2018-07-30, 20:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
det verkar vara si och så med saken när jag nu tittar på nätet, så det varierar nog mellan olika perioder.
Saxen och profilen på huvudbladet har av hävd varit bättre på Wengerknivarna. Finishen, toleransnivåerna och valet av verktygen brukade vara bättre på Vicarna.

Sedan gäller det att välja vad man själv anser är de viktigaste aspekterna . Jag har ett gäng av varje men de jag släpar på mig är oftast en Vic Explorer av 80-tals snitt, samt en Rambler som komplement till en större fastbladare eller fällkniv med endast ett blad (oftast stort).

Om jag skulle välja en av de större modellerna så blir det nog Vic Outrider.

~Paul~
Citera
2018-08-02, 12:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Ja, det är en av dem.

2. Svenska knivar är oftast förhållandevis billiga med tanke på materialvalen (finns undantag förstås ). Så även denna .

3. Spyderco TriAngle Sharpmaker. Som vanligt.

~Paul~
Nu har jag fått hem min kockkniv (Frost) och 8cm skalkniv (Victorinox) samt Spyderco TriAngle Sharpmaker Kockkniven kändes väldigt bra i handen och båda knivarna levererades rakbladsvassa.

Angående Sharpmakern har jag övat på gamla slöa knivar och fått dem efter lite slit väldigt vassa, men inte "rakbladsvassa" såsom Frosten och Victorinoxen levererades.. Kanske är på grund av att de blivit dassiga efter att ha legat huller om buller sedan tidigare..

En fråga är dock om Frosten och Victorinoxen ska slipas med 30 eller 40 graders vinkel? Verkar vara väldigt tudelat på internet och jag hittar ingen info om vilken vinkel som den slipas till i fabrik. Vet du hur det ligger till med dessa modeller?

Tack på förhand!
Citera
2018-08-02, 20:57
Medlem
Är ute efter en lax/skink-kniv, funkar https://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/laxknivar/laxkniv2013-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05-detail eller finns det bättre billigare?
Citera
2018-08-03, 10:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etux
1. Nu har jag fått hem min kockkniv (Frost) och 8cm skalkniv (Victorinox) samt Spyderco TriAngle Sharpmaker Kockkniven kändes väldigt bra i handen och båda knivarna levererades rakbladsvassa.

2. Angående Sharpmakern har jag övat på gamla slöa knivar och fått dem efter lite slit väldigt vassa, men inte "rakbladsvassa" såsom Frosten och Victorinoxen levererades.. Kanske är på grund av att de blivit dassiga efter att ha legat huller om buller sedan tidigare..

3. En fråga är dock om Frosten och Victorinoxen ska slipas med 30 eller 40 graders vinkel?
1. Grattis!

2. S-makern är inte framtagen för seriös reprofilering, utan snarare till touch-ups, dvs lättare bryning/slipning. Till rejälare arbeten funkar diamant eller sandpapper bättre.

3. Vinkeln satt från fabriken är inte intressant! Det viktiga är att du själv bestämmer till vilka arbeten du ämnar att använda kniven och i samspel med stålets disposition och övriga bladgeometrin bestämmer den optimala vinkeln.

Med andra ord. Om du vet med dig att du endast använder kniven till att skära måttligt fibrösa material som fiskfilé, kött utan ben, mjuka grönsaker och frukt utan kärnor så kan du gå ned i vinkeln. En Frosts med ett blad i 12C27 klarar då vinklar ned till 18 grader sammanlagt.

Om du däremot använder kniven till i princip "allt" i köket så bör du öka vinkeln till kanske 22-25 grader sammanlagt.

S-makern har som sagt fasta vinklar (30/40) men genom att "palla upp"/tilta lutningen på bottenplattan så kan du minska vinkeln till önskad lutning. Enklast är att använda typ en Smartphone när man skall till att mäta vinkeln. Ett annat sätt att halvera de redan satta vinklarna genom att mäta med en gradskiva.

Om du till exempel ställer bottenplattan på locket så får du ungefär halva 30-graders lutningen, dvs 15 grader sammanlagt. Du kan också ställa bottenplattan på en av stavarna och då får du ett mått mellan bottenplattan och standardinställningen, dvs 22,5 grader.

Hoppas att förklaringen är begriplig .

~Paul~
Citera
2018-08-03, 10:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Är ute efter en lax/skink-kniv, funkar https://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/laxknivar/laxkniv2013-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05-detail eller finns det bättre billigare?
De är helt OK. Personligen skulle jag dock satsa på svenskt stål, dvs något ur Frosts sortiment.

Ett annat förslag kunde vara att kika på diverse loppisar/second hand-affärer och investera i en traditionell svensk kniv från Eskilstuna.

~Paul~
Citera
2018-08-03, 16:38
Medlem
Alla knivar Global. Skaffade ett set förut och har behållit det. Är inte helt nöjd med balansen på kockkniven, men funkar tillräckligt bra.
Citera
2018-08-03, 16:39
Medlem
Fast när man läser den här tråden blir man ju rätt sugen på att byta ut rubbet. Får behärska mig. :-)
Citera
2018-08-03, 17:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallKalle
Fast när man läser den här tråden blir man ju rätt sugen på att byta ut rubbet. Får behärska mig. :-)
Detta dilemma har vi nog lite till mans .

Globaler är på sin höjd mediokra, förstår varför du vill byta!

~Paul~
Citera
2018-08-03, 17:34
Medlem
Folkpisss avatar
Kniven gör inte kocken. Kör med Ikeas 365+, har samtliga, och kommer fortsätta med det för knivarna räcker för mig och håller skärpan länge. Använder uteslutande grönsakskniven konstigt nog i min matlagning.
Citera
2018-08-03, 17:48
Medlem
Citat:
Detta dilemma har vi nog lite till mans .

Globaler är på sin höjd mediokra, förstår varför du vill byta!

~Paul~

Jo, men är det värt det? Gör det så stor skillnad?
Citera
2018-08-03, 22:32
Medlem
Citat:
De är helt OK. Personligen skulle jag dock satsa på svenskt stål, dvs något ur Frosts sortiment.

Ett annat förslag kunde vara att kika på diverse loppisar/second hand-affärer och investera i en traditionell svensk kniv från Eskilstuna.

~Paul~

Ok, dessa du syftar på https://morakniv.se/produkt/skink-laxkniv-3305pg/ ? Annars verkar det finnS en del ”Geissner” hur står sig dessa?
Citera
2018-08-04, 09:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkpiss
1. Kniven gör inte kocken.

2. Kör med Ikeas 365+... håller skärpan länge.

3. Använder uteslutande grönsakskniven konstigt nog i min matlagning.
1.Tillåt mig att protestera.

Visst är en del av slutresultatet beroende på kvaliteten på verktygen man använder?!? Det gäller inte bara matlagning utan i princip allt från idrott till hobby. Du kan således ha extremt goda kunskaper i matlagning men utan en vass och till arbetet lämplig kniv når du inte det målet som du eventuellt eftersträvar.

2. Hm, du är då ensam om att tycka att denna kniv håller skärpa länge . Stålet är den kinesiska varianten på det tyska Werkstoff Nr 1.4116 och heter GB 5Cr15MoV. Låt oss konstatera att den tyska varianten är pga diverse orsaker avsevärt bättre .

3. Du gör förstås som du vill men att med en enda grönsakskniv få fram ett hyfsat slutresultat i samband med alla typer av matlagning kan vara svårt (se punkt nr 1).

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in