2018-07-30, 20:24
Medlem
Jag blir bara allmänt nyfiken på vad som krävs kvällen innan för att du ska ha kvar 0,39 promille morgonen efter.. ?

Vad / hur mycket drack du och hur lång tid gick det från senaste drink/öl till att du blåste ?
Längd / Vikt på dig ?
Citera
2018-07-30, 20:44
Medlem
franges avatar
Hur definierar du "några öl" egentligen? För 0,39 promille måste man - iallafall som normalbyggd man - dricka ett antal starköl och sedan mäta en stund (timme) senare.

Var det dagen efter så antar jag att det gått runt 10-12 timmar sedan du drack sista ölen?

En styck stor starköl på 5,0% förbränner du på 3 - 4 timmar, enligt Systembolaget.
https://www.omsystembolaget.se/kropp-halsa/promille/alkoholforbranning/
Citera
2018-07-30, 20:47
Medlem
Gresks avatar
"Några öl" och blåser 0,39 dagen efter?!
När slutade du dricka?
Är detta ett vanligt förekommande beteende?
Citera
2018-07-30, 20:54
Medlem
Riddarhusets avatar
Behovet av körkort var tidigare en parameter, men numera finns det ju alkolås.
Körsträcka per år spelar ingen roll.
Prickfri sedan lång tid ej heller. Om man inte har åkt dit tidigare - då blir det etter värre.
Montera in alkolås och var drogfri ett år. Då är det "gratis."
Citera
2018-07-30, 21:02
Medlem
propellerhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warpius
Jag blir bara allmänt nyfiken på vad som krävs kvällen innan för att du ska ha kvar 0,39 promille morgonen efter.. ?

Vad / hur mycket drack du och hur lång tid gick det från senaste drink/öl till att du blåste ?
Längd / Vikt på dig ?

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Hur definierar du "några öl" egentligen? För 0,39 promille måste man - iallafall som normalbyggd man - dricka ett antal starköl och sedan mäta en stund (timme) senare.

Var det dagen efter så antar jag att det gått runt 10-12 timmar sedan du drack sista ölen?

En styck stor starköl på 5,0% förbränner du på 3 - 4 timmar, enligt Systembolaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Gresk
"Några öl" och blåser 0,39 dagen efter?!
När slutade du dricka?
Är detta ett vanligt förekommande beteende?

Det var 5st 50cl burkar på 5,2 procent. Konsumerades väl mellan 21-00. Påväg till jobbet klockan sju. Kan tilläggas att jag inte är speciellt kraftigt byggd. 70kg på 176cm. Äter dåligt.

EDIT: Jag dricker väldigt sällan.
Citera
2018-07-30, 21:09
Medlem
propellerhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Behovet av körkort var tidigare en parameter, men numera finns det ju alkolås.
Körsträcka per år spelar ingen roll.
Prickfri sedan lång tid ej heller. Om man inte har åkt dit tidigare - då blir det etter värre.
Montera in alkolås och var drogfri ett år. Då är det "gratis."

Tack för input. Jag är medveten att jag inte kan komma på nånting för att slingra mig ur detta. Dessutom fungerar jag lite så att jag måste känna att jag gjort fel för att fatta det. Så jag kommer acceptera min spärrtid och bidra till miljösparandet genom min bussåkning eller hur man nu vill se det. Har för mig att lagen säger att möjlighet till en "varning" finns ifall man ligger under 0,5 promille och har "synnerliga skäl" att behålla sitt körkort. Jag har inga skäl och kommer med all säkerhet inte undan med en varning. Detta är jag beredd på.
Citera
2018-07-30, 21:27
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av propellerhatt
Tack för input. Jag är medveten att jag inte kan komma på nånting för att slingra mig ur detta. Dessutom fungerar jag lite så att jag måste känna att jag gjort fel för att fatta det. Så jag kommer acceptera min spärrtid och bidra till miljösparandet genom min bussåkning eller hur man nu vill se det. Har för mig att lagen säger att möjlighet till en "varning" finns ifall man ligger under 0,5 promille och har "synnerliga skäl" att behålla sitt körkort. Jag har inga skäl och kommer med all säkerhet inte undan med en varning. Detta är jag beredd på.
Du får vara glad över att du ändå har anledning till ett någorlunda gott samvete. Och att inget värre hände. Ja lycka till.
Citera
2018-07-30, 21:33
Medlem
propellerhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Du får vara glad över att du ändå har anledning till ett någorlunda gott samvete. Och att inget värre hände. Ja lycka till.

