2018-08-01, 21:24
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahahaha, pompel og pilt. Vad i hela friden är det?
Ja, det var kidnappningstema men jag tyckte nog snarare det var rätt barnsligt för att vara 11 år?
Ett onskefullt troll rövar bort en av tre kaniner och en superkorv kommer på en stor luftburen val (såg ut som en zeppelinare) och räddar kaninkompisen från trollets slott eller vad det nu var.
Själv har jag en sofistikerad tecknad serie om en ballerina för den tiden - en sorts serietidning där man kan följa hennes event. Antar jag inbillade mig att jag skulle bli en sådan rar uppenbarelse med rosa tyllkjol. Herre gud vad det sket sig.

Pompel og Pilt finns på youtube, tyverr.
Barnsligt ja, men du får komma ihåg att tjeier er mycket mer utvecklade enn pojkar i den åldern, vi er slow starters.
Jag hadde vel inte reagerat på filmen i och før sig, men det var gemensamma kidnappnigs temaet hos Madsen/vonTrier i barndommen. Jag sitter inte her och seger att jag tror vonTrier er en seriemørdare, men han har nog stirrat rett långt och rett lenge inn i mørkret. Och som Nietsche sa: Stirrar du før lenge inn i mørkret, stirrar mørkret inn i dig.....
Rosa tyllkjol
Citera
2018-08-01, 22:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Pompel og Pilt finns på youtube, tyverr.
Barnsligt ja, men du får komma ihåg att tjeier er mycket mer utvecklade enn pojkar i den åldern, vi er slow starters.
Jag hadde vel inte reagerat på filmen i och før sig, men det var gemensamma kidnappnigs temaet hos Madsen/vonTrier i barndommen. Jag sitter inte her och seger att jag tror vonTrier er en seriemørdare, men han har nog stirrat rett långt och rett lenge inn i mørkret. Och som Nietsche sa: Stirrar du før lenge inn i mørkret, stirrar mørkret inn i dig.....
Rosa tyllkjol
Hahaha, ja rosa tyllkjol. Tur det inte blev mer med serietecknande för då hade väl Trier recenserat mig istället om hur psykotisk den såg ut.
Nej, det tror inte jag heller. Däremot undrar jag om han till viss del inspirerats av den andra missanpassade stollen i senaste filmen - han är ju som en öppen bok att ta inspiration från via bok, blogg och mängder med uttalanden. Hela kittet finns ju där som grundmaterial; nörd, pilotglasögon som ung a la Dahmer, ser ner på ingenjörsämbetet, svamlar om arkitektur, ww2, klassiska musikstycken, bizarra sexscener typ S/M som går helt överstyr. Att det sen sammanfaller med att han lyckas mörda, vara just psykopat samt groteskt pervers må vara slumpen. Det fattas väl bara ett gäng mord och en raket så vore det komplett..
Eller så är dilemmat att PM är som en prototyp för Hollywood-versionen av en SM. Men som du säger - Trier är ute i periferin och gräver i ett mörker som är rent obehagligt. Det krävs väl ett psykodeliskt sinne för att skapa sånt, göra absurda uttalanden som han de facto gör.

Edit.
Nu har jag sett på Pompel og Pilt ihop med Moppedillen som såg ut som en förlaga till Animal i mupparna.
Ärligt kommer jag nog aldrig glömma tråden. Från hemsk porrfilm till norska barnprogram, hahahaha.
Senast redigerad av develi 2018-08-01 kl. 22:43.
Citera
2018-08-01, 23:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Den där Claus Nørregaard som var med i fågelholk projektet gjorde special effekterna i vonTriers film "Melancolia".
3:40 är det CN:
https://www.youtube.com/watch?v=0_J8xaJUd-Q

Han är med och bygger både UC2 och UC3, har känt PM i tio år (inspelning gjordes 2013), arbetar med CS och fortsättningsvis om vanliga livet:
"Claus works with special effects in movies and theater."

Han är med på submarine ballet också såg jag.
Om du tyckte de små husen var töntiga så kolla på det här då som han och PM medverkar i:
http://www.n55.dk/manuals/walkinghouse/walkinghouse.html

Det går inte fort, hahahaaha:
Citera
2018-08-02, 00:03
Medlem
portnoys avatar
Undrar om det är PM som rymt och som dk politi spärrade av Hovedbanegården i kph för.

