Citat:
Ursprungligen postat av
develi
What?!
Citat:
Asked about his research for the film, Von Trier said he had read a lot of Patricia Highsmith and that it was “a pleasure to write”.
While his knowledge of serial killers was sketchy, he added, “I do know a bit about psychopaths. I’ve never killed anyone myself. If I do, it will probably be a journalist.”
https://www.theguardian.com/film/201...hat-jack-built
Von Trier har väl läst Highsmiths rätt kända böcker om mördaren Tom Ripley, filmatiserade
allihop tror jag, och nog också tagit del av hennes debutroman "Strangers On A Train" som ju Hitchcock kom att ta sig an och göra en riktigt nervig thriller av och som har en mordlysten
psykopat som en av huvudpersonerna.
https://www.youtube.com/watch?v=J1iSS5r0OVE
Att sedan göra film om en seriemördare är han inte direkt först med. Kom en omtalad rulle
redan 1986: "Henry - Portrait Of A Seriekiller", baserad på ett verkligt fall.
https://www.youtube.com/watch?v=IU3P6WXzvXU
Bara nu Von Trier håller sig borta från att göra filmkonst av ubåtsmordet som denna tråd
avhandlar...Det vill jag bara inte tänka på hur det skulle kunna ta sig ut i hans vådligt
experimentella händer...
Är väl ingen större beundrare av Von Triers verk. Har inte sett allt han gjort men en del och är
inte imponerad över hövan. Ungefär lika svalt inställd till honom och hans produktioner som
jag är till svenske Roy Andersson och hans pretentiösa flummerier. Mycket yta, lite innehåll.
Jag föredrar realism, gedigen berättarkonst med en bestämd början och ett lika bestämt slut
och inte en massa ostrukturerat högtravande nonsens utan några egentliga meningsbärande
nivåer.
Sedan kan jag tycka att reaktionerna i Cannes för sju år sedan var något överdrivna gällande
Von Triers uppförande där då. Att det skulle behöva leda till utfrysning och han skälldes för att
vara både det ena och det andra. Det är så känsligt alltså så det blir rent absurt...uttalar man
sig inte genomgående i politiskt korrekta ordalag i den kulturella offentligheten eller varhelst
man gör sig hörd så genast är avståndstagandet där och förfärade miner och arga blickar
inställer sig osvikligen. Nåt litet ifrågasättande ord om mångkulturen så är det givetvis färdigt
direkt...Här gicks det dock lite längre vid detta aktuella tillfälle på den franska Rivieran.
Von Trier ville agera lite provokatör för dagen och nog lyckades han provocera alltid.
Citat:
Presskonferensen började lugnt och sansat och von Trier och skådespelarna svarade på de sedvanliga frågorna om samarbeten och känslor inför filmen.
Men sedan kom han självmant in på att prata om sin bakgrund och om att han växt upp i tron om att vara jude.
– Jag ville verkligen vara jude men sedan fick jag reda på att jag var nazist eftersom min familj är tysk, Hartmann.
– Men det gladde mig också, säger Lars von Trier och skrattar.
Enligt filmfestivalen i Cannes lät von Trier sig bli provocerad av något på presskonferensen. Det ska i sin tur ha resulterat i de märkliga uttalandena.
– Om jag på något sätt sårat någon idag med mina ord på presskonferensen så ber jag uppriktigt om ursäkt. Jag är inte anti-semit, säger han nu enligt nyhetsbyrån Reuters.
Citat:
Von Trier säger sig också gilla Albert Speer och avslutar:
– Ok, jag är en nazist.
https://www.svt.se/kultur/lars-von-trier-jag-forstar-hitler-2
Spexar han till det medan åhörarna tycks ta honom på blodigt allvar när han dristar sig till
att säga något så
"oerhört".
Hade han påstått sig överväga att konvertera till den judehatande religiösa förtryckarideologin
Islam och bli muslim hade väl förmodligen reaktionerna varit de omvända.
Gillande blickar och miner från hycklarna i åhörarleden.
Vill man förresten motarbeta allt som går i en antisemitisk riktning så är inte det bästa sättet
direkt att fylla västländerna med just fanatiskt judehatande muslimer som man nu gör helt
okontrollerat och med mycket tragiska konsekvenser.
Bara ta Malmö som exempel där judar trakasseras så våldsamt att många överväger att lämna staden och flytta till Israel.
Von Trier är slutligen kanske inte helt lätt att få grepp om. Tror mig ha läst nånstans om honom
att han skulle dras med Aspergers Syndrom. Kan ju i så fall förklara en del kanske kring honom
och hans beteende genom åren.
Men hur skum han än må ge intryck av att vara så är allt landsmannen Peter Madsen en så
mycket ruskigare jävel...