2018-08-02, 23:03
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Detaljerna är ganska viktiga. Är han maskerad? Är det mörkt? Hur beter han sig? Du generaliserar utifrån din egen familj.

Killen var på en treårings nivå. Han kunde bara säga ordet "mamma". Det förefaller osannolikt att han var kapabel att maskera sig. Vid 4-tiden på morgonen är det fullt dagsljus.
Citera
Medlem
Min uppfattning av händelseförloppet är att polisen någon har ringt 112 och larmat att det finns en beväpnad man på en innergård.

Polisen rycker ut på detta med en hel del resurser. De poliser som åker ut på detta larm är medveten om att de kan möta en beväpnad man på platsen och ställer sig naturligtvis in på denna situation.
När de anländer till platsen så intar de förhöjd beredskap dvs vapen tas fram. När de konfronterar mannen så ser de att han har något som liknar ett vapen i händerna.

Väl framme på gården så har de skrikit åt mannen att släppa vapnen och lägga sig ned enligt tidningarna. Eftersom han inte lyder polisen så skjuter de.

Pappan har även uttalat sig om att de sköt när de inte kunde backa mer. Som jag tolkar det så har polisen backat undan och gett han en chans att ge upp.

Kom ihåg att detta sker på en innergård utanför boendes lägenheter. Polisen vill knappast låta en beväpnad man kunna skjuta mot lägenheterna eller tränga sig in till någon som bor där och ta dem som gisslan. Så de kan knappast heller frysa situationen och avvakta.

Sen när det gäller att killen har Downs syndrom så kan man se det när vi tittar på bilderna. Men kom ihåg att detta skedde under stress. Sen verkar det finns här i tråden en fördom om att alla som har Downs syndrom är lallande nötter. Man kan ha Downs syndrom och fungera utmärkt i samhället och bete sig hur normalt som helst och även bete sig som en värsta förbrytare. Polisen har ingen kunskap om hans mentala tillstånd när det kom till platsen. De mötte en man som verkade vara beväpnad på en innergård som inte lydde deras order.

När det gäller att han träffades i bålen så är det helt normalt. En polis kommer alltid om han har möjlighet att sikta mot den största ytan på en kropp och skjuta där. Orsaken till detta är att man vill vara så säker som möjlig att träffa och slå ut målet så att de inte kan hitta på något efter träffen. Skjuter man mot benen, armarna mm så är det för stor riska att man bommar och riskerar att skada eller träffa oskyldiga.

Personligen så tycker jag att hela denna händelse är tragisk men jag kan inte se att polisen kunde ha handlat så mycket annorlunda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nu pratar jag inte om någon åsikt utan om fakta. Varför vi har något som kallas putativt nödvärn är av en anledning.

Nej du har inte tid att tänka om någon riktar ett vapen emot dig, såtillvida inte just det vapnet har någon unik fördröjningsmekanism.

Det innebär, i absolut bästa fall , att du har sekunder på dig att agera, gör du inte det kan det vara tack och adjö för dig. Så är läget, oavsett vad du fått för dig. Och det är knappast relevant att det inte är vanligt när du står framför pipan på det som du kanske uppfattar som ett automatvapen.

Dina senaste svar härinne visar just varför det är så många inkompetenta rötägg inom poliskåren som bör rensas bort. Hoppas innerligt att SD vinner valet och att det då blir en rejäl satsning på polisen där gamla träskallar som du rensas bort och ersätts av mer bemedlade individer. Att en polis inte kan se skillnad på en leksak i plast och ett riktigt vapen visar hur enormt INKOMPETENT poliskår vi har i det här landet och ett bevis på att många poliser inte borde springa lösa ute på gatorna, utan pyssla med helt andra yrken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Du passar perfekt in i saft, bulle och halsbandspatrullen.

Det är helt rimligt att hoppa ut med dragna vapen om någon i portuppgången (inte området) har setts med ett vapen. Åtminstone bör polisen ha hög beredskap för att göra det. Polisen bör när de kör fram och ser den misstänkte inte kliva ur bilen och starta en dialog. De ska närma sig den misstänkte med dragna vapen. Detta är rutin av en god anledning. Polisen har våldsmonopolet. Vi andra har inte rätt att ränna runt med vapen eller vapenliknande föremål. Inte ens om man är en mental treåring har man den rätten.

Men du tycker alltså att polisen på avstånd ska avgöra om ett vapen är äkta och laddat med hjälp av observatör utrustad med megafon?

Hahah..nej, har jag någonsin beskrivit det så?

Det är idioti att köra rakt in i riskområdet, hoppa ut med dragna vapen som i en dålig action-film.

Du kan ju börja med att söka av området. Givetvis SKALL polisen se tipset som ett skarpt läge. Du behöver fan inte smyga omkring (eftersom du måste försöka hitta personen i fråga), men däremot är det skillnad på att söka av ett område och att direkt hoppa in i skiten.

Nu orkar jag fan inte tjata mer om det här. Ser man inte på ett kort avstånd med vad jag bedömer som gott om tid att det handlar om en man med Downs Syndrom samt ett leksaksvapen är det jävligt illa. Jag FÖRSTÅR om de var t ex. trötta- och säkerligen hade ett adrenalinpåslag, men ändå...klarar man inte av att se detta är det som sagt jävligt illa. Mannen gick ju de facto emot poliserna. Ser de fan inte då att det handlar om ett "mongo" samt ett leksaksvapen är de långt värre begåvade än den misstänkte.