Fast de tilllade att den förrymda fången ej var farlig, så det var nog inte han trots allt.

https://www.bt.dk/krimi/koebenhavns-hovedbanegaard-genaabnet-politiet-fandt-ikke-undsluppet-fange
Citera
2018-08-02, 00:03
Medlem
kugutts avatar
Citat:
3:40 är det CN:
https://www.youtube.com/watch?v=0_J8xaJUd-Q

Han är med och bygger både UC2 och UC3, har känt PM i tio år (inspelning gjordes 2013), arbetar med CS och fortsättningsvis om vanliga livet:
"Claus works with special effects in movies and theater."

Han är med på submarine ballet också såg jag.
Om du tyckte de små husen var töntiga så kolla på det här då som han och PM medverkar i:

Det går inte fort, hahahaaha:

Om något så påminner detta vandrande hus om visjonen Madsen hadde om den perfekta død.
En tube i stendig rørelse, fylld med katter och kvinnor. Der inne skulle Madsen leva loppan tills han dog av sømnbrist.
Asså, jag menar det, det finns en likhet.
Senast redigerad av kugutt 2018-08-02 kl. 00:07.
Citera
2018-08-02, 00:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Om något så påminner detta vandrande hus om visjonen Madsen hadde om den perfekta død.
En tube i stendig rørelse, fylld med katter och kvinnor. Der inne skulle Madsen leva loppan tills han dog av sømnbrist.
Asså, jag menar det, det finns en likhet.
'The House That Peter Built'..

Glömde säga att CN även var med på Freja - han verkar ha inkommit i reperationsfasen då tornet kraschades 2002:
Citat:
På vejen til Christianshavns Kanal stødte undervandsbåden mod en motorvejsbro og blev slemt beskadiget. Under reparationsarbejdet blev Peter Madsen bistået af Claus Nørregaard, der er kleinsmed og også kommer Farum. Den hjælp har medvirket til, at Claus Nørregaard nu kan kalde sig næstkommanderende om bord på Freja.
https://nordjyske.dk/nyheder/trang-vej-til-bunden/7fe55be2-3402-48a9-8855-dbfe92f89170
Citera
2018-08-02, 11:50
Medlem
develis avatar
Madsen som känner sig i krig med omvärlden.. på tal om triggers.
Ett stort ekonomiskt nederlag skedde i samband med byggandet av Freja.
Innan bygget startar (han börjar skissa på UC1 i nov 2000) verkar han dock ha fått smaka på ett snarlikt nederlag med raketen Aurora II som sin sista raket Alpha som inte hann bli klar i tid jämfört med konkurrenten CS:
Citat:
Tildigere har raketter været hans store interesse, og han var med i projektet, der skulle bringe Aurora 2 ud i rummet. Det blev dog ikke klaret inden for den tidsramme, der var afsat i en konkurrence. Efter det nederlag skiftede Peter Madsen spor, og begyndte at interessere sig for undervandvandsbåde.
https://nordjyske.dk/nyheder/trang-vej-til-bunden/7fe55be2-3402-48a9-8855-dbfe92f89170
Citat:
1998 – 2000. CATS price project
• Founded rocketry association “Aurora Project
Group” i 1999, with the aim of pursuing the
“cheap access to space Price CATS” in 1998
• Flight of sounding rocket “Aurora 1” in the
Netherlands 1998.
Headed design and construction of the
two stage rocket Aurora II during 1999 and
2000.

CATS prize rocket competition timed out in
November 2000, just prior to first high altitude
launch attempt.

2000 – 2008. New horizons – building one
airship and three manned submarines.
• Constructed a small helium petrol engine
powered airship in the year 2000.
• Constructed a small 7 meter long, 4 ton
manned submersible named “Freya” in 2001
http://www.lofnet.dk/media/11448/Peter%20Madsen%20foredrag_2017.pdf
Mer kontroverser:
Citat:
Jeppe Locht en dag sidst i halvfjerdserne og læser en helsides artikel i avisen om Dansk Amatør Raket Klub (DARK) og deres testområde ved Sejerø Bugten. Indholdet bider sig fast, og da Jeppe Locht ti år senere i 1989 flytter til København, melder han sig straks ind i DARK.

