2018-07-30, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det vi moderna nördar stör oss på är att folk inte verkar fatta att i samma ögonblick de sparar kortuppgifter online så blir deras plattor/mobiler inget annat än en enda stor portabel access rakt in i deras bankkonton.

Personligen är jag en gammal foliehatt varpå jag är medveten om vad för data som kan sparas online och vad som data som ALDRIG bör sparas online. Men, det är Jag det.

Varje gång jag handlar hos en site om kräver paypal som tranfermedium, så måste jag direkt därefter alltid logga in på paypal för att ta bort mina kortuppgifter igen.

Google ber om kortuppgifter varenda gång jag drar hem något från google play, och varje gång så klickar jag "hoppa över", och sen är det ingenting mer med det.

Det är detta som är så fult av Google. Handlar jag något på cdon.com på min dator genom att knappa in mina betalkortsuppgifter så förvandlas inte min dator till en access rakt in i mitt bankkonto där min unge sedan kan bränna iväg tiotusentals kr på luft utan en endaste kontrolluppgift.
Citera
2018-07-30, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
1) Man har ett ansvar som förälder över sitt barn.
2) Hur ska man veta vem som gjort vad, lätt att skylla på sitt barn..
3) Man har ett ansvar över sina kreditkortsuppgifter och även för sin dator.

Barn kan inte ingå köpeavtal. Google har ett ansvar att rätta sig efter detta.

Enorm säkerhetsbrist från Googles sida att det går att genomföra sådana stora köp utan kontrolluppgift som cvc-kod eller bank-ID.
Citera
2018-07-30, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenkomp GRK
Varför hade 10-åringen tillgång till hennes surfplatta? Sen tror jag inte Google "gnuggar händerna". 18.000 är en droppe för Google, men bara för det ska inte dem drabbas av en dum kärring som låter ungen ha tillgång till en surfplatta med ett kopplat kreditkort...

Google marknadsför att deras produkter ska kunna användas av barn. Så de kan inte lasta mamman för detta.
Citera
2018-07-30, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Som nån annan skrev, kanske inte så vanligt i sverige men om man tittar på staterna är det absolut inte ovanligt. Folk bränner tio och tillochmed hundratusentals kronor på mobilspel. Idiotiskt? Javisst, men idioti är tyvärr även det vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det är absolut inget ovanligt med folk som bränner 20k på mobilspel. Kanske ovanligt i Sverige men sett internationellt är det inget konstigt alls. Folk kan tänka sig att donera hundratusen kronor till sin favoritstreamer så jag ser inte varför 20k på ett mobilspel skulle vara så konstigt.

Vad menas med vanligt? Att en av hundra amerikaner har bränt motsvarande hundratusen kr på ett mobilspel eller donerat lika stor summa till en streamer? Nej, det tror jag absolut inte på. Att en av tusen amerikaner gjort detta? Inte en chans.
Citera
2018-07-30, 04:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Föräldrabalken 9:7 borde väl vara tillämpligt?

"Varder avtal, som underårig ingått utan erforderligt samtycke, ej gällande, bäre envar åter vad han mottagit eller utgive, om det ej kan ske, ersättning för dess värde. Dock vare den underårige, där ej i andra stycket annorlunda stadgas, icke pliktig att utgiva sådan ersättning i vidare mån än vad han mottagit använts till skäligt underhåll eller eljest finnes hava för honom medfört nytta."

Omyndiga saknar rättshandlingsförmåga, så avtalet borde vara ogiltigt redan där. Barn får inte ens köpa snickers utan föräldrars tillstånd, även om det inte fungerar så i praktiken. Vid ett köp på 18 000 har jag svårt att se att enbart det faktum att barnet kan ha haft tillgång till ett kontokort skulle utgöra samtycke för sådant köp från förälderns sida.

