2018-08-01, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Lägg ner diskussionen om detta nu. Tror du på allvar att SD valde att hålla inne med sina tips tills han blev anhållen, för att han var rädd för att bli åtalad för skyddande av brottsling?
Det kan inte ens du tro på
Det säger jag inte, inte ens i närheten.
Jag försökte få fram vad som kan ha sagts, med tanke på att advokaten säger en sak och MV en annan.
Jag säger just att det är ologiskt och dessutom kan bli åtal om man vet vem mördaren är.
Och du tycker nått ska läggas ned?
Dravel kan man lämna därhän så tystas det. Tjafsar man att det är dravel, så spinner det vidare.

Det här är en viktig fråga om vad, hur och varför SD har sagt eller inte sagt. Tycker inte du det?
Citera
2018-08-01, 19:15
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Några citat ur artikeln:

”Utredningen stannar av. Spaningsledarna Peter Springare och Jonas Rydén tvingas bort från fallet”.

”NA kan 21 juni lista flera tunga bakslag som drabbat utredningen kring Hjärstamordet. Det tar till exempel fyra dagar innan Lena hittas och då inte långt från sitt hem. Att den person som tidigare häktats misstänkt för mordet släpps får konsekvenser. NFA:s provsvar fortsätter att dröja. Utredningen går i stå”.

Utredningen går i stå tror jag inte så mycket på. Bristen på information till media tyder på att det arbetas på för fullt.
Som MV skrev, har man mycket att arbeta med behöver man inte läcka till media för att få in mer tips och dylikt.
Citera
2018-08-01, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Stön och suck. Det är ju det som jag har fattat och flera gånger påtalat orimligheten i; det att du bestämt hävdar att SD kan överklaga TR:s beslut.
Och det var det jag nu åter frågade dig om, i förhoppning om att du kanske kommit på andra (bättre) tankar.

Ser saken på samma vis, har tidigare försökt (utan märkbar framgång) att förklara det för KarlJan:

Anser ej att denna diskussion på något vis är OT då det varit så mycket tal om detta med skälig misstanke på SD; vad det egentligen betyder avs indicier/bevis etc mot SD.
Och flera har ju i detta sammanhang framfört som ett faktum att TR minsann håller honom som huvudmisstänkt i utredningen.

Edit: ojsan😯, såg att du nu vänt kappan efter en fläktande vind; att du nu inte längre vet om SD kan överklaga. Ja då kanske vi nästan är lite överens till slut.🙂

Jag pekar på vad som står i TR-Protokollet, själv saknar jag den juridiska
kunskapen.
Jag läser rakt av "beslutet kan överklagas till Göta HovR".

Beslutet är "Stefan Davidsson är fortfarande skäligen misstänkt för mord".
Citera
2018-08-01, 19:20
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det säger jag inte, inte ens i närheten.
Jag försökte få fram vad som kan ha sagts, med tanke på att advokaten säger en sak och MV en annan.
Jag säger just att det är ologiskt och dessutom kan bli åtal om man vet vem mördaren är.
Och du tycker nått ska läggas ned?
Dravel kan man lämna därhän så tystas det. Tjafsar man att det är dravel, så spinner det vidare.

Det här är en viktig fråga om vad, hur och varför SD har sagt eller inte sagt. Tycker inte du det?

Tänker inte efterfråga mer vad du menade med ditt inlägg för jag kommer inte få svar. Jag tycker absolut det är intressant vad SD sagt.
Varför han har sagt det är jag ganska på det klara med.
Vad han har sagt är enligt uppgift att han lagt fram ett scenario hur det ev har gått till och även vilka som kan vara aktuella som GM.
Det som är ännu mer intressant är att veta varför han inte gjorde detta innan han själv blev misstänkt.
Han borde haft dessa aningar redan när Lena var försvunnen. Då kunde han tipsat polisen om vad han trodde hade hänt.
Jag tror, att du också tror att han vill vilseleda polisen och vända blickarna bort från sig själv.
Citera
2018-08-01, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Berätta? Det blir iaf inte Skyddande av brottsling om det är vad du menar.
Tror att det kan det under vissa förutsättningar, men tänker mer på den nya lagen om anmälningsplikt. Syftet är mest för pågående brott men kan falla inom ramen på begångna brott, speciellt om du inte har släktrelation till GM.

