2018-08-02, 14:30
Medlem
Att en man greps igår i Hjärsta för olaga hot mot en "närstående kvinna" är ju högintressant med tanke på att SD inte loggat in på två dagar på Geocaching. Mycket ovanligt för att vara SD. Hur kan vi få veta mer om personen som häktades i Hjärsta? Nån som hittat mer detaljer, typ ålder, på den som var inblandad igår?
Citera
2018-08-02, 14:30
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Du tolkar fel eller så är jag otydlig.
Åklagaren kan givetvis avskriva honom som skäligen, men inte avskriva honom från misstankar (fallet) som det ser ut nu.

Har dom misstänk Mr.X och han har vattentätt alibi, då kan han avskrivas direkt från fallet.

T.o.m tidningsutdelare, som varit vittne till ex. en bil på gatan har varit i området. Hen förs in i utredningen. Skriv ut när målet vunnit laga kraft (som oftast, vissa individer kvarstår i registren).

Om dom hittar en ny skäligen misstänkt dom vill pröva, avskrivs SD som skäligen, men kvarstår som misstänkt.
Blir den nya misstänkta dömd, då först avskrivs SD (i stort sett).
Frias den nya eller nya analyser inkommer som pekar åt andra håll, då finns SD kvar där.
Det är inte så att dom lyfter in och ur personer ur utredningar beroende på hur bevisövervikten förändras.

Är detta vad du tror, eller har du den juridiska kunskapen för att veta detta?
Citera
2018-08-02, 14:37
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
SD läser säkert här så är han smart loggar han in snarast så vi kan avskriva honom på punkten "olaga hot i Nya Hjärsta".

Jamenvisst. Nu lägger han väl ut rikligt med nya bilder av sina rispiga ”styltor” igen!
Citera
2018-08-02, 14:39
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Så hade det möjligen kunnat vara om det var skriftliga förhandlingar, men här var det väl muntliga. Åsa hade alltså lätt kunnat lägga fram lite mer när hon såg att Lars-Erik inte var särskilt imponerad.

Så långt sträcker sig inte min vetskap om hur en häktningsförhandling kan gå till. Åklagaren kan ju ha tyckt att det inte var värt det. Att avslöja för mycket av utredningsnaterialet. I åtanke hade hon kanske även att det isåfall vore bättre att SD inte blev häktad, då det gav en möjlighet till att använda sig av utredningstekniska medel såsom avlyssning och dylikt. Och att det skulle kunna ge mer vinst i slutändan. Jag tänker exempelvis på Johanna Möller-fallet där åklagaren gärna såg att Möller kunde vandra fritt och prata på i bilen bland annat, som var avlyssnad.
Citera
2018-08-02, 15:09
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag pekar på vad som står i TR-Protokollet, själv saknar jag den juridiska
kunskapen.
Jag läser rakt av "beslutet kan överklagas till Göta HovR".

Beslutet är "Stefan Davidsson är fortfarande skäligen misstänkt för mord".

Jag kan inte tänka mig annat än att det är bara åklagaren som kan överklaga beslutet till Göta hovrätt.
En misstänkt har ingen anledning att överklaga ett beslut om att hen inte har häktats.
Citera
2018-08-02, 15:18
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Att en man greps igår i Hjärsta för olaga hot mot en "närstående kvinna" är ju högintressant med tanke på att SD inte loggat in på två dagar på Geocaching. Mycket ovanligt för att vara SD. Hur kan vi få veta mer om personen som häktades i Hjärsta? Nån som hittat mer detaljer, typ ålder, på den som var inblandad igår?

Ja onekligen vill man ju ha mer info kring denna händelsen.
SD borde loggat in nu på geocachkontot för att undvika spekulationer
Citera
2018-08-02, 15:21
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Då jag åker en del fram och tillbaka till usa är jag benägen att hålla med Rosamund om att det idag närmast är säkerhet på steroider. Främst sedan 9/11 såklart men även iom Trump. (Senast blev min gamle farfar, som alltid har rest obehindrat till usa, förhörd efter passkoll för något han gjort som 18-åring. Det var inget allvarligt brott och under ca 60 år har detta alltså aldrig tidigare kommit upp). Jag tror inte det finns mycket som homeland securety inte får reda på om de vill.

Men nu var det kanske mer intressant vilken roll Sverige spelar i detta, så jag försökte söka runt på allmighty interwebz. Kan detta ge en förklaring kanske?
(Från juni 2017) Saxat:

https://www.sydsvenskan.se/2017-06-22/sverige-och-usa-utbyter-fingeravtryck

Efter sommaren kan polismyndigheterna i Sverige och USA göra egna sökningar i varandras fingeravtrycksregister. Efter ett svenskt regeringsbeslut får polisen rätt att sluta ett sådant avtal med FBI, USA:s federala polis.

- Jag tror att vi ömsesidigt tjänar på det här, för både Sverige och USA blir säkrare genom att vi kan ta reda på vem som har befunnit sig på en brottsplats, säger inrikesminister Anders Ygeman (S) till Ekot.

Sökningarna är tänkta för misstänkta brott som kan ge minst ett års fängelse i det land som gör sökningen.
Sverige har omkring 165 000 fingeravtryck från dömda och brottsmisstänkta.

Vilket lär innebära att om myndigheten i USA söker och får träff på någon i Sveriges fingertrycksregister, där SD numera bör finnas med eftersom han är misstänkt, så vet de direkt att personen är dömd eller har varit/är brottsmisstänkt.
Citera
2018-08-02, 15:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81

Om han loggar in nu bekräftar han ju att han läser här. Jag tror inte han vill att vi ska veta det 🤣
Citera
2018-08-02, 15:32
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om han loggar in nu bekräftar han ju att han läser här. Jag tror inte han vill att vi ska veta det 🤣

Gör nog varken från eller till.
Alla förstår att han läser här
Citera
2018-08-02, 15:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vilket lär innebära att om myndigheten i USA söker och får träff på någon i Sveriges fingertrycksregister, där SD numera bör finnas med eftersom han är misstänkt, så vet de direkt att personen är dömd eller har varit/är brottsmisstänkt.

Ja SD fick inte komma in bara HD som jag skrev om för säkert 2 veckor sedan nu.
Hoppas vi kan lägga ner allt ifrågasättande och sönderhackande av postare som delar information här. Det är hur jobbigt som helst och jag har numera bestämt att inte dela någon ytterligare information av intresse i framtiden i denna tråd så länge klimatet här är på detta vis.
Citera
2018-08-02, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81

Ingen inloggning än från SD
Citera
2018-08-02, 15:54
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Ingen inloggning än från SD

Bra att du håller koll 👍🏻🍌
Uppdatera gärna om inloggning sker

Har du koll på om SD alltid brukar logga in dagligen?
Senast redigerad av flixa81 2018-08-02 kl. 15:55. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in