2018-08-02, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Media skriver att någon ringt in att en person gått runt och visat ett vapen.
Om ingen blev rädd eller orolig, varför larmade då en av dem polisen?

Javla dagisfråga av dig.

Du skrev att grannar hade blivit hotade av vapnet, sedan ändrade du dig till att någon ringt in att en person gått runt med ett vapen.
Citera
2018-08-02, 20:08
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tech-Brute
Jag anser att alternativet är att vara professionell och utvärdera varje situation som unik. Något är riktigt skevt i den här situationen givet vad vi vet om Erik. Att inte kunna utvärdera Erik med tanke på hans tillkortakommande anser jag är fullständigt uselt.

Absolut, men det där är fruktansvärt lätt att säga med facit i hand. Poliserna på plats hade givetvis ingen aning om det här när de fick larmet, de utgick från att det sprang runt någon "mitt i Stockholm" med ett skjutvapen. Alldeles oavsett om det är en leksak eller inte kan även någon som är på en treårings nivå skjuta ett vapen. Poliserna är människor de också och om de känner sig hotade till livet, precis som dig och mig så dödar de hellre än att dödas.
Citera
2018-08-02, 20:08
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Orkar inte läsa 70 sidor, utan hoppar mer eller mindre till slutet. Det finns tydligen två läger, de som tycker att det var ok och de som inte gör det.

Det jag ställer mig frågande till är hur många här som har faktiskt adekvat utbildning som gör att man kan dra några slutsatser? Det blir enklare så än att bara tala om den moraliska aspekten.

Jag själv är inte polis- men har en väldigt gedigen militär bakgrund, diverse juridikstudier samt en socionomexamen.

För att börja med en (kanske) förutfattad mening så är jävligt många inom insatsstyrkor osv., ofta (självklart inte alla) väldigt heta på gröten (MÖP:ar t ex.). Väldigt många som är SWAT-wannabe´s etc. Cool utrustning, se militärisk och "elit ut. Mycket "ugh ugh...slå sig för bröstet och köra push-ups samt fräna skjutövningar". Sen när det kommer till logiska slutsatser i faktiska situationer skiter det sig väldigt ofta. Detta kan utan vidare redovisas från diverse tidigare pinsamma insatser. Sist om det så talar jag även av personlig erfarenhet- och från berättelser från andra inom polisen (dock uttrycker de sig givetvis inte så där nedlåtande om sina kollegor, men kontentan är ändå den samma).

Jämför man med det militära så lär man exceptionellt sällan stöta på den attityden inom just elitförband (jägare, SOG, A-dyk m fl.). De som lider av samma syndrom som ovan är (nästan alltid) personer som inte platsade bland ovan nämnda, utan som i efterhand har försökt närma sig dessa med utbildning mm.

Hur som haver, av det vi de facto vet är att det här skedde tidigt på morgonen, det var ljust ute och ytterst lite folk i rörelse.

En BRA tränad (och lämplig) polis bör tämligen undersöka läget och inte söka konfrontation direkt. Hur många rör det sig om (1)? Agerande? (hotfull, påverkad, förvirrad etc.), eventuell beväpning? Då bör man med 99,9% sannolikhet se hur det ligger till.

MEN...om vi skiter i det och antar att de bara körde fram och hoppade ut beväpnade till tänderna. Du måste vara rejält förbannat korkad om du INTE kan identifiera ett leksaksgevär (som föräldrarna har beskrivit det, för "5-åringar") samt att det är alldeles åt helvete uppenbart att personen har Downs. Det är i mina ögon otroligt svårt att INTE förstå att någon lider av Downs syndrom, media har lagt ut bilder på personen i fråga. Som sagt, kan man fan inte se detta är man blind. Klarar du inte av att göra de här slutsatserna bör man fan inte heller bära vapen.

Föräldrarna menar att sonen hade en begreppsnivå jämförbart med en 3-åring. Jag menar att om polisen inte kan se ovanstående punkter (vilken jävla idiot som helst kan identifiera ett typ Vilda västern gevär- eller en plast-M16 som är 50cm lång och skriker leksak på t om. 50m avstånd) har de i mitt tycke en sämre förståelse än den nu döde mannen med downs syndrom.

