2018-02-05, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Allright, annars har Posca uddar som är gjorde för kalligrafi Dessa är snea på bredden men om man ska köra på annat än papper så jämnas dessa uddar ut ganska snabbt.

Men som sagt, införskaffa dig en postermarker efter valfri storlek. Udden är slittåliga samt att pumpen går att ta bort himla enkelt och du kommer få ett fantastiskt flow.

Udden är exakt som du vill ha den samt billiga att köpa nya på när du väl slött ut den ordinarie. Enda sättet att få en Poster Marker obrukbar är att få den beslagtagen. Lycka till

Den låter riktigt grym! Vet du om man skulle kunna byta ut bläcket/färgen i postermarkern eller posca 8mm mot annan bläck/färg som är mer svårbuffad så att den inte försvinner av tvål och vatten? Eller är markerserna gjorda för just sitt bläck/färg och andra sorter bläck/färg kan inte åka igenom nibben? Isåfall om man kan byta färg/bläck vilket hade du rekommenderat om man vill inte ha drips, men vill ha flow och ha det lite svårbuffat?😁
Citera
2018-02-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxieex
Är rätt ny och undrar en sak om markers. Jag gillar inte drips och jag undrar om det finns någon kombination av marker + ink/färg som har dessa egenskaperna: inga drips, försvinner inte av väder (behöver inte vara svårbuffad), runt 10cm stor "nib" och helst "kalligraf" nib. Tack på förhand!

Större udd, men kolla in Innopaintive. Som en marker i udden, som en squeezer i kroppen. https://hlstore.com/konstnarsmaterial/tomma-markers/innopaintive-marker-27mm-extra-robust/
Citera
2018-04-02, 02:13
Medlem
Vad för cap ska man ha till tags? va ute å körde nyss med originalcapen på montana black burkarna men den var alldeles för tjock. har kollat på denna: https://hlstore.com/sprayburkar/caps-munstycken/level-3-cap-10-pack/ kommer den funka bra eller finns det bättre?

Edit: Hade även problem med att trycket ”hackade” lite så att strålen vart ojämn, är det för att burken är dåligt skakad eller har fler samma problem?
Senast redigerad av phsten 2018-04-02 kl. 02:21.
Citera
2018-04-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phsten
Vad för cap ska man ha till tags? va ute å körde nyss med originalcapen på montana black burkarna men den var alldeles för tjock. har kollat på denna: https://hlstore.com/sprayburkar/caps-munstycken/level-3-cap-10-pack/ kommer den funka bra eller finns det bättre?

Edit: Hade även problem med att trycket ”hackade” lite så att strålen vart ojämn, är det för att burken är dåligt skakad eller har fler samma problem?

Man kan göra tags med vilken cap som helst, så testa dig fram så ser du vad du gillar och inte gillar. Angående burken kan det vara som du sa eller för att det var kallt eller att det var dåligt tryck i burken.
Citera
2018-04-03, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phsten

Det är bara att testa dig fram, caps är billiga köp lite olika och hitta din favorit efter smak. Ta med dig några och gå ut i skogen och träna fram din teknik med varje cap.

Vill du ha en burk med mindre tryck i så köp MTN 94. Din burk var troligtvis dåligt skakad. Du måste skaka den rejält mycket om det är en ny Black. Du ska höra kulan åka igenom färgen och när du gör det, skaka den ännu mer

Men som nybörjare och dra tags är en skinnycap såklart det bästa alternativet. Har du en Montana Black med hög tryck så ta en Lvl 1a till att börja med. Enklast att börja så - så du får lite känsla för burken. När du börjar göra okej tags kan du börja mixra med caps.

Vet målare som bombat i fem-tio år och fortfarande inte kan bemästra fades t.ex.. Dock är de sämst men en annan fråga.

Du kommer lära dig att älska fatcaps med tiden men krävs bara lite övning och fingertoppkänsla. Här kommer några enkla tips:

*Lutar du burken framåt och drar blir det tunnare stråle (Dock större risk för fula drips)
*Lutar du burken bakåt blir det större stråle och det folk kallar för fades (Dock försök inte det här en, kommer komma en dag när du kan det naturligt)
*Drar du burken snabbare så blir även strålen smalare och vise verse
Citera
2018-05-07, 01:27
Medlem
Byta tag/använda en provisorisk tag efter torsk? Hur resonerar ni kring det när man torskat första gången?
Citera
2018-05-07, 09:48
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmssaga
Byta tag/använda en provisorisk tag efter torsk? Hur resonerar ni kring det när man torskat första gången?
Förstod ganska fort att det spelar absolut ingen roll vad som skrivs på väggen, efter något år av enbart crewtags.
Citera
2018-06-25, 23:33
Medlem
Hej alla! Jag är nybörjare inom freight och tågmåleri och jag hade velat ha några bra tips och saker att tänka på nere i yarden med godsvagnarna.
Citera
2018-06-25, 23:54
Medlem
Aldrig målat tåg men typ det vanliga som att kolla tåg tider om det är förbi passerande tåg.
Har du ingen som knasar så gå efter magkänsla.
Citera
2018-06-26, 00:59
Medlem
manontheroofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pundapa
Hej alla! Jag är nybörjare inom freight och tågmåleri och jag hade velat ha några bra tips och saker att tänka på nere i yarden med godsvagnarna.

yarden är en historia för sig, det e inget du borde ge dig på utan en mer erfaren å upplyst kamrat.
men gods är en light version. det är mindre rörelse där och större yard oftast.
måla inte över numren på godstågen som står skrivet i vitt så buffar dom ofta inte dom bruna goa.
måla inte över synliga ospittade målningar på gods, med största sannolikhet kan du hitta plats över nån bortregnad sak.
framförallt, klättra INTE på några godståg. att gå emellan funkar utmärkt.
Citera
2018-06-29, 12:43
Medlem
Bra svar. Mitt crew är rätt nya inom gods men jag o min andra kompis är de enda som tar det seriöst. De andra i vårt crew kaosar bara och taggar innan man ens har målat något. Riktigt störigt att de inte kan sköta sig och det skulle inte förvåna mig ifall de har målat över några nummer under tiden jag målade.
Citera
2018-08-03, 03:20
Medlem
I vilken ordning ska jag bygga upp min piece? Tex outlines först osv. Känns fel när jag kör som jag gör nu. Många säger att jag ska kolla på hur andra gör men behöver det nog nedskrivet för att fatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in