2018-08-02, 23:07
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej jag skäms inte för att jag framhåller fakta, fler frågor? Att aktuell situation mkt väl kunnat vara nödvärn är en realitet som har noll med att ramma andra bilar att göra.

Att du dock skall förstå det begär jag inte.

Jag tror aldrig jag skulle få för mig att ställa någon fråga till dig? Gör man en ordentlig utredning så kommer vi få se om det även är droger som ligger bakom detta också. En inte helt otippad gissning är att minst någon av dina polare har en ganska otrevlig avtändning just nu.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Han kunde säga mamma, mamma...

Enligt modern som också menar att han inte kunde gå. Men han gick ut i natten för egen maskin och tog leksaksgeväret med sig.
Citera
Medlem
TheWolfmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Hur vet du det? Att ett föremål inhandlas när ett barn är i en viss ålder betyder inte att det är avsett för barn i den åldern. Du drar slutsatser utan att ens veta hur föremålet ser ut samt hur personen såg ut i en viss situation.

Går en gravt handikappad människa omkring med en mini leksak "enligt pappan" spelar det ingen roll egenttligen, En koma patient har faan sett att det är inget hot, dom poliserna som sköt har inget att göra i poliskåren... Dom är en skam för svenska poliskåren kom dit beväpnade till tänderna 3 poliser i skottsäkra västar blåser på samtidigt mot grabben... Dom kommer få ett helvete även om alla poliser dunkar varandras ryggar vad faan för misstag dom gör..
Citera
2018-08-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskenf
Polisen var väl så van vid att stereotypen med vapen skriker att dom ska knulla deras mamma.. och hörde fel. Nej men trist som tusan att detta skulle ske. Däremot som skrivits tidigare så är det väl svårt att se skillnad på vapen och "vapen" i stressig situation/mörker eller vad som.. skjuta i luften eller benet hade nog vart betydligt bättre

Samma som i filmen Polis, polis, potatismos, där Kristiansson och Kvant inbillar sig att barnet skrikit "Polis, polis, potatisgris".
Citera
2018-08-02, 23:09
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
jag har varit på mängder med innergårdar.

det kan finnas helt öppen himmel, man kan ställa 10 personer på rad och skjuta rätt upp i luften utan minsta risk för rikoschetter. det är som att stå på ett öppen fält på landet och skjuta upp i himlen.

att då prata om risk för rikoschetter är helt obegripligt.

att påstå att det inte är betydligt större risk för rikoschetter, för att inte tala om att faktiskt träffa någon, när man öppnar eld mot en person, är helt obegripligt.

så, nej, jag förstår inte dig eller vad du pratar om.

men om jag ska gissa så blir det nåt i den här stilen:

man ska inte skjuta varningsskott. det är bättre att skjuta folk istället.
Vilket förutsätter att man tar sig tid till att sikta rätt, för att vara säker på att man inte träffar något oavsiktligt. Det innebär t.ex. att man måste titta och sikta uppåt och därigenom släppa målet helt med blicken. Någotsom poliser i en upplevd situation där man behöver skjuta inte tror sig ha tid till.

Men nu kommer du strax att hitta på något annat sätt att förskjuta frågan in absurdum, och sen igen och igen och igen...

Ja, polisen kan ha agerat totalt galet! Men det vet vi inte! Därför är det totalt meningslöst att på förhand döma någon alls. Vad jag försökt är att visa på omständigheter som gör att den här tragiska historien inte kan bedömas som att tre skjutglada poliser med berått mod mördat en stackars pojke!
Senast redigerad av PlutoJ 2018-08-02 kl. 23:23.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Finns det beskrivet hur det gick till? Jag har läst att poliserna backade på sig och sedan sköt han i magen. Hur stor är gården? Sköt de han i magen måste de ha sett hans ansikte. Och såg de han gå så ser man direkt att det är en downs. De går inte som oss. De ser inte ut som oss.

Om situationen var så farlig varför backade polisen? Han hade ingen kniv på sig.
Polisen sa, enligt killens pappa, att de backade tills det tog stopp. (Gissningsvis mot husväggen). Bilderna från platsen visar att tomhylsorna ligger mitt på gårdsplanen. Någon ljuger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Var har du fått ifrån att han gått rundor och skrämt grannar med vapen?

