2018-08-03, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricCartmenez
Nu är jag väldigt tveksam att snuten skulle köra till platsen, hoppa ur och avlossa skott så fort de såg personen med ett vapenliknande föremål.

Poliserna hade nog gott om tid på sig innan första skottet avlossades, de bör ha sett att det var en leksak men framförallt bör de ha sett att han var "speciell".

Men förstå att 3 poliser upplevde att han riktade ett skarpladdad vapen mot dem. Skjuter de inte då så är det de som dör istället. Man väntar inte på att gärningsmannen skjuter först.
Citera
2018-08-03, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Att du ens försöker rättfärdiga polisernas agerande i detta fall äcklar mig.

Hoppas du inte även äcklas i framtiden när polisen lydit ditt råd och låter din familj skjutas ihjäl av en utvecklingsstörd därför att de inte ville "ta risken att det var en lek och inte massmord".

Antingen agerar man när människor viftar med vapen och potentiellt är sekunder från att skjuta ihjäl folk, eller så gör man inte det.

Jag vet vilket jag föredrar.
Citera
2018-08-03, 13:19
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nej, jag insåg det, därför redigerade jag min text. Men jag undrar varför folk som inte har en aning om hur leksaksvapnet faktiskt ser ut, kan vara så tvärsäkra på att de omedelbart skulle se att det inte var äkta. Själv hanterar jag vapen flera gånger i veckan och avlossar ca 15k skott per år. Jag är då inte säker på att jag omedelbart hade sett om det var äkta eller en leksak. Men folk som aldrig tagit i en pistol är tvärsäkra.
Inga problem

Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
..Varken du eller jag vet hur vapnet/leksaken/replikan ser ut. Vi vet däremot att polisen uppfattade den som ett skjutvapen och handlade därefter.
Om du tror att polisen hade skjutit en person när de visste att han höll i en leksakspistol är du bara dum i huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av SatansLackey
Det är ingen som vet hur leksaksgeväret såg ut, inget foto har släppts.

Helt sant här men det vi vet är att det är en leksak för 3-5åringar, hur många ultra hyper mega realistiska plastgevär som kan misstas för riktiga pistoler säljs och har sålts i sverige?
15 år sen?
Borde ju vara anledningen till att folk drar den rimliga slutsatsen att den antagligen inte är svart utan nog andra färger o def inte kan tas för att vara i metall
Citera
2018-08-03, 13:21
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Hade jag sett en 3-åring med skjutvapen hade jag fan sprungit betydligt snabbare än om jag såg en vuxen med samma skjutvapen.

Lätt att vara efterklok. Våra poliser ska vara försiktiga och inte ta risker. Annars har vi snart inga poliser kvar och då tror jag inte du är lika nöjd.

Springer man runt med vad som ser ut som vapen och siktar på folk ska man förvänta sig ett bryskt bemötande, kanske t om att man i nödvärn skjuts ihjäl som i detta fallet.

Och i det här fallet har man skjutit först och frågat sen. Det är inte första gången det händer. Men det blir svårt att snacka sig ur situationen i det här fallet. T.o.m. internationella medier reagerar.
Citera
2018-08-03, 13:21
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hmm. Verkar som att poliserna går fria. Åklagaren tänker dra det här i långbänk så folk glömmer det för det kommer nya skogsbränder, skandaler, skjutningar. Och varför har vi inte fått se "vapnet"?

Lägesrapport polisskjutning i Stockholm - korrigerat
2018-08-03
Utredningen om händelsen där en man sköts till döds av polis på morgonen den 2 augusti fortsätter. Syftet med utredningen är att klargöra händelseförloppet.

En 20-årig man sköts av polis tidigt på morgonen den 2 augusti. Mannen hade ett vapenliknande föremål och då poliserna uppfattade situationen som hotfull öppnade man eld. Mannen avled senare av skadorna.

Chefsåklagare Martin Tidén vid Särskilda åklagarkammaren öppnade några timmar senare en förundersökning för att kunna utreda om tjänstefel har begåtts. Det har i efterhand framkommit att föremålet inte var ett skarpladdat vapen. Det har också framkommit att mer än en polis avlossade sitt tjänstevapen.

– Det är rutin att inleda förundersökning när poliser använder sitt tjänstevapen mot en person, men ingen polis är i dagsläget misstänkt för något brott. Förundersökningen är inledd för att vi ska kunna vidta utredningsåtgärder, säger chefsåklagare Martin Tidén.

Syftet med utredningen är att försöka klargöra vad som hände i samband med skjutningen. De åtgärder som vidtas är bland annat förhör med flera olika personer samt tekniska undersökningar. En utredning av det här slaget tar i normalfallet åtskilliga veckor.

– Det här är en mycket tragisk händelse och jag har all förståelse för att många snabbt vill få svar, men det är viktigt att vi får möjlighet att genomföra utredningen metodiskt och grundligt på sedvanligt sätt. Jag har i dagsläget ingen uppfattning om hur lång tid utredningen kommer att ta eller vad den kommer att leda fram till, säger Martin Tidén.

För att inte riskera att skada utredningen kan ingen ytterligare information lämnas för närvarande. När mer information finns att ge kommer det att kommuniceras, i första hand genom pressmeddelande.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/?newsId=E1BF3F15AADD7A4C

Så det är en rutinundersökning som kommer att ta evigheter. Och man vill inte visa "vapnet" av utredningstekniska skäl? Kanske har man inte hunnit fråga poliserna vad de såg och beskriva vapnet. De ska kanske beredas möjlighet att prata ihop sig.
Vore du ngt insatt visste du första förhör hålls redan på plats. Så snacka ihop sig, nä.

