2018-07-30, 23:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Var på tangentbord hittar jag det där kul tecknet
som ska utmärka speciella stavningar
av namn

Helene

tecknet ska ligga alldeles ovanför andra e

Vad menar du, är det accenttecken? I så fall ligger det snett till höger ovanför Å.
Citera
2018-07-31, 01:06
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad menar du, är det accenttecken? I så fall ligger det snett till höger ovanför Å.
hele´ne <----ger inga bra namnträffar på internet

jag vill att det du kallar accenttecknet ska ligga alldeles över e Nr2 istället för strax efter med mellanrum till föjd
Citera
2018-07-31, 01:11
Medlem
Citat:

jag vill att det du kallar accenttecknet ska ligga alldeles över e Nr2 istället för strax efter med mellanrum till föjd

Slå accenten före vokalen!
Citera
2018-07-31, 01:58
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Var på tangentbord hittar jag det där kul tecknet
som ska utmärka speciella stavningar av namn Helene tecknet ska ligga alldeles ovanför andra e

Citat:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Exakt!

Tyvärr bryr sig "internet" inte alls om accenter eller iaf mycket, mycket litet.
("Prickar" har blivit bättre? Men det beror kanske på större signifikans i vissa språk.)

Sen kan jag tillägga att Heléne = Helen, men däremot Helène = Helän, vilket är t.ex. franskt normaluttal av Helene (närmast Elänn), och där då Heléne används för att markera avvikande uttal. Så du bör kanske (vad vet jag, men) tänka på skillnaden mellan uttal och stavning. Och alltså stavning av "samma" namn (uttalsmässigt), på olika språk.
Citera
2018-07-31, 02:52
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Var börjar vokalen?
Det blir ju fortfarande skit...

hel´ene

Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Exakt!

Tyvärr bryr sig "internet" inte alls om accenter eller iaf mycket, mycket litet.
("Prickar" har blivit bättre? Men det beror kanske på större signifikans i vissa språk.)

Sen kan jag tillägga att Heléne = Helen, men däremot Helène = Helän, vilket är t.ex. franskt normaluttal av Helene (närmast Elänn), och där då Heléne används för att markera avvikande uttal. Så du bör kanske (vad vet jag, men) tänka på skillnaden mellan uttal och stavning. Och alltså stavning av "samma" namn (uttalsmässigt), på olika språk.
Hur fan tryckte du, jag är på rätt tangent kl 1 över Å....eller så måste jag för resten av livet kopierandes snylta på din text..

Tackar, man tänka sig att en svensk hel'en ändå ska uttalas helene
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-07-31 kl. 02:57.
Citera
2018-07-31, 03:20
Medlem
Om du har många tecken med diakritika att skriva lönar det sig kanske att spara en lista på dem som textfil för framtida copy-paste. Jag jobbar på antikvariat, och försökte häromveckan förgäves via tangentbordet skriva titeln på den polska diktsamlingen Toń! Till sist fick jag hämta tecknet från Wikipedia...
Citera
2018-08-01, 14:41
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Var börjar vokalen?
Det blir ju fortfarande skit...

hel´ene

Hur fan tryckte du, jag är på rätt tangent kl 1 över Å....eller så måste jag för resten av livet kopierandes snylta på din text..

Det ska funka. Men om du har nån riktigt konstigt font kanske det tecknet inte finns, och i så fall blir det sådär. Det är det enda jag kan komma på.
Förresten vad har du för OS, och tangentbord och font och kan du aldrig få fram tecknena ens i nåt annat program?

Hmm, testa det här då:
Håll nere ALT och skriv på nummer-tangentbordet (högraste delen med bara siffror och sånt): 130 (eller 0233) – ska ge é / 138 (eller 0232) – ska ge è.

Överkurs Om du vill ninja till det kan du googla "Microsoft Keyboard Layout Creator", men vill du ha hjälp så får du fråga i nåt IT-forum (och i så fall var hygglig att läsa på så gott du förstår först, sånt uppskattas).
Citera
2018-08-01, 14:55
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Om du har många tecken med diakritika att skriva lönar det sig kanske att spara en lista på dem som textfil för framtida copy-paste. Jag jobbar på antikvariat, och försökte häromveckan förgäves via tangentbordet skriva titeln på den polska diktsamlingen Toń! Till sist fick jag hämta tecknet från Wikipedia...

http://polish.typeit.org/ – bara att byta språk i URL:en
Citera
2018-08-01, 14:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Var börjar vokalen?

Den börjar är det är dags att trycka på den. I stället för att trycka på den trycker du först på accenttangenten. Den senare lagar då i minnet att det ska upp en accent på vokalen (exempelvis e) som du sedan trycker på. Valet mellan akut eller grav accent reglerar du på samma sätt som du reglerar valet mellan siffror och det tecken som delar tangent med siffran.
Citera
2018-08-02, 09:05
Medlem
hrwdtjs avatar
Vad betyder ordet Nexus? Var kommer det ifrån?
Citera
2018-08-02, 11:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj

Från latin med betydelsen »binda ihop«.
Citera
2018-08-02, 14:24
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Citat:
Från latin med betydelsen »binda ihop«.
Visst, utifrån verbet necto, även i bibetydelsen ‘låsa’ konkret (‘häkta’) som abstrakt (‘avtala’); men i dag gäller nexus oftast för lånesubstantiv ‘knut’.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in