Visst, sannolikheten finns ju att en person med DS KAN ha ett skarpt vapen. Men hur jävla hög är den? Typ 1 på miljarden. Sen bör ju vem fan som helst se skillnad på ett leksaksgevär på t ex. 50cm och ett riktigt vapen. Att tre poliser skjuter verkanseld är däremot mer förståeligt eftersom när den första skjuter hakar de andra på av reaktion.

Du får tala för dig själv, men hade jag hamnat i samma situation med samma larm så hade jag fan inte reagerat likadant (ja, än en gång jävligt lätt att säga). Ser jag en kille med DS gå emot mig skulle jag nog gå ner i puls ofantligt mycket. Risken för falsklarm är ju gigantisk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Han kunde säga mamma, mamma...

Polisen var väl så van vid att stereotypen med vapen skriker att dom ska knulla deras mamma.. och hörde fel. Nej men trist som tusan att detta skulle ske. Däremot som skrivits tidigare så är det väl svårt att se skillnad på vapen och "vapen" i stressig situation/mörker eller vad som.. skjuta i luften eller benet hade nog vart betydligt bättre
Citera
2018-08-02, 23:04
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Vad sa Eric som gjorde att polisen kände sig hotade??
Han kunde ju knappt prata.

Om jag möte en person med ett vapen som pratade med mig normalt. Då skulle jag känna mig mindre hotad än om personen närmade sig mig och var tyst.

Men du känner dig trygg om beväpnade människor närmar sig dig under tystnad och inte reagerar normalt på tilltal?
Citera
2018-08-02, 23:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Finns det beskrivet hur det gick till? Jag har läst att poliserna backade på sig och sedan sköt han i magen. Hur stor är gården? Sköt de han i magen måste de ha sett hans ansikte. Och såg de han gå så ser man direkt att det är en downs. De går inte som oss. De ser inte ut som oss.

Om situationen var så farlig varför backade polisen? Han hade ingen kniv på sig.

Om man ser ansiktet i gott ljus på hyfsat nära håll ser man nog att det är en downs. Och visst de går inte som oss, men har du sett hur en gravt alkoholiserad person går, som kanske därtill har tjacktics? Det kan vara ganska likt rörelsemönster som en med downs.
Citera
2018-08-02, 23:05
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
så det skickades alltså efter en insatsstyrka, intressant. man tycker ju då att polisen rimligen borde avvaktat tills insatsstyrkan var på plats. någon omedelbar fara för allmänheten sett till tidpunkten på dygnet och den aktuella platsen kan väl knappast sägas föreligga.

Ja där sa du något intressant.
Antagligen gjorde killen ett utspel mot polis eller boende som tvingade polisen att skjuta ner honom.
Citera
2018-08-02, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ananow
Givetvis tycker alla ungar att guns är häftigt oavsett diagnos eller funktionsnedsättning, hans mentala ålder var 3 år enligt hans mamma och som förälder kan jag lugnt säga att min 3-åring aldrig skulle få äga en leksakspistol av den enkla anledningen att barn och vapen inte hör ihop. Grabben saknade dessutom tal och har viftat med en leksakspistol för att han inte förstår bättre och saknar konsekvenstänk. Tror du inte att det här hade kunnat förhindras om han inte hade ägt den?

Vette f-n, tror dom klippt han även om han hållt i en tidning eller en liten spade.. dom var nog så uppfuckade av adrenalin och kåthet att detta blev ett logiskt avslut för bruttorna.
Citera
2018-08-02, 23:07
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
nej man ska inte räkna med att bli ihjälskjuten för att man har ett vapen på sig.

Hotar man personer med vapnet ska man definitivt räkna med att bli ihjälskjuten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Självklart tänkte inte poliserna på riskerna med rikoschetter! De agerade så som de blivit tränade och drillade att göra. Och den träningen är utformad just så bland annat för att minska risken för rikoschetter eller att man missar en mycket liten träffyta på ett rörligt mål och oavsiktligt träffar något annat eller någon annan.

Det måste vara bekvämt och skönt att gå genom livet så totalt tvärsäkert på precis allting, som du är. Tyvärr är inte verkligheten sådan, kanske du får uppleva det personligen någon gång. Jag vet dock inte om jag önskar det eller ej, risken är att en sådan erfarenhet medför tragiska omständigheter.

Det börjar bli väl många halmgubbar i den här tråden nu...

Givetvis har du rätt i det du säger. Det är jävligt lätt att sitta här och gapa (som jag gör) med facit i handen.

Dock hävdar jag ändå att det här var ett väldigt bristfälligt ingripande. Det handlar inte om vad JAG hade kunnat göra bättre, utan om att poliserna i fråga de facto sköt ihjäl en förståndshandikappad person med ett leksaksvapen.

Tack i övrigt för ett konstruktivt inlägg!
Citera
Medlem
Ananows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan nog tänkas att Erik (downie, ju) har haft några leksaker som varit extra omtyckta under lång tid, kanske den här puffran.

Sedan är det självklart så att en normalpolis kopplar femåring+gevär=leksak litet lättare än vuxen karl+gevär=leksak.

De allra flesta (även poliser) skulle nog koppla vuxen karl+gevär=livsfara.

Ja det låter logiskt, men att ha den tillgänglig för honom när han är rymningsbenägen känns inte som den mest klipska idén direkt. En vuxen människa med eller utan downs som viftar med ett vapen är oberäknelig ur polisens synpunkt och på avstånd kan det vara svårt att avgöra äktheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in