2018-04-07, 13:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Jag tänker att hon kanske inte var sur på honom specifikt utan blev irriterad över att bli påmind om PMs äventyr med andra kvinnor och antingen varit oriktat ilsken (alltså inte mot en specifik person) eller kanske ställföreträdande riktat sina negativa känslor mot budbäraren istället för budskapet/den som egentligen orsakat situationen.

Jo, och speciellt som M hade ljugit för henne igen - eller i alla fall förtigit viktig information. Som att han inte var ensam på ubåten under sin månskensseglats...
Citera
2018-04-07, 14:03
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Snabbt svar, återkommer senare. En tanke ( vill inte glömma den, jag måste iväg nu)

Varför var det viktigt att poängtera att också ytterpåsen ( vi vet att det var 2 påsar) hade spår av huvudet?

Hur poängterades det?

För jag undrar, hur man har kunnat fastställa en sådan sak. Jag har svårt att se att det skulle låta sig göras med någon form av betämdhet.

Citat:
Om bägge påsarna har stickhål är det ju oundvikligt att det även uppstår spår av huvudet i den yttre påsen?

Precis, och det kan ju tänkas ha uppstått på fler vis.

Citat:
Innan jag läst in mig igen på EB live rapporten hade jag inte sett uttryckt i skrift att där fanns två påsar men nu såg jag det.

Att det var två påsar minns jag, men detta att huvudet skulle flyttats över från den ena till den andra undrar jag över. Många frågor där. Trådsanning börjar jag misstänka.

Då jag enbart gick på det jag trodde mig komma ihåg fick jag då intrycket att den inre påsen var intakt.

Citat:
Därav min teori om att PM tagit ut huvudet ur den yttre och lagt den i en ny?

Om det var en 18cm reva i ena påsen, så är det ju inte alls osannolikt att PM flyttat huvudet om det låg i den påsen först. Men hur har man kunnat fastställa det, vore intressant att veta. Hur vet man att spåren kommer från just huvudet, och att huvudet därmed måste ha legat i påsen.

Därtill är det relativt oviktigt om huvudet flyttats mellan påsarna, tycker jag.
Senast redigerad av trngw 2018-04-07 kl. 14:15.
Citera
2018-04-07, 14:03
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Grejen är att hennes vittnesmål har sammanfattats väldigt slarvigt i alla tidningar. Antingen för att reportern trodde att ingen var intresserad av de tekniska detaljerna, eller för att h*n själv inte förstod dem, och därför var rädd för att återge dem felaktigt. Men jag letar fortfarande efter en mer uttömlig källa. Jag fattar inte varför inte exempelvis Ingeniøren kunde skicka en reporter, helst en som redan skrivit om Nautilus, till den rättegångsdagen? Det kunde de väl ha gjort, när de följt M så länge och gett honom massa utrymme i många år.

Ok. Så det var precis som jag sa, alltså. Du förstår inte vad vittnesmålet handlade om, men du förstår att det inte var till PM:s fördel och därför skriker du 'jäv!!!'.

Och en mer 'uttömlig källa' letar du efter, ja. Hur är det med Tysken? Du har ju citerat honom flitigt tidigare. Hans ord om PM:s scenarior borde väl väga tungt för dig?
Citera
2018-04-07, 14:06
Medlem
PhDSalanders avatar
Har inte hunnit svara på inlägg från igår pga jobb och följer tråden lite från håll, men fick ingen som hakade på mitt inlägg ang "mysteriet" med de två påsarna.

Saknas mycket info, men försökte visa på en teori om hur det kan ha gå till med påsarna.

här inlägg från igår bl a:

Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Mycket detaljer omkring sticklesionerna på huvudet i relation till perforeringen på påsarna. Madsen hävdar att sticken är gjorda i syfte att perforera påsarna. Här kommer sannolikt åklagaren i sin slutplädering lägga fram att sticken härrör från tortyr på huvud och ansikte , alltså före det hamnade i påsarna.
Han förbereder här att sticken i påsen inte överallt eller inte alls , stämmer överens med måtten på sticken på påsarna.

BT kompletterar ekstrabladets live:

Kim Walls hoved lå i to plastikposer. En ydre pose og en indre pose. Hovedet havde oprindeligt været emballeret i yderposen, og der var en række perforeringer af posen. Perforeringerne var mellem halvanden og 18 centimeter lange, og var spredt rundt omkring på posen.