Man får känslan att du försöker rättfärdiga polisernas agerande.

Du med passande nicket. Det var FLERA grannar som ringde Polisen och uppfattade "gossen" som hotfull och beväpnad samt ej nåbar. Hur i h-vete skall Polisen kunna avgöra att han inte var hög/full och j-vligt farlig när han närmar sig. Det var alltså ingen liten pistol utan en dummy-kpist och mamman vet ju att han rymmer. VARFÖR kontakta ingen av de ansvariga, föräldrarna, Polisen utan bara sk-ter i allt och sedan med fake-medias hjälp söker skylla på Polisen ??

Min medömkande tankar går till den/de Poliser som för min, din och andra medborgares skull ingrep istället för att som Modern bara sk-ter i allt och när det går på tok skyller på Polisen.

Tragiskt, men mamman har inte mist på närmelsevis som den/de Poliser som sköt. Det är ett h-vete att i tjänsten ta livet av folk. Än värre är om det visar sig vara ett misstag. Mamman som leker helgon borde visa nå´n form av empati men icke, här ska tjänas pengar, brrr.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Min uppfattning av händelseförloppet är att polisen någon har ringt 112 och larmat att det finns en beväpnad man på en innergård.

Polisen rycker ut på detta med en hel del resurser. De poliser som åker ut på detta larm är medveten om att de kan möta en beväpnad man på platsen och ställer sig naturligtvis in på denna situation.
När de anländer till platsen så intar de förhöjd beredskap dvs vapen tas fram. När de konfronterar mannen så ser de att han har något som liknar ett vapen i händerna.

Väl framme på gården så har de skrikit åt mannen att släppa vapnen och lägga sig ned enligt tidningarna. Eftersom han inte lyder polisen så skjuter de.

Pappan har även uttalat sig om att de sköt när de inte kunde backa mer. Som jag tolkar det så har polisen backat undan och gett han en chans att ge upp.

Kom ihåg att detta sker på en innergård utanför boendes lägenheter. Polisen vill knappast låta en beväpnad man kunna skjuta mot lägenheterna eller tränga sig in till någon som bor där och ta dem som gisslan. Så de kan knappast heller frysa situationen och avvakta.

Sen när det gäller att killen har Downs syndrom så kan man se det när vi tittar på bilderna. Men kom ihåg att detta skedde under stress. Sen verkar det finns här i tråden en fördom om att alla som har Downs syndrom är lallande nötter. Man kan ha Downs syndrom och fungera utmärkt i samhället och bete sig hur normalt som helst och även bete sig som en värsta förbrytare. Polisen har ingen kunskap om hans mentala tillstånd när det kom till platsen. De mötte en man som verkade vara beväpnad på en innergård som inte lydde deras order.

När det gäller att han träffades i bålen så är det helt normalt. En polis kommer alltid om han har möjlighet att sikta mot den största ytan på en kropp och skjuta där. Orsaken till detta är att man vill vara så säker som möjlig att träffa och slå ut målet så att de inte kan hitta på något efter träffen. Skjuter man mot benen, armarna mm så är det för stor riska att man bommar och riskerar att skada eller träffa oskyldiga.

Personligen så tycker jag att hela denna händelse är tragisk men jag kan inte se att polisen kunde ha handlat så mycket annorlunda.

Ett mer troligt scenario är att det handlar om osäkra unga och skjutglada män som nyss har lämnat polishögskolan och har noll livserfarenhet eller analytisk förmåga.
Citera
2018-08-02, 23:10
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banan74
Jag brukar alltid utgå ifrån att polisen gör rätt och brukar även vara först att försvara polisens arbete när det diskuteras med vänner.
Men den här gången kan jag bara inte....

att tre poliser skjuter ner en mongoloid som kommer lullande med ett leksaksgevär.... dom kommer antagligen aldrig att fällas för något brott, men jag hoppas att dom aldrig mer får ha på sig en uniform och att polisen ser över sina antagningsförfaranden.

