2018-06-29, 13:55
Medlem
Har förstått att gränsen för ringa narkotika är allt upp till 5g? Med andra ord är 5mg en piss i nilen gentemot det ju, men vad blir konsekvensen om man tex åker dit på en poliskontroll med 5mg i kroppen? Och för er som har det utskrivet i medicin, kan ni bara visa upp det och så är ni fria att tuta o köra vidare?
Citera
2018-07-03, 09:47
Medlem
Hej! Om man åker dit på ringa narkotika brott, får en kallelse från socialtjänsten, om att man ska på möte för att prata om sina förhållande till droger, i begäran från transportstyrelsen. får man lämna drogtest på det första SOC-mötet?

Brottet hade f.ö inget med trafiken att göra.

Någon som vet hur det fungerar på dessa möten?
Citera
2018-07-08, 12:53
Medlem
BettyBamBams avatar
Hej!

Jag ska nu söka hjälp för mitt beroende av bensodiazepiner. Hittills vet jag bara att jag kommer få hjälp med uttrappning, men jag har inte varit där än, så jag har inte så mycket mer information.

Hur som helst, det är via Stadsmissionen. Kommer de att rapportera mitt olagliga bruk av tabletter till Transportstyrelsen?

Jag äter förövrigt medicinska doser, kan inte påstå att jag blir påverkad längre, men är fysiskt och psykiskt beroende. Kör väldigt sällan bil.
Citera
2018-07-08, 15:47
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BettyBamBam
Hej!

Jag ska nu söka hjälp för mitt beroende av bensodiazepiner. Hittills vet jag bara att jag kommer få hjälp med uttrappning, men jag har inte varit där än, så jag har inte så mycket mer information.

Hur som helst, det är via Stadsmissionen. Kommer de att rapportera mitt olagliga bruk av tabletter till Transportstyrelsen?

Jag äter förövrigt medicinska doser, kan inte påstå att jag blir påverkad längre, men är fysiskt och psykiskt beroende. Kör väldigt sällan bil.
Stadsmissionen kommer inte anmäla något till transportstyrelsen, det är jag säker på. Öht är rädslan över att bli anmäld dit väldigt överdriven och onödig. Koncentrera dig på ditt problem och oroa dig inte över saker som inte kommer hända.
Citera
2018-07-09, 07:39
Medlem
BettyBamBams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Stadsmissionen kommer inte anmäla något till transportstyrelsen, det är jag säker på. Öht är rädslan över att bli anmäld dit väldigt överdriven och onödig. Koncentrera dig på ditt problem och oroa dig inte över saker som inte kommer hända.

Tack! Det var skönt att höra.

Men annars ja, som du säger så står det högre upp på listan att bli kvitt mitt beroende, så då kan det få vara värt att vara utan körkort ett tag.
Citera
2018-07-11, 18:28
Medlem
Hejsan!

Jag måste ansöka om nytt körkortstillstånd efter återkallelse på 12 månader på grund av drograttfylla.

Min fråga lyder:

Måste jag göra om syntest och allt vad det är?

Uppkörning behöver jag inte göra eftersom jag inte hade spärrtid.
Citera
2018-07-15, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wierop
Har förstått att gränsen för ringa narkotika är allt upp till 5g? Med andra ord är 5mg en piss i nilen gentemot det ju, men vad blir konsekvensen om man tex åker dit på en poliskontroll med 5mg i kroppen? Och för er som har det utskrivet i medicin, kan ni bara visa upp det och så är ni fria att tuta o köra vidare?
Gränsen på fem gram gäller inte all typ av narkotika, och när det kommer till redan konsumerad narkotika där koncentrationen i blodet mäts är mängden obetydlig. Jag har f.ö. svårt att se hur en människa skulle lyckas få en så pass hög halt av någon narkotika i blodet att fem gram kan uppmätas.

Narkotikaklassad receptbelagd medicin i samband med bilkörning tas på eget ansvar, det är alltså upp till föraren att bedöma om denne är i skick att köra bil. Man kan alltså bli åtalad trots recept.
Citera
2018-07-16, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willepee
Hejsan!

Jag måste ansöka om nytt körkortstillstånd efter återkallelse på 12 månader på grund av drograttfylla.