Det är jag glad för. Jag tackar så mycket!
Citera
2018-07-30, 22:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av propellerhatt
Hej allihop, nu är det såhär att jag i Onsdags förra veckan fastnade i en blåskontroll på väg till jobbet dagen efter att ha druckit några öl och blåste därmed positivt. Fick hänga med till polishuset och blåste där 19mg/L dvs 0.39 promille. Själv kände jag inte av detta alls och tänkte inte en sekund på att detta skulle hända. Finns ingen ursäkt för det jag gjort och jag kommer vara beredd att ta mitt straff vilket tycks bli 12 månader utan körkort plus böter. (Trots att möjligheten för alkolås finns)

Haft körkortet sen 2014 och kört prickfritt sen dess, det enda är en parkeringsbot. Polisen tog körkortet av mig efter blåsningen på stationen och har inte fått svar från Transportstyrelsen än så länge. Poängen med denna tråd är väl att jag är intresserad av att höra om ni har liknande berättelser, hur proceduren gick till, hur ni gick till väga för att lösa det på bästa sätt med yttrandet m.m.

Återigen, jag vädjar till alla förare där ute att tänka efter och hellre vänta lite längre än att chansa även om ni känner er nykter. Detta är inte godtagbart beteende, jag vet. Ha det fint!

Detta begav sig på den tiden då det var 0,5-promillegräns i Sverige:

Min mors morbror, kallad för "gammelmorbror" allmänt i släkten, så misstag inte skulle begås, hade jag lovat att åka ut en dag med honom till IKEA. (För att köpa soffa och säng).

Nåväl, iväg med "gammelmorbror" till IKEA i Kållered med Volvon, allt frid och fröjd.
Morbror hittade både fin soffa och bra säng. Klappat och klart!
-Allt fanns på lager och sen tillbaka till Volvon med både soffa och säng.. (Fick inte plats på något sätt!)

Tillbaka till IKEAS:s kundtjänst, "Ingen hemkörning innan jul, snabbaste vi har är i januari!).
Detta var i november, tänkte "fan löser detta idag"!

"Har ni andra alternativ då"? -Du kan hyra en lastbil, fick jag som svar. OK! -Taget!
"Just nu har vi inga lastbilar inne, men du kan sitta och vänta i vår restaurang!".

Morbror och jag satte oss i IKEAS:s restaurang, det tog tid innan de fick en bil inne..
Morbror fick "för sig" att bjuda Kraftfoder på öl, inte starköl men väl 4,6% Hof, totalt en liter..
Tre öl senare (en liter) kom tjejen från kundtjänst "nu är er lastbil klar", allt såg bra ut, kundtjänst hade till och med släpat/burit in soffan och sängen in i lastutrymmet..

I min "pressade situation" tänkte jag på promillegränser, okänd lastbil och att det var 40 km att köra enkel väg.. Men 0,5 promille låg jag enligt alla tabeller under..

Som lök på laxen, så blev det SNÖSTORM på väg till morbror.. Haha.
Bilar låg i diken med "hjulen upp" som döda flugor kan se ut i fönsterbrädorna..

Men, fan! -Kom fram till morbror, fixade in och monterade både soffa och säng. -Därefter tillbaka genom snöstorm till Kållered för att "byta" lastbilen mot min Volvo. Gick bra. Allt löste sig. Gammelmorbror blev 96 år gammal, 16 år äldre än äventyret. Körde hem Volvon safe till GBG.
(Men akta er som fan att dricka öl innan ni ska köra!)
Citera
2018-07-30, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Detta begav sig på den tiden då det var 0,5-promillegräns i Sverige:

Min mors morbror, kallad för "gammelmorbror" allmänt i släkten, så misstag inte skulle begås, hade jag lovat att åka ut en dag med honom till IKEA. (För att köpa soffa och säng).

Nåväl, iväg med "gammelmorbror" till IKEA i Kållered med Volvon, allt frid och fröjd.
Morbror hittade både fin soffa och bra säng. Klappat och klart!
-Allt fanns på lager och sen tillbaka till Volvon med både soffa och säng.. (Fick inte plats på något sätt!)

Tillbaka till IKEAS:s kundtjänst, "Ingen hemkörning innan jul, snabbaste vi har är i januari!).
Detta var i november, tänkte "fan löser detta idag"!

"Har ni andra alternativ då"? -Du kan hyra en lastbil, fick jag som svar. OK! -Taget!
"Just nu har vi inga lastbilar inne, men du kan sitta och vänta i vår restaurang!".

Morbror och jag satte oss i IKEAS:s restaurang, det tog tid innan de fick en bil inne..
Morbror fick "för sig" att bjuda Kraftfoder på öl, inte starköl men väl 4,6% Hof, totalt en liter..
Tre öl senare (en liter) kom tjejen från kundtjänst "nu är er lastbil klar", allt såg bra ut, kundtjänst hade till och med släpat/burit in soffan och sängen in i lastutrymmet..

