Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Ja, staten ger socialbidrag till medborgare utan jobb eller a-kassa. Vad tror du dom använder det till? En vild gissning bland annat att köpa mat? Det är statens uppgift alltså sedan kan du tycka vad du vill om att låta folk svälta eller inte. Men idag så svälter ingen. Vad är det du vill ha sagt?
Det är förstås skillnad på att ge riktat stöd till dem som inte klarar sig och ge stöd till alla inklusive de som har det bra ekonomiskt. Anser du att det är statens uppgift att ge mat till alla, om inte, varför anser du att det är statens uppgift att ge bostäder till alla?
Är det bara lägenheter som staten ska finansiera eller även radhus och villor? Om det är en skillnad så motivera denna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Jag säger inte att det är lönsamt att bygga HR. Det har du fantiserat ihop. Jag sa att det är statens ansvar att folk ska bo. Hur fan kan jag inte vara tydligare. Så fort jag säger att det är statens ansvar (inte mitt eller någon annan enskild persons ansvar) så får jag motfrågor varför jag inte samlar in pengar. Du har fått mitt svar. Jag tycker det är statens ansvar att lösa boende åt sina medborgare.
Jaha det låter som du har kommit på bättre tankar, men du kan inte bara säga att det är statens ansvar utan att motivera det påståendet. Varför är det statens ansvar att ordna just bostäder och inte allt annat som folk behöver? Mat, kläder, internet, mobiler, bilar, allt är nödvändigt för att klara sig idag. Ska staten betala allt detta och mycket mer?
Förresten bara för att få det helt klart, anser du att det är olönsamt eller lönsamt att bygga HR?
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Nu läser du sista meningen minst 10ggr. När du läst den 10ggr så läser du den 10ggr till ifall att du skulle glömma av mitt svar;
Det är statens ansvar att lösa bostäder åt sin befolkning. Det tycker jag. Så sluta med din flummiga och hjärndöda "förslag" när du redan fått mitt svar på vad jag tycker i frågan.
Jo att du tycker det har jag förstått men argumenten varför du tycker så lyser med sin frånvaro och du klargör inte vilken annan konsumtion som staten borde ta ansvar för. Motivera och var konsekvent i din argumentation.