2018-07-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Du verkar inte ha uppfattat att bostadspolitiken är en av få frågor där det faktiskt finns
motsättningar mellan blocken. Det ena vill egentligen inte bygga alls och i synnerhet
inte allmännytta. Däremot brukar de vilja att alla som uppnått en viss ålder (85 nämns
ofta) skall få flytta vart de vill och gärna till kommunala äldreboenden.

Och ditt favoritparti har inte mycket till bostadspolitik och vill helst inte bygga alls. Så
hur vill du ha det egentligen ?

Sverige är i grunden ett land i demografisk balans med en liten befolkningsminskning. Behovet av nybyggnad är därför vid konstant standard = 0.

Och i och med att investeringarna över tid skrivs av ska naturligtvis bostäderna sjunka i reala priser.

Så det enda som egentligen skulle behöva byggas är för att ackommodera inflyttning till storstäderna.

Men eftersom nu en kategori människor har förtur till det bostadsbestånd som bekostats med allmänna subventioner är det tills vidare bättre med planekonomi.
Citera
2018-07-30, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför skulle du vilja öppna plånboken, köpa mark, låta bygga bostäder och hyra ut till samma hyra i Stockholm där marken är mycket dyrare.

Vill man bo där det är populärt att bo får man betala mer.

Eller varför skulle du subventionera andras boende. Det står dig helt fritt att göra det.
Men jag hör inte att du gör det. Varför gör du inte det?

Det är ju exakt vad Reinfeldt gjorde. Skänkte bort svenska folkets egendom. 1,1 miljoner uppehållsrätter under hans regeringstid. Som han tillhandahållit samhällsfinansierade bostäder åt.

Med stöd av kommunisterna i miljöpartiet.
Citera
2018-07-31, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Det är ju exakt vad Reinfeldt gjorde. Skänkte bort svenska folkets egendom. 1,1 miljoner uppehållsrätter under hans regeringstid. Som han tillhandahållit samhällsfinansierade bostäder åt.

Jag ser inget svar på det du citerar. Verkar som du sätter igång med något helt annat ämne.
Jag ser ingen som helst koppling. Vilken lagändring är det du tänker på här som Reinfeldt drev igenom?
Citera
2018-07-31, 08:13
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Det är inget hinder. Det är bara att du avstår konsumtion. Arbetar extra. Då får du in kapital.
Och ni är ju många här om identifierat bristen, så du behöver inte ordna allt kapital själv.

Du är fortfarande svaret skyldig.

Där går du off topic.
Men jag skall svara så att jag håller mig till topic. Nej, jag vill inte ha kvar den produktionshämmande hyresregleringen.

Jag kommer att ge dig ett djupare svar på varför jag inte kan bygga bostäder. Men först vill jag ha svar på varför du inte inhyser minst en flykting i ditt hem. Helst så många som möjligt. Min fråga är inte alls off topic. Den är helt relevant. Du vill ha fortsatt exremt flöde av invandrare (har läst andra trådar där du skrivit) ja då får du ta ansvar och bjuda in att låta flyktingar bo permanent hemma hos dig. Varför ska jag betala för att flyktingar ska bo genom betald hyra genom socialbidrag? Plus att dom ska även få gräddfil till hyresrätter. Varför är du kommunist med andras pengar så fort det handlar om flyktingar? När ska du leva som du lär? Svara på frågan och sluta smita undan angående varför du inte låter ett par syrianer eller afghaner tillåts bo permanent hos dig.
Citera
2018-07-31, 09:05
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen

Samhällsfinansierade bostäder har aldrig funnits i Sverige. På 1970 talet fanns det räntesubventioner eftersom räntorna då var många gånger högre än i dag. En ganska liten subvention som inte betalade bostäderna. De som sedan bott där om vi tar typfall Rinkeby, svenskar, finnar sedan polacker balter jugoslaver, araber, somalier i ungefär den ordningen. Har betalt ur egen ficka eller med de bidrag de fått av stat och kommun. Kanske är det det du menar med samhällsfinansierade?

