Ja, ok. Fine. Jag recenserar igen då director Kugutt. Nu gick det ju att bara skriva av texten.
Slutorden från seriemördaren i trailern:
"I believe that heaven and hell are one and the same. The soul belongs to heaven and the body to hell."
" When I think about all the things I've done in my life without in any way resulting in punishment.."
Fick omgående en American Psycho känsla över filmen - och Bateman stod det ju på PMs whiteboard.
Ja, det finns åtskilliga exempel på det där med att filmer kan inspirera till mindre trevliga handlingar.
15 Movies That Inspired Real-Life Crimes
https://screenrant.com/movies-inspired-real-life-crimes/
Och inte bara filmer, även böcker kan göra det. Finns ett exempel härifrån landet, Borås
närmare bestämt från början av 70-talet, då två 13-åriga killar av finländskt ursprung
högg ihjäl en 16-årig tjej efter att ha fått inspiration till dådet från en amerikansk
verklighetsskildring skriven av en f.d. gängmedlem som ersatte stiletten med korset, alltså
blivit frälst.
Citat:
Filmen vi diskuterat utgick jag från att den hamnat direkt på video men det är inte säkert.
Kan ha gått upp på bio först även om många av de här extrema skräckfilmerna med mycket
våldsinslag troligen inte gjorde det.
Förmodligen har filmen ifråga inte varit tillgänglig på video för danskarna förrän en bra bit in
på 1986 så jag lär ha varit fel ute med mitt påstående att den fanns redan att tillgå vid slutet
av 1985.
80-talets era med skräckfilmer och VHS. 1978-84 kallades visst för "The golden age of gore". Tycker det var fullt tillräckligt med Fredagen den 13:e och Terror på Elm Street.
Det verkar inte som nåt så makabert gick in på biograferna ens, snarare VHS och typ underground:
" Guinea Pig: Devil's Experiment (or just simply Guinea Pig or Devil's Experiment) was released in 1985. Directed by Ogura-san himself, and shot entirely on video, Devil's Experiment tells the tale...scratch that, there is no tale."
"The film is about a woman who is kidnapped by three men. They tie her up, and proceed to torture her. The end. That's what the movie is, three men torturing a woman. The only scrap of story is that the film progresses in it's degrees of torture." http://unbalancedramblings.blogspot.com/2013/10/guinea-pig-28-years-of-terror.html
Filmerna var inte bannade mer än i Australien. Fem av filmerna återfanns alltså hos en seriemördare som mördat skolflickor på liknande manér vilket medförde ramaskri i Japan:
"The only country to ban the films was Australia. The series was, however, abandoned in the same year as Miyazaki 's arrest." http://severed-cinema.com/g-reviews/mad-world-a-closer-look-at-the-guinea-pig-films-on-vhs
Citat:
Och så kan även en sån galen tanke som att det skulle finnas lösspringande marsvin ute på
gatorna uppenbara sig för en. Herrejösses. Det blir en till sån bara för det.
Nåt i stil med det du uppehåller dig vid lär vara troligare. Nåt signaturaktigt, nåt riktigt
underfundigt jävelskap om nu inte gnagarstackaren är helt frikopplad från händelsen
med japanskan.
Ett förrymt marsvin blir förolyckat i Köpenhamn, Madsen är på hugget. Det var iaf roligt.
Ja, vi vet inte och behöver veta mer om den sjöbegravda gnagaren:
- Fanns det tillräckligt med information via påsen att förkasta fyndet?
- Finns det noterat i Fu (foto, fakta)?
Om inte så kanske polis bör tänka om i förhållande till ökad kunskap om SMs beteende fram till år 2018.
Om aktuella poliser lever så borde man kanske ta ett snack med dem utifrån hur de minns det hela.
Fortsättningsvis söka uppgifter kring sådana som PM, om han hade nåt sällskapsdjur i form av hamster eller marsvin.
Förbisågs ett sammanhang på plats?
Finns det nån som vet mer om PMs filmintresse från 80-talet? Han lär ha babblat lika frekvent som nu i klass med att han visade ett visst kapitel med likdelar ett avlopp från Isagers krim. bok.
Vad som talar emot det hela är att nån normal ungdom eller barn väl knappast spatserar ner till kanalen i centrala Köpenhamn och kastar ett älskat sällskapsdjur i en påse.