Någon bevandrad kan säkert hitta praxis och förutsättning för detta.
Citera
2018-08-01, 19:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Så då erkänner man att man vet om vem mördare är men inte sagt nått innan till polisen?
Du vet vad du kommer bli åtalad för då?

Rosamund skrev:
Citat:
Du menar att man inte i förhör skulle fråga om tips? Vilka som kunde haft skäl att skada BO och varför?

Vet inte hur du får hens text till att handla om erkännanden. Det är tydligt att du aldrig någonsin läst igenom en fup. Så, Ja. Polisen frågar anhöriga och bekanta om deras tankar om vad de tror ha hänt ett brottsoffer och om de har någon tanke på vad som kan ha hänt BO. Och Nej, det är inte brottsprovokation att ställa sådana frågor.
Citera
2018-08-01, 19:24
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Tror att det kan det under vissa förutsättningar, men tänker mer på den nya lagen om anmälningsplikt. Syftet är mest för pågående brott men kan falla inom ramen på begångna brott, speciellt om du inte har släktrelation till GM.

Någon bevandrad kan säkert hitta praxis och förutsättning för detta.
Ok, det är ingen lag jag känner till och jag hittar inget i BrB som säger att man i efterhand är skyldig att anmäla.
Citera
2018-08-01, 19:25
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Utredningen går i stå tror jag inte så mycket på. Bristen på information till media tyder på att det arbetas på för fullt.
Som MV skrev, har man mycket att arbeta med behöver man inte läcka till media för att få in mer tips och dylikt.

Hoppas innerligt att du har rätt!
Citera
2018-08-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Rosamund skrev:

Vet inte hur du får hens text till att handla om erkännanden. Det är tydligt att du aldrig någonsin läst igenom en fup. Så, Ja. Polisen frågar anhöriga och bekanta om deras tankar om vad de tror ha hänt ett brottsoffer och om de har någon tanke på vad som kan ha hänt BO. Och Nej, det är inte brottsprovokation att ställa sådana frågor.
Förstår inte vad du menar med 2:a citatet, svarar inte på det. Enklare att bygga trådsanningar?
Citera
2018-08-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Några citat ur artikeln:

”Utredningen stannar av. Spaningsledarna Peter Springare och Jonas Rydén tvingas bort från fallet”.

”NA kan 21 juni lista flera tunga bakslag som drabbat utredningen kring Hjärstamordet. Det tar till exempel fyra dagar innan Lena hittas och då inte långt från sitt hem. Att den person som tidigare häktats misstänkt för mordet släpps får konsekvenser. NFC:s provsvar fortsätter att dröja. Utredningen går i stå”.

Undrar hur dom tänker där?
Citera
2018-08-01, 20:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Undrar hur dom tänker där?

De får inte förtur på NFC så resultat för de skickade proverna kommer dröja ännu längre.
Citera
2018-08-01, 20:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Tänker inte efterfråga mer vad du menade med ditt inlägg för jag kommer inte få svar. Jag tycker absolut det är intressant vad SD sagt.
Varför han har sagt det är jag ganska på det klara med.
Vad han har sagt är enligt uppgift att han lagt fram ett scenario hur det ev har gått till och även vilka som kan vara aktuella som GM.
Det som är ännu mer intressant är att veta varför han inte gjorde detta innan han själv blev misstänkt.
Han borde haft dessa aningar redan när Lena var försvunnen. Då kunde han tipsat polisen om vad han trodde hade hänt.
Jag tror, att du också tror att han vill vilseleda polisen och vända blickarna bort från sig själv.
Håller med dig om att frågan om varför SD inte lade fram en egen teori förrän han själv misstänktes är intressant. En tänkbar förklaring skulle ju kunna vara att SD först inte hade en aning om vad som hade hänt LW, men att han fick en teori utifrån vad han hade fått veta av polisen vid förhören.

Om SD t.ex. får veta att X lämnat tips som pekar ut honom, så kan han ju utifrån detta ha dragit slutsatsen att X kanske pekar ut honom för att skydda sig själv eller någon annan.

Skulle nu SD lägga fram sin teori för polisen (vilket vi väl inte vet säkert att han har gjort) så skulle polisen (som redan hade bestämt sig för att SD var GM) naturligtvis tolka det här som att SD försökte vilseleda polisen och vända blickarna bort från sig själv.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-01 kl. 20:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in