Hurtigt kommer Jeppe Locht med et forslag om, at DARK skal konstruere en raketmotor, der kører på flydende brændstof. Sammen med blandt andre Peter Madsen fra det nuværende Aurora Project Group (APG) bliver Kilo-1 bygget og testet. Men det går galt.

Den 7. maj 1993 eksploderer motoren og sønderriver tankningssystemerne, måleudstyret og alt andet, som er i nærheden. Årsagen er tændingsproblemer, idet motoren tænder for sent. Efter testen går han og Peter Madsen hver til sit, men går dog i 1998 ufortrødent igen i gang med et fælles projekt: Jagten på den store internationale CATS-pris på 250.000 dollar.

Allerede i 1999 skilles atter deres veje efter en heftig diskussion om flydende eller fast brændstof. Peter Madsen jager prisen sammen med resten af APG og Jeppe Locht med DSC. Henholdsvis med fast og flydende brændstof. Så to danske hold går efter den store præmie.
https://ing.dk/artikel/taendt-pa-flydende-braendstof-33176
Citat:
Jeppe Locht og Peter Madsen har begge været i raketforeningen DARK og slog pjalterne sammen i slutningen af 1990'erne for at bygge en 500 kilo tung raket, der kunne nå en højde på 200 kilometer for at vinde den såkaldte CATS-pris (Cheap Access To Space) på 1,75 millioner kroner.

De to raketbyggere brød dog samarbejdet, og ifølge Jeppe Locht handlede striden om forskellige opfattelser af foreninger kontra individer.

»Ingen i DSC er større end DSC, og det betød et split, fordi Peter Madsen er en naturkraft, som ikke indordner sig under noget eller nogen. Det er hans 'defining charasteristic', og almindeligt foreningsarbejde ville ødelægge hans vision. Det er både naturligt og rigtigt, at vi gik hver sin vej. Og praktisk, for han var i København og vi andre i Østjylland,« siger Jeppe Locht.
Ingen vandt i øvrigt CATS-prisen.
https://ing.dk/artikel/overblik-verdens-raketamatoerer-kaemper-naa-rummet-130634
Senast redigerad av develi 2018-08-02 kl. 12:14.
Citera
2018-08-03, 12:12
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Hela kittet finns ju där som grundmaterial; nörd, pilotglasögon som ung a la Dahmer, ser ner på ingenjörsämbetet, svamlar om arkitektur, ww2, klassiska musikstycken, bizarra sexscener typ S/M som går helt överstyr. Att det sen sammanfaller med att han lyckas mörda, vara just psykopat samt groteskt pervers må vara slumpen. Det fattas väl bara ett gäng mord och en raket så vore det komplett..
Eller så är dilemmat att PM är som en prototyp för Hollywood-versionen av en SM. Men som du säger - Trier är ute i periferin och gräver i ett mörker som är rent obehagligt. Det krävs väl ett psykodeliskt sinne för att skapa sånt, göra absurda uttalanden som han de facto gör.
Japp, hela kittet finns där som grundmaterial. Skulle inte förvåna mig det minsta om Madsen och von Triers grävt i samma mörker, haft långa diskussioner och "sessions".

Citat:
Edit.
Nu har jag sett på Pompel og Pilt ihop med Moppedillen som såg ut som en förlaga till Animal i mupparna.
Ärligt kommer jag nog aldrig glömma tråden. Från hemsk porrfilm till norska barnprogram
, hahahaha.
Den Polymorfiska tråden
Citera
2018-08-03, 12:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Japp, hela kittet finns där som grundmaterial. Skulle inte förvåna mig det minsta om Madsen och von Triers grävt i samma mörker, haft långa diskussioner och "sessions".

