2018-08-02, 20:03
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Pappan anmäler sonen försvunnen får svar av polisen att dem inte har resurser till att leta, får samtal senare att han blev ihjäl skjuten av snuten. Bra där!

Och dom utreder sig själva i vanlig ordning. Cirkulera.
Citera
2018-08-02, 20:03
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
Polisen borde fortfarande ha sett att det rörde sig om en grovt mentalt handikappad person som inte utgjorde något hot. Pepparsprej hade räckt och blivit över.

Med facit i hand, ja, men han kanske var vänd mot polisen, kanske hade huvtröja på sig, kanske ruschade han polisen från ingenstans i "närstrid" eller vad som helst. Varför ska inte en person med downs veta hur ett vapen fungera? Varför ska de inte kunna trycka på avtryckaren? Skulle vapnet börja skjuta godisormar istället för kulor bara för att personen är genomsnäll i grunden?

Om du hade ett skjutvapen på dig och en person du misstänker har downs, är påtänd eller whatever och dessutom har ett skjutvapen börjar rusha dig, skulle du neutralisera hotet eller rädda dig själv eller kallt räkna med att det är en leksak? Tänkte väl det.
Citera
2018-08-02, 20:04
Medlem
Tech-Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Det må vara så, men hur ska polisen kunna veta något av det här? Alla känner inte alla, förser man världens snällaste person med ett vapen som är på en treårings nivå och låter den här personen springa runt mitt i stan så må det vara ofarligt, men när det kanske bara är ett dussin människor som inte ens är i närheten som vet om det här, hur ska det liksom fungera?

Nu vet jag inget om det här och jag såg ditt inlägg i mängden men ett rimligt scenario är att den här Eric har haft ett vapen på sig (det är vad polisen har utgått ifrån) och sedan någonstans har det GARANTERAT spårat ur varpå Eric har fått sätta livet till, det är tragiskt, absolut, men vad är liksom alternativet när man får in ett larm om att någon springer runt med ett vapen mitt i Stockholm?

Jag anser att alternativet är att vara professionell och utvärdera varje situation som unik. Något är riktigt skevt i den här situationen givet vad vi vet om Erik. Att inte snabbt kunna utvärdera Erik med tanke på hans tillkortakommanden anser jag är fullständigt uselt. Punkt slut.
Senast redigerad av Tech-Brute 2018-08-02 kl. 20:08.
Citera
2018-08-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Stämmer det verkligen att man följde efter honom in på gården och sköt ihjäl honom med blodspår efter sig? Då är det ju inget annat än en massaker.

Är det verkligen blodspår på platsen som någon sade?

Jag vill inte tro detta. Hoppas någon kan dementera.
Det ser ut som blod på innergården .
Citera
2018-08-02, 20:05
Bannlyst
Här har vi en situation där poliser skjuter onödan.
https://m.youtube.com/watch?v=Cl1rzW-Hsbw
Citera
2018-08-02, 20:05
Medlem
getmoneys avatar
Vad heter snutjäveln, snutäcklena som mördade honom?
Citera
2018-08-02, 20:06
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Stämmer det verkligen att man följde efter honom in på gården och sköt ihjäl honom med blodspår efter sig? Då är det ju inget annat än en massaker.

Är det verkligen blodspår på platsen som någon sade?

Jag vill inte tro detta. Hoppas någon kan dementera.

Massaker? En massaker är dödande av många människor vid ett och samma tillfälle.
Citera
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
Polisen borde fortfarande ha sett att det rörde sig om en grovt mentalt handikappad person som inte utgjorde något hot. Pepparsprej hade räckt och blivit över.

Problem i det här är att en del replikor ("leksaksvapen") kan vara extremt illusoriska. Sedan är möjligheterna att diagnosticera Downs syndrom på litet avstånd inte så stora, alla Downies ser inte tydligt ut som Downies, om man säger så.

Skulle någon med Downs syndrom sedan ha ett RIKTIGT vapen är situationen lika hotfull och farlig som vem som helst med ett vapen, kanske ännu mer.

