Flashback bygger pepparkakshus!
2018-08-02, 20:12
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancient-Lurker
Hur jävla dum i huvudet är man om man ger en förståndshandikappad autist ett leksaksvapen som kan misstolkas som ett riktigt...

Han fick den när han var 5 år! När jag var i den åldern hade jag vattenspruta pistoler.
Citera
2018-08-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Pappan anmäler sonen försvunnen får svar av polisen att dem inte har resurser till att leta, får samtal senare att han blev ihjäl skjuten av snuten. Bra där!

Det där.

Med tillägg att saknade personen var gravt utvecklingsstörd, 20 år, och hade ett leksaksvapen för femåringar, i plast.
Leksaksvapen för barn i plast är några decimeter långa där motsvarande riktigt vapen är någon meter eller två i längd, och kraftigare i alla övriga dimensioner.

En polis som inte kan utröna det i en sammandrabbning med en ensam gravt utvecklingsstörd person är att betrakta som än mer utvecklingsstörd och långt ifrån aktuell för jobbet som polis.

Hoppas innerligt att polisen blir av med jobbet. Innerligt.

Fel person på fel plats och yrke helt enkelt. Finns gott om dem hos polisen precis som hos precis alla andra yrken.
Senast redigerad av M.J.A 2018-08-02 kl. 20:17.
Citera
2018-08-02, 20:13
Medlem
Tech-Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problem i det här är att en del replikor ("leksaksvapen") kan vara extremt illusoriska. Sedan är möjligheterna att diagnosticera Downs syndrom på litet avstånd inte så stora, alla Downies ser inte tydligt ut som Downies, om man säger så.

Skulle någon med Downs syndrom sedan ha ett RIKTIGT vapen är situationen lika hotfull och farlig som vem som helst med ett vapen, kanske ännu mer.

Givetvis är det, med efterklokhetens skarpa syn alldeles åt h-te att det går så här, men vet man inte omständigheterna kan det vara svårt att döma poliserna. Det skulle ju till exempel kunna tänkas att bedömningen inte var att poliserna hotats, utan någon annan.

Skall något läras av detta är det ju att illusoriska leksaksvapen ställer till det för alla inblandade. Idioterna i Södertälje kommer någon kanske ihåg?

https://www.hobbex.se/sv/artiklar/gg...kort-pipa.html

Nu är det tydligen så att det rör sig om ett leksaksgevär i plast. Dock mycket mindre än ett orginal enl fadern till BO. Har du sett bilderna på Erik i media? Om du har, tycker du det borde vara svårt att avgöra om det handlar om DS eller inte? Det var ju inte becksvart ute.
Citera
2018-08-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Orkar inte läsa 70 sidor, utan hoppar mer eller mindre till slutet. Det finns tydligen två läger, de som tycker att det var ok och de som inte gör det.

Det jag ställer mig frågande till är hur många här som har faktiskt adekvat utbildning som gör att man kan dra några slutsatser? Det blir enklare så än att bara tala om den moraliska aspekten.

Jag själv är inte polis- men har en väldigt gedigen militär bakgrund, diverse juridikstudier samt en socionomexamen.

För att börja med en (kanske) förutfattad mening så är jävligt många inom insatsstyrkor osv., ofta (självklart inte alla) väldigt heta på gröten (MÖP:ar t ex.). Väldigt många som är SWAT-wannabe´s etc. Cool utrustning, se militärisk och "elit ut. Mycket "ugh ugh...slå sig för bröstet och köra push-ups samt fräna skjutövningar". Sen när det kommer till logiska slutsatser i faktiska situationer skiter det sig väldigt ofta. Detta kan utan vidare redovisas från diverse tidigare pinsamma insatser. Sist om det så talar jag även av personlig erfarenhet- och från berättelser från andra inom polisen (dock uttrycker de sig givetvis inte så där nedlåtande om sina kollegor, men kontentan är ändå den samma).

Jämför man med det militära så lär man exceptionellt sällan stöta på den attityden inom just elitförband (jägare, SOG, A-dyk m fl.). De som lider av samma syndrom som ovan är (nästan alltid) personer som inte platsade bland ovan nämnda, utan som i efterhand har försökt närma sig dessa med utbildning mm.

Hur som haver, av det vi de facto vet är att det här skedde tidigt på morgonen, det var ljust ute och ytterst lite folk i rörelse.

En BRA tränad (och lämplig) polis bör tämligen undersöka läget och inte söka konfrontation direkt. Hur många rör det sig om (1)? Agerande? (hotfull, påverkad, förvirrad etc.), eventuell beväpning? Då bör man med 99,9% sannolikhet se hur det ligger till.

MEN...om vi skiter i det och antar att de bara körde fram och hoppade ut beväpnade till tänderna. Du måste vara rejält förbannat korkad om du INTE kan identifiera ett leksaksgevär (som föräldrarna har beskrivit det, för "5-åringar") samt att det är alldeles åt helvete uppenbart att personen har Downs. Det är i mina ögon otroligt svårt att INTE förstå att någon lider av Downs syndrom, media har lagt ut bilder på personen i fråga. Som sagt, kan man fan inte se detta är man blind. Klarar du inte av att göra de här slutsatserna bör man fan inte heller bära vapen.

Föräldrarna menar att sonen hade en begreppsnivå jämförbart med en 3-åring. Jag menar att om polisen inte kan se ovanstående punkter (vilken jävla idiot som helst kan identifiera ett typ Vilda västern gevär- eller en plast-M16 som är 50cm lång och skriker leksak på t om. 50m avstånd) har de i mitt tycke en sämre förståelse än den nu döde mannen med downs syndrom.