Det är exakt det här som är problemet med insatsstyrkor. De är alldeles för jävla taggade och ser situationen som otroligt mycket mer hotfull än vad den är. "SLÄPP VAPNET!" upprepat ett par gånger, sen skjuter de. I mitt tycke så bör man ju bli lugnare ju mer tränad man blir, dessutom är det jävligt eskalerande att var extremt hotfull (skriker och siktar med vapen). Det finns säkert 1000-tals klipp från enbart USA där folk har fullständigt skitigt knäck när 10 poliser med dragna vapen skriker halsen av sig extremt hotfullt, de blir totalt förvirrade.

De har med väldigt stor sannolikhet jävligt god skytteutbildning- däremot faller nog resten stenhårt. Folk påpekar gärna att polisen gjorde rätt som sköt verkanseld. Själv hävdar jag totala motsatsen = jävla klåpare (lätt att säga för mig som inte var där, men ändå...). Ja, jag hade sagt samma sak om personen ifråga hade haft en ÄKTA replika (t ex. Softairgun) samt normalt utseende OCH varit hotfull. Nu handlar det om en person med Downs Syndrom samt ett klassiskt leksaksgevär för små barn....

Det här är alltså våran insatspolis- och inte någon helt utan utbildning...skrämmande dåligt...

Det är lätt att vara efterklok. Du skulle säkert ha klarat situationen mycket bättre, eller hur?
Citera
2018-08-02, 20:09
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Sannolikheten att en grovt kriminell inte skulle vara registrerad i Lexbase bedömer jag som liten, eller vad säger du?

Vad menar du nu?
Vilka finns i lexbase, en inblandad i skiljsmässa som är ärende för rätten finns i lexbase.
Sannolikheten för att en grovt kriminell inte reggas i lexbase tänker jag inte ge mig in på att räkna ut.
Men det gör du själv såklart
Citera
2018-08-02, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Det må vara så, men hur ska polisen kunna veta något av det här? Alla känner inte alla, förser man världens snällaste person med ett vapen som är på en treårings nivå och låter den här personen springa runt mitt i stan så må det vara ofarligt, men när det kanske bara är ett dussin människor som inte ens är i närheten som vet om det här, hur ska det liksom fungera?

Nu vet jag inget om det här och jag såg ditt inlägg i mängden men ett rimligt scenario är att den här Eric har haft ett vapen på sig (det är vad polisen har utgått ifrån) och sedan någonstans har det GARANTERAT spårat ur varpå Eric har fått sätta livet till, det är tragiskt, absolut, men vad är liksom alternativet när man får in ett larm om att någon springer runt med ett vapen mitt i Stockholm?

För det första så var det tillräckligt ljust ute för att de skulle se att han har downs syndrom. För det andra så finns det ingen möjlighet att man tar ett leksaksgevär för småbarn för ett riktigt vapen. Det var ingen replika utan ett litet gevär som barn i 3-5 års åldern leker med.

Ändå beslutade 3 poliser sig för att avlossa 7 skott mot personen.
Citera
2018-08-02, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problem i det här är att en del replikor ("leksaksvapen") kan vara extremt illusoriska. Sedan är möjligheterna att diagnosticera Downs syndrom på litet avstånd inte så stora, alla Downies ser inte tydligt ut som Downies, om man säger så.

Skulle någon med Downs syndrom sedan ha ett RIKTIGT vapen är situationen lika hotfull och farlig som vem som helst med ett vapen, kanske ännu mer.

Givetvis är det, med efterklokhetens skarpa syn alldeles åt h-te att det går så här, men vet man inte omständigheterna kan det vara svårt att döma poliserna. Det skulle ju till exempel kunna tänkas att bedömningen inte var att poliserna hotats, utan någon annan.

