Citat:
Ursprungligen postat av
Blundetto
Du passar perfekt in i saft, bulle och halsbandspatrullen.
Det är helt rimligt att hoppa ut med dragna vapen om någon i portuppgången (inte området) har setts med ett vapen. Åtminstone bör polisen ha hög beredskap för att göra det. Polisen bör när de kör fram och ser den misstänkte inte kliva ur bilen och starta en dialog. De ska närma sig den misstänkte med dragna vapen. Detta är rutin av en god anledning. Polisen har våldsmonopolet. Vi andra har inte rätt att ränna runt med vapen eller vapenliknande föremål. Inte ens om man är en mental treåring har man den rätten.
Men du tycker alltså att polisen på avstånd ska avgöra om ett vapen är äkta och laddat med hjälp av observatör utrustad med megafon?
Hahah..nej, har jag någonsin beskrivit det så?
Det är idioti att köra rakt in i riskområdet, hoppa ut med dragna vapen som i en dålig action-film.
Du kan ju börja med att söka av området. Givetvis SKALL polisen se tipset som ett skarpt läge. Du behöver fan inte smyga omkring (eftersom du måste försöka hitta personen i fråga), men däremot är det skillnad på att söka av ett område och att direkt hoppa in i skiten.
Nu orkar jag fan inte tjata mer om det här. Ser man inte på ett kort avstånd med vad jag bedömer som gott om tid att det handlar om en man med Downs Syndrom samt ett leksaksvapen är det jävligt illa. Jag FÖRSTÅR om de var t ex. trötta- och säkerligen hade ett adrenalinpåslag, men ändå...klarar man inte av att se detta är det som sagt jävligt illa. Mannen gick ju de facto emot poliserna. Ser de fan inte då att det handlar om ett "mongo" samt ett leksaksvapen är de långt värre begåvade än den misstänkte.
Visst, sannolikheten finns ju att en person med DS KAN ha ett skarpt vapen. Men hur jävla hög är den? Typ 1 på miljarden. Sen bör ju vem fan som helst se skillnad på ett leksaksgevär på t ex. 50cm och ett riktigt vapen. Att tre poliser skjuter verkanseld är däremot mer förståeligt eftersom när den första skjuter hakar de andra på av reaktion.
Du får tala för dig själv, men hade jag hamnat i samma situation med samma larm så hade jag fan inte reagerat likadant (ja, än en gång jävligt lätt att säga). Ser jag en kille med DS gå emot mig skulle jag nog gå ner i puls ofantligt mycket. Risken för falsklarm är ju gigantisk.