Den Polymorfiska tråden
Hittade ett gäng artiklar - nya för mig - och de var intressanta.
Final solution..Den slutgiltiga lösningen med en direkt anspelning på Hitler. Smaklös humor i Trierklass i kafferummet. Stackars PM grät nog av medlidande varje gång han tog fram en kaffekopp med tanke på hans bortplockande av råttfällor:
Citat:
På lågen er klistret et billede fast af en mus på vej mod osten i en musefælde. Under billedet står der: ‘Advarsel – Endlösung iværksat’.
http://www.computerdk.com/2013/12/velkommen-til-raketvaerkstedet-der-aldrig-sover/
Citat:
Peter opfører sig straks som en narkohund, der er sluppet løs i værkstedet. Han snuser rundt overalt og snakker med alle. Han lever i en slags Apollo-verden, i en koldkrigstid, og spørger drillende: ‘Er der nogen kommunister her?
Sen har jag undrat kring strippan i Freja och om det fanns triggers. Ägandeskap och ekonomiskt kaos (dömd) ledde ju sen till att han sänkte den. Ursäkta... sjöbegravde.
Jag hittade som sagt ett likande raketkrig strax innan Freja byggdes.
Trigger collection finns där redan i början på 2000-talet. Det är som en liten miniatyrmanual över 2014-2017.
- Ekonomisk stress.
- Bråk äganderätten gällande ubåt.
- Ovänskap, separation från partner.
- Frustrerad pga av omständigheterna.
- Förlust angående raketuppskjutning som skulle inbringat stora pengar. Han blev inte klar i tid.
- Sänker slutligen ubåten.
Citat:
Som teenager blev han optaget af raketter og kom med i Dansk Amatør Raketklub. År med mere og mere avancerede raketforsøg fulgte, men de kuldsejlede i 2000, da han og nogle kammerater ikke kunne få lov til at opsende en raket i Grønland. Dermed overskred de tidsgrænsen for at deltage i en amerikansk priskonkurrence om at sende to kilo 200 kilometer ud i rummet.

»Med den frustration i kroppen byggede jeg »Freya«.
https://www.bt.dk/nyheder/ubaadsmanden-vil-ud-i-rummet
Senast redigerad av develi 2018-08-03 kl. 12:37.
Citera
2018-08-03, 12:25
Medlem
develis avatar
Madsens syn på barn. Känns det väldigt bra att han inte har några. Har väl sällan aldrig läst nåt så empatistört objektifierande...
Citat:
Jeg vil aldrig være ansat. Jeg vil nyde friheden ved at være mig selv. Jeg får aldrig et hus eller en bil, som er noget værd.
For slet ikke at tale om børn. De er et forbrugsgode, som er alt for dyrt. Jeg kan også se på mine venner, hvad børn gør ved deres tid. Børn har en pris, som jeg ikke vil betale. Og der er jo børn nok i verden, så der er ikke noget specielt behov for, at jeg træder til,« siger Peter Madsen, der i dag bor hos en kæreste, der deler hans actionglæde. Sammen har de sprunget med faldskærm og klatret op ad højhuse.
https://www.bt.dk/nyheder/ubaadsmanden-vil-ud-i-rummet
Citera
2018-08-03, 12:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Den där Claus Nørregaard som var med i fågelholk projektet gjorde special effekterna i vonTriers film "Melancolia".
.. åsså lite pipaluk.
Copenhagen Dream House
2009 är Nautilus i Köge hamn på nåt performance, sen samma år är Claus med och kör Kraka i Helsingör.
Madsen och han står med som tekniker. Det är alltså fler uppträdanden än bara ubåtsbaletten.

Jag funderade ju på varför Nautilus junfruresa var sån holy shit. Hittade Krakas jungfrufärd som till min förvåning gick till... Sverige.
Citat:
Resan som faktiskt är Krakes jungfrufärd påbörjades vid midnatt mot söndagen och Peter Madsen mellanlandar i Ystad på färden mot slutstationen Bornholm där han ska hälsa på några vänner.

Nu har han redan börjat bygga på en ny och större ubåt, med planer på att ta sig ännu längre än till Bornholm.

– Drömmen är ju att kunna ta sig ändå till Fiji.

Det finns dock ett problem med att lämna danskt vatten.
– Jag pratade med svenska ambassaden i Köpenhamn för något år sedan och då sa de att det var helt okej att jag färdades på svenskt vatten, men jag var tvungen att göra det vid ytan.

Precis när han säger detta dundrar två svenska jaktplan genom luften.
– Nu kommer de och tar mig, säger Peter Madsen och skrattar.
http://www.ystadsallehanda.se/ystad/ubat-mellanlandade-i-ystad/
Citera
2018-08-03, 12:50
Medlem
Run for Kim på årsdagen 10 augusti 2018

Den svenska journalisten Kim Wall hedras med motionslopp i städer runt om i världen på årsdagen av hennes försvinnande.

I Köpenhamn, Paris, Peking, London och Berlin ska loppet Run for Kim (Spring för Kim) arrangeras, liksom i svenska Trelleborg, vilket TT tidigare rapporterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in