2018-08-02, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Solen gick upp 4.36 idag, antagligen några minuters skillnad fagen innan. Så 4.00 hade solen uppenbarligen inte gått upp, skulle nog definiera det som gryning.

Ljust länge både innan soluppgång/solnedgång.

Bilden visar tydligt hur ljust d var.

Antar att polisen plockat fram xtraallt på adrenalinmackan, varmt och svettigt bakom all mundering, gått in i actionfilm-mode. Krypt längst väggar mm.

Verkar junte vart n vanlig patrull mer swat styrka.

Vad de missade var att pojken vart anmäld försvunnen.

Fattar inte riktigt hur de missar att han är speciell när han går mot dom.

Njae. Svårt att försvara deras 3 skjutning rakt i magen. Låter som de hade god sikt och bad hair day.
Citera
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outofmilk
Jo jag håller med, större idiot är mig är du ju garanterat iallfall.

Och du tror att familjen kommer på något sätt vända sig emot dem på grund av detta eller? Du är ju efterbliven på riktigt, har ingen någonsin tyckt om dig? Jag börjar förstå varför.

Du inser inte heller att världen fortsätter, hemskt som det är så kommer detta vara bortglömt innan snön faller. Förutom för de inblandade, deras familjer och av dig då självfallet.
Sluta nu sitta och vrålrunka i allt ditt snuthat och gör något vettigt med dig, din lilla människa

En någorlunda snygg uthängning tar bara någon timme i anspråk. Kanske något samtal hit eller dit och vi lägger till en halvtimme. Sett till tidsåtgången är det väl värt och effekten kommer bli hur bra som helst.

Vi får väl återkoppla när snön faller?
Citera
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Det är du som tänker med reptilhjärnan. Polisen ska skjuta i varje osäkert läge, varje gång ljuset är ofördelaktigt, varje gång någon har ringt in om en skum typ, varje gång dom inte fått sitt morgonkaffe... Polisen borde ha höga krav på sig att agera korrekt, men du vill uppenbarligen ha en ansvarslös poliskår.

De behöver de absolut inte göra men händer det så händer det, som sagt, killen stod inte naken blixt tilla mot en vägg med en projektor som lyste upp passfoto, diagnoser och liknande ovanför honom.

Polisen ska ha höga krav på sig, ja, definitivt. Jag säger inte att polisen har gjort det här bra eller dåligt jag ser det från ett utifrånperspektiv där jag konstaterat att av uppgifterna som finns så är det här helt enkelt sånt som mycket väl kan hända. Hade det slutat såhär om det här hade skett på landsbygden där något sånt här "hem" fanns? Nej, då hade informationen varit annorlunda, man hade utan problem kunnat lägga ihop 2 och 2 och hela tiden biten och resultatet hade förmodligen blivit väldigt mycket annorlunda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
nej man ska inte räkna med att bli ihjälskjuten för att man har ett vapen på sig.

Jo. Börjar man vifta med det och polisen kommer så bör man nog räkna med det.
Citera
2018-08-02, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jösses vad många stolpskott det finns i den här tråden!

Hur många av alla er som kan se skillnad på en kpist och en attrapp har gjort lumpen eller har någon annan erfarenhet av att springa omkring med skarpladdade vapen i gryningen?

Vid en eldstrid med militära automatvapen överlever den som skjuter först. Det hade tagit mindre än en sekund att svepa en kulkärve över de tre poliserna och sedan hade deras barn inte haft något pappa längre. Och så tycker ni att poliserna skall gå fram och undersöka personens mentala status och se efter om det verkligen är en riktig kpist innan de agerar.

Och vad hade reaktionen blivit om det var en riktig kpist och han hade lyckats springa undan från poliserna för att sedan skjuta ned någon förbipasserande? Fatta att poliserna var ditkommenderade för att stoppa ett pågående hot mot allmänheten. All lärdom från tidigare masskjutningar är att poliserna måste agera omedelbart. Ser de att den utpekade personen har ett vapen (eller något som ser ut som ett vapen) så måste de stoppa honom direkt, även om de så måste skjuta honom i ryggen.

