2018-08-03, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zipp68
Smiter jag undan fakta?
Vilken fakta då?
Att han hade ett leksaksgevär för 3-5 åringar? Finns inte en chans i helvete att man kan ta det för ett riktigt vapen.
Poliserna kände sig hotade. Ja han kan inte prata så han låter lite och tecknar med händerna och armarna.

Fakta är att insatsstyrkan var på väg. Varför inväntade inte den närvarande polisen insatsstyrkan innan de gick in och sköt honom.

Ni får spekulera hur ni vill och kalla denna underbara människa vad ni vill. Jag vet vilken underbar människa det var.
Men man blir mörkrädd när man läser mångas inlägg här.
Du vet inget om de fakta som gällde på platsen, vad poliserna såg eller inte och hur din vän visade sig. Du tar bara upp hur mycket du älskade den skjutna mannen och anklagar sedan polisen för att de inte såg vad du vet om honom.

Oĺyckor går aldrig att eliminera så ta nu hand om din sorg i detta nästan osannolika tragiskafall. För mej är hela S en osannolik plats på jorden sedan folket blivit grundlurade och inte kan tänka på konsekvensen av de som de röstat på. Din vän blev tyvärr ett offer av vansinnet som röstats fram där även poliser i och utom tjänst är skiträdda idag.

Jag har aldrig gillat poliser men de behövs fast tragiskt att de sköt åt fel håll och inté mot Rosenbad hållet som en markering och inte för att döda någon folket röstat på. Som sagt se helheten och inte bara din fakta om din underbara vän som polisen inte visste om.
Citera
2018-08-03, 07:33
Medlem
Poliserna etnicitet?
Citera
2018-08-03, 07:37
Medlem
TheKhurgans avatar
Det är givetvis väldigt tragiskt, det som hände.
Men se det från polisens sida.
De får ett larm om en beväpnad man. När de konfronterar honom håller han i, vad som ser ut som att vara en pistol. Ni vet hur folk med down syndrom pratar, det kan förväxlas med att någon påtänd eller full som fan. Gamla tjackpundare pratar ju nästan lite så.

Han var förmodligen i affekt, då han hade rymt hemifrån och hade ett stressat rörelsemönster. Han kan ha haft luva på sig, det vet vi ju inget om.
När han riktar sitt vapen mot polisen måste de välja. Skjuta eller skjutas. Att det var en replika/leksakspistol har ingen betydelse i ett sådant händelseförlopp.

Sedan kan man tycka att det är klantigt att försätta sig i en sådan situation överhuvudtaget. De kunde ju avvaktat och skaffat sig en bättre uppfattning om situationen innan de gick in guns blazing. Hade de gjort det hade ju inget av det här hänt.

Vem vet, det kanske framkommer någon detalj vi inte har en aning om som ändrar hela historien.

Vad jag tycker är lite märkligt är att båda föräldrarna uttalar sig i media redan samma dag. Det var en väldigt kort sorgeperiod de hade må jag säga. De flesta föräldrar hade inte varit kapabla att samtala med media på ganska lång tid efter en sådan sak.
Citera
2018-08-03, 07:38
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Tragiskt såklart.

Självklart har händelser likt denna sitt ursprung i ett allt råare samhällsklimat där poliser och andra lever under ständig press från mångkulturen. Ganska enkel analys, behöver inte kolla längre än USA. Ett icke-homogent samhälle med ökande klassklyftor och motsättningar.

Gör det självklart inte mindre tragiskt, om än förståeligt. Menar jag har själv råkat ut för rån av babbegäng och är efter det betydligt mera på min vakt, kan bara tänka mig vad poliser tvingas stå ut med dagligen. Lägg därtill besparingar inom polis och ordningsmakten, självklart till förmån för våran nya adel, samt inkvotering och du har receptet på en riktig soppa.