Låneskulden på dessa mångmiljonprogrambostäder är mycket låg i dag. Helt skuldfria är de nog inte. Reinfeldt sålde inte ut dem. De allmännyttiga bostadsföretagen sålde ut en del av vad de hade i bättre områden där de var säljbara. I Rinkeby var de bostäderna i princip osäljbara.
Tanken var att de skulle få in pengar så de kunde bygga nytt och därmed ge bostadslösa nya bostäder.

De flesta förstår att allmännyttan inte har någon stort eget kapital eftersom de inte fått införa marknadshyror därför krävde någon form av försäljning för att frigöra kapital.

Försvarar inte borgerlig bostadspolitik under Reinfeldtåren men att trolla fram pengar så de som inte kan betala själva ska få bo billigt det går inte. Någon annan måste betala om inte du som bor där gör det.

Ni som inte har pengar är så jävla många att vi andra dukar under av bördan av otacksamma jävlar som bara ska allt och inte betala någonting.
Citera
2018-07-31, 10:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Jag kommer att ge dig ett djupare svar på varför jag inte kan bygga bostäder.

Vi är många som frågat dig detta men du har aldrig svarat, varför vågar du inte göra det? Detta är ett debattforum men du undviker debatt genom att inte besvara de frågor du får.

Vi har också förklarat för dig att du int behöver ha byggkompetens själv, du kan finansiera en liten del av ett bygge tillsammans med andra. Brist på pengar är alltså heller inget skäl, några kronor kan du alltid avstå och vinsten kommer som du säger bli god och då kan du öka din finansiering.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-07-31 kl. 10:57.
Citera
2018-07-31, 12:33
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vi är många som frågat dig detta men du har aldrig svarat, varför vågar du inte göra det? Detta är ett debattforum men du undviker debatt genom att inte besvara de frågor du får.

Vi har också förklarat för dig att du int behöver ha byggkompetens själv, du kan finansiera en liten del av ett bygge tillsammans med andra. Brist på pengar är alltså heller inget skäl, några kronor kan du alltid avstå och vinsten kommer som du säger bli god och då kan du öka din finansiering.

Läs mitt inlägg till alpha och begrunda det. Så kommer du också till insikt. Han svarar aldrig på det för jag vet hans agenda. Hans agenda likt alla andra nyliberaler Är att ösa in skräpfolk från alla världens sämsta länder. Göra bristen total när det gäller bostäder och sedan skrika marknadshyror. Berätta för mig nu var ska alla dessa människor bo? Vil du vara med och betala eller inte? Är du nyliberal så är du illa tvingad. Öppna en fond för era flytningar och bygg bostäder åt dom. Ni kan finansiera det genom en godhetsfond. Varför ska jag och alla andra betala för ert godsetsknarkande?

Som svar på din fråga det är statens uppgift att ge tak över huvudet åt sina medborgare. Det är varken min eller någon annans uppgift att betala in egen ficka för att bygga hus. Tydligare kan jag inte bli.

Men som sagt öppna en fond för alla flyktingar eller inhys dem i erat hem. Ni har ju röstat och vill ha det så, ta erat ansvar.
Citera
2018-07-31, 12:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Läs mitt inlägg till alpha och begrunda det. Så kommer du också till insikt. Han svarar aldrig på det för jag vet hans agenda.

Det har inte med min fråga till dig att göra, varför vågar du inte svara mig?

Citat:
Hans agenda likt alla andra nyliberaler Är att ösa in skräpfolk från alla världens sämsta länder. Göra bristen total när det gäller bostäder och sedan skrika marknadshyror.

Marknadshyror är en förutsättning om man ska lösa HR-bristen oavsett vad man gör med massinvandringen.

