2018-07-24, 08:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Min franska EDC är en variant på en klassisk Pradel, från Laguiole Le Fidéle. ......En sådan här, med skållor i ene, fast bladet stämplat 12C27:

http://le-fidele.com/client/cache/produit/520_120______PRAGE.png

Hög kvalitet på hantverket, stabil och bra och inte en tillstymmelse till glapp efter säkert fem års flitig användning.
Mycket vacker! Grattis. Påminner lite grovt om Fällkniven GP.

Och som sagt, 12C27 är tillräckligt bra för de flesta fällknivar och köksknivar . Min Florinox Akma stoltserar också med ett 12C27-blad .

~Paul~
Citera
2018-07-24, 08:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedan
Min fru är inte helt förtjust i dig just nu... Men två mil enkel väg för en fin kniv är ju inget att klaga på säger jag!
Hehe, sorry. Du får väl cykla .

~Paul~
Citera
2018-07-26, 22:36
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Mycket vacker! Grattis. Påminner lite grovt om Fällkniven GP.

Och som sagt, 12C27 är tillräckligt bra för de flesta fällknivar och köksknivar . Min Florinox Akma stoltserar också med ett 12C27-blad .

~Paul~

Modellen är traditionellt fransk, om du googlar på Veritable Pradel ser du några äldre renoverade varianter. Jag har letat efter sådana på franska eBay. Men ja, påminner lite om Fällkniven GP men till en femtedel av priset. GP är väldigt läcker i linjerna och jag har hållit den i handen och varit grymt frestad. Rent hypotetiskt hade jag nog kunna betala 3000 för en perfekt fällkniv. Men GP kommer i en idiotisk trälåda som jag inte har en tanke på att betala för, och om det behöver stå "Gentleman's pocket knife" på bladet är den inte för gentlemän.

Skulle jag ramla över en begagnad GP för säg under 2', utan den jävla lådan, så hade jag nog kunnat slå till...

Sedan är ju problemet att om en kniv är fem gånger så dyr som en standardkniv behöver den vara avsevärt bättre i allt. En enda minimal detalj där kvalitet eller design brister kommer att uppmärksammas direkt och för alltid påverka upplevelsen, och jag skulle uppmärksamma sådana brister på en så dyr kniv som jag aldrig hade reagerat på annars. Passningen mellan trä och metall skulle behöva vara Holland & Holland nivå annars hade jag varit besviken. Så man är nästan dömd att vara lite besviken på ett sådant köp om kniven inte är helt perfekt i allt och håller skärpan etc bättre än någon av ens andra knivar. Och jag har ett gäng att jämföra med.

Nå, kanske i någon mån OT men gäller givetvis köksknivar som allt annat.
Citera
2018-07-27, 12:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Modellen är traditionellt fransk

2. ja, påminner lite om Fällkniven GP .... GP kommer i en idiotisk trälåda som jag inte har en tanke på att betala för ... Sedan är ju problemet att om en kniv är fem gånger så dyr som en standardkniv behöver den vara avsevärt bättre i allt. En enda minimal detalj där kvalitet eller design brister kommer att uppmärksammas direkt och för alltid påverka upplevelsen

3. Passningen mellan trä och metall skulle behöva vara Holland & Holland nivå annars hade jag varit besviken.

4. Så man är nästan dömd att vara lite besviken på ett sådant köp om kniven inte är helt perfekt i allt och håller skärpan etc bättre än någon av ens andra knivar. Och jag har ett gäng att jämföra med.

5. Nå, kanske i någon mån OT men gäller givetvis köksknivar som allt annat.
1. Jo, jag känner till den, har trots allt hållit på med knivar någon tid .

2. Ord och inga visor . Håller med.

3. Förstår vad du menar. En liten kuriosa. Min morfar ägde en Holland-Holland side-by-side som mina (skit)-kusiner roffade åt sig efter morfars frånfälle. Inpassningen var inte av den här världen.

4. Trots att Fällknivens modeller är exklusiva och dyra så måste jag erkänna att jag alltid hittat något skönhetsfel eller brist på i princip varje modell jag testat/kikat på. Så där håller jag med dig.

5. Så är det.

~Paul~
Citera
2018-07-28, 20:51
Avslutad
Är Victorinox kockkniv rosenträ 22 eller 25 cm ett bra budgetalternativ som kockkniv? Vill inte lägga så mycket mer än 500 kronor cirka.
Senast redigerad av etux 2018-07-28 kl. 20:53.
Citera
2018-07-29, 07:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Är Victorinox kockkniv rosenträ 22 eller 25 cm ett bra budgetalternativ som kockkniv? Vill inte lägga så mycket mer än 500 kronor cirka.
Alltså visst, det funkar med Vicar. Dock bör du veta att stålet är tämligen mediokert och så billig är kniven inte med tanke på materialvalen (stål + grepp).