Min fråga lyder:

Måste jag göra om syntest och allt vad det är?

Uppkörning behöver jag inte göra eftersom jag inte hade spärrtid.

Du måste göra nytt syntest. Spärrtiden är 12månader vilket betyder att du inte kommer behöva göra nytt förar- och teoriprov. Däremot KAN transportstyrelsen neka ditt körkortstillstånd och öka spärrtiden ifall de får anledning till det. De kommer troligen kalla dig till möte hos Soc där de vill ha information om ditt liv etc.

Antar att du inte hade prövotid, då hade du varit tvungen att ta om körkortet.

Det är surt, men kommer troligen gå bra om du håller dig ifrån droger och allt det där Lycka till
Citera
2018-07-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannerod
Hej! Om man åker dit på ringa narkotika brott, får en kallelse från socialtjänsten, om att man ska på möte för att prata om sina förhållande till droger, i begäran från transportstyrelsen. får man lämna drogtest på det första SOC-mötet?

Brottet hade f.ö inget med trafiken att göra.

Någon som vet hur det fungerar på dessa möten?
Tjena! Jag åkte för några år sedan på narkotika och var dum nog och sa precis hur mycket jag rökte. Detta var också LÅNGT från alla former av fordon men körkortet åkte efter misslyckat piss. Det jag försöker säga är att när du kommer in på detta möte, om du röker ofta. Var INTE ärlig.säg att du sällan röker och att detta var en engångsföreteelse och att du ångrar dig etc. Mötet är till för att se om du har ett problem och eventuellt ska behöva lämna urinprov.
Citera
2018-07-28, 12:59
Medlem
SigrefIQs avatar
Så jag blev tagen för drogratfylla under min prövotid, hade fortfarande thc i blodet 3 dagar efter min årliga spacecake
När jag sen ansökte om körkortstillstånd efter spärrtiden så gick jag på det vanliga soc mötet. De sa inget om pissprover i 6 månader där och nån vecka efter fick jag mitt körtstillstånd utan krav på pissprover vilket jag tyckte var konstigt, jag var ju inställd på och trodde det alltid var ett krav att lämna prover innan man fick tillståndet.

Så nu har jag precis blivit godkänd på teori och uppkörningen och inväntar äntligen mitt körkort igen.
Så då undrar jag om de kan komma och be om pissprov/blodprov nu när jag är klar med allt och går in i prövotiden?

Vill ju gärna kunna äta min spacecake nu när min semester snart börjar och jag kommer i framtiden vänta 5 dagar efter min spacecake för att slippa framtida drogratfylla '-. -
Senast redigerad av SigrefIQ 2018-07-28 kl. 13:18.
Citera
2018-07-30, 20:10
Medlem
propellerhatts avatar
Rattfylla 0,39 promille

Hej allihop, nu är det såhär att jag i Onsdags förra veckan fastnade i en blåskontroll på väg till jobbet dagen efter att ha druckit några öl och blåste därmed positivt. Fick hänga med till polishuset och blåste där 19mg/L dvs 0.39 promille. Själv kände jag inte av detta alls och tänkte inte en sekund på att detta skulle hända. Finns ingen ursäkt för det jag gjort och jag kommer vara beredd att ta mitt straff vilket tycks bli 12 månader utan körkort plus böter. (Trots att möjligheten för alkolås finns)

Haft körkortet sen 2014 och kört prickfritt sen dess, det enda är en parkeringsbot. Polisen tog körkortet av mig efter blåsningen på stationen och har inte fått svar från Transportstyrelsen än så länge. Poängen med denna tråd är väl att jag är intresserad av att höra om ni har liknande berättelser, hur proceduren gick till, hur ni gick till väga för att lösa det på bästa sätt med yttrandet m.m.

Återigen, jag vädjar till alla förare där ute att tänka efter och hellre vänta lite längre än att chansa även om ni känner er nykter. Detta är inte godtagbart beteende, jag vet. Ha det fint!
Citera
2018-07-30, 20:17
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Med 0,39 promille hade det lönat sig att gasa på mot en gräns mot Danmark eller Finland. Där hade de inte tagit kortet utan bara önskat trevlig resa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in