Kommer självklart fortsätta att eskalera i takt med amerikaniseringen.
Tror knappast att fokuseringen på HBTQ och gendertrams har varit till förmån för polisen heller. Nu var jag ju inte där, men jag har väldigt svårt att tänka mig att en erfaren gammaldags konstapel inte skulle se skillnad på en knast och en gangster.

Skulle inte förvåna mig om det var nyexade orpon från polisskolan på Södertörn. Kanske de rentav insåg att gm inte var en förortsgangster? "Skönt, den misstänkte bryter ej på arabiska, stoppa undan halalkorven och ta fram pickorna."
Citera
2018-08-03, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pakingborr
Skjuter man ihjäl en ung man med Downs syndrom försedd med ett leksaksvapen ska man hamna i häktet åtminstone under den inledande fasen av utredningen. Detta oavsett samhällsuppgift, befattning eller yrke. Mord, dråp eller grovt vållande till annans död är ganska tunga grejor.

Det gör mig något ilsken att polisen inte hade resurser att eftersöka den försvunna unga mannen. Däremot hade man resurser att i en kraftfull insats döda honom. Jag är ingen polishatare men något har uppenbarligen gått ganska snett inom polisorganisationen. Frågan är om de som stod för polisinsatsen ens hade en aning om att offret var anmäld försvunnen.

Polisen har en svår och viktig uppgift, men efter sommarens dödsskjutningar i Linköping, Norrköping och Stockholm har mitt förtroende sjunkit betydligt.

För övrigt anser jag att polisen snarast bör lägga ut en bild på det "hotfulla" leksaksvapnet för att undvika spekulationer och lögner. Något sådant kan knappast hota utredningen men är till gagn för tilltron till polisens ärlighet och öppenhet.

Så några ord till de FB-idioter som vill låsa in alla som "inte är normala", i detta fall brottsoffret. Vad har ni för förebilder? Hitler,Stalin eller Jimmie Åkesson? Man kan verkligen undra.

Du kan väl ändå inte jämföra det här med att skjuta en kriminell våldsverkare som i Linköping? (Norrköpingsfallet har jag ingen koll på). Det som nu skett är en tragedi och fodrar självklart svar, det andra rör mig inte i ryggen- tvärtom.
Citera
2018-08-03, 07:42
Medlem
Paul.Potts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Vad jag tycker är lite märkligt är att båda föräldrarna uttalar sig i media redan samma dag. Det var en väldigt kort sorgeperiod de hade må jag säga. De flesta föräldrar hade inte varit kapabla att samtala med media på ganska lång tid efter en sådan sak.

Det vet du inte ett skit om, alla reagerar olika på traumatiska händelser, finns knappast någon mall för hur man reagerar "rätt" eller "fel".
Citera
2018-08-03, 07:43
Medlem
EugenWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandslendan
Hjälm heter det man har på huvudet.
Precis. Skyddar en hjälm mot skott eller rikoschetter?
Citera
2018-08-03, 07:46
Medlem
EugenWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Att du sitter och försvarar polisens agerande i detta fall äcklar mig. Hoppas att du sover dåligt.
Berätta vad de borse ha gjort då! Här har vi en man som polisen tror pekar en pistol mot dem, trots upprepade varningar.

Vad skulle polisen ha gjort?
Citera
2018-08-03, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Underligt då att de så otroligt sællan skjuter några av alla dessa spænnblattar.

Før offret iaf. Poliserna skulle ju sættas på idiotanstalt.

Va? Nej, vænta lite hær nu. Så du menar att man inte ska køpa leksaksvapen åt sina ungar om de vill leka krig, eftersom det då kan komma någon halvdebil Dirty Harry-Wannabe och skjuta ihjæl dem, eftersom han inte vågar skjuta på riktiga kriminella?

Det var det dummaste jag læst den hær veckan, och då har du ganska bra konkurrens.

Varför ska du uppmuntra dina barn till att leka krig?? Dummaste jag läst den här veckan.