Det är exakt det här som är problemet med insatsstyrkor. De är alldeles för jävla taggade och ser situationen som otroligt mycket mer hotfull än vad den är. "SLÄPP VAPNET!" upprepat ett par gånger, sen skjuter de. I mitt tycke så bör man ju bli lugnare ju mer tränad man blir, dessutom är det jävligt eskalerande att var extremt hotfull (skriker och siktar med vapen). Det finns säkert 1000-tals klipp från enbart USA där folk har fullständigt skitigt knäck när 10 poliser med dragna vapen skriker halsen av sig extremt hotfullt, de blir totalt förvirrade.

De har med väldigt stor sannolikhet jävligt god skytteutbildning- däremot faller nog resten stenhårt. Folk påpekar gärna att polisen gjorde rätt som sköt verkanseld. Själv hävdar jag totala motsatsen = jävla klåpare (lätt att säga för mig som inte var där, men ändå...). Ja, jag hade sagt samma sak om personen ifråga hade haft en ÄKTA replika (t ex. Softairgun) samt normalt utseende OCH varit hotfull. Nu handlar det om en person med Downs Syndrom samt ett klassiskt leksaksgevär för små barn....

Det här är alltså våran insatspolis- och inte någon helt utan utbildning...skrämmande dåligt...

Du verkar ha brister i din empati.

Inte en mening av de meningar du skriver resonerar utifrån polisens perspektiv och varför de skulle kunna tänkas ha handlat som de gjort.
Citera
Medlem
Citat:
Hur jävla dum i huvudet är man om man ger en förståndshandikappad autist ett leksaksvapen som kan misstolkas som ett riktigt...

Förhelvete man måste väl få köpa en plastpickadoll på en leksaksaffär? Inte så att han gett downien ett luftgevär.
Citera
Medlem
Bra jobbat all heder åt polisen!
Ja verkanseld är farligt så ge fan i att hota folk och inte lyssna på vad polisen säger.
Bra gjort ett hot mindre mot samhället.
Citera
Medlem
getmoneys avatar
Här har ni kvittot på vilka sopor svenska bög polisen är
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tech-Brute
Jag anser att alternativet är att vara professionell och utvärdera varje situation som unik. Något är riktigt skevt i den här situationen givet vad vi vet om Erik. Att inte kunna utvärdera Erik med tanke på hans tillkortakommande anser jag är fullständigt uselt.

Utvärdera varje situation som unik låter så enormt tramsigt tänkt.

Svenska poliser riskerar livet varje dag när dom agerar på falsklarm tom.
För inte så länge sedan knivhöggs tex en patrullerande polis i nacken av ett sittstrejkande afghan-äckel när han patrullerade i området.

Mångkulturen har skruvat upp hettan i samhällsklimatet helt enkelt och då kommer liknande händelser såklart bli vanligare.

Poliser ska utgå från sin utbildning och inte försöka ta allt för många individuella beslut i potentiellt farliga situationer. Du har sett för mycket på TV.
Citera
2018-08-02, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zipp68
För det första så var det tillräckligt ljust ute för att de skulle se att han har downs syndrom. För det andra så finns det ingen möjlighet att man tar ett leksaksgevär för småbarn för ett riktigt vapen. Det var ingen replika utan ett litet gevär som barn i 3-5 års åldern leker med.

Ändå beslutade 3 poliser sig för att avlossa 7 skott mot personen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Nu är det ju så att den här killen det rör sig omser ut som en tvättäkta downie. Går inte att missta för något annat.

Det finns såklart detaljer vi inte vet men just nu är det här en fullkomligt vidrig historia. Jag pallar inte ens att läsa mer om det. Det sista jag läste var detta:

Citat:
Såg ingen av dem att han hade Downs syndrom och uppträdde konstigt? Polisen säger att de inte såg att han hade Downs syndrom för att det var så mörkt, men det stämmer ju inte för det var ju ljust, säger pappan till DN.

Har man börjat ljuga på en gång så finns det naturligtvis något att dölja här. Hade det varit en polis hade det kunna röra sig om desperat antagning av olämpliga personer till polisskolan men vete fan vad detta rör sig om. Antagligen resultatet av våra politikers mål om inkompetens som norm i hela samhället.
Citera
Citat:

Detta är ju den stora frågan.
Citera
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Har du sett hur han såg ut? Och det var ljust ute. Eller du undrar kanske hur polisen skulle hinna se att han var utvecklingsstörd innan dom öppnade eld pga ett leksaksvapen för femåringar? Tja, att inte vara så mordiska är väl en bra början.

Jag har sett familjens foton, liksom du.
Vad tror du poliserna såg?

Vet du vad, avsäg dig polisskydd då du inte förstår deras funktion.

Det är mitt förslag så blir ni gnällare nöjda.
Det borde ni kunna göra på skattsedeln liksom alla som inte vill ge pengar till religiösa samfund.
Flytta dit där ingen polis finns, ni ogillar samhället här och ni är fria att dra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Det diskuteras om hur det här kan tänkas påverka poliserna som sköt och det undrar jag också. Jag vet att dom inte kommer att ha ångest eller ens känna ånger, poliser är som poliskramarna här i tråden som gottar sig och skrattar åt offret. Det jag funderar på är vad dom aktuella poliserna kommer att ta sig till härnäst. Att dom slipper dom och fängelsestraff och dessutom får behålla jobbet är givet, och nu har dom passerat en gräns inte många korsar - dom har i samförstånd mejat ner en utvecklingsstörd. Hur toppar man det? Genom att skjuta på kvinnor med barnvagn? Det är en extremt farlig upptrappning som pågår och ingen medborgare går säker från polisens sadism.

Om du har max 3 sekunder på dig att avgöra situationen när vederbörande drar upp pistolen, då kommer du göra felbedömningar i 80% av fallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in