2018-08-03, 10:44
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Du kommer fram. Personen går och riktar vapnet mot alla. Vad tror du polisen gör?

Ditt försvar av polisens hysteriska våldsanvändning börjar bli patetiskt.

https://www.expressen.se/nyheter/polisen-bryter-tystnaden-om-eric-20-fruktansvart/
Citera
2018-08-03, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Pappan har sagt att det inte är en replika utan en leksak inköpt för 15 år sen eller mer. Alltså ingen modern leksakspistol

Har det kommit fram någon bild på "leksaksvapnet" som den avlidne bar på ännu?

Känns som att om det inte var neongult eller i annan starkt avvikande färg, så får nog föräldrarna vara beredda på att ta på sig det största ansvaret för den här tragiska händelsens utgång.
Citera
2018-08-03, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofisen
Det finns nog flera faktorer som spelat in i polisernas agerande i det här fallet:

Larmsamtalet/larmsamtalen: Hur har de som ringde in detta till larmcentralen beskrivit denna händelse? Beväpningen? Har de kanske uppgivit att vapnet ser ut som en K-pist? Det spelar nog en stor roll i hur en tillkallad polisstyrka agerar när de kommer till platsen.
Garanterat höjer de beredskapen och mantlar i en patron i loppet för att snabbt kunna besvara en ev. skottlossning. För garanterat har ju en motståndare redan gjort detta.

Ljusförhållanden: Var det dunkel och dålig belysning på innergården? Kanske såg de bara Den nu ihjälskjutne som en siluett mot en upplyst dörr i trapphuset som bakgrund? Skymtade de vapensiluetten?

Hur agerade mannen: Höjer han kanske sitt vapen mot poliserna, när dom konfronterar mannen, istället för att lägga ner det som de säkerligen skrikit till honom att göra. Han kanske var ute och lekte krig och tyckte att det var jättekul att någon äntligen kom och lekte med honom?

Detta i kombination med dåliga ljusförhållanden, panikfyllda larmsamtal som intygar att de med säkerhet sett mannen bära vapen, kan i mitt tycke förklara det som nu skedde!

Det är jättelätt att sitta hemma bakom sin dator och tycka att polisen är lustfyllda mördare som bara skjuter ner allt de ser utan urskiljning.

Men frågan är väl om någon av er som kritiserar polisen i denna oerhörda tragedi skulle vara beredd att byta plats med dessa poliser och gå in och göra deras jobb? Göra det så mycket bättre än vad dom som nu jobbar gör?

Försök att sätt er in i den stressen det innebär att rycka fram emot en förmodad beväpnad man som skrämt upp allmänheten?
Jag kan garantera att de under framkörningen haft tankarna på sina familjer, barn mm. och innerligt önskat att detta uppdraget inte skulle bli deras sista, utan de skulle komma hem till sina nära och kära igen.
Själv hanterar jag enhandsvapen i betydligt mycket högre utsträckning än vad polisen gör. De laddar och hölstrar vapnet inför passet, samt gör patron ur efter passet. Själv hanterar jag vapen flera timmar varje vecka. Men jag måste hålla ett vapen i min hand för att avgöra om det är äkta eller en replika. Det är ingenting du kan se på ett par meters håll, särskilt inte om du har mynningen riktad mot dig. I det läget finns inte tid för varningsskott, det är verkanseld direkt som gäller. Polisen har inget krav på sig att avlossa varningsskott, även om en massa självutnämnda experter tror det. De idioter som lallar om vad polisen borde gjort hade förmodligen skitit ner sig i samma situation. Det är tragiskt det som skedde, men nu vet vi att man inte skall köpa en leksakspistol till en vuxen man med en treårings intellekt.
Citera
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Du kommer fram. Personen går och riktar vapnet mot alla. Vad tror du polisen gör?
Ja, inte skjuta in i fönster hoppas jag.
Polisen som sköt in i gymmet antal år sen hejvilt bedömdes ju ha gjort fel även om han friades.
Han skulle alltså inte ha skjutit när han inte visste om det var folk i gymmet, han hade kunnat döda minst två kvinnor.

Dessa tre visste inte heller om det fanns folk i dom fönstren och skapade en situation där dom riskerade oskyldigas liv, ser ingen skillnad på de två fallen.
Ja, förutom då att rånarna hade skjutit mot polis tror jag vilket Eric inte gjort och kunde inte heller ha gjort

Citat:
Ursprungligen postat av mongomannen
Precis. De ville spela hjältar och rensa bort vad de trodde var en grovt kriminell person, och de visste att om insatsstyrkan hinner fram så kommer de förmodligen avväpna situationen. De gick in med avsikt att döda.
Indeed
Senast redigerad av Biyu800 2018-08-03 kl. 10:50.
Citera
Medlem
Någon som har info om vilka GM är?
Citera
2018-08-03, 10:47
Medlem
Varför gör polisen ALDRIG fel enligt de själva? Det är öppenheten och kårandan som skapat detta agg mot polisen inget annat!