Sjöbegravning känns som sagt föråldrat jämfört med att gräva ner i jord.
Lite mer om polisens teorier. Svårläst tidningsfoto. Det är fokus på att hon träffade sin baneman på tåget men det finns ju inget direkt att hänga upp teorin på. Tåg har hon iaf åkt.
"- Vi tror att hon tog tåget från Stockholm till Köpenhamn dagen innan hon mördades och att hon träffade en mördare på tåget."
"- Det är inte bara möjligt. Det är troligt att det gick till på det viset."
Jag tror sen att det står så här i artikelns sista mening: "Resan sker förmodligen den 5 eller 6 oktober. Hon mördas den 5. 6 eller 7 oktober."
I nyare media finns en tidsspegel fram till den 15:e.
Hon lär således ha hamnat på centralstationen tre ggr.
Har PMs nästintill dagliga tågresor i åtanke.
Utredningschef på Stockholmspolisens våldsrotel samt en läkare reste ner för att jämföra med DaCosta men snittytorna hade inga likheter. Antar detta då innebär att det var oprofessionellt utfört.
I media framkommer att hon tros ha kvävts till döds, inga skador på huvudet el dyl.
Senast redigerad av develi 2018-07-29 kl. 23:40.
Filmen handlar om hur en seriemördare utvecklas under 12 år.
Varför i hela friden drog Von Trier in Peter Madsen i den diskussionen som en jämförelse? Nog för att mordet är en världsnyhet men han är ju fucking absurd.
Citat:
– Min film är inte för allas smak och tycke. Men mänskligheten hittar på mycket grymma saker, se på Peter Madsen. Varför skulle man inte kunna skildra det på film?
Läser man recensionerna och filmpresentation verkar det som om hela PMs intessesfär finns där. Filmvärldens svar på Bjursing skulle man tro om PM vore bekräftad seriemördare.
Hans risktagande och ultimata dröm om att jagas av polis som kriminell. Hans nostalgiska utsvävningar om musik, konst och arkitektur på bloggen. Vurmande om Nazi-tyskland och pseudopolitik. Hans dysfunktionella personlighet ger honom problem med omgivningen. Han skulle säkert kunna presentera mord som nåt sorts konststycke.
Tydligen var filmen så vidrig att hundratals reste sig och gick i vrede och ren protest. https://nyheter24.se/noje/908016-publiken-flydde-fran-seriemordarfilmen-the-house-that-jack-built
Citat:
Filmen berättas från Jacks perspektiv, ur vilket han betraktar varje mord som ett konstverk, samtidigt som hans dysfunktionella läggning ger honom problem med omvärlden. Jack tar, mot all logik, allt större risker trots att det slutliga och ofrånkomliga polisingripandet rycker allt närmare, vilket både provocerar och pressar honom.
Recension:
Citat:
Hitler gör en oväntad comeback när regissören Lars von Trier tas tillbaka på nåder till filmfestivalen i Cannes, efter att ha blivit bannlyst för uttalanden om just denna 2011. Men ”The House that Jack Built” är inte någon andra världskriget-film utan en sjukt störd thriller om en lika störd seriemördare. Däremot försöker regissören leka filosof igen och förlägger handlingen kring ett samtal där allt från konst, historia (Hitler och Stalin) och politik diskuteras likt en föreläsning på ett universitet genom olika bildkollage.
Samtalet förs av titelkaraktären Jack (Matt Dillon) och en okänd man vid namn Verge (Bruno Ganz) och leder hela tiden in på diverse mord på kvinnor (och barn!) som Jack har begått. Han hävdar att de är olika former av konst och biopubliken får i väldigt detaljrika scener beskåda hur den skapas. Det kommer också en sekvens som hade kunnat vara en parodi på Dantes ”Inferno”, men hur allt detta egentligen hänger ihop och vad syftet med berättelsen är förblir oklart. https://www.moviezine.se/movies/the-house-that-jack-built-2018
Filmen handlar om hur en seriemördare utvecklas under 12 år.
Varför i hela friden drog Von Trier in Peter Madsen i den diskussionen som en jämförelse? Nog för att mordet är en världsnyhet men han är ju fucking absurd.