Tror dock det finns två fel i bt:s rapport- huvudet bör från början ha varit emballerat i innerpåsen väl, och sticken var inte 18 cm långa

Påsteori:

Har en teori ang påsarna med olika antal stick jämfört med de som var på huvudet.

Kan det vara så att han övermannade henne genom att dra en påse över huvudet och initialt stack ut hål för ögonen, (2 st). Släckt ljuset o låtit henne sitta/vara i mörkret med påsen på huvudet och bunden?
Sedan tagit av påsen, varvid ytterligare stick tillkommit i samband med tortyrfasen.

Därefter vid styckningsskedet satt på påsen, dragit över en till och påfört punkteringsstick.
Har inte tagit hänsyn till antal hål pp respektive påsar , eftersom det är oklart från rapporteringen, ser endast scenariot och provar om det kan vara möjligt?
2018-04-07, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chess77
Minns du i höstas - hängde du med då? Halva svenska folket rasade över att Madsen hade tillgång till både TV och tidningaroch då "fick veta allt". Buch-Jensen berättade då att det lilla vi vet är bara ett minimum om vad PM och hans försvarare vet. De får hela tiden uppdateringar hur det ligger till. De har helt enkelt en helt annan process än vi har. Men till syvende och sidst: allt vi får veta från media, nyheter och presskonferenser har Madsen fått veta långt innan. Och som Buch-Jensen sa: media får bara en liten del av det som den inre kretsen redan vet. Däremot är inte PM speciellt smart. Självklart berättar man inte om konklusioner, hur man tänker och hur man kommit fram till saker och ting - innan ett förhör. PM är otroligt enkelspårig - och det är antagligen därför han kan vara så korkad som han är, utan att skämmas.

Men ska inte diskutera mer om detta.

Vad har häktning med den misstänktes rätt att få ta del av information att göra?

Höstas? Det var väl lite gnäll i svensk media i augusti om att PM fick se på TV och läsa media men sen blev det rätt snabbt tyst gällande det. Bara för att Madsen fick se på tv i inledningen är jag ganska säker på att han sattes på restriktioner, fallet blev så medialt stort. Han fick väl penna och block och begärde självvald isolering.

Betina uttalade ju sig och sade att hon inte visste om han skulle få fortsatta se på tv och då ringde svensk media köpenhamnspolis som inte ville uttala sig om han fortfarande fick se.

Det är väl så gott som självklart att PM fick restriktioner riktigt snabbt.
Citera
2018-04-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Vad har häktning med den misstänktes rätt att få ta del av information att göra?

Höstas? Det var väl lite gnäll i svensk media i augusti om att PM fick se på TV och läsa media men sen blev det rätt snabbt tyst gällande det. Bara för att Madsen fick se på tv i inledningen är jag ganska säker på att han sattes på restriktioner, fallet blev så medialt stort. Han fick väl penna och block och begärde självvald isolering.

Betina uttalade ju sig och sade att hon inte visste om han skulle få fortsatta se på tv och då ringde svensk media köpenhamnspolis som inte ville uttala sig om han fortfarande fick se.

Det är väl så gott som självklart att PM fick restriktioner riktigt snabbt.
För att svara på ditt sista. Han hade inga restriktioner vad gäller tillgång till tv och tidningar.
Citera
2018-04-07, 14:26
Bannlyst
Citat:
För att svara på ditt sista. Han hade inga restriktioner vad gäller tillgång till tv och tidningar.

Tänk! Självald isolering, vad kan isolering betyda? Tv, tidning och morgonkaffe?

Hitta en länk till dig från 24 augusti 2017

https://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-overtag-mot-polisens-utredare/

Han fick snabbt restriktioner antyder expressen.
Citera
2018-04-07, 14:32
Medlem
Citat:
Tänk! Självald isolering, vad kan isolering betyda? Tv, tidning och morgonkaffe?

https://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-overtag-mot-polisens-utredare/

Och exakt var står det att han fått restriktioner vad gäller tv, radio och tidningar? Att han valde isolering innebär inte att han inte har tillgång till media. Sånt tar man in till honom. Det är oerhört ovanligt att man i Danmark får FULLSTÄNDIGA restriktioner, vilket är det absolut vanligaste i Sverige. Så du får allt ta och, inte bara länka, utan även citera exakt VAR det står att han inte har tillgång till media.

