2018-08-03, 13:31
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Shit happens, men man behöver inte utmana ödet. Varför lät tex föräldrarna honom ha leksaksvspen/replika?
Hade han inte haft den såhade han ju levt idag.
Ska man skylla på någon så är det inte polisen som ju bara gör sitt jobb utan föräldrarna.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2018-08-03 kl. 13:34.
Citera
2018-08-03, 13:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Vilka jävla dumheter du skriver. Har man minsta lilla förmåga att sätta sig in i andras situationer så vet man att de inte sköt för att det var roligt.
Det var helt korrekt av polisen, det är jag totalt övertygad om.

Även att Eric var ett anmärkningsvärt fult mongo gör faktiskt att poliserna är mer ursäktade.

Har någon påstått att polisen sköt för att det var roligt?

Killen avlivades, är det fel i sak?

Ingen nyhet att polisen har svårt för att stävja gangsterskjutningar.

Absurt att en funktionshindrad på mentalt barnnivå avlivas. Kan man inte se skillnad på ett leksaksgevär från High Chaparral och ett riktigt skjutvapen är det något som brister i utbildningen.

Jag klandrar inte enskilda poliser, däremot har myndigheten en del att göra på utbildningssidan.
Citera
2018-08-03, 13:32
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetmermaid
Denna kille borde haft en personlig assistent med sig dygnet runt, varför hade han inte det?

Man lämnar väl inte en tre-åring utan uppsikt?
Har föräldrarna begärt personlig assistent men inte fått det?

Det är fel att denna kille överhuvudtaget kunnat rymma, det skulle inte få ske.
Föräldrarna är såklart i chock och man vill inte lasta dem för detta som ingen förstås kunde tro skulle hända.

Men...kanske låste inte pappan dörren ens inför natten, grabben är enligt mamman på en 3-årings nivå så inte säkert att han skulle klara att låsa upp en dörr - eller kanske hade han lärt sig det. Rymningsbenägen så lite får nog föräldrarna ta detta på sig ändå. Själv skulle jag som förälder förebrå mig själv oerhört om något sådant här hände så det är inget någon annan skulle behöva påpeka.

Maximal otur och väldigt olyckligt.
Senast redigerad av Gusselby 2018-08-03 kl. 13:40. Anledning: Fel ord. Autocorrect är jobbigt.
Citera
2018-08-03, 13:33
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är nog mest i USA och andra länder där det finns massor med vapen i omlopp.
Har det någonsin hänt i Sverige att någon har blivit skjuten av ett barn som lekt med ett vapen?

Hm, det finns ju exempel på "svenska" is krigare där låter barnen posera med automatvapen & granter för att sedan lägga ut bilderna på nätet.
Citera
2018-08-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomannen
Hur vet du att han riktade vapnet mot dem? De enda som påstått det är samma poliser som ljugit om att plastgeväret var en pistolreplika.

Hur vet vi att poliserna ljugit om detta?? Ska vi basera detta på vad som stått i dagspressen?? Jag tror inte att pressen vet vad de enskilda poliserna uppgett i sina berättelser ännu, utan detta är något som pressen skrivit olika formuleringar om replika, leksaksvapen, attrapp etc, och som vissa nu fått det till en lögn från polisens sida.
Klart som fan att en presstalesman som bara blir inkastad i detta kan formulera sig felaktigt om vad för sorts "vapen" mannen hade i händerna. Denne har nog med all säkerhet inte heller full insyn i utredningen om vad som hänt!
Citera
2018-08-03, 13:36
Medlem
Jag hör ljud bakom mig och vänder mig med min övermogna banan.
Framför mig står det tre hyperstressade poliser med draget vapen.

Hinner jag jag agera innan jag fattar vad som sker?

Eller blir jag en del av skickliga polismäns CV?
Citera
2018-08-03, 13:38
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Jag hör ljud bakom mig och vänder mig med min övermogna banan.
Framför mig står det tre hyperstressade poliser med draget vapen.