Citat:
– Min film är inte för allas smak och tycke. Men mänskligheten hittar på mycket grymma saker, se på Peter Madsen. Varför skulle man inte kunna skildra det på film?
Sjukt är bara förnamnet när han drar in Madsens sadistiska slakt som en slags bekräftelse, som något som rättfärdigar hans egna sadistiska, filmvåld, ond bråd död, kvinnor som slaktas osv. Typ: "kolla på Madsens grymhet, den är verklig, min är bara på låtsas men behövs för sådana som Madsen finns ju". Är de två gamla kompisar tro? Med i samma gubbäckelsadistförening?!
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Läser man recensionerna och filmpresentation verkar det som om hela PMs intessesfär finns där. Filmvärldens svar på Bjursing skulle man tro om PM vore bekräftad seriemördare.
Hans risktagande och ultimata dröm om att jagas av polis som kriminell. Hans nostalgiska utsvävningar om musik, konst och arkitektur på bloggen. Vurmande om Nazi-tyskland och pseudopolitik. Hans dysfunktionella personlighet ger honom problem med omgivningen. Han skulle säkert kunna presentera mord som nåt sorts konststycke.
Tydligen var filmen så vidrig att hundratals reste sig och gick i vrede och ren protest. https://nyheter24.se/noje/908016-publiken-flydde-fran-seriemordarfilmen-the-house-that-jack-built
Recension:
Björk var ju med i von Triers film "Dancer in the Dark". Hon berättade i ett inlägg om de sexuella trakasserier Lars von Trier utsatte henne för under inspelningen, utan att nämna honom vid namn, men alla visste vem hon menade. Givetvis förnekade han allt.
B.la skrev hon det här:
Citat:
Det stod extremt klart för mig när jag klev in i skådespelerskans yrke att min förnedring togs för given och att det var min roll: att som lägre stående varelse finna mig i att bli sexuellt trakasserad. Detta var normen och hugget i sten för regissören liksom för filmteamet med dussintals personer som såg till att vidmakthålla ordningen och som uppmuntrade beteendet.
Madsen och von Trier inspireras kanske av varandras "verk".
Den kopplingen känns ruskigt obehaglig, dock inte helt långsökt.
Det verkar så. Inte alls en långsökt tanke. När jag läste på lite mer om LvT tex hans uppväxt, skolgång mm upptäckte jag likheter map personlighet som gör en viss koppling snarast tänkbar än motsatsen.
Sjukt är bara förnamnet när han drar in Madsens sadistiska slakt som en slags bekräftelse, som något som rättfärdigar hans egna sadistiska, filmvåld, ond bråd död, kvinnor som slaktas osv. Typ: "kolla på Madsens grymhet, den är verklig, min är bara på låtsas men behövs för sådana som Madsen finns ju". Är de två gamla kompisar tro? Med i samma gubbäckelsadistförening?!
Den där bunkern återkom visst där Hitler satt och häckade fram till 30 april 1945, det datum som PM avrundar sitt blogginlägg med.
... nazisten är inte nån god människa, men....
Den ene förstår Hitler och gillar Speer, den andre inspireras av Von Braun. Bevare mig väl..
Citat:
– Vad kan jag säga, Jag förstår Hitler, även om jag tycker att han gjorde fel i vissa saker... Jag kan se honom sitta i sin bunker.., säger han och vänder sig till en märkbart besvärad Kirsten Dunst:
– Det finns en poäng i slutet av historien. Jag tror jag förstår honom, han var ingen god människa men jag förstår honom.
– Jag hyllar inte andra värdskriget och jag har inget emot judar, inte ens Susanne Bier – det var ett skämt!. Jag gillar judar. Inte för mycket, jag menar Israel är skitjobbigt... Hur kan jag trassla mig ur detta resonemanget? säger han och presskonferensen får ett abrupt slut. Von Trier säger sig också gilla Albert Speer och avslutar:
– Ok, jag är en nazist. https://www.svt.se/kultur/lars-von-trier-jag-forstar-hitler-2
"En "inspiration", enligt Madsen, som satt upp nazistens porträtt i sin rakethangar."
"Peter Madsen medger i videon att det handlar om en kontroversiell person.
– Han arbetade för nazisterna och är medskyldig till att ha använt slavarbetskraft för att bygga V2-raketer.