Tillägg: Man skriver överallt att han har omfattande restriktioner i form av brev och besök. INGENSTANS står att restriktionerna även omfattar tillgång till media. Så du får allt överbevisa mig om jag skall tro dig.
Senast redigerad av Chess77 2018-04-07 kl. 14:37.
Citera
2018-04-07, 14:35
Medlem
Merwinnas avatar
Sanslöst. Först underkänner Ditte Örlogskapten Lorcks vittnesmål om Nautilus - han kan bara framföra ubåtar, han vet egentligen inget om dem. Sedan visar det sig att det kompendium om Nautilus hon använt när hon utarbetat sin rapport är skrivet av - Örlogskapten Lorck!

"10:17
Snakken falder nu på et tidligere vidne Steen Lorck, som var med til at sejle Peter Madsens ubåd.

- Man kan godt være navigatør og skipper på en ubåd uden at vide særligt meget om det, siger vidnet."

"11:13
Til udarbejdelsen af vidnets erklæring om undersøgelserne, har hun fået udleveret et kompendium om ubåden af Steen Lorck.

Forsvareren vil vide, om det er nogen grund til, at vidnet ikke har nævnt det.

- Nej, det har jeg ikke tænkt på, svarer hun."

https://www.fyens.dk/indland/Rasende-Peter-Madsen-Vil-ikke-se-makaber-tegnefilm-i-retten/artikel/3240785

EDIT: lite kul också, att Betina verkar förstå mer om ubåtar än Örlogskapten Ditte, när man läser deras ordväxling. Men så har ju Betina haft den bäste läraren också!
Senast redigerad av Merwinna 2018-04-07 kl. 14:47.
Citera
2018-04-07, 14:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Ok. Så det var precis som jag sa, alltså. Du förstår inte vad vittnesmålet handlade om, men du förstår att det inte var till PM:s fördel och därför skriker du 'jäv!!!'.

Och en mer 'uttömlig källa' letar du efter, ja. Hur är det med Tysken? Du har ju citerat honom flitigt tidigare. Hans ord om PM:s scenarior borde väl väga tungt för dig?

Tysken var ju inte heller närvarande i rättssalen. Han har också tillgång endast till de taffliga referaten, och det har han klagat mycket över också. Dessutom måste de på den sidan först översätta från danska, svenska eller engelska till tyska. Det fanns tydligen ingen live-rapportering på tyska, bara översättningar i efterhand. Han har t.o.m. sagt att Ditte inte KAN ha yttrat sig så konstigt/dumt i rättssalen, utan att det måste vara missförstått av reportrarna. Eller words to that effect.

Jag kommer till tysken, jag håller på att läsa ikapp referaten i de danska tidningarna nu till att börja med.
Citera
2018-04-07, 14:43
Medlem
Citat:
Och exakt var står det att han fått restriktioner vad gäller tv, radio och tidningar? Att han valde isolering innebär inte att han inte har tillgång till media. Sånt tar man in till honom. Det är oerhört ovanligt att man i Danmark får FULLSTÄNDIGA restriktioner, vilket är det absolut vanligaste i Sverige. Så du får allt ta och, inte bara länka, utan även citera exakt VAR det står att han inte har tillgång till media.

Om jag inte missminner mig var Madsen ute i rastgården en gång samtidigt som en annan häktad var ute. Upplevelsen enl Madsen var obehaglig och då beslöt han sig för frivillig isolering rummet. Madsen är ju en så känslig man.

Tillgång till media har han haft hela tiden. Som du säger är Danmark restriktionsfientliga jmfrt med Sverige.
Citera
2018-04-07, 14:44
Medlem
3zas avatar
Citat:

Jag skulle precis länka till samma artikel. En bit ner i den står det:
"Peter Madsens försvarsadvokat Betina Hald Engmark har själv bekräftat för Expressen att hennes klient har kunnat följa rapporteringen på tv inne på Vestre Fængsel i Köpenhamn där han sitter häktad."

...
"Dag för dag har Peter Madsen alltså kunnat följa polisens arbete och själv kunnat konstatera hur hans egen berättelse, som efterhand ändrats, smulats sönder av polisens fynd.

Hans första lögn var att han släppt av Kim Wall. Sedan ändrade han sig. Om Madsen tog tillbaka den lögnen efter att han kunnat läsa att polisen inte hittat något som helst bevis för att den svenska journalisten gått i land är oklart."

Alltså verkar det som att han inte hade restriktioner mot att få följa medias rapportering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in