Sedan är det jättetråkigt att det händer en handikappad person. Men om man inte förstår bättre så kan man dö på många sätt. Man kan gå ut på gatan och bli påkörd av en bil, ramla ned för kanten av en bro eller bli påkörd på tunnelbanespåret. Poliserna som sköt valde inte situationen mer än en lokförare som kör på någon som förvirrar sig ut på rälsen.

En polis borde veta att man inte träffar med en kpist på automateld. Inte ens från 5meter...

Det vet ALLA som gjort lumpen iallafall.
Citera
2018-08-02, 22:18
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
finns massor med människor som haft vapen på sig och aldrig riskerat bli ihjälskjutna för det då det finns många alternativ till hur man istället kan hantera en sådan situation.

liksom alla dom gånger det rört sig om attrapper, paintball-vapen osv även dessa tycker du ska räkna med att bli ihjälskjutna.

Man ska ha det med i kalkylen att bli ihjälskjuten ja. Springer jag in med en MP5a i globen när Tre Kronor spelar borde jag ha i min kalkyl att det slutar med att jag får sätta livet till, ja.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Ja, att en tre åring( eller motsvarande) tillåts att rymma lite hursomhelst är ju inte direkt ansvarsfullt? Tycker du det så har jag en stark rekommendation åt dig : sterilisering!

Varför skall jag kritisera polisen när allt tyder på att dom agerat i nödvärn? Eller är du bara en i raden av korkade rättshaverister som tycker om att gapa åt någon bara för att denne är polis, och inte för att vederbörande gjort något fel?

om polisen agerat i nödvärn eller inte kvittar ju för dig, då ansvaret enligt dig är föräldrarnas.

med andra ord kan inte polisen göra fel, hur dom än gör.

det finns med andra ord inte ens någon anledning att utreda detta, enligt dig då.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Jag bor max 150m från platsen där han sköts. Vaknade kanske en halv minut innan skotten. Förmodligen pga av att det skreks. Sov med öppet fönster. Men jag hörde ingenting när jag väl var vaken och fattade inte varför jag hade vaknat till. Sedan kom skotten. Räknade till sju eller kanske åtta skott i väldigt snabb följd. Salvan var över på kanske tre sekunder eller så. Det hördes att det inte var automateld då skotten gick rätt oregelbundet om än i väldigt snabb följd. I samband med att sista skottet gick hördes en röst som skrek något väldigt högt. Omöjligt att höra vad. Men jag tänkte direkt att det var polis av någon anledning.

När jag läste någon timme senare att det varit skjutning på Norra Stationsgatan gissade jag på att polisen stoppat någon bil som försökt köra över en polis eller något i den stilen. Sedan visar det sig att det var en utvecklingsstörd grabb med en leksakspistol inne på en gård. Vilken soppa detta. Fattar inte hur polisen kan dra av så många skott mitt inne i ett bostadskvarter med fönster överallt. Detta hade ju kunnat ha slutat till och med ännu värre.

Ge dig ut o filma området, gärna i natt vid samma tid tack.
Citera
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/eric-20-skots-till-dods-av-polis/

Anmälan om Erik försvunnen inkom efter att han skjutits.
Iaf enligt pappan´s utsago i Expressen.
Pappan letade efter Erik i området, stötte på poliser vid denna avspärrning och bad där om hjälp - han blev hänvisad till 112. Först då ringde pappan om försvunnen-anmälan.

Enligt Expressen:

Man kan ju fundera på den formuleringen/textbruket lite.
Självklart bör utredning få visa vad för uppgifter poliserna fick på väg till larmet.

Tror det blir starkt bärande hur meddelandekedjan ser ut i detta ärende - hur exakt var inringarens uppgift & hur vidarebefordrades detta larm till patrull som skickas.

Jag visar bara på två perspektiv på det här, dessutom. Det finns garanterat flera.

En spännande fråga på polisskolan:

Du larmas ut på en anmälan om en beväpnad person på en känd kriminell persons adress! När du kommer fram ser du en beväpnad person komma ut ur buskarna.

