2018-08-02, 23:17
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Varför tror du att fadern varken har kunskap om eller kan beskriva händelsen i sin helhet?

Han ska ju ha varit helt aningslös om skjutningen när han gick förbi avspärrningen vid den samma.

Vet nån NÄR den skjutne rymde hemifrån?

Det står i citatet att polisen sa detta till han.
Citera
Medlem
Ananows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, och jag tror ju att det kan vara så att han viftat och "hotat" med den för exempelvis någon förbipasserande som kanske inte var så nära att hen såg att det var en med Downs. Han tog väl med leksakspistolen för att han "vet" att det kan vara farligt att gå ut själv på natten?

Mycket möjligt, förstår bara inte varför han hade möjlighet att gå ut ensam mitt i natten. Låter inte logiskt någonstans.
Citera
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
nu ändrade du "ha vapen på sig" till "vifta med det" det är två skilda saker.

Killen viftade med vapnet mot de boende.
Citera
2018-08-02, 23:18
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banan74
Jag brukar alltid utgå ifrån att polisen gör rätt och brukar även vara först att försvara polisens arbete när det diskuteras med vänner.
Men den här gången kan jag bara inte....

att tre poliser skjuter ner en mongoloid som kommer lullande med ett leksaksgevär.... dom kommer antagligen aldrig att fällas för något brott, men jag hoppas att dom aldrig mer får ha på sig en uniform och att polisen ser över sina antagningsförfaranden.

Det här måste nu vara ett skolexempel på bristande konsekvensanalyserande. Trist för duktiga poliser att vakna upp och läsa om en sådan fullblodskatastrof utförd av kollegorna.

Du gör din egen analys baserad på hörsägen och overifierade uppgifter. Du vet ingenting om vad som hände, ändå är du 100% säker på att fel har begåtts. Du är en hyçklare enligt definitionen.
Citera
Medlem
Som sagt inte speciellt intressant om personen i fråga är en vanlig kriminell eller sjuk eller påverkad dåre, eller om vederbörande har downs syndrom eller är mörkhyad eller annat. Det är ju den faktiska situationen som är avgörande. Hur personen med det förmodade vapnet uppträder och vilken info som nyss inkommit till polisen.

Även en person med downs syndrom skulle naturligtvis kunna vara farlig om denne lyckats komma över ett riktigt vapen och samtidigt är agressiv eller om han hotar folk i sin omgivning och siktar med vapnet mot dem.

Polisen har kanske missuppfattat situationen i det aktuella fallet dock. Om det är nattskift (?) och trötthet inblandat så är det lätt hänt att såna här situationer spårar ur tyvärr.
Senast redigerad av MrNoShow 2018-08-02 kl. 23:25.
Citera
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Nej. Idioter litar på polisen. På samma sätt som idioter litar på rättsväsendet. Eller myndigheter över huvud taget.

Du kanske tycker att det är normalt att vara idiot. Men inte jag. Och inte någon av mina bekanta heller för den delen.

Alla som har lite erfarenhet av livet vet att det inte går att lita på myndigheter, annat än att man kan lite på att de är efterblivna och att man riskerar att bli behandlad lite hur som helst i kontakten med dem.

Jag har stor erfarenhet av livet. Än så länge litar jag på polisen i Sverige. Det är det normala att göra. Jag kanske tycker att de borde lösa fler brott och att de borde ta i med hårdhandskarna med de kriminella, men polisen i fält är väl bundna av sina chefer samt tidsbrist.

Citat:
Ursprungligen postat av TheVigilanten
Jag har alltid stått på polisens sida, haft gott förtroende. Men nu hoppas jag att dom jävla horsnutarna som dödat en mentalt utvecklingsstörd kille med downs syndrom, -Aldrig får arbeta som poliser mer och få långt fängelsestraff för dråp.

Hur kan en snutjävel missbedömma en situation så in i helvete? Tre skjutande poliser. Helt jävla ofattbart. Är fan mållös.

Bottennapp av Polisen. Sjukt besviken.

Mmm, det låter sannerligen inte bra. Lagomjante nedan har en plausibel förklaring till händelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Det har du dock rätt i, andra hade kunnat komma till skada, alla kulor skulle självklart ha sats i gärningsmannen.

Tycker det luktar kvinnliga poliser, dom är sämst på att skjuta.

Jag har hört det också. Samtidigt finns det många poliser som är kassa skyttar. Det sägs från säker källa att många bara skjuter en á två gånger per år.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Polisen brukar inte ha laser på sina pistoler och enligt vittnen så var det laser på de vapen som användes.

Hur fan kan man missa med hälften av alla skotten om man har laser?!!

Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Fy fan vad vidrigt. På något sätt kan jag inte klandra polisen heller, jag vet hur det är att hamna i skarpa lägen där människoliv står på spel inom vården. Lätt att hamna långt ner i stresskonen. med facit i hand så lär det kännas för jävligt för de inblandade. Främst familjen till killen.

Du blir polis för att skydda samhällets medborgare från våldsverkare, du skjuter en 20 årig downs syndrom med leksalsgevär.

Jösses vilken tragedi, samtidigt kansle ett mått på samhällsklimatet som råder. För 40 år sedan hade poliserna misstänkt ett leksalsgevär. Nu med terrorattentat mot civila är det skarpt läge direkt. Tragiskt.

För fyrtio år sedan hade polisen lågskor och .22or. Vad är det som ändrats i samhället nu igen...?!

Citat:
Ursprungligen postat av Division64
Håller med. Denna polisinsats måste gå till historien som fullständigt katastrofal oavsett hur den gått till. Flera poliser sköt...Man blir mörkrädd. Har vi en sååå oproffessionell poliskår?

