2018-08-02, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tech-Brute
Nu är det tydligen så att det rör sig om ett leksaksgevär i plast. Dock mycket mindre än ett orginal enl fadern till BO. Har du sett bilderna på Erik i media? Om du har, tycker du det borde vara svårt att avgöra om det handlar om DS eller inte? Det var ju inte becksvart ute.
Nu blir det lite begrepsförvirring här. Erik är GM. BO är grannarna som ringde polisen. Brottet är olaga hot.
Citera
2018-08-02, 20:16
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zipp68
För det första så var det tillräckligt ljust ute för att de skulle se att han har downs syndrom. För det andra så finns det ingen möjlighet att man tar ett leksaksgevär för småbarn för ett riktigt vapen. Det var ingen replika utan ett litet gevär som barn i 3-5 års åldern leker med.

Ändå beslutade 3 poliser sig för att avlossa 7 skott mot personen.

Kanske var så ljust att det var svårt att se? Kanske var Eric gömd bakom någon buske eller liknande då ljuset var irrelevant för situationen?

Det är lätt att säga med facit i hand och ja, om de är så att du känner den här personen så känner jag definitivt med dig men rent objektivt så tror jag inte att polisen har sett att det är ett leksaksvapen och sen beslutat sig för att kallblodigt mörda personen i fråga, nej, jag tror inte det.
Citera
2018-08-02, 20:16
Medlem
walklikeacats avatar
Denna händelse med dess utfall tyder på en sanslös inkompetens. Min förhoppning är att dessa polismän tas ur tjänst...och förblir ur tjänst. Detta kommer troligast inte att ske och då återstår JO-anmälningar.
Citera
2018-08-02, 20:17
Medlem
getmoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Detta är ju den stora frågan.
Stora frågan är hur grisjävlarna inte kunde hantera en downs syndrom med ett leksaksvapen, detta är fan ett skämt
Citera
Medlem
Tech-Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Utvärdera varje situation som unik låter så enormt tramsigt tänkt.

Svenska poliser riskerar livet varje dag när dom agerar på falsklarm tom.
För inte så länge sedan knivhöggs tex en patrullerande polis i nacken av ett sittstrejkande afghan-äckel när han patrullerade i området.

Mångkulturen har skruvat upp hettan i samhällsklimatet helt enkelt och då kommer liknande händelser såklart bli vanligare.

Poliser ska utgå från sin utbildning och inte försöka ta allt för många individuella beslut i potentiellt farliga situationer. Du har sett för mycket på TV.

Åh fan. Jag glömde bort att allt är mångkulturens fel! Det här är den enda repliken du förtjänar och förstår.
Senast redigerad av Tech-Brute 2018-08-02 kl. 20:20.
Citera
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Alla känner igen en grovt utvecklingsstörd. Även en 4 åring gör det. Fick dra min 4-åriga dotter ordentligt i handen när vi var på badhus och hon "frös" och tokstirra på en downie.

Men ni MP/C/L väljare verkar ha byggt upp sånt j-a hat att ni inte längre är mänskliga.

Vågar inte ens fundera på vilka tokigheter ni hittar på efter den 9:e sep. När svenska folket fällt sin dom huruvida det här med mångkultur var bra eller ej.

HUR VET du vad polisen såg och hörde?
Vänligen redovisa, eller är du också 4 år och inte inser saker.
Antagligen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Att snabbt bedöma och ta reda på ;
-Sannolikhet att det är ett "skarpt" läge
-Är vapnet äkta/laddat
-Har GM utalat något hot
-Har något skott avfyrats
-Försöka skapa sig en bild på längre håll av misstänkt GM
-Försöka kommunicera på tryggt avstånd med megafon
-Samtala med vittnen på platsen

Känns dessvärre mer som att de i detta fall har bärsärkat in på plats och skjutit utan någon strategi alls. Men visst kan jag ha fel. Därför utgår jag ifrån att det görs en utredning ledd av någon utanför aktuell station.

På det rapporterade händelseförloppet verkar man inte gjort något av detta. Utan man har bara gått in och konfronterat med full kraft efter att GM inte lyder order.
Citera
Medlem
PlutoJs avatar
Hemskt tragiskt. För alla inblandade.

Vill inte hoppa på någon eller vara okänslig här, men jag måste skriva detta.
Att killen som sköts ihjäl normalt sett alltid var glad och snäll säger tyvärr inte något om hur han uppfattats av polisen och hur han själv uppfattade situationen. En person med både Downs syndrom och autism som blir rädd, känner sig trängd, hotad och skrämd kommer sannolikt att bete sig på ett sätt som omgivningen uppfattar som skrämmande hotfullt och oberäkneligt. Även om han i normala fall är världens snällaste person.

Polisen kommer in i situationen med förhandsinformation om att en beväpnad och hotfull person befinner på platsen, en adress där en känd kriminell brukar vistas. Tror ni polisen kommer dit med saft och bullar då? Vem som helst hade säkerligen blivit så skraj att man gjort i byxorna om tre poliser i en sådan mind det dyker upp med dragna vapen och ryter order. Hur tror ni en utvecklingsstörd person med både Downs syndrom och autism reagerar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Stämmer det verkligen att man följde efter honom in på gården och sköt ihjäl honom med blodspår efter sig? Då är det ju inget annat än en massaker.

Är det verkligen blodspår på platsen som någon sade?

Jag vill inte tro detta. Hoppas någon kan dementera.
Många som blir skjutna springer eller går iväg en bit innan dom dör. Går att se hur mkt somhelst på liveleak eller youtube. Sen att alla poliser börjar skjuta när en gör det är för att skydda varandra.. Ingen blir straffad om dom inte kan bevisa vem som sköt det dödande skottet..
Citera
2018-08-02, 20:18
Medlem
Tech-Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Nu blir det lite begrepsförvirring här. Erik är GM. BO är grannarna som ringde polisen. Brottet är olaga hot.

My bad. Tack för korrektur
Citera
2018-08-02, 20:19
Medlem
getmoneys avatar
Hoppas grisarna mår bra och är stolta över sitt agerande, jävla amatörer
Citera
2018-08-02, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Det är lätt att säga med facit i hand och ja, om de är så att du känner den här personen så känner jag definitivt med dig men rent objektivt så tror jag inte att polisen har sett att det är ett leksaksvapen och sen beslutat sig för att kallblodigt mörda personen i fråga, nej, jag tror inte det.
Kan du förklara varför polisen sköt före de sa åt honom att släppa vapnet? Jag får uppfattningen att de skrek om vapen för att påverka vittnen som lyssnade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in