpliga i nödvärn.

Har det bekräftats att polisen agerade i nödvärn? Kan du hänvisas till källa?
Citera
2018-08-03, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mg8EqM/uppgifter-larmades-om-valdsman-som-dodshotat-kvinna--motte-eric-20

Är du ett värdelöst troll eller bara helt dum i huvudet?

Ta fram personnummer på kukarna som sköt nu istället.
Ngn vet ju....
Citera
2018-08-03, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns inget förbud mot leksaksvapen utomhus, inte ens nattetid. Det är polisen som situationsanpassat har att ta reda på om den misstänkte utgör ett hot eller är ett oskyldigt barn med oförstånd. Ja, så är det, vi kan väl inte acceptera att barn och funktionshindrade avlivas på grund av att polisen inte kan göra korrekta bedömningar?

Den dagen polisen med skjutvapen har avlivat de som rätteligen förtjänar det köper jag att det kan begås misstag, men så länge gangstrar får skjuta hej vilt varenda natt i det här landet är det oacceptabelt att downare skjuts ihäl på öppen gata.

Vem har sagt något om förbud mot leksaksvapen utomhus? Trams.

Du har allt för höga krav på en allt för liten polisorganisation samtidigt som du inte verkar förstå enskilda individers egna ansvar för sitt eget välbefinnande.

Det är ypperligt korkat att springa runt med leksaksvapen på nätterna precis som det är att cykla utan hjälm när det är halt ute. I det här fallet är det föräldrarna som har ansvar för att Eric har hjälm på sig..
Citera
2018-08-03, 20:51
Medlem
Citat:
Nej, vi vet inte huruvida poliserna agerat fel eller inte.

I dessa sammanhang är ett felaktigt agerande sådant som strider mot polisens riktlinjer, regler och träning utifrån hur situationen rimligtvis uppfattas av polisen. Inget av detta har konstaterats, alltså kan vi inte bedöma om polisen handlat felaktigt eller ej. Ditt och mitt personliga tyckande har ingen relevans alls.

De kanske ska få medalj för sitt agerande!
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
I väntan på klara besked funderar jag mest på kommunikationen kring situationen.

En insatsgrupp måste väl ha ett specifikt signalement, när de söker efter en ev beväpnad, farlig, labil exmake.

Att gå all in utan det verkar helt vansinnigt.

Och hade de signalement, hur sannolikt är det att exmaken ser ut och rör sig som Eric?

Ganska jävla osannolikt, gissar jag.

Fast jag antar att polisen inte vill ha fler människor ute med vapen eller vapenliknande föremål i området även om de skulle ha ett hyggligt signalement på en MGM.

Polisen skjuter inte för att straffa utan för att förhindra att tredje person eller de som tjänstemän utsätts för våld. Som ex-polisen beskriver i länken ovan så handlar det inte om att straffa eller statuera exempel. Det upplevda hotet var så starkt att de ska ta beslut och reagera. Om vi som civilpersoner INTE bär runt på vapenattrapper är risken mycket mindre att polisen anser att vi utgör ett hot.

De flesta av oss är vuxna, myndiga och begriper att det är farligt och otrevligt att vifta med vapenliknande föremål på allmän plats oavsett hur downssyndromlik haka och bukfetma vi har. Eric var mentalt tre år och jag tycker hans vårdnadshavare borde begripit att han inte borde få ha tillgång till leksaker som kan uppfattas som farliga utan uppsikt - speciellt inte om han kunde rymma med dem. Oavsett polisernas kompetens tror jag inte de ville straffa Eric och hans päron för att de lät honom rymma och leka krig i stadsdelen.
Senast redigerad av Ratad 2018-08-03 kl. 20:56.
Citera
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necroluster
Snackar du om? Det står ju klart och tydligt att vittnet kände en downie och såg att Eric led av samma syndrom.
Sorry- miss av mig. Det blev ett "inte" för mycket.
Medlem
Hur fungerar det när expressen får till en intervju med mordoffrets mamma? Ringer man upp henne? Erbjuds hon en summa pengar? Tycker mig inte sett den typ av journalistik i Sverige innan? Är det vanligt förekommande vid Polisskjutningar? Gjordes det t.ex när mannen i Varberg blev skjuten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in