För övrigt så är det så kallade "rosenträ" inget annat är jakaranda/palisander . Det är som sagt inte speciellt exklusivt, snarare main-stream.

För de pengar du är beredd att lägga så hade jag personligen valt en Frost i stället.

~Paul~
Citera
2018-07-29, 14:03
Avslutad
Citat:
Alltså visst, det funkar med Vicar. Dock bör du veta att stålet är tämligen mediokert och så billig är kniven inte med tanke på materialvalen (stål + grepp).

För övrigt så är det så kallade "rosenträ" inget annat är jakaranda/palisander . Det är som sagt inte speciellt exklusivt, snarare main-stream.

För de pengar du är beredd att lägga så hade jag personligen valt en Frost i stället.

~Paul~
Tack för svaret! Är det denna du tänker på då http://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/frosts-morakniv/kockkniv-frosts-4216-pg-21-5-cm.html ? Väldigt bra pris är det ja Vilket bryne/slipverktyg rekommenderar du i hygglig prisklass till ovan länkade kniv?
Tack på förhand
Senast redigerad av etux 2018-07-29 kl. 14:05.
Citera
2018-07-29, 15:41
Medlem
Venators avatar
Citat:
1. Jo, jag känner till den, har trots allt hållit på med knivar någon tid .

2. Ord och inga visor . Håller med.

3. Förstår vad du menar. En liten kuriosa. Min morfar ägde en Holland-Holland side-by-side som mina (skit)-kusiner roffade åt sig efter morfars frånfälle. Inpassningen var inte av den här världen.

4. Trots att Fällknivens modeller är exklusiva och dyra så måste jag erkänna att jag alltid hittat något skönhetsfel eller brist på i princip varje modell jag testat/kikat på. Så där håller jag med dig.

5. Så är det.

~Paul~

3. Har besökt deras gunroom i London några gånger... Men jag lär aldrig få råd att köpa någon.

4. Det är anmärkningsvärt faktiskt. Jag har bara hanterat ett fåtal och har aldrig fallet för dem men det har varit mer för designen...

Jag har ju noterat att de också gör köksknivar men de har jag inte sett IRL.
Citera
2018-07-29, 15:46
Medlem
Venators avatar
Är det någon väsentlig skillnad i stålkvalitet mellan Victorinox och Wenger? När det gäller fickknivar så försöker väl marknadsföra de knivar som görs under namnet Wenger som preiummodeller och jag tycker nog (subjektivt) att de gör ett mer gediget intryck än Victorinox men om det är skillnad i stålet vet jag inte och inte heller om detta är med preium-modeller också gäller köksknivar?
Citera
2018-07-30, 12:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etux
1. Är det denna du tänker

2. Väldigt bra pris är det ja

3.nVilket bryne/slipverktyg rekommenderar du i hygglig prisklass till ovan länkade kniv?
1. Ja, det är en av dem.

2. Svenska knivar är oftast förhållandevis billiga med tanke på materialvalen (finns undantag förstås ). Så även denna .

3. Spyderco TriAngle Sharpmaker. Som vanligt.

~Paul~
Citera
2018-07-30, 12:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Är det någon väsentlig skillnad i stålkvalitet mellan Victorinox och Wenger?

2. När det gäller fickknivar så försöker väl marknadsföra de knivar som görs under namnet Wenger som preiummodeller

3. jag tycker nog (subjektivt) att de gör ett mer gediget intryck än Victorinox

4. om det är skillnad i stålet vet jag inte och inte heller
1. Ett kort svar - NEJ.

2. OK, det är en uppgift som har undgått mig .

3. En del Wenger-modeller är bättre än motsvarande Vicar, och tvärtom

4. Samma svar som under punkt 1.

~Paul~
Citera
2018-07-30, 14:50
Medlem
Venators avatar
Citat:
1. Ett kort svar - NEJ.

2. OK, det är en uppgift som har undgått mig .

3. En del Wenger-modeller är bättre än motsvarande Vicar, och tvärtom

4. Samma svar som under punkt 1.

~Paul~

Ok, då ska jag inte hänga upp mig på om det står det ena eller andra på kniven.

3. Detta är hur en Schweizisk vän beskrev saken när han var mån om att jag skulle köpa en Wenger och inte en Victorinox, efter att Victorinox köpt Wenger 2005.. Men det verkar vara si och så med saken när jag nu tittar på nätet, så det varierar nog mellan olika perioder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in