Hinner jag jag agera innan jag fattar vad som sker?
Ja, normalt sett.

Men svarar du inte på tilltal, släpper bananen o ligger ner lär dom skjuta..ja
Citera
2018-08-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatansLackey
Det är ingen som vet hur leksaksgeväret såg ut, inget foto har släppts.

Nej, det stämmer. Men hans mamma har sagt att det var ett plastgevär för 4-5 åringar.

Tänker mig ett repeter-liknande plastgevär i miniatyr med orange plupp längst fram på pipan. En kopia av Winchester 1895 i storleken 1:4 typ. Bara spekulation från min sida dock.

Typ ett sånt https://www.partykungen.se/vilda-vastern-gevar.html?gclid=Cj0KCQjw-o_bBRCOARIsAM5NbIN_fNp5XqS-7H9fyZv_Ju7IMlb472ce_ZFc75qrVd0pT VL2QRpXcP4aAmGOEALw_wcB
Citera
2018-08-03, 13:41
Medlem
Jag förstår inte varför utredningen ska behöva ta "flera veckor". Saken är väl rätt så enkel ändå?

1. Polisen får ett larm om att någon springer runt och viftar med en pistol.
2. Polisen anländer, och ser att någon viftar med en pistol.
3. Polisen drar sina vapen - enligt regelboken
4. Polisen ger upprepade gånger order till mannen om att lägga ned sin pistol.
5. Mannen vägrar att lämna ifrån sig sin pistol.
6. Mannen fortsätter att vifta med sin pistol (eventuellt närmar han sig poliserna också).
7. Poliserna känner sig trängda, tar ett blixtbeslut, hinner inte skjuta varningsskott
8. Polisen skjuter verkanseld - enligt regelboken.
9. Efteråt visar det sig att mannen är utvecklingsstörd och att det rörde sig om en leksakspistol, i vart fall det sistnämnda kunde poliserna inte rimligen kunna avgöra på plats.

Se så, det var den utredningen det.
Citera
2018-08-03, 13:41
Medlem
Och nu uttalar sig regionpolischefen i Stockholm, Ulf Johansson. Eller spekulerar.

Kan du säga något om hur det här kunde ske?

– Med de ingångsvärden man hade så var det en beväpnad man som rörde sig i området. Poliserna mötte den här mannen och hamnade i ett trängt och hotfullt läge och hade några eller någon sekund att avgöra vad man ska göra.

– Man har då alternativet att skjuta verkanseld på grund av hotet, säger regionpolischef Ulf Johan

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7012897

Jaha, fanns det inga andra alternativ. Som att backa.

Och nu kan vi börja utreda hur de var trängda.
Citera
2018-08-03, 13:42
Medlem
geir44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ett litet plastgevär kan mkt väl i en hotfull o snabb situation uppfattas i mörker som en pistol.

Polisen har skyddsutsrustning og står alltid bakom någoting. Dom kan sluta med sitt övernervösa tjafs. Man får inte döda bara för att någon har en sak i handen. Här skjuter man innan man egentligen har sett någonting.
Citera
2018-08-03, 13:42
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibulavinter
Nej, det stämmer. Men hans mamma har sagt att det var ett plastgevär för 4-5 åringar.

Tänker mig typ ett repeter-liknande plastgevär i miniatyr med orange plupp längst fram på pipan. En kopia av Winchester 1895 i storleken 1:4 typ. Bara spekulation från min sida dock.

Typ ett sånt https://www.partykungen.se/vilda-vastern-gevar.html?gclid=Cj0KCQjw-o_bBRCOARIsAM5NbIN_fNp5XqS-7H9fyZv_Ju7IMlb472ce_ZFc75qrVd0pT VL2QRpXcP4aAmGOEALw_wcB
Det är just det jag tänkt på. I en hotfull situation o han höll den tillräckligt långt fram på pipan kan just den mkt väl uppfattas som en pistol.

Sen kan ju muppen målat över det orangea, han hade haft den ett par år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in