Citat:
Ursprungligen postat av
propellerhatt
Hej allihop, nu är det såhär att jag i Onsdags förra veckan fastnade i en blåskontroll på väg till jobbet dagen efter att ha druckit några öl och blåste därmed positivt. Fick hänga med till polishuset och blåste där 19mg/L dvs 0.39 promille. Själv kände jag inte av detta alls och tänkte inte en sekund på att detta skulle hända. Finns ingen ursäkt för det jag gjort och jag kommer vara beredd att ta mitt straff vilket tycks bli 12 månader utan körkort plus böter. (Trots att möjligheten för alkolås finns)
Haft körkortet sen 2014 och kört prickfritt sen dess, det enda är en parkeringsbot. Polisen tog körkortet av mig efter blåsningen på stationen och har inte fått svar från Transportstyrelsen än så länge. Poängen med denna tråd är väl att jag är intresserad av att höra om ni har liknande berättelser, hur proceduren gick till, hur ni gick till väga för att lösa det på bästa sätt med yttrandet m.m.
Återigen, jag vädjar till alla förare där ute att tänka efter och hellre vänta lite längre än att chansa även om ni känner er nykter. Detta är inte godtagbart beteende, jag vet. Ha det fint!
Detta begav sig på den tiden då det var 0,5-promillegräns i Sverige:
Min mors morbror, kallad för "gammelmorbror" allmänt i släkten, så misstag inte skulle begås, hade jag lovat att åka ut en dag med honom till IKEA. (För att köpa soffa och säng).
Nåväl, iväg med "gammelmorbror" till IKEA i Kållered med Volvon, allt frid och fröjd.
Morbror hittade både fin soffa och bra säng. Klappat och klart!
-Allt fanns på lager och sen tillbaka till Volvon med både soffa och säng.. (Fick inte plats på något sätt!)
Tillbaka till IKEAS:s kundtjänst, "Ingen hemkörning innan jul, snabbaste vi har är i januari!).
Detta var i november, tänkte "fan löser detta idag"!
"Har ni andra alternativ då"? -Du kan hyra en lastbil, fick jag som svar. OK! -Taget!
"Just nu har vi inga lastbilar inne, men du kan sitta och vänta i vår restaurang!".
Morbror och jag satte oss i IKEAS:s restaurang, det tog tid innan de fick en bil inne..
Morbror fick "för sig" att bjuda Kraftfoder på öl, inte starköl men väl 4,6% Hof, totalt en liter..
Tre öl senare (en liter) kom tjejen från kundtjänst "nu är er lastbil klar", allt såg bra ut, kundtjänst hade till och med släpat/burit in soffan och sängen in i lastutrymmet..
I min "pressade situation" tänkte jag på promillegränser, okänd lastbil och att det var 40 km att köra enkel väg.. Men 0,5 promille låg jag enligt alla tabeller under..
Som lök på laxen, så blev det SNÖSTORM på väg till morbror.. Haha.
Bilar låg i diken med "hjulen upp" som döda flugor kan se ut i fönsterbrädorna..
Men, fan! -Kom fram till morbror, fixade in och monterade både soffa och säng. -Därefter tillbaka genom snöstorm till Kållered för att "byta" lastbilen mot min Volvo. Gick bra. Allt löste sig. Gammelmorbror blev 96 år gammal, 16 år äldre än äventyret. Körde hem Volvon safe till GBG.
(Men akta er som fan att dricka öl innan ni ska köra!)