– Von Braun är en komplicerad person som innehåller både goda och onda sidor. Med det sagt är han absolut en inspiration, säger Madsen i videon."
[url]https://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-idol-nazisternas-fo
Deras idoler har en koppling. Speer räddade VonBraun så han kom loss ur arresten och kunde återgå till sitt Peenemünde.
Citat:
Because of Himmler's false charges that von Braun was a Communist sympathizer and had attempted to sabotage the V-2 program, and considering that von Braun was a qualified pilot who regularly piloted his government-provided airplane that might allow him to escape to England, von Braun was arrested by the Gestapo.
The unsuspecting von Braun was detained on March 14 (or March 15), 1944, and was taken to a Gestapo cell in Stettin (now Szczecin, Poland), where he was imprisoned for two weeks without even knowing the charges against him. It was only through the Abwehr in Berlin that Dornberger was able to obtain von Braun's conditional release and Albert Speer, Reichsminister for Munitions and War Production, convinced Hitler to reinstate von Braun so that the V-2 program could continue.
http://www.newworldencyclopedia.org/entry/Wernher_von_Braun
Senast redigerad av develi 2018-07-30 kl. 01:29.
Björk var ju med i von Triers film "Dancer in the Dark". Hon berättade i ett inlägg om de sexuella trakasserier Lars von Trier utsatte henne för under inspelningen, utan att nämna honom vid namn, men alla visste vem hon menade. Givetvis förnekade han allt.
Hennes statement om händelserna.
1 after each take the director ran up to me and wrapped his arms around me for a long time in front of all crew or alone and stroked me sometimes for minutes against my wishes
2 when after 2 months of this i said he had to stop the touching , he exploded and broke a chair in front of everyone on set . like someone who has always been allowed to fondle his actresses . then we all got sent home .
3 during the whole filming process there were constant awkward paralysing unwanted whispered sexual offers from him with graphic descriptions , sometimes with his wife standing next to us .
4 while filming in sweden , he threatened to climb from his room´s balcony over to mine in the middle of the night with a clear sexual intention , while his wife was in the room next door . i escaped to my friends room . this was what finally woke me up to the severity of all this and made me stand my ground
5 fabricated stories in the press about me being difficult by his producer . this matches beautifully the weinstein methods and bullying . i have never eaten a shirt . not sure that is even possible .
PM fick ju utmärkelse och prispengar för att vara en udda person. I Danmark verkar allt som går till överdrift, mot mainstream, är udda och extremt bejublas. Gränsöverskridande tycks vara ett honnörsord. Prisutdelning i all ära men förtjänstfullt arbete till gagn för europeisk kultur?
Citat:
Sonningprisen er torsdag blevet overrakt til den danske filminstruktør Lars von Trier.
Det er Danmarks største kulturpris på en million kroner, som blev uddelt på Københavns Universitet."
Prisen gives 'til en person, der har udført et fortjenstfuldt arbejde til gavn for den europæiske kultur'.
Ju mer man sätter sig in i dårfinkarnas tillvaro ju mer är det alldeles underbart att vara utråkigt lagom i mellanmjölkslandet. Flykt in i parallellvärldar och fantasier och testa gränser, sexfixerad skitstövel och sen belönas som innovativ. Yay.. världen är ur led.
Citat:
"– David Bowie hade definitivt sin bäsat tid när han använde droger mest. Det har alltid varit ett medel för att nå ett parallellt universum. Kreativitet är ett sätt att söka parallellvärlden."
"– Det är tal om bruk, inte missbruk. För jag har haft ett mål, det kan jag intyga. Och om jag har druckit en flaska vodka eller tagit ett gram narkotika för lite när det gäller att optimera min kreativitet så vore det en förbrytelse. Över mig själv och mitt verk. För då har jag inte gjort mitt yttersta."
Asked about his research for the film, Von Trier said he had read a lot of Patricia Highsmith and that it was “a pleasure to write”.
While his knowledge of serial killers was sketchy, he added, “I do know a bit about psychopaths. I’ve never killed anyone myself. If I do, it will probably be a journalist.” https://www.theguardian.com/film/2018/may/17/lars-von-trier-cannes-walkouts-the-house-that-jack-built