Nej, det är säljarens skyldighet att kontrollera att det är rätt person som köper och att denne har åldern inne för att köpa på kort. Det är här som Google brister gentemot svensk lag och därför är skyldiga att återbetala.
Citera
2018-07-30, 09:00
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kustartilleriet
Vad menas med vanligt? Att en av hundra amerikaner har bränt motsvarande hundratusen kr på ett mobilspel eller donerat lika stor summa till en streamer? Nej, det tror jag absolut inte på. Att en av tusen amerikaner gjort detta? Inte en chans.
En av tusen amerikanare skulle innebära 260 000 personer, typ. Jag tror det är färre personer i världen som har donerat 20 kkr eller mer till en streamer. Men jag tror inte det är färre personer i världen som har spenderat 20 kkr eller mer på mobilspel.
Citera
2018-07-30, 10:26
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Döm min förvåning när det räckte med ett enda samtal till kundsupporten så var pengarna tillbaks. Jag tror att de är så rädda för amälningar och badwill så de inte krånglar med återbetalning.

Dåligt rykte och risk för skriveri förlorar företaget mer på, problemen med barn påminner lite om bankernas kort, säkerheten på en skriven signatur är nästintill obefintlig, ändå används det fortfarande då enkelhet gör fler kortköp än 2-faktors inloggningar. Har visat sig billigare återbetala de som drabbats än att ändra systemet.

Samma med appar, är det 1-click installation så handlas det mer = mer pengar till appföretaget, så de ligger alltid borderline nära vad som är lätt missbrukat. Så policyn är oftast återbetala snabbt innan det når fläkten.

Google play är en annan fisk, de förmedlar bara butiken och är det 100 olika appar som är köpa så kan de inte kräva tillbaka från varje leverantör så lätt de har inget juridiskt ansvar heller göra det heller om mamman har slarvat så grovt.
Medial cirkus är nog enda hoppet där efter en hel del motstridigheter.
Citera
2018-07-30, 10:27
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kustartilleriet
Att det sker så pass ofta att man inte skulle reagera om nån spenderade 18k.
Citera
2018-07-30, 10:49
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
”Vet en snubbe”.
Låt mig gissa. Du har inga egna barn.

Den som är mest retarderad i detta är:
1. Du. Med tanke på att du kallar en tioåring det.
2. Mamman som inte har koll och har lösenskyddat.

Jag har lösenskyddat mina saker och då är min äldsta 6 år.
Men det kan såklart tryckas hej vilt även där de få gånger hon får låna min telefon.
Nej, jag har inga barn. Menar du på allvar att en 10åring inte kan vara riktigt jävla dum? Annars spenderar man ju inte tusentals av morsans kronor på spel, han är 10 år inte 5. En 10åring vet bättre sålänge den inte är exceptionellt korkad.
Citera
2018-07-30, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Nej, jag har inga barn. Menar du på allvar att en 10åring inte kan vara riktigt jävla dum? Annars spenderar man ju inte tusentals av morsans kronor på spel, han är 10 år inte 5. En 10åring vet bättre sålänge den inte är exceptionellt korkad.
En 10-åring som är insugen i spelvärlden ser nog inte konsekvenserna kristallklart där och då. Kalkylerar definitivt inte att det här är morsans vinterpäls eller min julklappsbudget för kommande 3-5 år som ryker. Vad säger det? Jo att spelföretaget har lyckats väl i sin marknadsföring.
Citera
2018-07-30, 14:52
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
En 10-åring som är insugen i spelvärlden ser nog inte konsekvenserna kristallklart där och då. Kalkylerar definitivt inte att det här är morsans vinterpäls eller min julklappsbudget för kommande 3-5 år som ryker. Vad säger det? Jo att spelföretaget har lyckats väl i sin marknadsföring.

South Park-avsnittet S18E06 - Freemium isn't Free
http://www.southparkstudios.nu/full-episodes/s18e06-freemium-isnt-free

borde obligatoriskt ingå i undervisningsplanen för alla tredjeklassare i landet.
Det beskriver hela problematiken på ett mycket bra sätt.
Citera
2018-07-30, 15:19
Avslutad
Jag vet inte hur Google funkar men med min iPhone har jag inställningarna så att jag måste knappa in mitt id varje gång jag handlar nåt, så jävla lat kan man inte vara att man sparar sina inställningar så att tillgång till bankkontot bara är en knapptryckning bort. Mamman är en kandidat för Darwin Awards.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in