2018-08-03, 01:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ur Åklagarens synvinkel måste det varit klart logiskt.
Jag tycker också det.

Men man får tycka olika.
Man får naturligtvis "tycka olika" när det gäller estetiska frågor som t.ex. musiksmak och mat. Men om man skall peka ut någon som mördare, då bör man väl rimligen ha någon form av faktaunderlag att luta sig mot.

Och vad är det som är "logiskt" i åklagarens resonemang?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-03 kl. 01:42.
Citera
2018-08-03, 01:32
Bannlyst
[quote=Smultr0n|64821723]
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn

👍 som jag skrev tidigare: jag tror han försöker poängtera nåt. De andra, äldre skadorna är inte många.

Det tror jag också, dom som inte sett det hade nog fått en annan bild av det.
Citera
2018-08-03, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Okej med ert resonemang, blir jag nu fundersam över hur andra åklagare vågar lägga fram tillräckligt för sannolika skäl vid häktningsförhandlingar?
Det här är första fallet någonsin där en åklagare har fått bakläxa från TR nämligen. Så alla andra åklagare är dumma och denna Hiding är ovanligt klok?

Eller är det helt enkelt så att hon inte har tillräckligt än för skäligen?

Är det första fallet? Jag vet att det är sällsynt men inte mer.

Uppenbarligen föll det inte domaren på "läppen", han avslog.

Jag tror inte SD åstadkommer så stor skada på fri fot heller men det försenar utredningen. Det är trist.
Citera
2018-08-03, 01:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Är det första fallet? Jag vet att det är sällsynt men inte mer.

Uppenbarligen föll det inte domaren på "läppen", han avslog.

Jag tror inte SD åstadkommer så stor skada på fri fot heller men det försenar utredningen. Det är trist.

Jag ändrade i mitt inlägg att det är det första fallet för mig. Finns säkert några fler.
Men jag tror mer på att det just då inte fanns mer än för skälig misstanke. Nu kan det ju ha förändrats, hoppas jag.
Citera
2018-08-03, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Man får naturligtvis "tycka olika" när det gäller estetiska frågor som t.ex. musiksmak och mat. Men om man skall peka ut någon som mördare, då bör man väl rimligen ha någon form av faktaunderlag att luta sig mot.

Hur kan du se någonting "logiskt" i åklagarens resonemang?

Jag tänker INTE spekulera vidare.
Citera
2018-08-03, 01:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag tänker INTE spekulera vidare.
Det är alltså inte ditt spekulerande jag vänder mig mot. Det är polis och åklagares.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-03 kl. 01:57.
Citera
2018-08-03, 01:59
Medlem
Citat:
Det är alltså inte ditt spekulerande jag vänder mig mot. Det är polis och åklagares.

Då vänder du dig till fel person (mig). Ingen aning.

Det är ju den som är förundersökningsledare (Åklagaren) som äger "taktpinnen" i nära samarbete med spaningsledningen (Polisen).

Hur deras samarbete fungerat vet inte jag.
Citera
2018-08-03, 02:39
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ok, men var hamnar du till slut? Ville hon eller ville hon inte ha honom häktad?

Hon ville uppenbarligen få honom häktad. Men kanske inte till vilket pris som helst. Men eftersom jag inte har någon insyn i vad det finns för material i utredningen blir det svårt för mig att spekulera mer i hur hon hade för tankar och planer.
Citera
2018-08-03, 02:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Hon ville uppenbarligen få honom häktad. Men kanske inte till vilket pris som helst. Men eftersom jag inte har någon insyn i vad det finns för material i utredningen blir det svårt för mig att spekulera mer i hur hon hade för tankar och planer.

Varför usluter ni det troligaste scenariot att hon inte hade mer än till skälig misstanke?
Eller är det bara jag som får den känslan när ni för detta resonemang?
Citera
2018-08-03, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du har rätt både i att tiden för överklagan gick ut den 29 juni 2018 och att SD inte överklagade.
Nu var det inte det mitt inlägg avsåg utan frågan gällde om "SD hade rättslig grund att överklaga eller inte"

Följaktligen är det ovidkommande om han eller någon annan överklagat skäligen misstänkt eller liksom andra framfört
som motfråga vad SD hade att vinna på en ev, överklagan.

Du tog över mina problem med att förklara vad som står i TRs protokoll.
Trots att du gjorde det bättre än vad jag gjorde så fick du samma jävla problem.

Det är som att man inte vill förstå texten i protokollet, märkligt.

En förklaring kanske är att man blockerar sig och bara vill se det ur åklagarens synvinkel.
Citera
2018-08-03, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men TR:s beslut att försätta SD på fri fot klassas nog som ett heltigenom för honom gynnande beslut så det är nog inte överklagansbart, från hans sida.
Och tror inte det är möjligt att särskilt överklaga en misstankegrad.

Polis/åkl har nog rätt (på gott o ont) att misstänka vem dom vill i den grad de anser passande.
Men vet inte säkert hur det funkar ang vilka möjligheter man som enskild har att bestrida en grad av misstanke.

Kan det här möjligen vara grunden för ditt feltänk.

TR beslutar inte att försätta SD på fri fot.

TR beslutar att han är fortsatt skäligen misstänkt för mord.
Som en konsekvens av det måste han försättas på fri fot då sannolika
skäl ej uppnåtts.

För övrigt så delar jag din uppfattning angående det sista av mig fetade
Citera
2018-08-03, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Att han var dykare och pilot diskuterades tidigt i tråden. Sedan har vi ju läst hans dykblogg.
Jag har inga egna fakta om det. Om han är pilot i flygvapnet eller har ngt cert vet jag inte heller.
Det handlade om kopplingen till Dubbelmordet som en annan skribent hade som terori.
Vad jag tror är att de alla jobbar inom underrättelsetjänsten. Den militära bakgrunden har bara skymtat i enstaka inlägg. Om det är som jag tror kan man heller inte kolla upp sådant.

När har jag talat om att de har försvunnit? Du får påminna mig.
Hittade det jag syftade på, Du skrev i inlägg från 28/7 kl 05.24,
"SD och HD är nog bara förflyttade med nya namn och familjehistorier. Några år utomlands. Inte värre än något annat utlandsjobb".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in