2018-08-02, 21:46
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Polisen hade en efterlysning med signalement på den förvunna DS-handikappade. När man konfronterar en DS-handikappad, ser man att denna har DS-handikapp. Varför kopplar man då inte att det är den försvunne som man hittat och ingen terrorist. Varför gör poliserna valet att skjuta den DS-handikappade i magen upprepade gånger. Man kunde ju ha talat om för pappan som var på plats ett tag innan att man nu hittat hans son. Polisen hade kunna säga att han har ett vapen varpå pappan hade svarat att det är en leksak han fått av oss. Han hade kunde komma och hämta sin son. Sedan hade pappan och sonen fått skjuts hem av polisen och inget mer hade hänt. Kanske att man hade låtit polisen konfiskera leksaken.
Om man har ett vad man bedömer som "skarpt läge"; folk har ringt om att en beväpnad figur har synts, så är det ju den situationen man där och då hanterar. En efterlysning på en person med Downs syndrom sätter man nog inte i samband med det skarpa läget. Det är ju inte direkt varje dag en Downie smyger omkring med ett plastgevär i gryningen.

Naturligtvis gör de inte valet att skjuta en Downie. De gör valet att skjuta en person som de bedömer som ett hot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wantitnow
Fint land detta.

Ska bli kul och se vad dessa fega skitar till poliser säger när de får smaka på sin egen medicin.

Kriget kommer snut jävlar va så säkra.

Skulle inte tro att snuten vill ha ett sånt här land. Kriminella element som dig själv har större skuld. Varför önskar du kriga mot den svenska polisen?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Du har missat det faktum att någon faktiskt ringde polisen av en anledning, den anledningen var en hotfull man som gick med ett vapen.

Jag är ganska säker på att polisen haft ett annat ingångsläge om någon sagt, " en utvecklingsstörd som leker med en vattenpistol".

Det fanns alltså visst personer i närheten, och det var uppenbarligen inte bara polisen som uppfattade situationen som hotfull.

vem är han hotfull mot? fiskmåsarna i området? tror du att det är fullt party på den här platsen? det är ungefär lik stor aktivitet som på ön där tom hanks hamnar i cast away.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Gryning, innan soluppgången, inne på en innergård i Vasastan.

Nu ska du fundera över varför majoriteten av alla viltolyckor i trafiken sker i gryning/skymning. Kan ge dig en ledtråd i att ljusförhållandena spelar vääääldigt stor roll. Det mänskliga ögat har mycket att kämpa med just i gryning/skymning.

Det är ju ljust 30 minuter EFTER gryning.

Sen snackar vi stan med gatulyktor.

Polisen har även kraftiga ficklampor.

Ska polisen skjuta på hotfulla skuggor?

Iaf ljust mer än 30 minuter efter gryning. Kolla med egna ögon får du se själv.

Olika uppgifter om när exakt skjutningen skett, vissa säger 03:48, andra strax efter 4.
Citera
Medlem
Tragisk händelse såklart, tankarna går till föräldrarna.

Man blir mörkrädd när man läser många kommentarer, säger en hel del om nivån på rätt många FB:are.

Några reflektioner som delvis varit uppe i tråden:
- Skjutningen skedde ca 45 min innan solen gick upp. I gryningen är det som mörkast, platsen var på en mörk/skum plats i innerstaden
- Polisen såg förmodligen någon person som riktade vapen mot dom, och som dessutom inte reagerade på order, typ "Släpp vapnet, annars skjuter vi skarpt!"
- Om föräldrarna hade en rymningsbenägen son, som mentalt var på en 3-årings nivå, varför hade man inte ett larm med s k skalskydd, d v s som börjar larma om någon går ut genom porten om man inte slagit rätt kod.

Man kan inte säga på rak arm att polisen gjort fel, vi behöver mer info.
Citera
2018-08-02, 21:48
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Har du vart på den innergården? Det har jag, det är mer rymligt och ljust där än på gatan utanför.
Nej, jag har inte varit på den innergården. Tror jag iaf, kanske varit någon gång för länge sedan.

Har du varit på den innergården klockan 4 på morgonen den 2 augusti?
Citera
Medlem
En civilist som skjuter ihjäl en mongoloid person med leksaksvapen skulle ofelbart anhållas och häktas oavsett om han hävdar nödvärn. Samma sak borde givetvis gälla poliser under dessa omständigheter. In i häktet med dem fram till dess förundersökningen är klar. Det är ett måste för att bevara tilltron till rättsväsendet och tilliten till polisens våldsmonopol.