DS är betydligt trevligare än det omvända
Citera
2018-08-03, 10:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Exakt så. Den här tråden verkar vara full av kriminella blattar och vänstertroll som naturligtvis hatar polisen och argumenterar in absurdum att poliser är kriminella mördare och psykopater som trakasserar folk. Om blattarna betedde sig civiliserat så skulle inte Polisen besöka förorterna och utreda brott.

Jag förstår att mamman och pappan är upprörda, men tycker även att de i affekt verkar skylla allt ansvar på Polisen. Mamman säger i intervju i tidningen att hennes son har ett mentalt förstånd som en treåring och att han ibland rymmer hemifrån. Mamman säger också att hennes son inte kan prata förutom att säga "mamma".

Om mamman nu VET att sonen har ett mentalt förstånd som en treåring, varför köper man ett leksaksautomatvapen till en treåring? Tjatade han sig till det? Kommunicerade han sig till att få vapnet? Han kan ju inte prata? Föräldrarna känner ju till sonens mönster och beteende så det är väl rimligt att anta att han varit i någon sorts situation tidigare där hans utvecklingsstörning lett till problem.

Jag gissar att polis varit inkopplad ett antal gånger för att leta rätt på honom när han rymt hemifrån. Då kan man ju ifrågasätta varför en sådan person ska ha möjlighet att springa fritt? Jag klandrar den nuvarande samhälls(o)ordningen för detta. Ska samhällsresurser läggas på att leta rätt på bortsprungna vuxna utvecklingsstörda med treåringars mentalitet? Ni skulle väl aldrig lämna ett normalt 3-årigt barn utan uppsikt, eller hur?

Det har väl ingen betydelse om sonen har ett mentalt förstånd som en treåring, polisen måste ju skjuta ALLA som bär på leksaksvapen, vart de än befinner sig. Nu råkade det ske utomhus, men polisen hade ju precis lika gärna kunnat skjuta honom hemma genom fönstret
Citera
2018-08-03, 10:48
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Hört talas om varningsskott?

Standard praxis. Därefter verkanseld.

Varningsskott är ingen praxis, vad har du fått det ifrån? Finns möjlighet ska det avges men mot en beväpnad motståndare finns inte en sådan möjlighet.
Citera
2018-08-03, 10:49
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo det är faktiskt det det gör. Det finns ett flertal vittnen, boende i området, som vaknat av skottlossningen och därefter hört polisen ropa.
Det betyder dock inte att polisen inte också ropade före skottlossningen. Det har dock inte massmedia ännu inte presenterat några vittnen som uppgett.

Nej, det gör det inte. Massor av folk i tråden hävdar som någon slags "sanning" att vittnen påstår att Polisen skjutit först och ropat åt honom att lägga ned vapnet i efterhand. Att de vittnen som bor i husen omkring vaknat av skottlossningen, betyder bara att de vet vad som hände efter skottlossningen. Alltså kan de bara uttala sig om vad som hände efter skottlossningen. När man vaknar mitt i natten så är man också yrvaken och uppfattar inte situationen. Man kan då inte komma med påståendet att polisen "sköt först och ropade sedan". Du/ni/vi/jag vet inget om detta. Det är helt osannolikt att poliser i Sverige skulle skjuta någon direkt utan att ge chans för personen att ge upp först. Såvida inte Poliserna befinner sig i en skottlossning där personen skjuter mot dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofisen
Har det kommit fram någon bild på "leksaksvapnet" som den avlidne bar på ännu?

Känns som att om det inte var neongult eller i annan starkt avvikande färg, så får nog föräldrarna vara beredda på att ta på sig det största ansvaret för den här tragiska händelsens utgång.

Och annars är det vems fel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EugenW
Berätta vad de borse ha gjort då! Här har vi en man som polisen tror pekar en pistol mot dem, trots upprepade varningar.

Vad skulle polisen ha gjort?

De skulle inte ha avrättat en kille med uppenbar downs - mitt på gatan. Kan de inte lösa situationen bättre skall de inte jobba som poliser. Så enkelt är det.

Någon som har information om GM? Vad tror ni det blir för straff? 6-8 år?
Citera
2018-08-03, 10:50
Medlem
Jag tror att man måste börja från ruta ett för att förstå vad som hänt.
Hur lät larmsamtalet? Bredde man på och påstod att han såg farlig ut, var tungt beväpnad?
I så fall var nog adrenalinnivån rätt så hög för de som ingrep.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in