Är det mest troligt a) en farlig person med vapen eller b) en handikappat person med ett leksaksvapen ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banan74
Jag brukar alltid utgå ifrån att polisen gör rätt och brukar även vara först att försvara polisens arbete när det diskuteras med vänner.
Men den här gången kan jag bara inte....

att tre poliser skjuter ner en mongoloid som kommer lullande med ett leksaksgevär.... dom kommer antagligen aldrig att fällas för något brott, men jag hoppas att dom aldrig mer får ha på sig en uniform och att polisen ser över sina antagningsförfaranden.

Det här måste nu vara ett skolexempel på bristande konsekvensanalyserande. Trist för duktiga poliser att vakna upp och läsa om en sådan fullblodskatastrof utförd av kollegorna.

Ja, nu har vi kunnat ta del av grabbens mammas berättelse om sin son i Expressen, Aftonbladet och Nerikes Allehanda (mamman är tydligen bördig från Örebro) då hon kände sig tvingad att gå i svaromål, efter alla hänsynslösa kommentarer på sociala medier.

Allting tyder ju på att dessa poliser kan ha gjort sig skyldiga till det allra största misstag som polisväsendet gjort sig skyldiga till i Sverige. Någonsin. Det här ser riktigt illa ut, såväl för de tre poliskonstaplarna som sköt verkanseld, som för deras regionpolischef Ulf Johansson, liksom för hans chef - rikspolischef Anders Thornberg. Illa, Anders, riktigt jävla illa! Anders!!!
Citera
2018-08-02, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Jo. Börjar man vifta med det och polisen kommer så bör man nog räkna med det.

nu ändrade du "ha vapen på sig" till "vifta med det" det är två skilda saker.
Citera
2018-08-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Du passar perfekt in i "pang-pang" piketen i mitt tycke.

Fullständig idioti att bara braka rakt in i ett område där någon har setts med ett vapen. Ok om det är ett skarpt läge där någon skjuter, då måste du ta dig in i området relativt snabbt. Men inte ens då kör du bara rakt in som en idiot = gigantisk risk att du dör rakt av.

I det här fallet har de fått en anmälan om en person som går omkring med vad som ser ut som ett vapen. Då börjar man väl för fan rimligtvis med att undersöka området, du tutar inte bara in med blåljus och hoppar ut med dragna vapen?

Kör till platsen, kolla av området. Ser man en misstänkt person kliver man rimligtvis ur bilen och bedömer läget. Jag menar på fullaste allvar att vem fan som helst bör kunna se att det är ett leksaksgevär SAMT en person som har Downs Syndrom. Det finns ju än mer uppgifter på hur det här gick till nu.

Personen fortsatte att gå mot poliserna trots upprepade varningar. Det här bedömer jag som om att det rör sig om förbannat kort avstånd. Vanligtvis tränar man ju givetvis på verkanseld mitt i målet, men under en sådan här situation finns det ju för fan all tid i världen att OM man nu känner att man måste skjuta, skjuta mot t ex. ben. Jag VET hur jävla mycket ett adrenalinpåslag gör, men kan du INTE träffa ett ben från t ex. 15m avstånd ska du ta mig fan inte heller ha ett tjänstevapen.

Men skit nu i det här. Faktum kvarstår att de hade sannolikt jävligt god tid (läs typ minst 1 minut vid kontakt) på att bedöma läget. Att INTE inse att det rör sig om en person med DS samt ett leksaksvapen är genuint korkat, långt värre än den dödades bedömda 3-åriga intelligensnivå. Hur jävla hotade kan de egentligen bli? Varningsskott? Sedan skott i benet. Tro mig, du stupar rakt ner om du blir skjuten i benet...

Men att ens skjuta när de har all tid i världen för att se hur det egentligen ligger till...klåpare...som kommer att komma undan, dock inte i sina egna huvuden. Det här får de leva med.

Är du dum på riktigt eller? För bara nån vecka sedan sköts en man i benet utan att släppa stryptaget om polisen, tillslut fick polisen sätta ett par tre kulor i blindo över axeln för att freda sig.

Så nej, en kula i benet stupar inte alla rakt ner för.

Polisen har inte tid att chansa. Punkt.

Detta blev såklart jäkligt olyckligt men att få ett vapen riktat mot sig kan få dödlig utgång tyvärr.

RIP Erik, detta var fruktansvärt tragiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in