En bild på det leksaksvapen som provocerade skjutningen borde också publiceras för att undvika spekulationer. En sådan bild skulle knappast skada utredningen men öka tilltron till polisens öppenhet och ärlighet.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tragisk händelse såklart, tankarna går till föräldrarna.

Man blir mörkrädd när man läser många kommentarer, säger en hel del om nivån på rätt många FB:are.

Några reflektioner som delvis varit uppe i tråden:
- Skjutningen skedde ca 45 min innan solen gick upp. I gryningen är det som mörkast, platsen var på en mörk/skum plats i innerstaden
- Polisen såg förmodligen någon person som riktade vapen mot dom, och som dessutom inte reagerade på order, typ "Släpp vapnet, annars skjuter vi skarpt!"
- Om föräldrarna hade en rymningsbenägen son, som mentalt var på en 3-årings nivå, varför hade man inte ett larm med s k skalskydd, d v s som börjar larma om någon går ut genom porten om man inte slagit rätt kod.

Man kan inte säga på rak arm att polisen gjort fel, vi behöver mer info.
Varför ljuger du?
https://c.cdn-expressen.se/images/8d...6x9/632@60.jpg
Citera
2018-08-02, 21:49
Medlem
Kreun.Kormans avatar
Det är ett återkommande tema att poliser är helt värdelösa när det gäller att läsa av människor och situationer.
De har svårt att avgöra när folk är glada eller arga/aggresiva. De kan inte skilja brottsoffer från gärningsmän utan attackerar båda parter eller i värsta fall enbart offren och låter förövarna löpa.
Är det bara personer med autismspektrum som blir poliser?

Mitt första möte med en beväpnad kvinnlig polis var också mycket avslöjande. Jag råkade ovetandes promenera in på en brottsplats och mötte en blond liten flicka med dragen pistol som kom smygande runt ett hörn. Det som räddade mig från att bli skjuten var att hon skakade så våldsamt att hon knappt klarade av att hålla i pistolen, än mindre osäkra den.
Kvaliten på polisattrapperna har knappast ökat sen dess.
Citera
2018-08-02, 21:50
Medlem
Tazer...någon ????
Citera
2018-08-02, 21:51
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja, jag håller med dig, det inte lätt för polisen att veta.

Men man kanske måste tänka utanför boxen ibland. Varför reagerar han konstigt, går konstigt och beter sig konstigt? Det behöver ju inte vara en drogad beväpnad våldsman - utan just den där efterlyste förståndshandikappade personen, eller en annan person som är sjuk etc. Han såg ju onekligen väldigt speciell ut, på inget sett som en kriminell. Höll han ens i ”vapnet” på rätt sätt?

Tyvärr tror jag alla de som skrivit att vardagen blivit så mycket mer farlig och brutal har rätt.
Alla dessa skottlossningar från kriminella, alla dessa vapen i omlopp, attacker på poliser. Det har nog gjort att tröskeln för att skjuta och rädda allmänhetens och polisens liv när det är vapen på tapeten blivit betydligt lägre. Man är från polisen antagligen betydligt mer på helspänn än förr - med rätta.

Det är så sorgligt det hela, bara förlorare och en stackars glad mental tre åring död.

Absolut, men nu är vi där igen. I stridens hetta när du står där med den informationen du har, har går konstigt och hela tiden biten, det gör inte fyllon eller pundare då? Sen visst, det BEHÖVER inte vara det men hur kan man någonsin agera om man hela tiden utgår från att det kan vara något annat? Han ser speciell ut på ett väl utvalt stillbildsfoto, ja. Hur såg han ut i rörelse när han var arg? Kan du avgöra på 1 sekund om någon har downs när de kommer rusande mot dig?

Jag utgår med informationen som finns att det blev någon typ av närstrid (han kan som jag har sagt x antal gånger rusat fram från en gömd plats typ buskage, bakom någon bänk eller liknande) och polisen helt enkelt utgick från att det var ett riktigt hot, någon sköt, två följde efter.

Det är tragiskt att det händer, ja, det är lätt att sitta här med facit i hand och säga si eller så men med handen på hjärtat, det är sånt som händer, allt kan inte förebyggas eller stoppas, människor är människor, skjutvapen dödar och det är extremt små marginaler här i livet, "shit happens" liksom.
Citera
2018-08-02, 21:51
Medlem
okok1s avatar
Dessutom har polisen skottsäkra sköldar att gömma sig bakom.
https://c.cdn-expressen.se/images/8d...6x9/632@60.jpg

https://gfx.aftonbladet-cdn.se/image...55.33+copy.jpg
Senast redigerad av okok1 2018-08-02 kl. 21:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in