Skall något läras av detta är det ju att illusoriska leksaksvapen ställer till det för alla inblandade. Idioterna i Södertälje kommer någon kanske ihåg?

https://www.hobbex.se/sv/artiklar/gg-gf85-gs-kort-pipa.html

Nu är det ju så att den killen det rör sig om ser ut som en tvättäkta downie. Går inte att missta för något annat.
Citera
Medlem
Ancient-Lurkers avatar
Hur jävla dum i huvudet är man om man ger en förståndshandikappad autist ett leksaksvapen som kan misstolkas som ett riktigt...
Citera
Medlem
Smaka-migs avatar
Helt klart att det klart råder en stor inkompetent bland dagens poliser. Men det kanske inte är så konstigt med tanke på att man har sänkt gränserna till polishögskolan. Kvantitet före kvalitet.
Citera
Medlem
Låt oss hoppas att det inte rör sig om en nysvensk kvinnlig polis som halkat in på ett snabbspår som dräpte pursvensken.

Bättre om det är någon från nationella insatsstyrkan som inte kan beslås med oerfarenhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Det må vara så, men hur ska polisen kunna veta något av det här? Alla känner inte alla, förser man världens snällaste person med ett vapen som är på en treårings nivå och låter den här personen springa runt mitt i stan så må det vara ofarligt, men när det kanske bara är ett dussin människor som inte ens är i närheten som vet om det här, hur ska det liksom fungera?

Nu vet jag inget om det här och jag såg ditt inlägg i mängden men ett rimligt scenario är att den här Eric har haft ett vapen på sig (det är vad polisen har utgått ifrån) och sedan någonstans har det GARANTERAT spårat ur varpå Eric har fått sätta livet till, det är tragiskt, absolut, men vad är liksom alternativet när man får in ett larm om att någon springer runt med ett vapen mitt i Stockholm?

Att snabbt bedöma och ta reda på ;
-Sannolikhet att det är ett "skarpt" läge
-Är vapnet äkta/laddat
-Har GM utalat något hot
-Har något skott avfyrats
-Försöka skapa sig en bild på längre håll av misstänkt GM
-Försöka kommunicera på tryggt avstånd med megafon
-Samtala med vittnen på platsen

Känns dessvärre mer som att de i detta fall har bärsärkat in på plats och skjutit utan någon strategi alls. Men visst kan jag ha fel. Därför utgår jag ifrån att det görs en utredning ledd av någon utanför aktuell station.
Citera
2018-08-02, 20:11
Medlem
Skjuter man ihjäl en ung man med Downs syndrom försedd med ett leksaksvapen ska man hamna i häktet åtminstone under den inledande fasen av utredningen. Detta oavsett samhällsuppgift, befattning eller yrke. Mord, dråp eller grovt vållande till annans död är ganska tunga grejor.

Det gör mig något ilsken att polisen inte hade resurser att eftersöka den försvunna unga mannen. Däremot hade man resurser att i en kraftfull insats döda honom. Jag är ingen polishatare men något har uppenbarligen gått ganska snett inom polisorganisationen. Frågan är om de som stod för polisinsatsen ens hade en aning om att offret var anmäld försvunnen.

Polisen har en svår och viktig uppgift, men efter sommarens dödsskjutningar i Linköping, Norrköping och Stockholm har mitt förtroende sjunkit betydligt.

För övrigt anser jag att polisen snarast bör lägga ut en bild på det "hotfulla" leksaksvapnet för att undvika spekulationer och lögner. Något sådant kan knappast hota utredningen men är till gagn för tilltron till polisens ärlighet och öppenhet.

Så några ord till de FB-idioter som vill låsa in alla som "inte är normala", i detta fall brottsoffret. Vad har ni för förebilder? Hitler,Stalin eller Jimmie Åkesson? Man kan verkligen undra.
Citera
2018-08-02, 20:11
Medlem
getmoneys avatar
Det här är fan världsrekord för pajas polisen, fy fan vad jag blir äcklad. Häng ut snutjäveln! Jävla ynkryggar amatörer, hur fan kan dom lyckas mörda en med Downs syndrom?

Det här hade snutjävlarna helst sopat under mattan!

Läste artikeln i morse, tänkte wow, måste varit någon riktigt farlig som dom var tvungna att fimpa...fy fan jag spyr på er era jävla äckliga gris bög snutar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in