2018-08-02, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Mnja, beslutet är väl att han inte anses som sannolikt misstänkt, vilket skulle krävas för att hålla honom fortsatt häktad?

Klicka på länken å läs vad TR påstår.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fminfil.com%2Foek4Pfedb8% 2F8250C19F-1FDB-49F3-BEEF-971C746F981C.png
Citera
2018-08-02, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag skapar ett nytt inlägg på min syn vad SD kan ha sagt och inte.

Han vart förhörd i 3,5timme under onsdagen, sen släpptes han, fri att åka till USA.
Vad han har sagt där och då till polisen vet jag inte, men tror mig vet nu med lite eftertanke på vad som diskuterats inom geocachingsfären. Jag TROR att hans hypotes, som inte bygger på något utpekande av person, är att hon skulle lägga ut en ny cache där.
Polisen ställde tydligen frågan till administratörerna inom geocaching om hennes konto, om hon har registrerat någon ny cache i området som inte publicerats.
Detta kan ju hennes ex ha tipsat om med, men då skulle han först namngett SD och sedan en helt annan hypotes? Jag tror att SD gav denna hypotes som MV refererar till i förhör.

Då går detta emot vad försvarsadvokaten sagt i intervjun, men han kanske menar att SD inte framfört detta under tiden han var anhåller och sedan häktad?!

Jag tänkte att det är brottsprovokation på detta från Rosamund:
Det beror på polisens frågor. Om den misstänkte förnekar brott ställer de motfrågor om vem som då kunde gjort det. Vilka teorier har du o.s.v.

Jag läste fel, jag tolkade det som att polisen ställer frågan vem som gjort det, inte vem som kunde gjort det.

Nu är det mycket möjligt att SD vänt och vridit på massa stenar under den vecka han var häktad, men som jag förstått det så var det nästan inga förhör, annat än när han var anhållen?! Vad är det då för teorier han ska slängt ut sig?
Nja.... Jag tror att oavsett om man är skyldig eller oskyldig, så kommer man prata med polisen om olika teorier eller personer "Men han då... ", "Kan det inte vara som så...." o.s.v. Om man nu inte är en karriärsbrottsling.
Om nu LW tänkt sig lägga ut en cache där på kvällen... hon är mörkrädd och ville ha sällskap dit, kanske det var den kontakten hon hade med SD på kvällen?
Citera
2018-08-02, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om nu LW tänkt sig lägga ut en cache där på kvällen... hon är mörkrädd och ville ha sällskap dit, kanske det var den kontakten hon hade med SD på kvällen?

Lite långsökt att tänka sig att hon då skulle välja den person som vid flera tillfällen bl.a. ofredat och misshandlat henne.
Citera
2018-08-02, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Lite långsökt att tänka sig att hon då skulle välja den person som vid flera tillfällen bl.a. ofredat och misshandlat henne.
Dom verkar ha haft kontakt efter hennes anmälningar (som hon delvis tagit tillbaka) så varför inte?
Kanske mer mörkrädd än rädd för SD. Och någon kontakt hade dom uppenbarligen på mordkvällen... varför är frågan.
Citera
2018-08-02, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
[/b]

Inte konstigt alls. VEM, mer än du då,skulle tulta iväg till polisen med sina misstankar? I dag sköter var och en sitt. Är man inte säker så golar man INTE. I all synnerhet inte när det är personer i ens närhet det gäller. Det gäller MORD. Då bör man nog värna om sitt eget först. Allt annat vore dumdristigt. Glöm det! En annan sak är om man själv blir anklagad för mordet. Då kanske man försiktigt lägger fram sina teorier. SD har gjort exakt samma som de flesta skulle gjort. Den här mördaren med ev medhjälpare är kallblodig. Stefan gör helt rätt att hålla sej utanför.
Och varför köper alla i tråden Moralensväktares motstridiga uppgifter och spekulationer? Hen vacklar fram och tillbaks, och driver en linje åt gången stenhårt. Så kan man inte göra. Visst kan man vara osäker, men då driver man inte bägge linjerna så hårt. M.a.o strider MV med sej själv. T.o.m Draifos verkar svalt hela MV:s bete. Det gör mej besviken. Trodde bättre om dej Draifos efter ditt deltagande i denna tråd.

Ge gärna något exempel på hur MV driver två linjer.
Att ha ett samvete och veta att rätt ska vara rätt är inte att gola.
Citera
2018-08-02, 09:10
Medlem
Citat:
Dom verkar ha haft kontakt efter hennes anmälningar (som hon delvis tagit tillbaka) så varför inte?
Kanske mer mörkrädd än rädd för SD. Och någon kontakt hade dom uppenbarligen på mordkvällen... varför är frågan.