Varför åtala när inget tjänstefel begåtts?
Citera
2018-08-03, 13:23
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Eftersom vi vet utgången av handligen kan vi även konstatera att en eller tre poliser har agerat fel. En uppenbart utvecklingsstörd kille (ja, alla kan se om en person har downs eller inte) med ett leksaksgevär har blivit avrättad på öppen gata.

De skulle kunnat skjuta honom i benet som sista utväg, istället avlossades 7 skott i bröstet/magen på honom.

Att du ens försöker rättfärdiga polisernas agerande i detta fall äcklar mig.

Vi vet ännu inte att någon polis gjort fel. Det är det som utredningen skall visa, innan någon är dömd har ingen gjort något fel. Du borde läsa på Sveriges rättssystem en aning.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Precis som väntat alltså. Och precis som jag skrev igår.

Vapnet som polisen kallade "replika" visar sig nu vara en löjlig liten plastleksak för 5-åringar.
Närmast omöjlig att blanda ihop med ett riktigt vapen.

DN:
Föräldrarna till den skjutne 20-åringen med Downs syndrom och autism säger att vem som helst hade kunnat se att det var ett leksaksvapen. Åklagaren som utreder händelsen uppgav dock först att det rörde sig om en replika, en modell av ett verkligt vapen.

– Det var polisen som använde ordet replika, säger åklagaren Martin Tidén.

Polisutbildningen är uppenbarligen lika jävla kass som många andra utbildningar i Sverige. Tre tomtar som aldrig borde blivit poliser kände sig hotade av plastleksak och pepprar gravt utvecklingsstörd kille full med bly.

Tills vi sett en bild på vapnet kan vi bara spekulera.

Citat:
Ursprungligen postat av Gorran-Gringo
DET VAR INGEN REPLIKA utan ett pyttelitet leksaksvapen

Har du sett bild?
Citera
2018-08-03, 13:23
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Bra sagt.Ett par ögonblick! och de panikslagna poliserna kunde ens vänta några ögonblick! är de verkligen värda att skydda samhället?Nej!
Är du värd att räddas av polisen!

Själv är jag väldigt tacksam att det överhuvudtaget finns folk som vill bli poliser.
Citera
2018-08-03, 13:24
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Vore du ngt insatt visste du första förhör hålls redan på plats. Så snacka ihop sig, nä.

Varför åtala när inget tjänstefel begåtts?
Att kroniskt ljuga om att ett mini plastgevär är en realistisk pistolreplika borde vara åtalbart om en kanske inte form av tjänstefel.
Citera
2018-08-03, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetmermaid
Denna kille borde haft en personlig assistent med sig dygnet runt, varför hade han inte det?

Man lämnar väl inte en tre-åring utan uppsikt?
Har föräldrarna begärt personlig assistent men inte fått det?

Det är fel att denna kille överhuvudtaget kunnat rymma, det skulle inte få ske.
Bra frågor tycker jag. Tydligen hade han inte rymt "på länge" innan händelsen. Många olyckliga omständigheter på samma gång känns det som.
Citera
2018-08-03, 13:26
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Precis som väntat alltså. Och precis som jag skrev igår.

Vapnet som polisen kallade "replika" visar sig nu vara en löjlig liten plastleksak för 5-åringar.
Närmast omöjlig att blanda ihop med ett riktigt vapen.

DN:
Föräldrarna till den skjutne 20-åringen med Downs syndrom och autism säger att vem som helst hade kunnat se att det var ett leksaksvapen. Åklagaren som utreder händelsen uppgav dock först att det rörde sig om en replika, en modell av ett verkligt vapen.

– Det var polisen som använde ordet replika, säger åklagaren Martin Tidén.

Polisutbildningen är uppenbarligen lika jävla kass som många andra utbildningar i Sverige. Tre tomtar som aldrig borde blivit poliser kände sig hotade av plastleksak och pepprar gravt utvecklingsstörd kille full med bly.
De kallar väl allt vapenliknande, även leksakspistoler m m, för replikor.
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biyu800
Att kroniskt ljuga om att ett mini plastgevär är en realistisk pistolreplika borde vara åtalbart om en kanske inte form av tjänstefel.
Ett litet plastgevär kan mkt väl i en hotfull o snabb situation uppfattas i mörker som en pistol.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mgs00
Ni bananer som skyller detta på invandrare eller försvarar polisens agerande - skäms, ni har ingen ryggrad.

Först och främst, polisen har redan vinklat och ljugit om händelseförloppet, de snackade om en replika som ser ut som en äkta skjutpistol. Visade sig vara falskt.. Vilken idiot kan inte se skillnaden mellan en leksaks pistol och en replika?? Och 3 jävla snutar som skjuter, ingen av de valde o skjuta varningskskott? Ingen av de tänkte på attskjuta benet?

Nu vet ju faktiskt inte ännu hur det förmodade leksaksvapnet såg ut och vi vet ju inte heller någonting om var de tre poliserna valde att rikta sin eldgivning. Eller vet du?

Kanske en valde att skjuta varningsskott, en siktade på benen och en fick ett sammanbrott och riktade sin eld rakt i målet?? Facit har ju inte kommit ännu och vad dagspressen väljer att skriva är ju med största sannolikhet baserat på teorier som de ej heller kan bekräfta att verkligen har skett.
Det mesta är ju höljt i dunkel än så länge..

Det är ju bara de mest fundamentala bitarna som är kända, nämligen att tre poliser har nedkämpat en autistisk kille med DS som hade ett leksaksvapen, som poliserna uppenbarligen uppfattade som såpass verkligt att de valde att skjuta honom i nödvärn!
Ingenting har ju kommit ut om hur vapnet ser ut eller hur mannen agerade gentemot poliserna!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in