Citat:
Ursprungligen postat av
kugutt
Pompel og Pilt finns på youtube, tyverr.
Barnsligt ja, men du får komma ihåg att tjeier er mycket mer utvecklade enn pojkar i den åldern, vi er slow starters.
Jag hadde vel inte reagerat på filmen i och før sig, men det var gemensamma kidnappnigs temaet hos Madsen/vonTrier i barndommen. Jag sitter inte her och seger att jag tror vonTrier er en seriemørdare, men han har nog stirrat rett långt och rett lenge inn i mørkret. Och som Nietsche sa: Stirrar du før lenge inn i mørkret, stirrar mørkret inn i dig.....
Rosa tyllkjol

Hahaha, ja rosa tyllkjol. Tur det inte blev mer med serietecknande för då hade väl Trier recenserat mig istället om hur psykotisk den såg ut.
Nej, det tror inte jag heller. Däremot undrar jag om han till viss del inspirerats av den andra missanpassade stollen i senaste filmen - han är ju som en öppen bok att ta inspiration från via bok, blogg och mängder med uttalanden. Hela kittet finns ju där som grundmaterial; nörd, pilotglasögon som ung a la Dahmer, ser ner på ingenjörsämbetet, svamlar om arkitektur, ww2, klassiska musikstycken, bizarra sexscener typ S/M som går helt överstyr. Att det sen sammanfaller med att han lyckas mörda, vara just psykopat samt groteskt pervers må vara slumpen. Det fattas väl bara ett gäng mord och en raket så vore det komplett..
Eller så är dilemmat att PM är som en prototyp för Hollywood-versionen av en SM. Men som du säger - Trier är ute i periferin och gräver i ett mörker som är rent obehagligt. Det krävs väl ett psykodeliskt sinne för att skapa sånt, göra absurda uttalanden som han de facto gör.
Edit.
Nu har jag sett på Pompel og Pilt ihop med Moppedillen som såg ut som en förlaga till Animal i mupparna.
Ärligt kommer jag nog aldrig glömma tråden. Från hemsk porrfilm till norska barnprogram, hahahaha.