Det här måste nu vara ett skolexempel på bristande konsekvensanalyserande. Trist för duktiga poliser att vakna upp och läsa om en sådan fullblodskatastrof utförd av kollegorna.

Hur vet du att mongot kommer lallandes?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Dina senaste svar härinne visar just varför det är så många inkompetenta rötägg inom poliskåren som bör rensas bort. Hoppas innerligt att SD vinner valet och att det då blir en rejäl satsning på polisen där gamla träskallar som du rensas bort och ersätts av mer bemedlade individer. Att en polis inte kan se skillnad på en leksak i plast och ett riktigt vapen visar hur enormt INKOMPETENT poliskår vi har i det här landet och ett bevis på att många poliser inte borde springa lösa ute på gatorna, utan pyssla med helt andra yrken.

Nej det gör det inte, det visar snarare att många SD röstare(du?) tyvärr är mycket dumma i huvudet och inte förstår skillnaden på att lugnt och stilla kunna granska något på nära håll, jämfört med att göra en bedömning inom loppet av sekunder, på avstånd och i en pressad situation med vapenhot. Finns inte en polis i detta land som inte hade skjutit i denna situation, om det gått till som den ju verkar ha gjort.

Vad är det som är så svårt att fatta vad putativt nödvärn innebär?
Citera
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Hahah..nej, har jag någonsin beskrivit det så?

Det är idioti att köra rakt in i riskområdet, hoppa ut med dragna vapen som i en dålig action-film.

Du kan ju börja med att söka av området. Givetvis SKALL polisen se tipset som ett skarpt läge. Du behöver fan inte smyga omkring (eftersom du måste försöka hitta personen i fråga), men däremot är det skillnad på att söka av ett område och att direkt hoppa in i skiten.

Nu orkar jag fan inte tjata mer om det här. Ser man inte på ett kort avstånd med vad jag bedömer som gott om tid att det handlar om en man med Downs Syndrom samt ett leksaksvapen är det jävligt illa. Jag FÖRSTÅR om de var t ex. trötta- och säkerligen hade ett adrenalinpåslag, men ändå...klarar man inte av att se detta är det som sagt jävligt illa. Mannen gick ju de facto emot poliserna. Ser de fan inte då att det handlar om ett "mongo" samt ett leksaksvapen är de långt värre begåvade än den misstänkte.

Visst, sannolikheten finns ju att en person med DS KAN ha ett skarpt vapen. Men hur jävla hög är den? Typ 1 på miljarden. Sen bör ju vem fan som helst se skillnad på ett leksaksgevär på t ex. 50cm och ett riktigt vapen. Att tre poliser skjuter verkanseld är däremot mer förståeligt eftersom när den första skjuter hakar de andra på av reaktion.

Du får tala för dig själv, men hade jag hamnat i samma situation med samma larm så hade jag fan inte reagerat likadant (ja, än en gång jävligt lätt att säga). Ser jag en kille med DS gå emot mig skulle jag nog gå ner i puls ofantligt mycket. Risken för falsklarm är ju gigantisk.

Nej. Men jag citerade en användare som menade att det är rimligt att polisen på avstånd ska avgöra om ett vapen är äkta och laddat med hjälp av observatör utrustad med megafon. Som svar på detta menade du att jag var typisk för pangpangpiketen.

Intressant att din puls skulle gått ner om du möte en beväpnad person med downssyndrom. Du tror inte att kulan har samma skadeverkan oavsett diagnosen på den som håller i vapnet?
Senast redigerad av Blundetto 2018-08-02 kl. 23:15.
Citera
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ananow
Ja det låter logiskt, men att ha den tillgänglig för honom när han är rymningsbenägen känns inte som den mest klipska idén direkt. En vuxen människa med eller utan downs som viftar med ett vapen är oberäknelig ur polisens synpunkt och på avstånd kan det vara svårt att avgöra äktheten.

Ännu en anledning att misstänka att leksaken omöjligt kan misstas för ett vapen av en normalbegåvad person. Har man en downie som gillar att knata runt med en plastpicka väljer man nog att ge honom en som känns säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in