Något är skumt. Hon var mer rädd för vad MGM skulle kunna göra efter anmälningarna än att låta den första ligga kvar. Den andra blev ju, som vi vet, avskriven efter lång tid då berättelserna gick isär av förklarliga skäl.
De hade, vad vi vet, en sista kontakt. Var det MGM som bad henne komma ut en kort stund för att hen ville prata om något? MGM har tydligen förnekat en kontakt?
Citera
2018-08-02, 09:17
Medlem
Citat:
Något är skumt. Hon var mer rädd för vad MGM skulle kunna göra efter anmälningarna än att låta den första ligga kvar. Den andra blev ju, som vi vet, avskriven efter lång tid då berättelserna gick isär av förklarliga skäl.
De hade, vad vi vet, en sista kontakt. Var det MGM som bad henne komma ut en kort stund för att hen ville prata om något? MGM har tydligen förnekat en kontakt?
Dom hade kontakt på mordkvällen (efter vad som framkommit i tråden) däremot så vet vi inte vem som tog kontakt med vem och om vad...
Citera
2018-08-02, 09:22
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Nää, Tingsrätten behöver inte redogöra så mycket för sitt beslut. Men jag antar att man inte gjorde samma helhetsbedömning på om SD skulle kunna försvåra utredningen på fri fot.
Som åklagaren gjorde. Sen får Sverige hård kritik för långa häktningar under utredningstiden så min övertygelse är att det i framtiden kommer bli svårare att få igenom häktningar.

Visst är det ovanligt att Tingsrätten går emot en åklagare två gånger i samma ärende.
Men det betyder ingalunda att inte bevisen är tillförlitliga utan det är helt enkelt bedömningar som avgör det hela.

Delar inte din åsikt om att det skulle bli svårare i framtiden att få igenom häktningar, det som kritiseras är ju den långa häktningstiden som motiveras med problem i utredningen (typ NFC,s handläggningstider).

Just att Tingsrätten två gånger gick emot åklagaren tyder enligt mig antingen på att åklagaren är oerfaren (vilket jag inte tror) eller så har vi ett väldigt svagt fall på halsen gällande MGM.

De skäl som lades fram vid förhandlingen måste ha varit rena skämtet sett ur försvarets vinkel annars hade inte försvaret lyckats med förhandlingen.
Citera
2018-08-02, 09:24
Medlem
Citat:
"Flera månader" som det sagts från början skulle kunna betyda att de börjar bli klara om 2-3 veckor.
Det måste vara något väldigt speciellt de väntar på.
Samtidigt måste det vara en pressad situation att vara "den misstänkte 40-åringen".

Med tanke på hur länge kroppen låg och i vilken värme och de förmodade djurangreppen så tänker jag att det borde vara svårt att få bra tagställen för dna träffar
Senast redigerad av Rosenrasande1 2018-08-02 kl. 09:26. Anledning: Fp
Citera
2018-08-02, 09:25
Medlem
Citat:
"Flera månader" som det sagts från början skulle kunna betyda att de börjar bli klara om 2-3 veckor.
Det måste vara något väldigt speciellt de väntar på.
Samtidigt måste det vara en pressad situation att vara "den misstänkte 40-åringen".

Med tanke på hur länge kroppen låg och i vilken värme och de förmodade djurangreppen så tänker jag att det borde vara svårt att få bra tagställen för dna träffar.
Citera
2018-08-02, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Ser du nu vad som skiljer sig åt?
Du hävdar olika i inläggen vad som enligt dig krävs för att SD ska avskrivas som misstänkt.
Du tolkar fel eller så är jag otydlig.
Åklagaren kan givetvis avskriva honom som skäligen, men inte avskriva honom från misstankar (fallet) som det ser ut nu.

Har dom misstänk Mr.X och han har vattentätt alibi, då kan han avskrivas direkt från fallet.

T.o.m tidningsutdelare, som varit vittne till ex. en bil på gatan har varit i området. Hen förs in i utredningen. Skriv ut när målet vunnit laga kraft (som oftast, vissa individer kvarstår i registren).

Om dom hittar en ny skäligen misstänkt dom vill pröva, avskrivs SD som skäligen, men kvarstår som misstänkt.
Blir den nya misstänkta dömd, då först avskrivs SD (i stort sett).
Frias den nya eller nya analyser inkommer som pekar åt andra håll, då finns SD kvar där.
Det är inte så att dom lyfter in och ur personer ur utredningar beroende på hur bevisövervikten förändras.
Citera
2018-08-02, 10:44
Medlem
Citat:
Detta har sagts tidigare i tråden: En ny geocache går inte att lägga i det området, enär miniavståndet till närmsta cache inte uppnås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in