Jävligt lätt av alla att sitta o klaga på poliserna i detta land. Allt dom gör, gör dom ju bara fel. Har dom blivit attackerade och inte skjutit, så borde dom ha skjutit.
Har dom sedan skjutit, ja då har dom gjort helt fel.

Jag tycker att när en person agerar aggressivt och är beväpnad och vägrar lyssna. Då ska de vara frittfram för polisen att använda sina vapen.

Sen var det självklart olyckligt att denna person var oskyldig och inte helt frisk. Men jag tror nog polisen som sköt mår väldigt dåligt med.
Senast redigerad av Bizly 2018-08-03 kl. 07:59.
Citera
2018-08-03, 07:59
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Underligt då att de så otroligt sællan skjuter några av alla dessa spænnblattar.

Va? Nej, vænta lite hær nu. Så du menar att man inte ska køpa leksaksvapen åt sina ungar om de vill leka krig, eftersom det då kan komma någon halvdebil Dirty Harry-Wannabe och skjuta ihjæl dem, eftersom han inte vågar skjuta på riktiga kriminella?

Anledningen till att Polisen inte skjuter alla fler av alla dessa blattar som springer runt och skjuter vilt omkring sig på stan, är att Polisen helt enkelt nästan aldrig konfronteras med dem. Har du sett en enda sådan situation? När Polisen anländer till brottsplatser där blattar skjutit så är blattarna redan försvunna. Så, ja, som flera konstaterat i tråden så är anledningen till att den här mannen sköts ihjäl, att blattar springer omkring med vapen på stan, samt att alla psykfall springer runt ute i samhället idag istället för att sitta på slutna anstalter.

Det är alltså mer riskabelt idag att gå runt med leksaksvapen om man ser suspekt ut, speciellt på udda tider, eftersom samhällsklimatet idag också gjort att folk ringer Polisen så fort de ser någon med vapen.

Om blattegängen som kastar sten på Polisen hade synliga vapen så skulle fler av dem skjutas ihjäl. Iofs så borde Polisen ha befogenhet att skjuta ihjäl blattar som kastar sten mot ordningsmakten, men det är en annan femma.
Citera
2018-08-03, 08:00
Medlem
tomyhockeys avatar
Varför sköt inte polisen mot helikopter rånet i Sthlm ?
Citera
2018-08-03, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Det är givetvis väldigt tragiskt, det som hände.
Men se det från polisens sida.
De får ett larm om en beväpnad man. När de konfronterar honom håller han i, vad som ser ut som att vara en pistol. Ni vet hur folk med down syndrom pratar, det kan förväxlas med att någon påtänd eller full som fan. Gamla tjackpundare pratar ju nästan lite så.

Han var förmodligen i affekt, då han hade rymt hemifrån och hade ett stressat rörelsemönster. Han kan ha haft luva på sig, det vet vi ju inget om.
När han riktar sitt vapen mot polisen måste de välja. Skjuta eller skjutas. Att det var en replika/leksakspistol har ingen betydelse i ett sådant händelseförlopp.

Sedan kan man tycka att det är klantigt att försätta sig i en sådan situation överhuvudtaget. De kunde ju avvaktat och skaffat sig en bättre uppfattning om situationen innan de gick in guns blazing. Hade de gjort det hade ju inget av det här hänt.

Vem vet, det kanske framkommer någon detalj vi inte har en aning om som ändrar hela historien.

Vi vet inte om offret gick emot polisen eller inte som kanske skrek han skulle stanna på alla språk de kunde.
Att föräldrarna uttalar sig är mycket mänskligt om de känner skuld och AB horor ringer på dörren för att få en säljande story. Detta är bara början på vansinnet som gott folk förvirrat röstat fram. Dax att alla tar sitt ansvar för det som händer i S och tar av de rosa glasögonen kanske? Hoppas detta får bli ett starskott och att hans död kommer att hedras! Så vill jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in