Citat:
Berätta för mig nu var ska alla dessa människor bo? Vil du vara med och betala eller inte? Är du nyliberal så är du illa tvingad. Öppna en fond för era flytningar och bygg bostäder åt dom. Ni kan finansiera det genom en godhetsfond. Varför ska jag och alla andra betala för ert godsetsknarkande?

Varför skriver du det till mig, jag har inte uttryckt att jag stödjer detta men du vägrar svara på mina frågor till dig, vad är du så rädd för?

Citat:
Som svar på din fråga det är statens uppgift att ge tak över huvudet åt sina medborgare. Det är varken min eller någon annans uppgift att betala in egen ficka för att bygga hus. Tydligare kan jag inte bli.

Du påstår att det är statens uppgift men kommer inte med några argument för det, är det statens uppgift att ge dig mat också? Du säger att det är lönsamt att bygga HR men vägrar att vara med och göra det själv, varför lever du inte som du lär?

Citat:
Som svar på din fråga det är statens uppgift att ge tak över huvudet åt sina Men som sagt öppna en fond för alla flyktingar eller inhys dem i erat hem. Ni har ju röstat och vill ha det så, ta erat ansvar.

Som sagt jag har inte röstat för detta så dessa kommentarer får du rikta åt något annat håll.

Du har inte några utestående frågor till mig så nu är det dags du kommer med några riktiga svar, varför finansierar du inte HR när du påstår att det är lönsamt? Du behöver inte kunna bygga utan det räcker att bidra med finansiering och det behöver inte vara mer än du klarar av ekonomiskt. Men om det som du säger är lönsamt kommer din ekonomi bli starkare och då kan du finansiera ännu mer bostäder, vad väntar du på?
Citera
2018-07-31, 13:05
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det har inte med min fråga till dig att göra, varför vågar du inte svara mig?

Marknadshyror är en förutsättning om man ska lösa HR-bristen oavsett vad man gör med massinvandringen.

Varför skriver du det till mig, jag har inte uttryckt att jag stödjer detta men du vägrar svara på mina frågor till dig, vad är du så rädd för?

Du påstår att det är statens uppgift men kommer inte med några argument för det, är det statens uppgift att ge dig mat också? Du säger att det är lönsamt att bygga HR men vägrar att vara med och göra det själv, varför lever du inte som du lär?

Som sagt jag har inte röstat för detta så dessa kommentarer får du rikta åt något annat håll.

Du har inte några utestående frågor till mig så nu är det dags du kommer med några riktiga svar, varför finansierar du inte HR när du påstår att det är lönsamt? Du behöver inte kunna bygga utan det räcker att bidra med finansiering och det behöver inte vara mer än du klarar av ekonomiskt. Men om det som du säger är lönsamt kommer din ekonomi bli starkare och då kan du finansiera ännu mer bostäder, vad väntar du på?

Ja, staten ger socialbidrag till medborgare utan jobb eller a-kassa. Vad tror du dom använder det till? En vild gissning bland annat att köpa mat? Det är statens uppgift alltså sedan kan du tycka vad du vill om att låta folk svälta eller inte. Men idag så svälter ingen. Vad är det du vill ha sagt?

Jag säger inte att det är lönsamt att bygga HR. Det har du fantiserat ihop. Jag sa att det är statens ansvar att folk ska bo. Hur fan kan jag inte vara tydligare. Så fort jag säger att det är statens ansvar (inte mitt eller någon annan enskild persons ansvar) så får jag motfrågor varför jag inte samlar in pengar. Du har fått mitt svar. Jag tycker det är statens ansvar att lösa boende åt sina medborgare.

Nu läser du sista meningen minst 10ggr. När du läst den 10ggr så läser du den 10ggr till ifall att du skulle glömma av mitt svar;

Det är statens ansvar att lösa bostäder åt sin befolkning. Det tycker jag. Så sluta med din flummiga och hjärndöda "förslag" när du redan fått mitt svar på vad jag tycker i frågan.
Citera
2018-07-31, 13:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja, staten ger socialbidrag till medborgare utan jobb eller a-kassa. Vad tror du dom använder det till? En vild gissning bland annat att köpa mat? Det är statens uppgift alltså sedan kan du tycka vad du vill om att låta folk svälta eller inte. Men idag så svälter ingen. Vad är det du vill ha sagt?

