Citat:
Ursprungligen postat av
etux
1. Nu har jag fått hem min kockkniv (Frost) och 8cm skalkniv (Victorinox) samt Spyderco TriAngle Sharpmaker

Kockkniven kändes väldigt bra i handen och båda knivarna levererades rakbladsvassa.
2. Angående Sharpmakern har jag övat på gamla slöa knivar och fått dem efter lite slit väldigt vassa, men inte "rakbladsvassa" såsom Frosten och Victorinoxen levererades.. Kanske är på grund av att de blivit dassiga efter att ha legat huller om buller sedan tidigare..
3. En fråga är dock om Frosten och Victorinoxen ska slipas med 30 eller 40 graders vinkel?
1. Grattis!
2. S-makern är inte framtagen för seriös reprofilering, utan snarare till touch-ups, dvs lättare bryning/slipning. Till rejälare arbeten funkar diamant eller sandpapper bättre.
3. Vinkeln satt från fabriken är inte intressant! Det viktiga är att du själv bestämmer till vilka arbeten du ämnar att använda kniven och i samspel med stålets disposition och övriga bladgeometrin bestämmer den optimala vinkeln.
Med andra ord. Om du vet med dig att du endast använder kniven till att skära måttligt fibrösa material som fiskfilé, kött utan ben, mjuka grönsaker och frukt utan kärnor så kan du gå ned i vinkeln. En Frosts med ett blad i 12C27 klarar då vinklar ned till 18 grader sammanlagt.
Om du däremot använder kniven till i princip "allt" i köket så bör du öka vinkeln till kanske 22-25 grader sammanlagt.
S-makern har som sagt fasta vinklar (30/40) men genom att "palla upp"/tilta lutningen på bottenplattan så kan du minska vinkeln till önskad lutning. Enklast är att använda typ en Smartphone när man skall till att mäta vinkeln. Ett annat sätt att halvera de redan satta vinklarna genom att mäta med en gradskiva.
Om du till exempel ställer bottenplattan på locket så får du ungefär halva 30-graders lutningen, dvs 15 grader sammanlagt. Du kan också ställa bottenplattan på en av stavarna och då får du ett mått mellan bottenplattan och standardinställningen, dvs 22,5 grader.
Hoppas att förklaringen är begriplig

.
~Paul~