I min "pressade situation" tänkte jag på promillegränser, okänd lastbil och att det var 40 km att köra enkel väg.. Men 0,5 promille låg jag enligt alla tabeller under..

Som lök på laxen, så blev det SNÖSTORM på väg till morbror.. Haha.
Bilar låg i diken med "hjulen upp" som döda flugor kan se ut i fönsterbrädorna..

Men, fan! -Kom fram till morbror, fixade in och monterade både soffa och säng. -Därefter tillbaka genom snöstorm till Kållered för att "byta" lastbilen mot min Volvo. Gick bra. Allt löste sig. Gammelmorbror blev 96 år gammal, 16 år äldre än äventyret. Körde hem Volvon safe till GBG.
(Men akta er som fan att dricka öl innan ni ska köra!)

Det där var ju betydligt värre än TS. I hans fall var det ju en klassisk där man chansar dagen efter, men att dricka 3 öl när man vet att man ska köra...
Jag själv dricker inte alkohol alls - och fan vad skönt det är att slippa tänka på allt det där, hur mycket man kan dricka om man är redo dagen efter osv. Sen kan man ju alltid köra - oavsett det är nyår, valborg, midsommar eller något annat.

Jävla härligt att slippa proppfulla tåg (t ex idiot-SL här i Stockholm kör alltid med helgtidtabell och korta tåg, oavsett det är storhelg eller "vanliga" helger) eller att måsta kuska runt med otroligt långsamma nattbussar som kör runt halva stan innan man är hemma - alternativt ta svindyr taxi som oftast också kör skitlångsamt och tar nästan dubbla tiden mot om jag kör hem själv (tid som man dessutom får betala dyrt för )

EDIT: då har jag inte ens tagit med dom pengar man spar på själva alkoholen - för drinkar och sånt är ju fan oftast inte billiga heller. Det kan man hellre köpa roliga prylar för.
Senast redigerad av C20 2018-07-30 kl. 23:05.
Citera
2018-07-30, 23:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Det där var ju betydligt värre än TS. I hans fall var det ju en klassisk där man chansar dagen efter, men att dricka 3 öl när man vet att man ska köra...
Jag själv dricker inte alkohol alls - och fan vad skönt det är att slippa tänka på allt det där, hur mycket man kan dricka om man är redo dagen efter osv. Sen kan man ju alltid köra - oavsett det är nyår, valborg, midsommar eller något annat.

Jävla härligt att slippa proppfulla tåg (t ex idiot-SL här i Stockholm kör alltid med helgtidtabell och korta tåg, oavsett det är storhelg eller "vanliga" helger) eller att måsta kuska runt med otroligt långsamma nattbussar som kör runt halva stan innan man är hemma - alternativt ta svindyr taxi som oftast också kör skitlångsamt och tar nästan dubbla tiden mot om jag kör hem själv (tid som man dessutom får betala dyrt för )

EDIT: då har jag inte ens tagit med dom pengar man spar på själva alkoholen - för drinkar och sånt är ju fan oftast inte billiga heller. Det kan man hellre köpa roliga prylar för.

Med dåtidens promillegränser var detta helt okej och "legitimt", så det var rätt bra att gränsen sänktes till 0,2.

(Jag var mer eller mindre en "protagonist" efter min upplevelse att jobba för att sänka promillehalten från 0,5 till 0,2!) -Och 0,2 är den ju därefter..

-0,5 är rätt rejält full. Om man inte är svår alkoholist. Inte full, som "full", men obönhörligt dumt att ge sig ut i trafiken! -Man är inte riktigt "100%", så att säga.
Senast redigerad av kraftfoder 2018-07-30 kl. 23:33.
Citera
2018-07-31, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Bara som en liten enkel jämförelse så ger två 33’or starköl på ca 5-6% mig en promille som understiger 0,20‰, om dessa 2 öl intas på ca 30 min. Sen är det nere på 0,00‰ igen ca 1tim senare.

Dricker jag istället halvlitrar, eller tar 3 33’or så landar det på mellan 0,17-0,25‰ och är fortfarande nere på 0,00‰ igen efter bara ca 60-90 min. Och om jag enligt mina mått haft en skapligt blöt kväll med ca 1-2 flaskor 12% vin, eller 5-6 halvlitrar starkt men slutat dricka runt midnatt, så har jag nästan alltid mätt 0,00‰ kl 06-07 eller i alla fall varit klart under 0,20‰, mätt med kalibrerad Dräger. Jag väger 100kg

Vet att detta kan vara skapligt individuellt men poängen jag vill ha fram är att det ska drickas bra rejält, länge och sent för att vara över 0,20‰ nästa morgon förmiddag, vilket gör att det klassiska påståendet om ”ett par öl...” blir skapligt tragikomiskt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in