Dags att utvärdera hur bra det varit med kvotering samt sänkta krav kanske?
Citera
2018-08-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Vill du vara testobjekt? Polisen som vill hem till sin familj efter dagens pass vill icke det.

Jag vet redan att verkligheten funkar så. Det behöver inte testas fram.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Hur många poliser dör I eldstrid I Sverige per år? Obs, eldstrid??? Inte att nån drar en kniv och blir skjuten...
Hur många pundare /kriminella siktar och skjuter när de blir trängda av flertalet poliser? Hur många ger upp?
Det har säkert hänt att nån skjutit mot polis men jag gissar på att det är försumbara siffror.

Hade du stått I en NoGo-zon och haft en 15årig snubbe som försöker bli invald I OG så hade jag förstått ditt tankesätt.

Men I den här situationen,vad fan snackar du om?

Nu spelar det inte så stor roll hur statistiken för detta ser ut när du har en person framför dig som riktar ett vapen emot dig. När du står där så måste du likväl agera, eller kanske bli dödad.

Vad fan snackar du om själv? Folk hade ringt in och upplevt att mannen bar på ett vapen och var hotfull. Ska dom bara skita i det och ta det med en klackspark för det " är ju inte så vanligt"...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Vilket förutsätter att man tar sig tid till att sikta rätt, för att vara säker på att man inte träffar något oavsiktligt. Det innebär t.ex. att man måste titta och sikta uppåt och därigenom släppa målet helt med blicken. Någotsom poliser i en upplevd situation där man behöver skjuta inte tror sig ha tid till.

Men nu kommer du strax att hitta på något annat sätt att förskjuta frågan in absurdum, och sen igen och igen och igen...

Ja, polisen kan ha agerat totalt galet! Men det vet vi inte! Därför är det totalt meningslöst att på förhand döma någon alls. Vad jag försökt är att visa på omständigheter som gör att den här tragiska historien inte kan bedömas som att tre skjutglada poliser med berått mod mördat en stackars pojke!

Tyvärr kan du försöka förklara till döds, vissa personer vill helt enkelt inte fatta !
Jag har ingen tjänstevana som Polis, men det är som du säger att släpper man sitt mål med blicken är situationen förlorad.
Kan Polisen möjligen göra om det är en pistol enligt instruktionerna men kan inte tänka mig att de skall göra det mot en kpist.
Såhär efteråt vet vi alla vad Poliserna skulle gjort men där och då, icke.
Mina tankar går främst till de stackars Poliserna vars liv och karriär är förstörda för ett bra tag framåt, def. inte till någon som skyller ifrån sig sitt förälderansvar och springer till Sweden fake news !
Citera
Medlem
Pookiis avatar
Vill förtydliga några saker för de som saknar erfarenhet av att ha kontakt / utbildade att arbeta med människor med utvecklingsstörning.

1) Att en person är intellektuellt på en 3 årings nivå betyder inte att personen i fråga är på en 3 årings funktionsnivå resten av livet. Den intellektuella kapaciteten är en 3 årings men till detta måste personens förvärvade erfarenhet tas med. Erik blev 20 år och hade därför 20 års erfarenhet av livet i form av glädje, sorg, testa gränser och alla känslor som gör oss till människor - personer med downs/utvecklingsstörd eller inte. Det är alltså en person med en 3 årings intellekt som har förvärvat 20 års erfarenhet av sitt liv och därmed förvärvat förmågor som en 3 åring på förskola inte skulle klara av.

2) Det är enkelt att se om en person har down syndrom eller inte. Främst på ansiktet för de breda massan men även på kroppsspråket och rörelser för de som har erfarenhet av vara nära personer med down syndrom. Enligt vittnesuppgifter (aftonbladet) från en granne så framgår att denne hörde flera rop "lägg dig ner" vilket betyder att polisen både såg personen och hade flera sekunder på sig att se att Erik. Det är möjligt att de inte såg skillnad på en person med utvecklingsstörning med en person som tungt medicinerad och psykiskt labil på grund av snedtändning på droger men det - i mina ögon - är osannolikt. Och om de inte kan särskilja på hur en person med downsyndrom ser ut så väcker det ju frågor kring vilket samhället vi har där de personerna är så pass isolerade och ute ur samhället att vuxna människor inte kan se skillnad på down syndrom eller inte.

För den som tvivlar på att det är ljust ute klockan 04.00 så uppmanar jag denne att själv ställa klockan på 04.00 imorgon bitti och titta ut.

3) Att en person är intellektuellt som en 3 åring betyder inte per automatik att personen kan prata. Det beror på en rad faktorer där den ena är muskelmotorik i munnen och en annan är att den delen av hjärnan som styr tal och inlärning är hämmat medan andra delar och förmågor är starkare. Det ses på 3 åringar som inte är utvecklingsstörda att deras individuella utveckling skiljer sig markant.

2,5 år är en gräns där föräldrar bör initiera en utredning av sitt barn om de inte kommit igång med sitt tal. Många utredningar som visar på utvecklingsstörning initieras av logopeder som kommit i kontakt med de barnen som har sen talutveckling. Det är en tydlig markör om det inte går att se tydligt på utseende.
Citera
2018-08-02, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Så vad menar du? Att tre poliser avfyrat sina vapen och avrättat killen efter de konstaterat att han hade DS och var på en leksakspuffra?

Har jag påstått det?! Jag förklarade bara att det är långt ifrån mörkt på innergården. Sluta sätt ord i min mun looser.
Citera
2018-08-02, 23:20
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Du drar verkligen värdelösa liknelser. Ingen förutom polisen var beväpnad i det här fallet.

Jo han var beväpnad.
Riktar man en vapenreplika mot polisen eller någonannan skall man skjutas på direkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in