Det är förstås skillnad på att ge riktat stöd till dem som inte klarar sig och ge stöd till alla inklusive de som har det bra ekonomiskt. Anser du att det är statens uppgift att ge mat till alla, om inte, varför anser du att det är statens uppgift att ge bostäder till alla?

Är det bara lägenheter som staten ska finansiera eller även radhus och villor? Om det är en skillnad så motivera denna.

Citat:
Jag säger inte att det är lönsamt att bygga HR. Det har du fantiserat ihop. Jag sa att det är statens ansvar att folk ska bo. Hur fan kan jag inte vara tydligare. Så fort jag säger att det är statens ansvar (inte mitt eller någon annan enskild persons ansvar) så får jag motfrågor varför jag inte samlar in pengar. Du har fått mitt svar. Jag tycker det är statens ansvar att lösa boende åt sina medborgare.

Jaha det låter som du har kommit på bättre tankar, men du kan inte bara säga att det är statens ansvar utan att motivera det påståendet. Varför är det statens ansvar att ordna just bostäder och inte allt annat som folk behöver? Mat, kläder, internet, mobiler, bilar, allt är nödvändigt för att klara sig idag. Ska staten betala allt detta och mycket mer?

Förresten bara för att få det helt klart, anser du att det är olönsamt eller lönsamt att bygga HR?

Citat:
Nu läser du sista meningen minst 10ggr. När du läst den 10ggr så läser du den 10ggr till ifall att du skulle glömma av mitt svar;

Det är statens ansvar att lösa bostäder åt sin befolkning. Det tycker jag. Så sluta med din flummiga och hjärndöda "förslag" när du redan fått mitt svar på vad jag tycker i frågan.

Jo att du tycker det har jag förstått men argumenten varför du tycker så lyser med sin frånvaro och du klargör inte vilken annan konsumtion som staten borde ta ansvar för. Motivera och var konsekvent i din argumentation.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-07-31 kl. 13:42.
Citera
2018-08-01, 11:34
Medlem
https://moderaterna.se/jonkoping/mats-green

Här kan ni läsa vad moderaternas s k bostadspolitiske talesperson tycker. Hans våta
dröm är allmännyttans avskaffande i alla kommuner. Dessutom tycker han att det
skall byggas bostäder på Riddarholmen !

Vadå Stockholmsfixerat parti ?
Citera
2018-08-01, 11:40
Medlem
https://www.maklarringen.se/maklarpodden/maklarpodden-bostadspolitik-moderaterna-Mats-Green/

Här förekommer Grenen (inte Granen) på en annonssajt för Mäklarna. Och det är ju den
gruppen moderaterna inriktar sig mest på. Alla ombildningar (samt att moderaterna bara
tillåter byggande av bostadsrätter) har ju gett dessa parasiter mångmiljoninkomster utan
att de behövt göra så mycket mera än att pomadera sig ordentligt och köpa nya kostymer.
Och så kamma håret bakåt med en fläskkotlett förstås !

"2) Satsa på ägande. Se till att så många som möjligt kan köpa sitt boende, även de med små ekonomiska marginaler."

Det här är också fundamentalt. Även fattiga och medellösa måste ÄGA ! Då blir de mera
borgerliga och slutar tänka på andra utan bara på sig själva och på sin s k egendom, som
i det här fallet alltså mest skulle bestå av lägenheter i utanförskapsområden. Det är ju
lite skillnad på moderater och medellösa !

Så varför inte skänka bort lägenheterna direkt ? Eller för den symboliska summan av
4.000 kr (/m2?) som den store fåntrattens löjliga lilla hjälpreda har ekat ett antal gånger
nu ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in