Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Ja, jag håller med dig, det inte lätt för polisen att veta.
Men man kanske måste tänka utanför boxen ibland. Varför reagerar han konstigt, går konstigt och beter sig konstigt? Det behöver ju inte vara en drogad beväpnad våldsman - utan just den där efterlyste förståndshandikappade personen, eller en annan person som är sjuk etc. Han såg ju onekligen väldigt speciell ut, på inget sett som en kriminell. Höll han ens i ”vapnet” på rätt sätt?
Tyvärr tror jag alla de som skrivit att vardagen blivit så mycket mer farlig och brutal har rätt.
Alla dessa skottlossningar från kriminella, alla dessa vapen i omlopp, attacker på poliser. Det har nog gjort att tröskeln för att skjuta och rädda allmänhetens och polisens liv när det är vapen på tapeten blivit betydligt lägre. Man är från polisen antagligen betydligt mer på helspänn än förr - med rätta.
Det är så sorgligt det hela, bara förlorare och en stackars glad mental tre åring död.
Absolut, men nu är vi där igen. I stridens hetta när du står där med den informationen du har, har går konstigt och hela tiden biten, det gör inte fyllon eller pundare då? Sen visst, det BEHÖVER inte vara det men hur kan man någonsin agera om man hela tiden utgår från att det kan vara något annat? Han ser speciell ut på ett väl utvalt stillbildsfoto, ja. Hur såg han ut i rörelse när han var arg? Kan du avgöra på 1 sekund om någon har downs när de kommer rusande mot dig?
Jag utgår med informationen som finns att det blev någon typ av närstrid (han kan som jag har sagt x antal gånger rusat fram från en gömd plats typ buskage, bakom någon bänk eller liknande) och polisen helt enkelt utgick från att det var ett riktigt hot, någon sköt, två följde efter.
Det är tragiskt att det händer, ja, det är lätt att sitta här med facit i hand och säga si eller så men med handen på hjärtat, det är sånt som händer, allt kan inte förebyggas eller stoppas, människor är människor, skjutvapen dödar och det är extremt små marginaler här i livet, "shit happens" liksom.