2018-08-02, 16:17
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag vet inte, men jag skulle inte förutsätta att om man har downs syndrom så förstår man konsekvenserna av eller riskerna med av att rikta ett leksaksvapen mot poliser.
Nä, och kunde han bara säga "mamma" så var han dessutom svag, även bland dom med Mb Down - kanske runt 40 i IK...

Citera
2018-08-02, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ejsynlig
Faktum är att har du downs syndrom så syns det. De har nämligen ett väldigt specifikt utseende.

Ansikte är knappast det första man tittar på i en sådan situation. Jag tippar på att det var polisens intränade reflexer som kickade in då Downs-killen riktade sitt vapen mot polisen i samma sekund som dom kom i kontakt med varandra. Finns knappast någon annan förklaring till varför hela 3 poliser pepprade ner honom.
Citera
2018-08-02, 16:18
Medlem
Hen-poliser som pga deras fysiska oförmåga tar det säkra före det osäkra och skjuter?
Kan inte den svenska polisen agera bättre än så här så får vi göra som Norge och en del andra länder, avväpna dem.
Citera
2018-08-02, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag vet inte, men jag skulle inte förutsätta att om man har downs syndrom så förstår man konsekvenserna av eller riskerna med av att rikta ett leksaksvapen mot poliser.

Han var dessutom autistisk. Går detta att förebygga på något sätt? Svar nej, vill en individ rymma så får en individ rymma. Jobbade med såna människor tidigare och vi fick verkligen inte frihetsberöva någon. Polisen borde gå ut med förundersökningen till allmänheten för att förklara händelseförloppet. Där finns en möjlighet att rädda lite värdighet
Citera
2018-08-02, 16:19
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Om det hade varit ett barn/tonåring med leksakspistol då? Kan man inte se skillnad på en downie så kan man nog inte se om det än minderårig heller.
Om en tonåring viftar med pistol mot polisen måste dom skjuta också.

Ingen polis i något annat land hade agerat annorlunda. Nu vet vi ju inte alla detaljer till situationen.
Citera
2018-08-02, 16:20
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diabeteskoma
Sluta dra det gamla vänsterargumentet. Det är helt olika krav på krig och civil verksamhet. Du får inte skjuta folk i krg med den ammunitionen som jägare skjuter älgar med heller din dumma jävla idiot. Läs på lite innan du öppnar din jävla käft.

Polisen skall ha ammunition som har en god chans att få effekt i målet när de behöver skjuta och den skall ha minimal risk att skada andra.

I krig använder man helmantlad ammunition och där är snarare syftet att skada. Det är inte alls fel då det kräver mer resurser att ta hand om än ett kadaver.

Att skott gått genom någon har hänt i Europa en gång på 60 år när det gäller helmantlat. Inte ett så stort problem som polisen vill göra det till.
Citera
2018-08-02, 16:21
Medlem
Usch vilken tragedi för alla inblandade.

Det här kan nog bli en del av valrörelsen. I det gänget finns det nog en del som inte drar sig för att dra fördel av den här händelsen, är jag rädd. Lägg på minnet vilka som försöker.
Citera
2018-08-02, 16:21
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Oansvariga föräldrar. K-pist-attrapp till en utvecklingsstörd. Bra konsekvenstänk!

Exakt. Tycker föräldrarna inte ska hetsa mot polisen i denna stund. Det är ytterst deras ansvar att deras barn inte försätter sig i livshotande situationer.
Citera
2018-08-02, 16:22
Medlem
rkps avatar
Vilka idiotiskt klantiga snutar, skjuter ihjäl en kille som har autism och downssyndrom!! Helt otroligt, borde ha sett att det inte står rätt till med den killen. Ta idioterna ur tjänst och åtala dom inblandade.
Citera
Medlem
I AB:s video ser man 7-8 patronhylsor på marken (markerade med små numrerade skyltar). Är det inte ovanligt många för att vara verkanseld mot en person med down's syndrom utrustad med leksaksgevär?

Finns även en bild på en skylt med 19 så i värsta fall så är det väl 19 kulor som avlossats.
Senast redigerad av B.R.Donut 2018-08-02 kl. 16:26.
Citera
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
I sekunderna gör man inte det, om någon viftar med en pistol.

Och du kan alla detaljer eftersom du var på plats eller? Jag reagerar mot att det inte är första gången liknande saker händer. I orten däremot drar polisen i princip aldrig sitt vapen. ICA-Jerry hade oturen att bo i fel område så att säga. Sjukt nog är det en förklarande faktor...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrage
Ansikte är knappast det första man tittar på i en sådan situation. Jag tippar på att det var polisens intränade reflexer som kickade in då Downs-killen riktade sitt vapen mot polisen i samma sekund som dom kom i kontakt med varandra. Finns knappast någon annan förklaring till varför hela 3 poliser pepprade ner honom.

Fast poliser ska inte ha en intränad reflex att skjuta! I normala fall lugnar man ner stämningen så mkt man kan. Det är mer psykologi i polisarbete än något annat.
Tyvärr får de inte den i dagens utbildning eftersom man tagit bort alldeles för stora o viktiga delar i den.

Det finns Inget försvar i detta läge. Polisen gjorde bort sig på bekostnad av en gravt handikappad ung kille.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in