Givetvis är det, med efterklokhetens skarpa syn alldeles åt h-te att det går så här, men vet man inte omständigheterna kan det vara svårt att döma poliserna. Det skulle ju till exempel kunna tänkas att bedömningen inte var att poliserna hotats, utan någon annan.

Skall något läras av detta är det ju att illusoriska leksaksvapen ställer till det för alla inblandade. Idioterna i Södertälje kommer någon kanske ihåg?

https://www.hobbex.se/sv/artiklar/gg-gf85-gs-kort-pipa.html
Citera
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zipp68
Att se så många korkade inlägg om att det var rätt åt personen är skrämmande. Ni vräker ur er en massa uppdiktade fantasier i era hjärnor.

Så låt mig då förklara för er lite om Erik som pojken heter.
Han har downs syndrome och autism. Han kan bara säga mamma och i övrigt kommunicerar han bara med siina egna tecken som bara de som lever med honom förstår. Han är aldrig aggressiv utan en väldigt glad och lugn person.
Vapnet som ni spekulerar villt om är ett litet leksaksgevär som du kan köpa i vilken leksaksaffär som helst och som inte ens i någons vildaste fantasi kan liknas vid något riktigt vapen.

Jag känner Erik personligen och vet vilken underbar person han var och sorgen och saknaden är enorm.

Så nu kan ni sluta med era spekulationer om Erik.
Spekulera istället om hur 3 poliser kan avfyra 7 skott mot en pojke med downs syndrom och med ett leksaksgevär för små barn i handen.

Vilken fruktansvärd tragedi.
Att Erik hade just Downs syndrom gör det hela obegripligt. Det går inte (borde inte gå?) att missa just det... Det här gjorde ont på allvar att läsa.
Beklagar sorgen, och vila i frid Erik
Citera
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Är inte slutledningen av ditt "svar" att betrakta som nära imbecillt (din IQ är då ungefär 80, jämförbart med den lägre tillåtna IQ-gränsen?)
Vill du växa i respekt får du förklara dig hur du tror PH kan garantera att personer som har en IQ på ca 85 INTE får tilldelat skjutvapen.
En andra fråga blir i så fall varför Polisen ska anställa personer med uppenbara intellektuella brister?

Jag ställer frågan för att få fler dugliga poliser, inte för att du ska få hålla på med diverse trollsvar.

Politik handlar, som du säkerligen redan förstår, om att glädja massorna. Med det menas okontroversiella stolpskott som du själv. Att lova idioterna en möjlighet att bli polis (läs: en plats på PH) gör idioterna glada. Det innebär en röst. Att de efter 1+ år sedan faller i testerna på sin låga intelligens är deras eget fel och inget man kan klandra politikerna för. Så tänker de som bestämmer.

Polisen anställer endast de med polisexamen, såvida det inte rör sig om en civil tjänst.
Senast redigerad av midvintermorker 2018-08-02 kl. 20:10.
Citera
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Hur visste polisen att det var en utbecklingsstörd?

Har du sett hur han såg ut? Och det var ljust ute. Eller du undrar kanske hur polisen skulle hinna se att han var utvecklingsstörd innan dom öppnade eld pga ett leksaksvapen för femåringar? Tja, att inte vara så mordiska är väl en bra början.
Citera
2018-08-02, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Hur visste polisen att det var en utbecklingsstörd?

Alla känner igen en grovt utvecklingsstörd. Även en 4 åring gör det. Fick dra min 4-åriga dotter ordentligt i handen när vi var på badhus och hon "frös" och tokstirra på en downie.

Men ni MP/C/L väljare verkar ha byggt upp sånt j-a hat att ni inte längre är mänskliga.

Vågar inte ens fundera på vilka tokigheter ni hittar på efter den 9:e sep. När svenska folket fällt sin dom huruvida det här med mångkultur var bra eller ej.
Senast redigerad av speedskater 2018-08-02 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in